Τα μέρη ενός ηλεκτρικού κινητήρα είναι: Ανεμιστήρας Στάτης Καπάκι εμπρός Δρομέας Καπάκι πίσω Ρουλεμάν
Λειτουργία κινητήρων
Ηλεκτρικοί κινητήρες Στάτης: Είναι το ακίνητο μέρος του κινητήρα. Περιλαμβάνει τα τυλίγματα των 3 φάσεων που είναι εγκλωβισμένα σε ειδικές εσοχές. Κατασκευάζεται συνήθως από δυναμοελάσματα. Με την κατασκευή δημιουργείται το επιθυμητό πλήθος ζευγών πόλων.
Ηλεκτρικοί κινητήρες Κατασκευή του στάτη
Ηλεκτρικοί κινητήρες Λεπτομέρειες στάτη
Ηλεκτρικοί κινητήρες Δρομέας βραχυκυκλωμένου κλωβού
Ηλεκτρικοί κινητήρες Επαγωγικός Κινητήρας δακτυλιοφόρου δρομέα
Επαγωγικοί ή ασύγχρονοι ηλεκτρικοί κινητήρες Γενική συγκρότηση ενός ηλεκτρικού κινητήρα
Επαγωγικοί ή ασύγχρονοι ηλεκτρικοί κινητήρες Οι αρχές κινητήρων είναι δυο: Κινητήρας Σ.Ρ 2)Κινητήρας οδεύοντος στρεφόμενου πεδίου (Ε.Ρ.) Έχουν μεγάλο όγκο. Έχουν μικρό όγκο. Θέλουν μεγάλη συντήρηση. Κοστίζουν λίγο. Κοστίζουν πολύ (3-6 φόρες πιο ακριβοί). Έχουν ασήμαντη συντήρηση και με ηλεκτρονικούς ρυθμιστές Ρυθμίζονται εύκολα οι στροφές. συχνότητας υπερκαλύπτουν τα Έχουν σχεδόν εγκαταλειφθεί προτερήματα των κινητήρων στις μεγάλες ισχείς. Σ.Ρ.
Επαγωγικοί ή ασύγχρονοι ηλεκτρικοί κινητήρες Οι κινητήρες όμως είναι τρεις: Κινητήρας συνεχούς ρεύματος. Επαγωγικός ή ασύγχρονος κινητήρας. 3) σύγχρονος κινητήρας.
Σύγχρονη Ταχύτητα Περιστροφής: ns=2πf/p (rad/s), ns=3000/p (rpm) Ηλεκτρικοί κινητήρες Με την τροφοδότηση του τριφασικού τυλίγματος στο στάτη δημιουργείται ένα στρεφόμενο μαγνητικό πεδίο στο διάκενο. Η ταχύτητα περιστροφής του εξαρτάται αποκλειστικά από τη συχνότητα του δικτύου και το πλήθος των ζευγών των πόλων. Σύγχρονη Ταχύτητα Περιστροφής: ns=2πf/p (rad/s), ns=3000/p (rpm) p: Πλήθος ζευγών πόλων στάτη –δρομέα. Ns: σύγχρονη ταχύτητα περιστροφής (rad/s ή rpm) p 1 2 3 4 Ζεύγη πόλων ΓΙΑ f=50 Hz n 3000 1500 1000 750 rpm
Ηλεκτρικοί κινητήρες Ολίσθηση Η διαφορά ανάμεσα στη μηχανική ταχύτητα περιστροφής του δρομέα και στην σύγχρονη ταχύτητα μετριέται % και ονομάζεται ολίσθηση s Σε κανονικές συνθήκες λειτουργίας η ολίσθηση είναι πολύ μικρή, συνήθως κάτω από το 1% για μεγάλους κινητήρες και κάτω από το 5% για μικρούς. Άρα, ο επαγωγικός κινητήρας περιστρέφεται με σταθερή ταχύτητα λίγο μικρότερη από την αντίστοιχη σύγχρονη και για το λόγω αυτό ονομάζεται και ασύγχρονος κινητήρας. Ολίσθηση
Επαγωγικός κινητήρας εναλλασσομένου ρεύματος Χαρακτηριστική ροπής – ταχύτητας επαγωγικού κινητήρα
· Επαγωγικός κινητήρας εναλλασσομένου ρεύματος ΜΚ ΜL ωr ω0 ω=0 ΜΚ= ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΚ ΜL =ΦΟΡΤΙΟ ΡΟΠΗ · ΣΗΜΕΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΜL ωr nr sr ω0 n0 s=0 ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ω=0 n=0 s=1 Εκκίνηση, επιτάχυνση έχουμε όταν από n=0 μέχρι τις ονομαστικές στροφές π.Χ. 1450 σαλ ισχύει ΜK>ML
Επαγωγικός κινητήρας εναλλασσομένου ρεύματος ΡΟΠΗ ML ΔΥΣΚΟΛΟ ΦΟΡΤΙΟ ML ΕΥΚΟΛΟ ΦΟΡΤΙΟ Ολίσθηση s ,(ταχύτητα rpm) (0 rpm) (1500 rpm)
Επαγωγικός κινητήρας εναλλασσομένου ρεύματος Ο κινητήρας δεν ξεκινά διότι η αντίσταση του φορτίου είναι μεγαλύτερη από τη ροπή του κινητήρα 10,000 ΜΜ 9,000 8,000 7,000 ΡΟΠΗ ML 6,000 5,000 4,000 3,000 2,000 Ολίσθηση s ,(ταχύτητα rpm) 1,000 0,000 1,000 0,750 0,500 0,250 0,000 (0 rpm) (1500 rpm) Ολίσθηση s ,(ταχύτητα rpm)
Επαγωγικός κινητήρας εναλλασσομένου ρεύματος Ροπή και εκκίνηση επαγωγικού κινητήρα/3: Το ρεύμα του κινητήρα μεταβάλλεται σαν συνάρτηση της ολίσθησης. Όταν ο κινητήρας είναι ακίνητος (s=1) παίρνει τη μέγιστη τιμή και ονομάζεται ρεύμα εκκίνησης (blocked rotor current) . Το ρεύμα του κινητήρα είναι επίσης ανάλογο της τάσης και αντίστροφα ανάλογο της αντίστασης του δρομέα,
Επαγωγικός κινητήρας εναλλασσομένου ρεύματος 1 2 3 4 5 6 7 8 1.000 0.750 0.500 0.250 0.000 ΡΟΠΗ ΡΕΥΜΑ ΣΗΜΕΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ (1500 rpm) (0 rpm) Ολίσθηση s ,(ταχύτητα rpm)
Επαγωγικός κινητήρας εναλλασσομένου ρεύματος Το ρεύμα εκκίνησης είναι πολύ μεγάλο συνεπώς: Θέλουμε το χρόνο επιτάχυνσης Τα μικρό, γιατί μπορεί να καεί ο κινητήρας. Προσοχή! Ο Τα μεγαλώνει όταν η τάση μειώνεται, καθώς μειώνεται και η ροπή εκκίνησης!
Τομέας Ηλεκτρικής Ενέργειας Ηλεκτροτεχνία - Ηλεκτρονική Τομέας Ηλεκτρικής Ενέργειας Ηλεκτροτεχνία - Ηλεκτρονική Λειτουργία κινητήρα και ωm < ω, άρα 1>s>0 και συνήθως λιγότερο από 0.1.
Τομέας Ηλεκτρικής Ενέργειας Ηλεκτροτεχνία - Ηλεκτρονική Τομέας Ηλεκτρικής Ενέργειας Ηλεκτροτεχνία - Ηλεκτρονική Λειτουργία γεννήτριας