ΕΔΡΑΝΑ Διαμόρφωση – Στερέωση εδράνου ΕΔΡΑΝΑ Διαμόρφωση – Στερέωση εδράνου Μηχανολογικό Σχέδιο ΙΙ ΑΕΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Διαμόρφωση ρουλεμάν Για την αξονική στήριξη μιας ατράκτου προβλέπεται συνήθως ένα σταθερό έδρανο. Εάν υπάρξει και δεύτερο σταθερό τότε τα στοιχεία κύλισης θα πιεστούν πολύ δυνατά, θα υπερθερμανθούν και τέλος θα καταστραφούν. Και τα δύο ρουλεμάν έχουν στερεωμένο τον εσωτερικό τους δακτύλιο από τη μία μεριά στη διαμόρφωση της ατράκτου και από την άλλη με ασφαλιστικό ατράκτων. Και τον εξωτερικό πάνω σε καπάκια.
Διαμόρφωση ρουλεμάν Διάταξη σταθερών F και ελεύθερων L εδράνων Ελεύθερο έδρανο με δυνατότητα αξονικής μετατόπισης στην οπή του κελύφους. Ελεύθερο έδρανο με δυνατότητα αξονικής μετατόπισης στην άτρακτο.
Διαμόρφωση ρουλεμάν Διάταξη σταθερών F και ελεύθερων L εδράνων Κυλινδρικό σαν ελεύθερο έδρανο. Βελονοειδές σαν ελεύθερο έδρανο.
Διαμόρφωση ρουλεμάν Διάταξη σταθερών F και ελεύθερων L εδράνων Δύο ελεύθερα έδρανα με αξονική χάρη στην οπή του κελύφους. Δύο ελεύθερα έδρανα υπό τάση ελατηρίου.
Τρόποι σταθεροποίησης εσωτερικού δακτυλίου Με δακτύλιο απόστασης Με ασφαλιστικό Δακτύλιο Με περικόχλιο ατράκτου Με κοχλία
Τρόποι σταθεροποίησης εξωτερικού δακτυλίου Με καπάκια και Ασφαλιστικό Δακτύλιο οπών Με πίλημα Με κοχλία και καπάκια Με καπάκια Και πίλημα
Έδραση ατέρμονα Το ρουλεμάν 1 είναι ελεύθερο, ενώ το ρουλεμάν 2 σταθερό.
Έδραση ατέρμονα Το διπλό αξονικό ρουλεμάν 3 παραλαμβάνει αξονικές δυνάμεις. Ενώ το ρουλεμάν 4 παραλαμβάνει μόνο ακτινικές δυνάμεις.
Έδραση κατακόρυφου άξονα Το λάδι λόγω της φυγόκεντρου περνάει μέσα από τις οπές F και λιπαίνει το ρουλεμάν. Το διάκενο S ρυθμίζει την ποσότητα του λαδιού προς το ρουλεμάν.
Τρόποι σταθεροποίησης εσωτερικού δακτυλίου σελ.133 Με δακτύλιο απόστασης Με ασφαλιστικό Δακτύλιο Με περικόχλιο ατράκτου Με κοχλία
Ασφαλιστικός δακτύλιος αξόνων κατά DIN471 Οι ασφαλιστικοί δακτύλιοι χρησιμοποιούνται για τη σταθεροποίηση εξαρτημάτων μηχανών (π.χ. ρουλεμάν, πλημνών, ελατηρίων κ.α.) για να μην μετακινούνται αυτά αξονικά (κατά μήκος της αξονικής). Έχει σφηνώσει!!!
Ασφαλιστικός δακτύλιος αξόνων κατά DIN471 Είναι από ελαστικό υλικό (πράγμα απαραίτητο, γιατί πρέπει να ανοίξουν για να τοποθετηθούν). Για να κουμπώσουν όμως πρέπει να ανοίξει ένα αυλάκι στον άξονα (για να μην δημιουργούνται επικίνδυνες τάσεις τα τοποθετούμε μόνο στις άκρες των αξόνων).
Ασφαλιστικός δακτύλιος αξόνων κατά DIN471 Σχεδιαστικά το δείχνουμε σε τομή (μεσαίο σχέδιο). Όπως βλέπετε ενώ στην πάνω μεριά του δακτυλιδιού συναντάμε υλικό στην κάτω όχι. Επίσης, αφού πρόκειται για ασφάλεια, μαυρίζουμε και δεν διαγραμμίζουμε.
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Αφού έχουμε σχεδιάσει τον άξονα και το ρουλεμάν, αρχικά βρίσκουμε από τον πίνακα στη σελίδα 133 τις βασικές διαστάσεις (d1, d2, s, b).
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Ας γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τον πίνακα. Το d1 είναι η διάμετρος της ατράκτου εκεί όπου θα μπει το δακτυλίδι. Από αυτή τη στήλη επιλέγουμε το κατάλληλο δακτυλίδι.
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Το s είναι το πάχος που θα έχει το δακτυλίδι. Το m είναι το πάχος από το αυλάκι. Για ευκολία το m θα το παίρνουμε ίσο με s.
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Το b είναι το πλάτος από το υλικό που συναντάμε. Για ευκολία θα το παίρνουμε ίδιο το πάνω με το κάτω. Το πάνω το μαυρίζουμε. Επομένως το συνολικό μήκος d4 δεν το χρειαζόμαστε.
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Στο προηγούμενο παράδειγμα είχαμε ήδη σχεδιάσει ένα ρουλεμάν της σειράς 60 σε άτρακτο με διάμετρο 30mm. Από αριστερά ο εσωτερικός δακτύλιος του ρουλεμάν είναι στερεωμένος πάνω στη διαμόρφωση της ατράκτου. Από αριστερά θα τοποθετήσουμε ένα ασφαλιστικό δακτύλιο.
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Ξεκινάμε ΠΑΝΤΑ από το αυλάκι (η σχεδίαση ακολουθεί την πράξη). Για να το σχεδιάσω (ή να το κατασκευάσω) πρέπει να ξέρω τις διαστάσεις του. Η διάμετρός του είναι d2 και το πάχος του s.
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Ποια γραμμή θα διαλέξω???? Από την πρώτη στήλη και για d1=30 (διάμετρος ατράκτου). Βρίσκω d2=28.6 (φυσικά και δεν μπορείτε να το σχεδιάσετε, θα το στρογγυλοποιήσετε προς τα κάτω για να φαίνεται η διαφορά) και s = 1.5. d1 s b d2
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Επομένως σχεδιάζω d2=28 και s = 1.5 ΠΡΟΣΟΧΗ: Σχεδιάζω τη διάμετρο από το αυλάκι μισή πάνω από την αξονική και μισή κάτω. Αλλιώς δεν θα έχω συμμετρικό σχέδιο.
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Τώρα θα διαλέξω από τον πίνακα το b. Πάλι για διάμετρο άξονα 30mm, βλέπω από τον πίνακα ότι το b=3,5 (πάντα σε χιλιοστά). d1 s b d2
Σχεδίαση ασφαλιστικού δακτυλίου αξόνων κατά DIN471 Στη συνέχεια θα πρέπει να σχεδιάσω δύο b. Ένα μαυρισμένο επάνω και ένα κενό κάτω. Παρατηρώ ότι ο εσωτερικός δακτύλιος από το ρουλεμάν είναι ασφαλισμένος. Δεν μπορεί να μετακινηθεί στην κατεύθυνση της αξονικής.
ΕΔΡΑΝΑ Διαμόρφωση – Στερέωση εδράνου ΕΔΡΑΝΑ Διαμόρφωση – Στερέωση εδράνου Μηχανολογικό Σχέδιο ΙΙ ΑΕΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ