Η νομοθεσία του Δράκοντα
Ορέστη Φιλίππου Εργασία των μαθητών του Α3 τμήματος του ΓΕΛ Λ. Αιδηψού Φωτεινής Σούρντου Ορέστη Φιλίππου για το μάθημα της Ιστορίας Ενότητα: Η πόλη-κράτος – Τα πολιτεύματα – Οι νομοθέτες Υπεύθυνη καθηγήτρια: Κ. Δέδε, φιλόλογος
Η κοινωνική και πολιτική κατάσταση στην Αθήνα στα τέλη του 7ου αι Η κοινωνική και πολιτική κατάσταση στην Αθήνα στα τέλη του 7ου αι. και στις αρχές του 6ου αι. π. Χ.
Άγραφοι νόμοι τελούσαν «υπό την προστασία των θεών» και ήταν απόλυτα σεβαστοί, αλλά οι ευγενείς τους ερμήνευαν προς όφελός τους Με την πάροδο των ετών οι πολίτες διαμαρτύρονται και απαιτούν την καταγραφή τους. Δημιουργείται η ιδέα ότι ο νόμος πρέπει να είναι απόλυτα κυρίαρχος στους ανθρώπους.
Άριστοι: ανώτερη κοινωνική τάξη με οικονομική και πολιτική δύναμη
Αριστοκρατικό πολίτευμα Φορείς εξουσίας: Ο άρχοντας-βασιλιάς: αρμόδιος σε θρησκευτικά θέματα Ο επώνυμος άρχοντας: αρμόδιος για τη σύγκληση της Εκκλησίας του Δήμου Ο πολέμαρχος: αρμόδιος σε στρατιωτικά θέματα Οι έξι θεσμοθέτες: αρμόδιοι σε νομικά θέματα Ο Άρειος Πάγος: δικαστήριο αρμόδιο για την τήρηση των νόμων Η Εκκλησία του Δήμου: συνέλευση των Αθηναίων πολιτών με περιορισμένες αρμοδιότητες
Προβλήματα της αριστοκρατικά οργανωμένης κοινωνίας Προβλήματα της αριστοκρατικά οργανωμένης κοινωνίας Οι χρεωμένοι αγρότες απαιτούν την κατάργηση των χρεών. Όσοι δεν μπορούν να ξεπληρώσουν τα χρέη τους αδυνατούν να δικαιωθούν στα δικαστήρια και γίνονταν δούλοι. Οι έμποροι και οι βιοτέχνες έχουν αποκτήσει μεγάλη οικονομική δύναμη και ζητούν πολιτική-κοινωνική εξίσωση με τους ευγενείς. κοινωνικές εντάσεις
Το Κυλώνειο άγος Ο Κύλωνας το 632 π.Χ. επιχειρεί να πάρει την εξουσία και να γίνει τύραννος. Το κίνημά αποτυγχάνει και ο ίδιος δραπετεύει στα Μέγαρα. Οι οπαδοί του, αν και ικέτες στους βωμούς των θεών, θανατώνονται. Το ανόσιο αυτό έργο έμεινε γνωστό ως «Κυλώνειο άγος».
Μετά το Κυλώνειο άγος… Οι Μεγαρείς καταλαμβάνουν τη Σαλαμίνα Η αντίθεση ευγενών-πλήθους κορυφώνεται Καθημερινά προβάλλονται νέα αιτήματα Οι ευγενείς αναθέτουν στον Δράκοντα να καταγράψει τους νόμους, για να καθησυχάσουν το λαό
Δράκων τύραννος, αλλά και ο πρώτος που κατέγραψε τους νόμους στην αρχαία Αθήνα Αν και αναφέρεται ως ο πρώτος νομοθέτης της Αθήνας, οι έξι Θεσμοθέτες θεσμοθετούσαν άγραφους νόμους, ήδη από το 683 π.Χ.
άνθρωπος με ευρεία αποδοχή επιλέχθηκε με εντολή όλων των Αθηναίων πολιτών να καταγράψει τους νόμους το 624 πΧ Λέγεται μάλιστα, ότι ήταν τόσο αποδεκτός, που πέθανε από ασφυξία, όταν πλήθη ευχαριστημένων οπαδών του τον σκέπασαν με τους μανδύες τους, δηλώνοντας έτσι τη χαρά και τον ενθουσιασμό τους στο πρόσωπό του
Η καταγραφή των νόμων Το 621 π.Χ. τους έγραψε σε μαρμάρινες πλάκες Το 621 π.Χ. τους έγραψε σε μαρμάρινες πλάκες που τοποθέτησε σε κοινή θέα στην Αγορά.
Η αρχαία αγορά
οι νόμοι ονομάστηκαν Θεσμοί ή Διατάξεις ήταν πολύ αυστηροί (ο Πλούταρχος αναφέρει ότι γράφτηκαν με αίμα) από τότε η έκφραση "Δρακόντειοι νόμοι" είναι συνώνυμη με τους ιδιαίτερα αυστηρούς νόμους ενώ “Δρακόντεια μέτρα” ονομάζονται τα πολύ αυστηρά μέτρα.
Πολιτικές διατάξεις
παραχώρηση πολιτικών δικαιωμάτων στους στρατεύσιμους εκλογή των αρχόντων και των ταμιών της πόλης από όλους τους στρατεύσιμους άντρες ίδρυση βουλής με 400 βουλευτές ευκαιρίες σε ένα μεγαλύτερο αριθμό πολιτών στα αιρετά αξιώματα όποιος επιχειρούσε να γίνει τύραννος στερούνταν τα πολιτικά του δικαιώματα και δημεύονταν η περιουσία του περιόρισε τις δικαιοδοσίες του Αρείου Πάγου οι πολίτες είχαν το δικαίωμα να καταγγέλλουν τις αποφάσεις του Αρείου Πάγου που θεωρούσαν άδικες
Οικονομικές διατάξεις
δεν άλλαξε το καθεστώς στην ιδιοκτησία γης. δεν κατάργησε τους όρους δανεισμού. Νομιμοποίησε την διάταξη που όριζε ότι, αν ο οφειλέτης αδυνατούσε να πληρώσει το χρέος του, ο πιστωτής είχε δικαίωμα να τον πουλήσει ως δούλο.
Ποινικές διατάξεις
Θεώρησε την κλοπή μεγάλη αδικία Επέβαλε αυστηρές ποινές στις περιπτώσεις παράβασης Τιμωρία για κάθε έγκλημα και κάθε ατόπημα γενικά αποτελούσε ο θάνατος.
O Δράκων ήταν ο πρώτος νομοθέτης που έκανε διάκριση Μέχρι τότε… η δολοφονία θεωρούνταν θρησκευτικό ανοσιούργημα η εκδίκηση θρησκευτικό καθήκον η τιμωρία του δράστη έργο αποκλειστικά των συγγενών του θύματος. O Δράκων ήταν ο πρώτος νομοθέτης που έκανε διάκριση μεταξύ φόνου εκ προθέσεως και φόνου εξ αμελείας
Οι εκ προμελέτης ανθρωποκτονίες ήταν τώρα έργο του Αρείου Πάγου Οι εξ αμελείας φόνοι δικάζονταν από 51 δικαστές Το κράτος έγινε πλέον το μόνο αρμόδιο να τιμωρήσει τον δράστη Η τιμωρία για τον προμελετημένο φόνο είναι ο θάνατος. Έτσι: ικανοποιείται ο νεκρός απαλλάσσεται η πόλη από το μίασμα
Αποτέλεσμα της νομοθεσίας του: Η κοινωνική και οικονομική κατάσταση της Αθήνας δε μεταβλήθηκε Οι μεγάλες κτηματικές περιουσίες διατηρήθηκαν Η γη παρέμεινε στα χέρια των λίγων Ο θεσμός της δουλείας γι` αυτούς που δεν είχαν να πληρώσουν τα χρέη τους διατηρήθηκε Η δυσαρέσκεια των φτωχών αυξήθηκε Πολλοί εγκατέλειψαν την Αττική Γη
οι πολλοί είχαν γίνει υποχείριο των λίγων (Αριστοτέλης) πολλοί εργάζονταν σαν δούλοι εξαιτίας των χρεών (Πλούταρχος) Η παραχώρηση πολιτικών δικαιωμάτων μόνο στους στρατεύσιμους δεν βοήθησε στην διεύρυνση του σώματος των ενεργών πολιτών.
Αργότερα οι Αθηναίοι θα αναφέρονταν στον Δράκοντα με σεβασμό, αναγνωρίζοντας την πρόθεσή του: να περιορίσει την αθλιότητα των ανθρώπων να ανακουφίσει τους φτωχούς. Η νομοθετική του κληρονομιά καταργήθηκε από τον Σόλωνα, ο οποίος, όμως, διατήρησε τους «φονικούς δεσμούς» (νόμους για φόνο) του Δράκοντα
Ο Δράκων στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ Ο Δράκων στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ
Πηγές http://perierga.gr/ Ιστορία Α΄ Λυκείου www.newsbeast.gr http://www.livepedia.gr/ http://chilonas.com/ https://el.wikipedia.org https://eclass.upatras.gr/