Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κλίση ουσιαστικών Β΄ κλίσης.
Advertisements

Παρουσίαση Περιστατικού
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Το σπίτι μου.
Ιωάννης Βηλαράς
Ο πραγματικός και ιδεατός κόσμος στην ποίηση του Αντώνη Φωστιέρη
Κλίση ουσιαστικών Α΄ κλίσης.
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
Κλίση ουσιαστικών Γ΄ κλίσης.
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΙΣ ΑΓΑΡΗΝΟΥΣ(Α. ΚΑΛΒΟΣ) Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ(Κ. ΠΑΛΑΜΑΣ)
ΙΘΑΚΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ Χρυσούλα Δανίκα Κωνσταντίνα Θεωδόρου
«Δείπνο για τέσσερις» Κατσαρίδου Σοφία Ευθιμιάδου Αλεξάνδρα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Howard Gardner Θέμα: Ανακύκλωση.
Ενότητα 6 Α΄ κλίση ουσιαστικών.
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
Παραγωγή με αχώριστα μόρια 1η Ενότητα Θεωρία – Ασκήσεις
ΦΩΣ - ΣΚΟΤΑΔΙ Μαρία Ιγγλέζου Β Λυκείου
ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
 Ζάκυνθος (νόθο παιδί του Κόντε Νικολάου Σολωμού και της Αγγελικής Νίκλη)  Ιταλία - σπουδές και μελέτη της ιταλικής ποιητικής παράδοσης 
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Οριστική Ενεστώτα και Μέλλοντα
Ενεργητική και Παθητική φωνή
Generating Chinese Classical Poems with Statistical Machine Translation Models Jing He, Ming Zhou, Long Jiang Μαρία Κωστάκη Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο.
ΛΗΘΗ, Λορέντζου Μαβίλη Επιμέλεια: Κατερίνα Κάζηρα.
Φέρε με πάλι στους παλιούς καιρούς, καρδιά νοσταλγική, κι άσε με εκεί μονάχο σα ναυαγό που πρόφτασε την ώρα πόλαμψε η αστραπή κι' αρπάχτηκε στο βράχο.
«ΤΑ ΡΩ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ» ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ.

2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Οι Ποδηλάτρες…»
ΘΥΜΗΣΟΥ ΣΩΜΑ ΑΠΌ ΤΟΝ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ!!!.
Γραμματική στην οθόνη Σημειώσεις γραμματικής χωρίς ασκήσεις.
ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ/ ΣΟΥΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ Γεια σας! Είμαι η ψιλή! ἀκρόπολις.
Οι Μουσικές Δραστηριότητες
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Αντώνης Μιχαηλίδης Φιλόλογος.  Τα δυο βασικά μέτρα είναι:  ίΑμβος (τόνος στις Άρτιες συλλαβές υ-)  τΡοχαίος (τόνος στις πεΡιττές συλλαβές -υ)  Στη.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Ψηφιακή τάξη Σπύρος Στρατηγός Άρης Σερμέτης Πέτρος Στεμπάρι.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Χ Ο Ρ Ω Δ Ι Α. Πριν το τραγούδι Μην στέκεσαι κορδωμένος- άφησε τους ώμους ελεύθερους Σκέψου τι πρέπει να προσέξεις στο τραγούδι σου Σκέψου τις πρώτες.
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ Μία από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης Ελληνικής Ποίησης.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ-COMENIUS Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ ΟΠΩΣ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Γ΄ ΤΑΞΗ Αθανάσιος Παπίας Στόχος είναι να εμπεδώσουν οι μαθητές την αρχή, ότι με την παρέμβαση.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
- Πειραματικές Ασκήσεις –
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
Αρσενικά: -ος Θηλυκά: -ος Ουδέτερα: -ον
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Κοιτάμε για ένα λεπτό πολύ προσεκτικά την εικόνα και προσπαθούμε να θυμόμαστε όσα περισσότερα μπορούμε!
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Κοκκινομηλιώτη Ελένη Μαθητές Γ΄ τάξης Γυμνασίου Κασσιώπης
Με το σεις και με το σας (3)
Ι΄ ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΙΟΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑ 3η Συνάντηση Οκτώβριος 2013
Tο τροχαϊκό μέτρο περιλαμβάνει επίσης δυο συλλαβές, πού τονίζονται όμως αντίστροφα απ' ό,τι στον ίαμβο. Δηλαδή τονι­σμένη είναι η πρώτη συλλαβή και άτονη.
Νεότερη ποίηση Από την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, β’ τεύχος (σελ )
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΕΓΛΩ 338 2
Το διαδίκτυο που θέλουμε !
Η Αγγελική Διπλός τόνος Αρβανιτάκη Μαρία. Παίζουμε σχολείο ; Εγώ θα είμαι ο δάσκαλός σου. Κι εγώ ο μαθητής σου. Εμείς θα είμαστε οι δάσκαλοί σας.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ρυθμός στην ποίηση είναι η εναλλαγή φθόγγων ή ήχων με κάποια κανονική τάξη. Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία ο ρυθμός δημιουργείται από την κανονική εναλλαγή τονισμένων και άτονων συλλαβών. Παράδειγμα : Στον στίχο "περπατώντας η Δόξα μονάχη" κάθε 3 συλλαβές τονίζεται η τρίτη. Παριστάνοντας τις άτονες συλλαβές με το σημείο υ και τις τονισμένες με το σημείο - τότε ο στίχος παίρνει την ακόλουθη μορφή : υ υ - υ υ - υ υ - υ 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 περ πα τώ ντας η Δό ξα μο νά χη

προσοχή : πρέπει να ξεχωρίζουμε το γραμματικό τόνο από το φωνητικό προσοχή : πρέπει να ξεχωρίζουμε το γραμματικό τόνο από το φωνητικό. Λέγοντας π.χ. « στον κήπο », γρμματικά έχω 2 τόνους : ένα στο «στόν» και ένα άλλο στο « κή...». Στην ομιλία μας όμως προφέρουμε τις 2 λέξεις τόσο δεμένες τη μια με την άλλη που ο μόνος τόνος που ακούγεται είναι ο τόνος στο « κή...» και είναι αυτός που έχει σημασία στο ρυθμό ( στονκήπο ).

Στίχος : Είναι μια γραμμή ενός ποιήματος που είναι φτιαγμένη σε ορισμένο μέτρο και ρυθμό. 1) Ανάλογα με τον αριθμό των συλλαβών : μονοσύλλαβη, δισύλλαβη, τρισύλλαβη μέχρι και εικοσιδυοσύλλαβοι. ( 15σύλλαβος : στίχος δημοτικού τραγουδιού ) 2) Από το μέτρο : ιαμβικοί, τροχαϊκοί κτλ. 3) Ανάλογα με τον τόνο της τελευταίας τους λέξης : λήγουσα οξύτονος παραλήγουσα παροξύτονος προπαραλήγουσα προπαροξύτονος 4) Ανάλογα με τον αριθμό των συλλαβών στο τελευταίο μετρικό πόδι. Αν έχει μια ή περισσότερες συλλαβές λιγότερες από το κανονικό τότε λέγεται καταληκτικός π.χ. υ υ - / υ υ - / υ υ - / υ "Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη" Ακατάληκτος λέγεται ο στίχος, όταν έχει πλήρες το τελευταίο μετρικό πόδι π.χ. υ υ - /υ υ -/υ υ - "και στην κόμη στεφάνι φορεί"

5) Υπάρχουν στίχοι με ομοιοκαταληξία και στίχοι ελεύθεροι ( έχει καταργηθεί η ομοιοκαταληξία) 6) Ελεύθερος Στίχος : έχει δική του αρχιτεκτονική και δική του αισθητική. Ο ρυθμός σχηματίζεται από την ολοκλήρωση μιας φράσης που περιλαμβάνεται μια σκέψη. Οι στίχοι παίρνουν την ονομασία τους : Ο στίχος μπορεί να απαρτίζεται και από μια λέξη, όταν ο ποιητής θέλει να τονίσει μια έννοια. Η στροφή πάλι καθορίζεται από το άπλωμα μιας σκέψης ή ενός θέματος.

Στροφή : Αποτελείται από ένα αριθμό στίχων και έχει μια ρυθμική και λογική ενότητα. Μορφές των στροφών : Είναι ανάλογες με τον αριθμό των στίχων που συνταιριάζονται, για να τις απαρτίσουν. Έχουμε στροφές δίστιχες, τρίστιχες, τετράστιχες κλπ. ( καλύτερα μέχρι 8στιχες ).

ΟΜΟΙΚΟΑΤΑΛΗΞΙΑ Ομοιοκαταληξία : Έχουμε, όταν οι φθόγγοι των στίχων από το τελευταίο τονισμένο ή φωνήεν και πέρα είναι οι ίδιοι. Η ομοιοκαταληξία δεν ήταν ποτέ απαραίτητο στοιχείο της νεοελληνικής ποίησης. Κανένα δημοτικό τραγούδι, εκτός από τα ερωτικά δίστιχα, δεν έχει ομοιοκαταληξία. Μορφές ομοιοκαταληξίας Ανάλογα με τη θέση του τόνου στην τελευταία λέξη του στίχου : α) Οξύτονη : όταν η ομοιοκαταληξία γίνεται στην τελευταία συλλαβή δυο στίχων. Π.χ. ερχομός - χωρισμός β) Παροξύτονη : όταν η ομοιοκαταληξία γίνεται στις δυο τελευταίες συλλαβές δυο στίχων. Π.χ. μετάξι - αλλάξει γ) Προπαροξύτονη : όταν η ομοιοκαταληξία γίνεται στις τρεις τελευταίες συλλαβές δυο στίχων. Π.χ. πέρατα - ξυλοκέρατα