Δραστηριοτητεσ απο τον Κοσμο τησ Φυσικησ για το Νηπιαγωγειο Τα φαινόμενα της εξαέρωσης, της υγροποίησης και της εξάτμισης Νικολακοπούλου Μαρία
1η δραστηριοτητα: Εξαερωση (ανιχνευσησ) Στόχοι: 1. Ανίχνευση βιωματικών νοητικών παραστάσεων των παιδιών για το φαινόμενο της εξαέρωσης και μαθησιακών εμποδίων στη σκέψη τους. 2. Να προβλέπουν την εξαέρωση ως αποτέλεσμα της θέρμανσης του νερού από κάποια πηγή θερμότητας. Υλικά: πυρίμαχο διαφανές δοχείο με δοσομετρητή , καμινέτο, μαύρο χαρτόνι Περιγραφή: Παρουσίαση υλικών πειράματος, χωρίς εξηγήσεις Καταγραφή προβλέψεων
2η δραστηριοτητα: Εξαερωση (διδασκαλιασ) Στόχοι: 1. Να αναγνωρίζουν την εξαέρωση ως αποτέλεσμα της θέρμανσης του νερού από κάποια πηγή θερμότητας. 2. Να αναγνωρίζουν "που θα πάει" το νερό, δηλαδή ότι το νερό θα μετακινηθεί από το δοχείο προς την ατμόσφαιρα. 3. Να περιγράφουν την διαδικασία της εξαέρωσης. Υλικά: πυρίμαχο διαφανές δοχείο με δοσομετρητή , καμινέτο, μαύρο χαρτόνι
2η δραστηριοτητα: Εξαερωση (διδασκαλιασ) Περιγραφή: Καταγραφή στάθμης νερού Θέρμανση νερού, φυσαλίδες και πορεία τους Σταδιακή μείωση νερού, αντίστοιχη αύξηση αριθμού φυσαλίδων και ποσότητας ατμού Παρατήρηση υδρατμών, ταξίδι φυσαλίδας και μετατροπή σε υδρατμό Σταδιακή εισαγωγή νέων όρων
3η δραστηριοτητα: Υγροποιηση (ανιχνευσησ) Στόχοι: 1. Να ανιχνεύσουμε τις βιωματικές νοητικές παραστάσεις των παιδιών για το φαινόμενο της υγροποίησης και τα μαθησιακά εμπόδια στη σκέψη τους. Υλικά: πυρίμαχο δοχείο, καμινέτο, γυάλινο διαφανές ποτήρι, βαμβάκι Περιγραφή: Ίδια πειραματική διάταξη, παρεμβολή με γυάλινο αναποδογυρισμένο ποτήρι Καταγραφή προβλέψεων, αιτιολόγηση
4η δραστηριοτητα: Υγροποιηση (διδασκαλιασ) Στόχοι: 1. Να αναγνωρίζουν την υγροποίηση ως αποτέλεσμα της επαφής των υδρατμών με "πιο κρύα" αντικείμενα. 2. Να περιγράφουν την διαδικασία της υγροποίησης. Υλικά: πυρίμαχο δοχείο, καμινέτο, γυάλινο ποτήρι, βαμβάκι
4η δραστηριοτητα: Υγροποιηση (διδασκαλιασ) Περιγραφή: Επικεντρώνουμε την προσοχή τους στο ατμό και ανακαλούμε την πορεία της φυσαλίδας για ομαλότερη σύνδεση Τοποθετούμε το ποτήρι ανάποδα πάνω απ’ το δοχείο Εξηγούμε αναλυτικά το φαινόμενο Συλλογή μερικών σταγόνων νερού Διατήρηση ποιοτικής ταυτότητας νερού Σύγκριση αποτελεσμάτων παρατήρησης με αρχικές προβλέψεις
5η δραστηριοτητα: Εξατμιση (ανιχνευσησ) Στόχοι: 1. Να ανιχνεύσουμε τις βιωματικές νοητικές παραστάσεις των παιδιών για το φαινόμενο της εξάτμισης και τα μαθησιακά εμπόδια στη σκέψη τους. Υλικά: πανί καθαρισμού Περιγραφή: Αφόρμηση: καθαρισμός τραπεζιών με βρεγμένο πανί Εκτέλεση, παρατήρηση, ερμηνείες παιδιών
6η δραστηριοτητα: Εξατμιση (διδασκαλιασ) Στόχοι: 1. Να αναγνωρίζουν την διαδικασία της εξάτμισης ως αποτέλεσμα έκθεσης στη "ζέστη" και τον άνεμο. 2.Να περιγράφουν την διαδικασία της εξάτμισης. Υλικά: βρεγμένο πανί καθαρισμού Περιγραφή: Ζητάμε ιδέες για τρόπο και μέρος στεγνώματος, αξιοποίηση Παρατήρηση εξέλιξης φαινομένου, συζήτηση πορείας νερού
7η δραστηριοτητα: Εξαερωση, υγροποιηση, εξατμιση (αξιολογησησ) Στόχοι: Να ελέγξουμε κατά πόσο τα παιδιά έχουν κατανοήσει τα τρία παραπάνω φυσικά φαινόμενα. Υλικά: κάρτες – φωτογραφίες Περιγραφή: Χωρίζουμε τα παιδιά σε τρεις ομάδες Μοιράζουμε τις κάρτες για σειροθέτηση Κολλάμε και τις τρεις σειρές σε μεγάλο χαρτόνι, τη μία κάτω απ’ την άλλη