ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Advertisements

Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
3o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ Σχ. Έτος :
Πάντα ακούμε τους «κανόνες» των γυναικών
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
Η Φυσική είναι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ, ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ , ΕΝΝΟΙΕΣ, ΝΟΜΟΙ.
Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή
Πώς είναι ένα τάνγκραμ;
Παραλληλόγραμμα τεστ 1 τεστ 2 ασκήσεις Φάνης Παπαδάκης
Όμιλος Μαθηματικά και Λογοτεχνία Μαντώ Γεωργούλη A’2 Αναστασία Κασαπίδη A’3 Ρήγας Διονυσόπουλος A’2.
Βελτιώνοντας την μάθηση των Μαθηματικών μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον Ελισσάβετ Καμπάνη Phd Διδακτική των Μαθηματικών Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών.
Οι πλευρές αυτές ονομάζονται
Ο Πάνος στη «Στοιχειωμένη αίθουσα» δήλωσε για τον Ιορδάνη: «Αυτός έχει τσακωθεί με τη Γραμματική, όπως και με κάθε άλλο μάθημα εκτός από τα Μαθηματικά.
O Σωκράτης και το τεστ του φιλτραρίσματος
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Να το κατάλαβαν άραγε;; Δεν τρίτωσε απλώς το κακό, ή το καλό, που μπορεί ο καθένας να το πάρει όπως θέλει, αλλά…. ΤΕΤΑΡΤΩΣΕ!! Για μένα πάντως, το βλέπω.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤ΄: ΘΕΜΑ ΚΥΚΛΟΣ
Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ § 2.2 Άρρητοι αριθμοί (σελ. 45)
Άσκηση 7 Ο ιδιοκτήτης ενός οικοπέδου, σχήματος τετράγωνου συμφώνησε με το Δήμο στον οποίο ανήκει να παραχωρήσει μια λουρίδα 10 μέτρων για την κατασκευή.
Γυμνάσιο-Λύκειο Γραβιάς «Ο λόγος στους μαθητές»
ΣΥΝΟΛΑ.
Διδακτική Μαθηματικών Ι
Ποια είναι η πρωτεύουσα του Μπουργκίνα Φάσο Α. Αντίς Αμπέμπα Β. Κάιρο Γ. Αθήνα Δ. Ουγκαντούγκου.
Προγραμματισμός Εισαγωγή στην έννοια του αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό.
Βασικες Εννοιες Φυσικης _2
Βασικες Εννοιες Φυσικής. Προηγουμενο μάθημα Δεξιότητες – Δεξιότητες: Δυνάμεις του 10 και λιγη άλγεβρα – Δεξιότητες: Λύση απλών σχέσεων – Ασκηση: μια άσκηση.
 Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον:  Τεχνικές Διδασκαλίας.
Πως μπορεί κανείς να λύσει προβλήματα με τη βοήθεια της Mathematica Πρόβλημα 10 α : Κλίση καμπύλης Πρόβλημα 10 β : Εμβαδόν καμπύλης Ομάδα Δ. Λύνοντας Προβλήματα.
Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΥ ΤΗΣ ΓΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ.
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ – ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Καλαμάρα Αγγελική
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΡΙΓΩΝΩΝ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΤΑΞΗ κ. ΝΑΚΗ ΧΡΗΣΤΟΥ.
ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΞΑΕΡΩΣΗΣ, ΤΗΣ ΥΓΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΞΑΤΜΙΣΗΣ. Πανεπιστήμιο Πατρών Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Ο ΚΥΚΛΟΣ. Θυμάμαι ότι: Κύκλος είναι μια κλειστή καμπύλη γραμμή της οποίας όλα τα σημεία απέχουν εξίσου από το κέντρο Ο. Ο Ακτίνα (α) είναι ένα ευθύγραμμο.
Οι φοιτήτριες: Διαμαντάκη Μυρτώ Θεώνη Κλαιρ_ Αγραφιώτη Δήμητρα_ Κατερίνα Σταύρου_
Διδασκαλία στην Β’ Λυκείου Τριγωνομετρία. Επίλυση προβλημάτων στην Τριγωνομετρία Κατανόηση την σχέση των τριγωνομετρικών αριθμών μεταξύ τους Συσχέτιση.
Πανεπιστήμια Πατρών Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία Μάθημα: Δραστηριότητες από τον κόσμο.
ΣΤΑΜΑΤΗ ΜΑΡΙΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ. Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Δεδομένα Συχνότητα-Μέτρα Θέσης Μέτρα Διασποράς. Δεδομένα ΠοσοτικάΣυνεχή Διακριτά Ποιοτικά Δεδομένα ΠρωτογενήΔευτερογενή.
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΤΗΞΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΗΞΗΣ
Εργασία των φοιτητών: Κοσμάς Βασίλης Ραράκου Μαρία Αγγελική
-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ- ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΑΒΑΝΗΣ
Β’ γυμνασίου(Γεωμετρία)
Παρουσίαση της Εισαγωγής Msc , μαθηματικού Κοσόγλου Ιορδάνη
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Ζώα και μαθηματικά.
Ξέρουν οι μέλισσες μαθηματικά ; Για ποιο λόγο κατασκευάζουν εξαγωνικά κελιά στις κηρήθρες ; ? Βασίλης Παπαθεοδοσίου Μαθηματικός Γυμνασίου Ψαχνών.
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Δραστηριότητες από τον κόσμο της Φυσικής
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
Εφαρμογές, πειράματα, εμπειρίες που σχετίζονται με τις θεωρίες μάθησης
Σχεδιάζουμε γεωμετρικά σχήματα...
2ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας
Η Πρακτική σας Άσκηση στο πλαίσιο της Διδακτικής Μαθηματικών ΙΙ
ΛΥΝΩ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Κ. Σαμαρά, Δασκάλα.
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
Δραστηριότητα - απόδειξη
Ωχ… Πως θα τα λύσω;.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΡΙΣΙΜΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Δύο πρωτότυπα προβλήματα από το σχολικό βιβλίο της Ά Γυμνασίου
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Κλικ για επιστροφή στην ερώτηση
Σημειώσεις : Μιχάλης Φίλης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ Διδάσκων: Λεμονίδης Χαράλαμπος Φοιτήτριες: Γεωργιάδου Ειρήνη ΑΕΜ4154 Σαμαρά Γεωργία ΑΕΜ 4110

Ἓν οἶδα ὅτι ουδὲν οἶδα (Ένα ξέρω,ότι δεν ξέρω) Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ : Δεν θεωρούσε τον εαυτό του σοφό. Προσπαθούσε μέσα από ερωτήσεις να αποδείξει στους σοφούς εκείνης της εποχής, ότι δεν ήταν τόσο σοφοί όσο νόμιζαν.

ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ Δεν εξέφραζε ο ίδιος κάποια θεωρία ή άποψη Μέσω των ερωτήσεων εξήγαγε την Σωκρατική άποψη. Παραδείγματα από την καθημερινή ζωή και την εμπειρία.

ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ Καθοδήγηση της σκέψης του συνομιλητή. Εξαγωγή καθολικών συμπερασμάτων. Κατάληξη στην απόλυτη γνώση του θέματος.

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ Ο Piaget τη χαρακτηρίζει «ευρετική» μέθοδο, κωδικοποιεί φάσεις και βήματα. Την στηρίζει στην επαγωγική σκέψη και την αναλογία ιδιοτήτων και διαδικασιών. Μετάβαση από το παλιό στο νέο.

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε τον όρο «μαιευτική». Κατέχει κυρίαρχη και ουσιαστική θέση στην σύγχρονη παιδαγωγική και όχι τυπική.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Ο Σωκράτης ρωτάει τον δούλο αν γνωρίζει ότι το παρακάτω σχήμα είναι τετράγωνο Ο δούλος συμφωνεί.

Τον οδηγεί να καταλάβει τον τρόπο που υπολογίζεται το εμβαδόν. 1πόδι 1πόδι 1πόδι 2πόδια 2πόδια Ο δούλος βρήκε ότι το εμβαδόν του είναι 4 πόδια. 2 2 2 2πόδια

Οι πρώτη σκέψη του δούλου ήταν να διπλασιάσει το μήκος της πλευράς. Τότε ο Σωκράτης τον ρώτησε αν μπορούσε να φτιάξει ένα τετράγωνο με το διπλάσιο εμβαδόν. Οι πρώτη σκέψη του δούλου ήταν να διπλασιάσει το μήκος της πλευράς. 4 4 4 4

Τον ρωτάει πόσα τετράγωνα σαν το αρχικό έχουμε μέσα στο καινούριο και ο δούλος βλέπει ότι έχει 4. Ο Σωκράτης του ζητάει να μετρήσει το εμβαδόν και ο δούλος καταλαβαίνει ότι είναι 16 πόδια.

Η δεύτερη προσπάθεια του δούλου ήταν να μεγαλώσει την πλευρά κατά 1 πόδι. Α 2 Β 1 Ε 2 Δ 1 Η Ζ Ο Σωκράτης τον ρωτάει αν το εμβαδόν του θα είναι 3 φορές το 3. Γ

Ο δούλος συμφωνεί και καταλαβαίνει ότι έκανε λάθος Ο δούλος συμφωνεί και καταλαβαίνει ότι έκανε λάθος. Τότε ο Σωκράτης ζωγραφίζει το αρχικό τετράγωνο και τον ρωτάει αν μπορούμε να προσθέσουμε ένα ίσο με αυτό. Α Β Ε Δ Γ Ζ 4 4

Στη συνέχεια άλλο ένα και στο τέλος άλλο ένα για να κλείσει το τετράγωνο. Συμφωνούν ότι έχουν 4 ίσα με το αρχικό τετράγωνο.

Στη συνέχεια τραβάει τη διαγώνιο του πρώτου τετραγώνου. Και κάνει το ίδιο και για τα υπόλοιπα 3 τετράγωνα.

Του ζητάει να εξετάσει πόσο μεγάλο είναι το καινούριο τετράγωνο ΒΔΘΖ. Ο δούλος δυσκολεύεται Ο Σωκράτης τον ρωτάει πόσα μισά υπάρχουν μέσα σε αυτό το τετράγωνο.

Εύκολα απαντάει ότι είναι 4. Τότε τον ρωτάει πόσα μισά υπάρχουν στο αρχικό ΑΒΓΔ. Απαντάει 2. Η επόμενη ερώτηση είναι τα 4 τι είναι των 2; Ο δούλος απαντάει διπλάσια. Τέλος ο Σωκράτης τον ρωτάει το τετράγωνο ΒΔΘΖ πόσα πόδια είναι;

Ο δούλος εύκολα βρίσκει ότι είναι 8 πόδια. 2 2 2 2 2 2 2 2 Ο δούλος εύκολα βρίσκει ότι είναι 8 πόδια. Τον ρωτάει από ποια πλευρά έγινε το τετράγωνο των 8 ποδιών και ο δούλος απαντάει από τη ΒΔ.

Συμπεραίνουν ότι από την διαγώνιο του αρχικού τετραγώνου μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα τετράγωνο με διπλάσιο εμβαδόν.

Ο διάλογος αυτός είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της μαιευτικής μεθόδου, όπου ο Σωκράτης οδηγεί έναν αγράμματο δούλο στη λύση ενός μαθηματικού προβλήματος, μέσω των ερωτήσεων και της εποπτείας.