Εθνογραφία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
O ελεύθερος χρόνος παιδιών σχολικής ηλικίας
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (Εργαστήριο) Εισηγητής: Θανάσης Βαφειάδης
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
ΟΙ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΤΟΥ ΧΘΕΣ.
ΘΕΜΑ : « Διαπροσωπικές σχέσεις των νέων»
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Πτυχίο Δημοσιογραφίας Πανεπιστήμιο Κύπρου.
ΜΑΘΗΤΕΣ : ΣΙΩΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ.
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
Βασικές τεχνικές γνωριμίας
Πώς φθάσαμε εδώ…; ΜΑΣΟΥΡΑΚΗ ΑΡΙΣΤΕΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Ενημερωτική Ημερίδα Εκπαιδευτικών ΣΕΠ
ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ ΦΥΡΚ 295: ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ Παπαγεωργίου Γ. Εαρινό
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Πόσο Ελεύθερες είναι οι Προσωπικές Επιλογές μας
ΥΠΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 4. Κριτικός Γραμματισμός Υπεύθυνος Καθηγητής: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Mathematics in the streets and in the schools Terezinha Nunes Carraher, David William Carraher and Analucia Dias Schliemann Καλογεράκης Γιώργος Δ
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
Διάλεξη 12η Μεταβολές στο περιεχόμενο της εκπαιδευτικής γνώσης Αναπληρωτής Καθηγητής Γιώργος Πλειός.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Επιστήμη, Τεχνολογία και Πολιτισμός Science, Technology and Culture όπως: Επιστήμη, Τεχνολογία, Κοινωνία Science, Technology, Society και η Διδακτική των.
Έμφυλες Σχέσεις και Τεχνολογία. Φύλο και τεχνολογία.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο Η θεωρία του πολιτισμικού κεφαλαίου.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Θεωρίες ακροατηρίου. ποιοτική έρευνα ακροατηρίου (qualitative audience research)- τέλη 70 ‘στροφή στην εθνογραφία’ και media consumption ‘στροφή στην.
Θεωρητικοποιώντας τις Σαπουνόπερες. 1. ιστορική προέλευση 2. Χαρακτηριστικά των σαπουνόπερων (genre characteristics): Daytime soaps vs prime time series.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
Υποδείγματα Συμπεριφοράς n Η ερμηνεία της χωροθέτησης πρέπει να στηρίζεται στην συμπεριφορά: –των ατόμων (decision makers) –των επιχειρήσεων (decision.
Ο ρόλος της συμβουλευτικής στη γονεϊκότητα
Θεωρία της Διαπολιτισμικής Νοσηλευτικής της Madeleine Leininger
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
Υποθέσεις εργασίας και μεταβλητές
ΝΕΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΜΕΣΑ.
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Ανάλυση λόγου Discourse Analysis.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΚΥΚΛΟΣ ΖΩΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ
Reading the City Διαβάζοντας την πόλη
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εθνογραφία

Πολιτισμικές σπουδές (cultural studies): χαρακτηρίζονται από πολλαπλούς Λόγους (multiple discourses) που πολλές φορές μπορεί και να έρχονται και σε σύγκρουση μεταξύ τους Αρχικά, 70ς, Η έννοια ‘κουλτούρα’ ορίζεται πολιτικά και όχι αισθητικά. Το αντικείμενο: -μελέτη των κειμένων και συνηθειών της καθημερινής ζωής (texts and practices of everyday life) και -λαϊκής κουλτούρας (popular culture).

Οι πολιτισμικές σπουδές, καθώς έχουν μαρξιστικές βάσεις, ισχυρίζονται: - για να καταλάβουμε το νόημα ενός κειμένου, πρέπει να λάβουμε υπόψη τις κοινωνικές και ιστορικές συνθήκες παραγωγής και κατανάλωσής του. - επειδή η κουλτούρα είναι ένας χώρος που χαρακτηρίζεται από κοινωνικές ανισότητες, υπάρχει πάλη ανάμεσα στις κυρίαρχες και κυριαρχούμενες τάξεις για τη δημιουργία νοήματος.

Το μοντέλο κωδικοποίησης-αποκωδικοποίησης του Stuart Hall (Encoding-Decoding in the Television Discourse) Ο Hall στηρίχτηκε στο μοντέλο των συστημάτων νοήματος του Frank Parkin (Class Inequality and Political Order) (1971): μέλη διαφορετικών κοινωνικών τάξεων έχουν διαφορετικά ‘συστήματα νοημάτων’ (meaning-systems), τα οποία εξηγούν ταξική ανισότητα. Κυρίαρχο σύστημα αξιών (Dominant Value System), Κυριαρχούμενο σύστημα αξιών (Subordinate Value System) Ριζοσπαστικό σύστημα αξιών (Radical Value System)

Hall: κυκλοφορία του νοήματος και οι 3 υποθετικές θέσεις από τις οποίες μπορούμε να αποκωδικοποιήσουμε τον τηλεοπτικό λόγο: Κυρίαρχη-ηγεμονική θέση (dominant-hegemonic position) Ο θεατής λειτουργεί μέσα στον κυρίαρχο κώδικα, διαβάζει το προτιμητέο νόημα (dominant, preferred meaning) Διαπραγματευτική θέση/ κώδικας (negotiated position/ code) Ο θεατής αποδέχεται μερικώς την κυρίαρχη θέση για τα γεγονότα ενώ ταυτόχρονα εφαρμόζει και τη δική του ερμηνεία. Αντιθετική θέση /κώδικας (oppositional position/code) όπου ο θεατής έχει αναγνωρίσει τον κυρίαρχο κώδικα του τηλεοπτικού λόγου και επιλέγει να αντισταθεί σ’ αυτόν.

Εθνογραφία. Charlotte Brundson και David Morley (Everyday Television: Nationwide, 1978) σημειωτική ανάλυση της ενημερωτικής εκπομπής Nationwide. 1980: Nationwide Audience του Morley με ζητούμενο: - μέχρι ποιο σημείο τα μέλη του ακροατηρίου αποδέχονταν την προτιμητέα θέση ανάγνωσης (preferred reading position) του Nationwide. - ποια η σχέση μεταξύ των ερμηνειών των μελών & του κοινωνικο-οικονομικού τους υπόβαθρου. - μέχρι ποιο σημείο επιδρούν παράγοντες όπως τάξη, γένος, φυλή στις συνήθειες κατανάλωσης

Τι βρήκε: - Ίσως το πιο σημαντικό = η διαπίστωση ότι το κοινωνικο-οικονομικό προφίλ αυτών που απάντησαν δεν καθόριζε αναγκαστικά την ερμηνεία που έδιναν. - Όχι μόνο αυτό, αλλά μέλη της έρευνας με παρόμοιο υπόβαθρο παρήγαγαν πολλές φορές διαφορετικές αναγνώσεις. Αναγκαίο: - εκτός από την κοινωνική θέση πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη και άλλους Λόγους (discourses)

Προβλήματα: - Έμφαση στην ταξική διάσταση - Ανεπαρκής αιτιολόγηση της χρήσης παραμέτρων όπως ηλικία, τάξη, φύλο, φυλή (και όχι άλλων) - Αδικαιολόγητη γενίκευση συμπερασμάτων - Απουσία μελέτης σπιτιού και χώρου εργασίας=> επόμενο βήμα. Ας μην ξεχνάμε: Nationwide Audience = η πρώτη εμπειρική δουλειά πάνω στη δυναμική σχέση μεταξύ κειμένου και αναγνώστη Morley έδειξε ότι το νόημα δεν βρίσκεται μόνο στο κείμενο αλλά στις ερμηνείες που παράγονται μετά από διαπραγμάτευση μεταξύ κειμένου-αναγνώστη.

Στροφή προς τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε την κατανάλωση των media (‘lived’ context of consumption) Αναγκαία η θεώρηση του χώρου που καταναλώνουμε τα μμε Αποτέλεσμα του φεμινιστικού κινήματος της εποχής (the personal is political) -> ενδιαφέρον για προγράμματα μυθοπλασίας (popular fiction). Παραδείγματα: i. Dorothy Hobson’s ‘Housewives and the mass media’ (1980): - Για τις γυναίκες το σπίτι είναι κυρίως χώρος εργασίας, όπου νιώθουν συχνά μοναξιά & απομόνωση Ρόλος ραδιοφώνου-τηλεόρασης στην καθημερινότητα των γυναικών:

σημαντικά για την κατανομή του χρόνου των νοικοκυρών. - Λόγω έλλειψης δομής (structurelessness) των οικιακών εργασιών, τα χρονικά όρια που προσέφερε το ραδιόφωνο = σημαντικά για την κατανομή του χρόνου των νοικοκυρών. Συντροφικός ο ρόλος των DJs- αλλά και ιδεολογικός ο ρόλος τους Συγκεκριμένες προτιμήσεις σε σχέση με τον τύπο προγράμματος που παρακολουθούσαν (generic preferences). Θεωρητικό πλαίσιο: οι νοικοκυρές είναι κοινωνικά τοποθετημένες ως έμφυλα υποκείμενα (gendered subjects) τα οποία ζουν σε συγκεκριμένες συνθήκες εξαιτίας της ταξικής τους θέσης. Το πλαίσιο ζωής τους είναι πλήρως ενσωματωμένο στις ιδεολογίες που κυριαρχούν στην κοινωνία.

ii. Άλλες έρευνες υποστήριξαν την ύπαρξη πιο δυναμικών γυναικείων παρουσιών στο σπίτι-=> Janice Radway’s Reading the Romance: Women, Patriarchy and Popular Literature (1987): - η πράξη του διαβάσματος και μόνο ήταν σημαντική δραστηριότητα για τις γυναίκες, και αποτελούσε μια μορφή αντίστασης. iii. Family Television (1986), David Morley: (dynamics of family viewing) - Ενδιαφέρον όχι στο άτομο, αλλά στην οικογένεια/ νοικοκυριό, στις διαφορές ανάμεσα στην ίδια οικογένεια, και στις διαφορές ανάμεσα σε διαφορετικές οικογένειες - Μόνο εξετάζοντας ευρύτερα κοινωνικά και πολιτιστικά πλαίσια μπορούμε να κατανοήσουμε ατομικές επιλογές και αντιδράσεις

Θέλουμε να μελετήσουμε: Ποια μέλη της οικογένειας κάνουν χρήση της τηλεόρασης? Σε τι είδους οικογένειας? για ποιο σκοπό? Ποια ώρα της ημέρας? Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τον τρόπο παρακολούθησης? Πως το κατανοούν αυτό οι θεατές? Με ποιο τρόπο καθορίζονται οι προτεραιότητες στην παρακολούθηση σ΄ένα σπίτι? Πως γίνεται η διαπραγμάτευση όταν υπάρχουν αντιμαχόμενες απόψεις και πως επιλύονται οι διαφορές?

Ο Morley αναζήτησε: - ποιος έχει τη δύναμη και τον έλεγχο στην επιλογή προγράμματος - στυλ παρακολούθησης - προγραμματισμένη παρακολούθηση ή μη - συζήτηση σχετική με την τηλεόραση - χρήση του βίντεο - παρακολούθηση κατά μόνας και ένοχη ευχαρίστηση προτίμηση για τύπο προγράμματος

Τι βρήκε: Τηλεοπτική παρακολούθηση = ενσωματωμένη στις σχέσεις εξουσίας του νοικοκυριού και αποτέλεσμα διαπραγμάτευσης μέσα στην οικογένεια Γι’ αυτό και επιλογή προγραμμάτων =αποτέλεσμα σχέσεων δύναμης μέσα στο νοικοκυριό Διαφορετική συμπεριφορά των δύο φύλων σχετικά με την τηλεόραση= κοινωνικά κατασκευασμένη Κοινωνικές συμβάσεις κάνουν τα 2 φύλα να αντιμετωπίζουν το σπίτι διαφορετικά=> διαφορετικές και οι πρακτικές τηλοψίας Σχέσεις δύναμης στη χρήση της τεχνολογίας της ραδιοτηλεόρασης (broadcasting) iv. Shaun Moores (1994) Interpreting Audiences: The Ethnography of Media Consumption: - ιστορική αναδρομή στην είσοδο της ραδιοφωνικής τεχνολογίας στις σχέσεις δύναμης του νοικοκυριού (domestic power relations)

Τι βρήκε: σε κάθε στιγμή η χρήση της τεχνολογίας υπόκειται στις σχέσεις δύναμης ανάμεσα στα δύο φύλα οι οποίες είναι ήδη ενσωματωμένες στο οικιακό περιβάλλον. v. Anne Gray (1992) Video Playtime: The Gendering of a Television Technology. Εξετάζει: - ρόλο του βίντεο στη ζωή των γυναικών μέσα στο σπίτι - οι γυναίκες θεωρούν την τεχνολογία στο σπίτι διαχωρισμένη με βάση το φύλο (gender-divided) - αντίληψη για τεχνικές ικανότητες των 2 φύλων - καμία τεχνολογία δεν είναι κατ’ ανάγκη αρσενική η θηλυκή, αλλά γίνεται μόνο μέσα από την κοινωνική και πολιτιστική της χρήση - ο (μη) χειρισμός του βίντεο = προσεκτκός σχεδιασμός