Η ΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΤΗΣ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΤΕΛΕΟΥ ΣΙΝΙΑΡΙ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
Η σοφία των Αρχαίων Ελλήνων Η φιλία είναι αναγνωρισμένη παγκοσμίως και αποτελεί καθοδηγητή κοσμοθεωρίας για τόσο κόσμο από την αρχαιότητα μέχρι τη σημερινή εποχή! Ακολουθούν 12 ρητά των Αρχαίων Ελλήνων για την αξία της φιλίας που είναι δυσεύρετη στην κοινωνία του σήμερα.
“Λίγοι άνθρωποι το έχουν στη φύση τους αυτό: να τιμούν χωρίς φθόνο τον ευτυχισμένο φίλο τους”. Αισχύλος “Να ευεργετείς τους φίλους όταν τους συμβαίνει κάτι κακό”. Μέναδρος “Ο μεν Ηφαιστίων είναι φίλος του Αλεξάνδρου, ο δε Κρατερός φίλος του βασιλιά”. Μέγας Αλέξανδρος
“Είναι καλύτερα να κάνεις το διαιτητή ανάμεσα σε δύο εχθρούς σου παρά ανάμεσα σε δύο φίλους. Επειδή ο ένας από τους εχθρούς θα γίνει φίλος, ενώ ο ένας από τους φίλους θα γίνει εχθρός”. Βίας ο Πριηνεύς “Η φιλία είναι μια ψυχή που κατοικεί σε δυο σώματα”. Αριστοτέλης “Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευλογία στη ζωή από ένα συνετό φίλο”. Ευριπίδης “Αν δεν μπορείς να έχεις έναν πιστό φίλο, να είσαι ο ίδιος φίλος του εαυτού σου”. Πυθαγόρας
“Να είσαι ο ίδιος σε φίλους που ευτυχούν και δυστυχούν”. Περίανδρος “Τους πραγματικούς φίλους τους γνωρίζουμε στη δυστυχία”. Ισοκράτης “Να είσαι ο ίδιος σε φίλους που ευτυχούν και δυστυχούν”. Περίανδρος “Μην κάνεις κάποιον φίλο σου, πριν εξετάσεις πώς συμπεριφέρθηκε στους προηγούμενους φίλους του”. “Μην κάνεις βιαστικά φίλους”. Σόλων Φιλία εστί μία ψυχή εν δυσί σώμασιν ενοικουμένη. Ουδείς φίλος ώ πολλοί φίλοι. Αριστοτέλης
ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΦΙΛΙΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ-ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΦΙΛΙΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ-ΑΧΙΛΛΕΑΣ Η φιλία των δύο ανδρών έμεινε στην ιστορία. Ο Πάτροκλος μεγάλωσε σαν αδελφός δίπλα στον Αχιλλέα. Η φιλία τους κράτησε μέχρι τον θάνατο του Πάτροκλου.
ΔΑΜΩΝΑΣ - ΦΙΝΤΙΑΣ Ο Δάμωνας και ο Φιντίας ήταν δύο πυθαγόρειοι φιλόσοφοι και φίλοι που έμειναν στην ιστορία για την μέχρι θανάτου πιστή φιλία τους.
ΟΡΕΣΤΗΣ-ΠΥΛΑΔΗΣ Ο Πυλάδης αντιπροσωπεύει όχι μόνο τον σύντροφο μαχητή του Ορέστη αλλά το αρχέτυπο της πιστής φιλίας.
ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑΣ-ΠΕΛΟΠΙΔΑΣ O Πελοπίδας ήταν ένα δοξασμένο αρχοντόπουλο της Θήβας που πολεμούσε στο πλευρό του αδελφικού του φίλου Eπαμεινώντα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ -ΗΦΑΙΣΤΙΩΝΑΣ Ο Ηφαιστίωνας ήταν ο πιο αγαπημένος φίλος του Αλέξανδρου και αφοσιωμένος του στρατηγός. Συμμετείχαν μαζί με τον Αλέξανδρο στις διαλέξεις του Αριστοτέλη και φυσικά τον ακολούθησε ως αξιωματικός στην εκστρατεία στην Ασία.
ΘΗΣΕΑΣ-ΠΕΙΡΙΘΟΥΣ Ο Πειρίθους ήταν βασιλιάς των Λαπιθών. Ο Πειρίθους ήταν βασιλιάς των Λαπιθών. Με τον καιρό όμως άρχισε να ζηλεύει τα κατορθώματα του Θησέα, του βασιλιά της Αθήνας, σε σημείο που ήθελε να τον προκαλέσει για να του αποδείξει ότι ήταν καλύτερος του. Όταν ο Θησέας έμαθε για την πρόκληση του Πειρίθου πήγε να τον βρει . Στο τέλος, αντί να χτυπηθούν με τα σπαθιά τους αγκαλιάστηκαν κι ορκίστηκαν φιλία ο ένας στον άλλον. Αργότερα ο Θησέας βοήθησε τον φίλο του όταν κατά τον γάμο του με την Διηδάμεια οι Κένταυροι αποπειράθηκαν να κλέψουν τις γυναίκες των Λαπιθών
ΦΙΛΙΠΠΟΣ-ΝΑΘΑΝΑΗΛ Ο Φίλιππος και ο Ναθαναήλ ήταν δύο καλοί φίλοι που έζησαν στην εποχή του Ιησού και αξιώθηκαν να γίνουν μαθητές του.
ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΦΙΛΙΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΖΩΩΝ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΦΙΛΙΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΖΩΩΝ ΒΟΥΚΕΦΑΛΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, ο Φιλόνικος ο Θεσσαλός, ένας έμπορος αλόγων, πρότεινε στον Φίλιππο της Μακεδονίας, να αγοράσει τον Βουκεφάλα για δεκατρία τάλαντα. Η ετυμηγορία των παρευρισκόμενων Μακεδόνων ήταν ότι πρόκειται για ένα άγριο και ατίθασσο άλογο, το οποίο κανείς δεν θα μπορούσε να δαμάσει. Ο Φίλιππος ήταν έτοιμος να απορρίψει την προσφορά αν δεν παρέμβαινε ο γιος του Αλέξανδρος. Ο νεαρός τότε Αλέξανδρος παρατηρώντας τη συμπεριφορά του αλόγου, διαπίστωσε ότι φοβόταν τη σκιά του. Έτσι, πλησιάζοντάς το, άρπαξε τα χαλινάρια του και το έστρεψε προς τον ήλιο. Αφού το άλογο δεν έβλεπε την σκιά του, ηρέμησε και έτσι κατάφερε ο Αλέξανδρος να το ιππεύσει. Οι παρευρισκόμενοι ζητωκραύγασαν τον νεαρό Αλέξανδρο και ο πατέρας του Φίλιππος, λένε από τη μεγάλη χαρά του, τον ασπάστηκε και του είπε: «Γιε μου, ψάξε για βασίλειο αντάξιό σου. Η Μακεδονία είναι μικρό βασίλειο για να σε χωρέσει». Ο Αλέξανδρος ονόμασε το άλογο του Βουκεφάλα, πολύ πιθανόν από το εύρος του μετώπου του. Ο Βουκεφάλας θα γινόταν το άλογο που τον συντρόφευε για τα επόμενα περίπου 20 χρόνια. Τόσο πολύ αγαπούσε το άλογό του ώστε, όταν εκείνο τραυματίστηκε μοιραία στην μάχη του Υδάσπη, έδωσε το όνομά του σε μια πόλη της Ασίας. Την ονόμασε Βουκεφάλα.
ΟΔΥΣΣΕΑΣ-ΑΡΓΟΣ Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Άργος αναφέρεται ο πιστός σκύλος του Οδυσσέα που αναγνώρισε τον κύριό του ύστερα από είκοσι χρόνια. Αυτό έγινε παρά το γεγονός ότι ο Οδυσσέας ήταν μεταμφιεσμένος σε ζητιάνο προκειμένου να ανακαλύψει το τι συνέβαινε στο ανάκτορό του κατά τη μακρά απουσία του. Aμέσως μετά, ο Άργος πέθανε (Οδύσσεια, ρ 291 κ.ε.)
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ αξία της φιλίας στην αρχαία Ελλάδα Η φιλία ήταν καθιερωμένη κοινωνικά στη ζωή των αρχαίων Ελλήνων. Το εκπαιδευτικό τους σύστημα ήταν τέτοιο, που κάθε νέος δημιουργούσε στενή φιλία με τον μεγαλύτερό του για να μάθει γράμματα σωστά. Είχαν μεγάλο πάθος στη ψυχική φιλία που την συνέχιζαν σε όλη τη ζωή τους. Η ξακουστή «Θηβαία μαχητική φάλαγγα» αποτελούνταν αποκλειστικά από ζευγάρια φίλων που παρέλαυναν μαχόμενοι δίπλα, δίπλα στους πολέμους για να αντλούν κουράγιο αναμεταξύ τους.
Η φιλία είναι μια σχέση που προϋποθέτει την αμοιβαιότητα Η φιλία είναι μια σχέση που προϋποθέτει την αμοιβαιότητα. Ως μια ηθελημένη σύνδεση η φιλία φαίνεται να προϋποθέτει την αυθόρμητη ανταλλαγή ευεργεσιών, υποκινούμενη από αισθήματα που γίνονται αντιληπτά ως αμοιβαία. Για τον Αριστοτέλη και άλλους αρχαίους συγγραφείς η φιλία στην ιδεατή της μορφή είναι μια σχέση μεταξύ ίσων. Η έμφαση στην ισότητα μεταξύ φίλων χαρακτηρίζει πάνω απ’ όλα την αθηναϊκή δημοκρατία, αν και τη συναντάμε ήδη στην αρχαϊκή εποχή. Στην αθηναϊκή δημοκρατία οι σχέσεις μεταξύ ίσων φίλων θεμελιώνονται σε μια αντίληψη αμοιβαίας βοήθειας σε περίοδο κρίσης. Ίχνη τέτοιων σχέσεων μπορούν να ανιχνευθούν στη λογοτεχνία της κλασικής Αθήνας.
Ο Αίσωπος έλεγε : «Φίλους κτίζε και μη χρήματα» Ο Αίσωπος έλεγε : «Φίλους κτίζε και μη χρήματα»
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ http://platform.openwebquest.org/view/introduction. php?wq=593 WIKIPEDIA http://www.logiosermis.net/2014/06/blog- post_998.html#.VJCjJyusVH8