Ευρωπαϊκή Ιστορία 6 συνάντηση (28/3/2017) Ευρωπαϊκή Ιστορία 6 συνάντηση (28/3/2017) Μεταρρύθμιση-Αντιμεταρρύθμιση
Μεταρρύθμιση. Μαρτίνος Λούθηρος Ιστορικό Πλαίσιο 1. Ανάπτυξη Πόλεων. Ανακαλύψεις, πυξίδα, ηλιοκεντρισμός (Κοπέρνικος (1473-1543) κλπ. τυπογραφία: 1425 κινητά στοιχεία για τύπωμα. 1456 Γουτεμβέργιος τύπωμα πρώτης Βίβλου. Διάδοση των ιδεών του Ουμανισμού. 2. Ανακάλυψη Αμερικής. Οικονομική ανάπτυξη. Χρυσά μέταλλα, εμπόριο κλπ
Ο μοναχός Μαρτίνος Λούθηρος (1483-1546) Ο μοναχός Μαρτίνος Λούθηρος (1483-1546). 1517: Οι περίφημες θέσεις: Παρακμή Εκκλησίας (καθολικής). Αιτούμενο η επιστροφή στις ρίζες. Μέσο. Η ανάγνωση. Για να γίνει κατανοητή στη γλώσσα των ανθρώπων. Και τα δύο οδηγούν στην ανάπτυξη του σχολείου. (παρέκβαση. Max Weber Προτεσταντική Ηθική και το Πνεύμα του Καπιταλισμού, και Robert E. Merton περί επιστήμης). Δύο κείμενα του Λούθηρου. Γράμμα προς τους Δημάρχους και τους Δημοτικούς Συμβούλους των Πόλεων της Γερμανίας Κήρυγμα για την Υποχρέωση να στέλνουμε τα παιδιά στο Σχολείο.
Θέσεις Λούθηρου Φορείς Εκπαίδευσης = Καθήκον της Πολιτείας. Κάλεσμα στους ηγεμόνες, να αναλάβουν, ως διαμεσολαβητές του Θεού, την οργάνωση σχολείων. Στόχος: Ευσεβείς χριστιανοί και μορφωμένοι υπήκοοι. Μέσα. Καθομιλούμενη γλώσσα και νέα προγράμματα σπουδών. Ειδικότερα: Διεύρυνση διδασκαλίας μουσικής ποίησης και ιστορίας. Ώστε και οι λιγότεροι εύποροι να προσεγγίσουν τις ουμανιστικές αρχές περί καθολικού ανθρώπου. Τα Lateinschule (αυτό που στην Ελλάδα το 1836 ονομάστηκε Ελληνικό) για επαγγελματικές σπουδές. Και τέλος κλασικές σπουδές: εξόρυξη των θησαυρών της θεολογίας.
Ο Μαρτίνος Λούθηρος (10 Νοεμβρίου 1483–18 Φεβρουαρίου 1546) Ο Μαρτίνος Λούθηρος (10 Νοεμβρίου 1483–18 Φεβρουαρίου 1546) Γερμανός μοναχός, ιερέας, καθηγητής, θεολόγος, θεμελιωτής Προτεσταντισμού
Συνεχιστές του Λούθηρου Φίλιππος Μελάχθων (1475-1560) Από τη θρησκευτική στη ουμανιστική παιδεία. Γνώμονας οι καθημερινές ανάγκες. Ιωάννης Στουρμ (1507-1589) Ιδρυτής του κλασικού γερμανικού γυμνασίου – λιγότερη λογοτεχνία Μοτουρίν Κορντιέ (1479-1564) δάσκαλος του Καλβίνου. Και αυτό από το θρησκευτικό στο ουμανιστικό σχολείο με ακόμη λιγότερη λογοτεχνία. Κλασική κείμενα με γνώμονα την ηθική.
Η απάντηση των Καθολικών. Αντιμεταρρύθμιση Αντιμεταρρύθμιση. Στόχος. Προσέλκυση πιστών Στν εκπαίδευση. Κεντρικός φορέας Τάγμα ιησουιτών Ιγνάτιος Λογιόλα (1491-1556) 1534. Εκπαίδευση. Ratio Studiorum μέρος του καταστατικού του θρησκευτικού τάγματος. Έμφαση στην οργάνωση του μαθήματος και χαρισματικοί δάσκαλοι. Αφοσίωση στη Ρωμαιοκαθολική εκκλησία. Άλλα τάγματα. Ορατόριο της Θεϊκής Αγάπης και Ουρσουλίνες (Ελλάδα κείμενο Δ. Αντωνίου). Ιησουίτες. Έλεγχος της εκπαίδευσης πολλών χωρών. Θα φύγουν λίγο πριν τη Γαλλική Επανάσταση