Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
Advertisements

Εαρινή Προσέγγιση 100 χρόνια Σεφέρης Με τα χρώματα του Σεφέρη… Έργα του Γ. Ψυχοπαίδη εμπνευσμένα από τις συλλογές του ποιητή.
Νίκου Εγγονόπουλου, «Νέα περί του θανάτου του Ισπανού ποιητού Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα στις 19 Αυγούστου του 1936 μέσα στο χαντάκι του καμίνο ντε λα φουέντε»
Μείωσε ταχύτητα! Χίος, Γρήγορα ή Σίγουρα ;
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
ΣΟΛΩΜΟΣ «ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Αποσπασμα 1 ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ
Νέα Αθηναϊκή Σχολή
ΟΙ ΔΙΑΛΑΜΠΑΔΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
 Με τον όρο θέατρο εννοούμε την παραγωγή απεικονίσεων και συμβάντων, παραδοσιακών ή φανταστικών, ανάμεσα σε ανθρώπους με σκοπό την τέρψη και την επιμόρφωση.
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ.
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΝΕΦ 248. Μίλτος Σαχτούρης 1) Πρώτη Μεταπολεμική Γενιά (τα όρια)
Νεοελληνική λογοτεχνία
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
 Ο Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου 1859 από γονείς που κατάγονταν από το Μεσολόγγι. Πέθανε στην Αθήνα στις 27 Φεβρουαρίου 1943.
Οδυσσέας Ελύτης Πρώτο Πειραματικό Δημοτικό σχολέιο Θεσσ/νικης
ΕΝΤΕΧΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
PROJECT 6ο Λύκειο Πάτρας Β’ Λυκείου Α΄ Τετράμηνο Σχολικό έτος
Διονύσης Καρατζάς Ο Διονύσης Καρατζάς είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους πατρινούς ποιητές.
Φιλοτελισμός, ένα πρόγραμμα πολιτιστικών θεμάτων που δουλέψαμε στο 14ο Νηπιαγωγείο Δράμας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους ΟΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ Γεωργιαδου.
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
Παράδοση και Μοντερνισμός. Διδασκαλία και Αξιολόγηση
Βασίλης Αθανασιάδης Τάξη Ε2 ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΙΗΤΕΣ - ΣΥΓΡΑΦΕΙΣ
Καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν με τον Μάνο Λοΐζο: Γιάννης Πάριος
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
Οδυσσέας Ελύτης 2 Νοεμβρίου Μαρτίου 1996.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ
Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν οι αρχαιότεροι και σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική γιορτή προς τιμή του Ολύμπιου.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση. Ευάγγελος Αυδίκος.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
 Ο όρος « μοντερνισμός » αρχικά τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 19 ου αιώνα και αναπτύχθηκε πλήρως στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ. ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ …
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ.  Συγγραφικό έργο Συγγραφικό έργο  Συνοπτική εργογραφία Συνοπτική εργογραφία  Απήχηση του έργου του στο εξωτερικό Απήχηση του έργου.
ΣΔΕ ΝΑΟΥΣΑΣ Σχέδιο Δράσης Β’ Τετραμήνου Μελοποιημένη ποίηση.
Κωστής Παλαμάς Φανή Λαζάρου-Τρανού Στ ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
Panos filologos.  συμβολισμός  διδακτικός τόνος  θεατρικότητα  λεπτή ειρωνεία  ρεαλισμός  αίσθηση του τραγικού  στοχαστική – φιλοσοφική διάθεση.
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ Μία από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης Ελληνικής Ποίησης.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Διδακτική νέας ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας με ΤΠΕ ΙστοσελίδεςΛογισμικά.
Παρουσίαση του θέματος : Η τέχνη του δρόμου όπως έχει ήδη αναφερθεί σήμερα έχει εξελιχθεί σε : είδος έκφρασης είδος διαμαρτυρίας για τη λειτουργία του.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΤ ΤΑΞΗΣ
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
Ζητείται Ελπίς Αντώνης Σαμαράκης
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
Στέφανος Σκαρπέλλος (Φιλόλογος) Σωτηρία Διαμαντοπούλου (Φιλόλογος)
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΕΑΣ ΠΕΡΑΜΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
Νεοελληνικός Πολιτισμός
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Γ.Καπετανάκης
Η Ζωή στον Δρόμο Μαθητικο Project.
Η εξέλιξη της ποίησης.
1ο ΓΕΛ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΑΞΗ – ΑΤΑΞΙΑ -ΕΠΙΝΟΗΣΗ
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
Νεότερη λογοτεχνία Από την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, β΄ τεύχος (σελ. 171)
Από το μαθητή Μάριο Σπύρου Γ΄ 2.  Τα πρώτα χρόνια  Ο Γρηγόρης Αυξεντίου γεννήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 1928 στο χωριό Λύση της επαρχίας Αμμοχώστου.
Νεότερη ποίηση Από την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, β’ τεύχος (σελ )
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΙΑΠΩΝΙΚΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII Δρ. Δέσποινα Παπαστάθη Τμήμα Φιλολογίας Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ακαδημαϊκό έτος: 2016-2017 Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII «Όρια και τάσεις της β΄ μεταπολεμικής γενιάς»

Ληξιαρχικά δεδομένα β΄ μεταπολεμικής γενιάς Αλέξανδρος Αργυρίου: α) ημερομηνία γέννησης: 1929 – 1940. Αναγνωρίζει, ωστόσο, πως το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτών των «συμβατικών τομών», όπως χαρακτηριστικά τις αποκαλεί, είναι «η εύρεση των χρονικών ορίων μέσα στα οποία να τοποθετούνται και να συνεξετάζονται οι συγγραφείς, ώστε αυτές οι συμβατικές τομές να δικαιολογούνται και να αποβαίνουν χρήσιμες». (Βλ. Αλέξανδρος Αργυρίου, «Σχέδιο για μια συγκριτική της μοντέρνας ελληνικής ποίησης», Διαβάζω, τχ. 22, Ιούλιος 1979, σ. 31.) β) εμφάνιση στα γράμματα: 1955-1965 με ποιητική συλλογή.

Ποιητικές τάσεις της β΄ μεταπολεμικής γενιάς Ποιητές που διατηρούν έντονη σχέση με τα κοινωνικά ιστορικά δρώμενα και την ιδεολογική περιπέτεια της εποχής τους («Κοινωνικοί» ποιητές) Ποιητές που εκφράζουν στο έργο τους μια διάχυτη υπαρξιακή αγωνία («Υπαρξιακοί ποιητές) Ποιητές που δείχνουν να μην ενδιαφέρονται για όσα συμβαίνουν γύρω τους (ποιητές του «ευπαθούς ψυχισμού»)

«Κοινωνικοί» ποιητές Μια πρώτη ομάδα είναι ποιητές που εξέφρασαν εντονότερα τη σχέση τους με τα κοινωνικά ιστορικά δρώμενα και την ιδεολογική περιπέτεια της εποχής τους. Πρόκειται για ποιητές που είναι εντονότερα σε σχέση με τους υπόλοιπους πολιτικοποιημένοι, ή έστω πολιτικά προβληματισμένοι. Σε αυτούς σημαδιακή είναι η απογοήτευση από μιαν ήττα, για την οποία ο ποιητής, χωρίς να ευθύνεται σε προσωπικό επίπεδο, αισθάνεται ενοχή και ηθική ευθύνη που αποκτά κάποτε διαστάσεις υπαρξιακής αγωνίας. Κυρίαρχη στο έργο τους είναι η οδύνη ενός μοναχικού και έκθετου στους εφιάλτες κάποιου εγκλήματος που διαπράχθηκε ερήμην του ανθρώπου. Ηττημένος χωρίς να δώσει μάχη είναι ο άνθρωπος στο έργο των ποιητών που θα μπορούσαν να ενταχθούν στην κατηγορία αυτή. Εκπρόσωποι: Βύρων Λεοντάρης, Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, Μάρκος Μέσκος, Πρόδρομος Μάρκογλου, Ανέστης Ευαγγέλου, Τάσος Πορφύρης, Μάνος Ελευθερίου, Γιάννης Νεγρεπόντης, Θωμάς Γκόρπας, Σπύρος Τσακνιάς, Λουκάς Κούσουλας, κ.α.

«Υπαρξιακοί» ποιητές Μια δεύτερη ομάδα ποιητών είναι αυτοί που εκφράζουν εντονότερα στο έργο τους τα στοιχεία της υπαρξιακής αγωνίας, ακόμα και ανησυχίας, του φόβου μπροστά στη φθορά, της οδύνης του έρωτα ή της ερωτικής απώλειας, του θανάτου. Στο έργο των ποιητών αυτής της ομάδας παρατηρούμε τη σωματοποίηση της αγωνίας, της θλίψης ως κύρια συναισθηματική τροπικότητα. Συχνά το ποιητικό υποκείμενο επιδιώκει να απαλλαγεί από τον ζόφο μιας μνήμης αμυδρής και συγκεχυμένης, ωστόσο τραυματικής, υιοθετώντας παράλληλα μια αμυντική στάση απέναντι σε ένα παρόν που είναι κακοποιημένο, παράλογο, αβέβαιο και ανασφαλές. Μνήμη, ερωτική αγωνία, φθορά, θάνατος, υπαρξιακός προβληματισμός είναι κάποια από τα θεματικά μοτίβα που επανέρχονται με μεγάλη συχνότητα στο έργο των ποιητών της ομάδας. Εκπρόσωποι: Μάριος Μαρκίδης, Τάσος Δενέγρης, Βασίλης Καραβίτης, Τάσος Ρούσσος, Τόλης Νικηφόρου, Λεωνίδας Ζενάκος, Γιώργης Μανουσάκης, Κική Δημουλά, Ντίνος Χριστιανόπουλος, Νίκος – Αλέξης Ασλάνογλου, κ.α.

Ποιητές του «ευπαθούς ψυχισμού» Μια τρίτη ομάδα ποιητών διακρίνονται από τη διαβάθμιση του ενδιαφέροντος που επέδειξαν ή ακόμα και της αδιαφορίας για τα όσα συνέβησαν στο κοινωνικό τους περιβάλλον. Η ακινητοποίηση εικόνων της καθημερινότητας, η νοσταλγική διάθεση, ο έρωτας, το αναπόφευκτο της φθοράς και του τέλους των πάντων, η μνήμη, το όνειρο, η μοναξιά είναι κάποια από τα θέματα που κυριαρχούν στους ποιητές της ομάδας αυτής, που δείχνουν να μην ενδιαφέρονται για όσα συμβαίνουν γύρω τους. Εκπρόσωποι: Νίκος Γρηγοριάδης, Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Ρούλα Κακλαμανάκη, Γιώργος Δανιήλ, Ορέστης Αλεξάκης, Χρίστος Λάσκαρης, Αμαλία Τσακνιά, Ανδρέας Αγγελάκης, Αλέξης Ζακυθηνός, Ματθαίος Μουντές, Ζέφη Δαράκη, Κατερίνα Αγγελάκη – Ρουκ, Νανά Ησαΐα., Γιολάντα Πέγκλη, Μαρία Κέντρου – Αγαθοπούλου, Μαρία Καραγιάννη, Ολυμπία Καράγιωργα, Λεία Χατζοπούλου–Καραβία, Τάσος Κόρφης, Γιώργος Γεωργούσης, Θανάσης Τζούλης, κ.α. Στην κατηγορία αυτή ο Κώστας Παπαγεωργίου εντάσσει και τον Κύπριο ποιητή Κυριάκο Χαραλαμπίδη, ο οποίος επειδή έχει βιώσει την τραγική περιπέτεια της Κύπρου συνδέεται αμεσότερα με την ιστορία, τη μυθολογία, την παράδοση του τόπου του εκφράζοντας τόσο την ατομική όσο και τη συλλογική οδύνη για όσα τραγικά συνέβησαν στην Κύπρο.

Θεματικά μοτίβα της β΄ μεταπολεμικής ποίησης Το σώμα Τάσεις απομόνωσης, κλειστός χώρος, σκεπτικισμός και αίσθηση ματαιότητας των πάντων, ακόμα και της πράξης της γραφής Παραδοσιακά λογοτεχνικά θέματα: μοναξιά, θάνατος, αλλοτρίωση, έρωτας, χρόνος Πολύπλευρη στέρηση: του έρωτα, των συντρόφων, της μητέρας-πατρίδας, κάθε στέγης και καταφυγής σε έναν άξενο κόσμο Η διαβρωτική αίσθηση της διάψευσης

Απόδοση κοινωνικών καταστάσεων με τρόπο «ιδιωτικοποιημένο» Έκφραση συνδρόμων φόβου και αγωνίας υπαρξιακών διαστάσεων Η μνήμη Η απόρριψη της παραμυθίας που μπορεί να προσφέρει η πίστη στη σωτηριολογική διάσταση του χριστιανικού μύθου Η αποδόμηση της σημασίας και της αξίας του αρχαίου ελληνικού μύθου

Ενδεικτική βιβλιογραφία Αράγης Γιώργος, «Εισαγωγή», στον τόμο: Ανέστης Ευαγγέλου, Η δεύτερη μεταπολεμική γενιά (1950-1970), Ανθολογία, πρόλογος: Ανέστης Ευαγγέλου, εισαγωγή: Γιώργος Αράγης, Παρατηρητής, Θεσ/νίκη 1994, σσ. 24-57. Αργυρίου Αλέξανδρος, «Σχέδιο για μια συγκριτική της μοντέρνας ελληνικής ποίησης», Διαβάζω, τχ. 22, Ιούλιος 1979, σσ. 28-52. Γιακουμάκης Δημήτρης, Κάσσος Βαγγέλης, Κεφάλας Ηλίας, Χατζηβασιλείου Βαγγέλης, «Η γενιά των απόηχων (χαρτογράφηση της περιοχής των ποιητών της β΄ μεταπολεμικής γενιάς)», Νέες Τομές, τχ. 1, Άνοιξη 1985, σσ. 3-8. Ζήρας Αλέξης, Νεώτερη Ελληνική Ποίηση 1965-1980, Γραφή, Αθήνα 1979. Κάσσος Βαγγέλης, «Μια ανομολόγητη κοινότητα ποιητών (Η δεύτερη μεταπολεμική γενιά), στον τόμο Πρακτικά έκτου συμποσίου ποίησης, Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση (1945-1985), επιμέλεια: Σωκρ. Α. Σκαρτσής, Γνώση, Αθήνα 1987, σσ. 309-322. -, Ασφυξία του βλέμματος. Σύγχρονη ελληνική ποίηση και ιδεολογία, Νέα Σύνορα, Αθήνα 1989 Μπαλούμης Επαμ. Γ., «Η β΄ μεταπολεμική ποιητική γενιά. Συνιστώσες ωρίμανσης και έκφρασης», Νέες Τομές, τχ. 1, Άνοιξη 1985, σσ. 9-16. Παπαγεωργίου Κώστας Γ., «Εισαγωγή. Η λογοτεχνική δεκαετία του 1960», στον τόμο: Η ελληνική ποίηση. Ανθολογία – Γραμματολογία, επιμέλεια: Κώστας Γ. Παπαγεωργίου, Σοκόλης, Αθήνα 2002, σ. 11-104.