ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Θέμα : «Το φως ως αυτόνομη φυσική οντότητα» Ονοματεπώνυμο Φοιτήτριας : Δικαίου Παναγιώτα – Δώρα Α.Μ. : 5623
Στόχοι Να προσδιορίσουν τις φωτεινές αλλά και τεχνητές φυσικές πηγές που εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό. Να αντιληφθούν το φως ως ανεξάρτητη οντότητα από τις φωτεινές πηγές από όπου παράγεται. Να αναγνωρίσουν το φως ως οντότητα που διαδίδεται στο χώρο αλληλεπιδρώντας με τα αντικείμενα που συναντά.
1η δραστηριότητα- Επικοινωνιακό πλαίσιο και Ανίχνευση(1/2): Διήγηση παραμυθιού που δημιουργήσαμε. «Μία φορά και έναν καιρό, σε ένα βασίλειο ξακουστό, ο βασιλιάς και η βασίλισσα ζούσαν αγαπημένοι αλλά από τον κόσμο απομονωμένοι. Η κόρη τους η διαλεκτή είχε εδώ και καιρό χαθεί. Όλη η βασιλική φρουρά μέρα νύχτα την αναζητά. Το κορίτσι ήταν φυλακισμένο σε ένα χαμόσπιτο εγκλωβισμένο. Ένα τέρας την κρατά για να την έχει συντροφιά. Μία μέρα όμως που το τέρας έλλειπε στην αγορά, το κορίτσι βρήκε ένα πορτάκι τόσο δα. Το άνοιξε βιαστικά αλλά μέσα ήταν τόσο σκοτεινά. Το κορίτσι απορούσε πως το τέρας μπορούσε να δει μέσα σε αυτό το σκοτάδι το βαθύ. Πλέον ήταν αποφασισμένη στο κελάρι αυτό να μπει για να βρει διαφυγή. Τι όμως θα χρειαστεί για να μπορεί την έξοδο να βρει;» Ερωτήσεις, προκειμένου να διαπιστώσουμε τι γνωρίζουν για το θέμα μας : «Γιατί η κοπέλα δεν μπορεί να δει;» «Υπάρχει κάτι που μπορεί να πάρει μαζί της για να την βοηθήσει να βρει την έξοδο;» «Τι άλλο θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει;»
1η δραστηριότητα- Επικοινωνιακό πλαίσιο και Ανίχνευση(2/2): Αφού τα παιδιά βρουν μία λύση για την κοπέλα, αναφέροντας κάποιες φωτεινές πηγές, θα τους διαβάσουμε την συνέχεια της ιστορίας. «Μα πως δεν το είχα σκεφτεί πρέπει να πάρω μαζί μου μία φωτεινή πηγή. Τώρα με ευκολία θα βρει την έξοδο για να σωθεί. Καταφέρνει στην επιφάνεια να βγει μα ξάφνου πάλι δεν μπορεί να δει. Τόσο δυνατό φως από πού να έρχεται απορούσε και μία λύση πάλι ζητούσε.» Θέτουμε στα παιδιά τις εξής ερωτήσεις : «Από πού έρχεται το φως;» «Γιατί της φαίνεται τόσο δυνατό;» «Μήπως επειδή ήταν αρκετή ώρα στο σκοτάδι, με λίγο φως;» «Αν κάτσει λίγο ακόμα κάτω από τον ήλιο, θα συνηθίσουν να μάτια της;» «Σας έχει συμβεί κάτι παρόμοιο;»
2η δραστηριότητα – Διδασκαλία(1/2): Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν είναι : Φωτογραφίες από φυσικές και τεχνικές πηγές φώτισης. Φακός. Λάμπα οροφής. Υφάσματα για συσκότιση. Παρουσιάζουμε αρχικά στα παιδιά φωτογραφίες από ένα φακό και μία λάμπα οροφής που τη μία φορά είναι σε λειτουργία και την άλλη δεν είναι. Βάζουμε τα παιδιά να επιλέξουν σε ποια φωτογραφία κατά τη γνώμη τους υπάρχει φως. Παρουσιάζουμε άλλες τέσσερις φωτογραφίες. Στην πρώτη εικόνα το δωμάτιο είναι σκοτεινό, δεν υπάρχει δηλαδή φως από καμία φωτεινή πηγή, ούτε φυσική, ούτε τεχνική. Στη δεύτερη, υπάρχει φως αλλά μόνο από τη λάμπα οροφής. Στην τρίτη, υπάρχει φως από τον ήλιο που μπαίνει μέσα στο δωμάτιο από το παράθυρο. Τέλος, στη τέταρτη υπάρχει φως από τη λάμπα οροφής και από το παράθυρο.
2η δραστηριότητα – Διδασκαλία(2/2) Ερωτήσεις: «Υπάρχει φως σε αυτή τη φωτογραφία;» «Από πού προέρχεται το φως;» «Είναι από φυσική ή τεχνική πηγή;» «Ποια περιοχή του δωματίου είναι φωτισμένη;» «Ποια περιοχή δεν είναι;» Δημιουργούμαι στην τάξη τις ίδιες συνθήκες με τις φωτογραφίες.
3η δραστηριότητα – Αξιολόγηση: Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν είναι : Τρείς φακοί. Υφάσματα για συσκότιση. Διάφορα αντικείμενα από το χώρο του νηπιαγωγείου. Δημιουργία παιχνιδιού Εξήγηση κανόνων και δημιουργία τριών ομάδων, κόκκινη, μπλε και κίτρινη αντίστοιχα. Ένα παιδί από κάθε ομάδα θα κρατάει ένα φακό ανοιχτό και θα τον προσανατολίζει σε διάφορα αντικείμενα. Το ταίρι του θα πρέπει να βρει αντικείμενα που έχουν το χρώμα της ομάδας του, δηλαδή κόκκινα, μπλε ή κίτρινα αντίστοιχα, ακολουθώντας τη δέσμη φωτός του συμπαίκτη του. Εάν κάποιο παιδί μπερδευτεί και ακολουθήσει τη δέσμη φωτός του αντιπάλου του χάνει. Δημιουργία συνθηκών συσκότισης μέσα στην τάξη.
Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας!