ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ancient Greek for Everyone: A New Digital Resource for Beginning Greek Unit 4: Conjunctions 2013 edition Wilfred E. Major
Advertisements

6 Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ.
“ Ἡ ἀ γάπη ἀ νυπόκριτος. ἀ ποστυγο ῦ ντες τ ὸ πονηρόν, κολλώμενοι τ ῷ ἀ γαθ ῷ, τ ῇ φιλαδελφί ᾳ ε ἰ ς ἀ λλήλους φιλόστοργοι, τ ῇ τιμ ῇ ἀ λλήλους προηγούμενοι.
ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΝΕΦΡΙΤΙΔΑΣ ΛΥΚΟΥ ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ. American College of Rheumatology Guidelines for Screening, Treatment, and Management of Lupus Nephritis.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Translating Constructivism into Instructional Design: Potential and Limitations Yiasemina Karagiorgi.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Light, Science and Society The importance of plants for global.
 Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons.  Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας.
Αριθμητική Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων 1. Συνήθης Δ.Ε. 1 ανεξάρτητη μεταβλητή x 1 εξαρτημένη μεταβλητή y Καθώς και παράγωγοι της y μέχρι n τάξης, στη.
Αυτοκίνητο – Τρένο - Μοτοσικλέτα Άνθρωποι που τρέχουν - Πιγκουίνοι Ψησταριά Ηλιακοί συλλέκτες Ανεμόμυλος - Ιστιοφόρο Γκαζάκι-Νερό-Δοχείο-Φουρφούρι Νερόμυλος.
ERASMUS+ - ΒΔ 1 Σχολική Εκ π αίδευση – Εκ π αίδευση Ενηλίκων Ημερίδα Παροχής Πληροφοριών για τη Διαχείριση και Υλοποίηση των Εγκεκριμένων Σχεδίων (Πρόσκληση.
Ψηφιακά Παιχνίδια και μάθηση Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΝΕΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ Άννα Ζαρκάδα.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
2 η Εκπαιδευτική Περιφέρεια Νομού Έβρου Mάρτιος 2010.
Η θεωρία της διασυνδεδεμένης μάθησης (Connectivism) Διασυνδέοντας θεωρητικά πλαίσια (Connectivity and networking)
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
Η θεωρία της διασυνδεδεμένης μάθησης (Connectivism)
Ένα επεισόδιο: Δεν έγραψα καλά στο διαγώνισμα …πήρα … - Αντιδρούμε όλοι οι γονείς/ή οι εκπαιδευτικοί με τον ίδιο τρόπο?
I watch Do I watch? I don’t watch You watch Do you watch?
SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON.
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Φάσμα παιδαγωγικής ανάπτυξης
Jane Austen Pride and Prejudice (περηφάνια και προκατάληψη)
Η Ύλη του Μαθήματος Επανάληψη της πολλαπλή παλινδρόμησης και Ασυμπτωτική κατανομή της εκτιμήτριας ελαχίστων τετραγώνων. Βοηθητικές μεταβλητές και παλινδρόμηση.
Ψηφιακeς ιδEες και αξIες
Working Along with Key Experts
2. Μάθηση μέσω Σχεδιασμού
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Οικονομική Ανάλυση.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Future Active, Future Middle, and the Imperfect Indicative
Οσμές στη Σχεδίαση του Λογισμικού
ECTS-DS Labels Selection 2011 Αθήνα, 28/11/2011
CYPRUS RHEUMATOLOGY SOCIETY
Ποιος: ταυτότητα του ομιλητή Τι: φύση της γλώσσας (γνώση/ χρήση)
Μπορεί οι λανθασμένες ιδέες να είναι παραγωγικές?
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
Ανάλυση Γεωργικού Οικογενειακού Εισήματος (ΓΟΕ)
Living with Church Growth
Postgraduate Courses related to Clinical Criminology and Legal Psychology - Italy WE CAN – ΜΠΟΡΟΥΜΕ! Cyberbullying – Κυβερνοεκφοβισμός Δίκτυο Δράσης για.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Ηγεσία, Φρόνηση, Αυτενέργεια: Πως δημιουργούν οι καλοί οργανισμοί
Children with visual disability in the digital environment
aka Mathematical Models and Applications
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΜΟΆΙ;.
Class V: Personal Pronouns and 3rd Decl. Cont. (chs )
Χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής διδασκαλίας και μάθησης
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ‘ABC of Selling’. ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
ThinkBiz.
Παυλίνα Χατζηθεοδούλου-Λοϊζίδου Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Faceforward … into my home!
Verbs.
Personal Pronouns.
Σχολές παιδαγωγικής σκέψης και θεωρίες μάθησης
Erasmus + An experience with and for refugees Fay Pliagou.
Nonindicative of δίδωμι Conditional Sentences
Present Active Indicative
Ο Γαλιλαίος και οι παρατηρήσεις του
Ο Τρόπος που Μαθαίνουμε Learning styles
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 5α ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

Τι είναι μάθηση; η διαδικασία κατά την οποία ο νέος αποκτά –με δική του δραστηριότητα- γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, γενικά εμπειρίες, για να βελτιώσει τη συμπεριφορά του, να αναπτύξει την προσωπικότητά του και να αντιμετωπίσει με αυτοτέλεια τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος του (Ξωχέλλης)

Σε ποια περίπτωση περιγράφεται μία διαδικασία μάθησης Α) Ο δάσκαλος κάνει μάθημα Β) Ο μαθητής παρακολουθεί τον δάσκαλο Γ) Ο μαθητής διαβάζει το μάθημα Δ) Ο δάσκαλος μεταδίδει τις γνώσεις του

Έννοια και είδη μάθησης Μάθηση είναι η διαδικασία που υποβοηθά τους οργανισμούς να τροποποιήσουν τη συμπεριφορά τους μέσα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα και με μόνιμο τρόπο, ώστε η ίδια τροποποίηση να μη χρειαστεί να συμβεί ξανά και ξανά σε κάθε νέα ανάλογη περίπτωση (Gagne) -παρατηρείται η μάθηση; -τι παρατηρείται; -πώς παρατηρείται;

Είδη μάθησης Κατώτερη –ανώτερη Πληροφορια-κό Μέσω αισθήσεων και μνήμης Πρώτο επίπεδο Πραξιακό Μέσω ερμηνείας, αξιολόγησης, αναδιοργάνωσης, εφαρμογής των γνώσεων Τέταρτο επίπεδο Μέσω ανάλυσης και επαγωγικών διεργασιών Αναλυτικό Τρίτο επίπεδο Οργανωτικό Μέσω σύγκρισης, κατηγοριοποίη-σης κάνει συσχετίσεις και εννοιολογεί Δεύτερο επίπεδο

Είδη μάθησης Mάθηση πληροφοριών, Mάθηση νοητικών δεξιοτήτων, α) Εκείνα που αναφέρονται στη μάθηση πληροφοριών που είναι αναγκαίες για την επεξεργασία τους και την αξιοποίησή τους στην αντιμετώπιση ποικίλων προβλημάτων της καθημερινής ζωής, β) Εκείνα που αφορούν τα συναισθήματα, τα βιώματα, τις στάσεις, τις αξίες και τις πεποιθήσεις του ατόμου και γ) Εκείνα που αναφέρονται στις κινήσεις και τις κινητικές, γενικά δεξιότητες (Bloom) Mάθηση πληροφοριών, Mάθηση νοητικών δεξιοτήτων, Mάθηση γνωστικής στρατηγικής, Mάθηση στάσεων, Mάθηση κινητικών δεξιοτήτων(Gagne)

Είδη μάθησης Δηλωτική (declarative) (αντιστοιχεί στο τι γνωρίζω και μπορεί να εκφράζεται είτε προφορικά είτε γραπτά) Διαδικαστική γνώση (procedural) (περιλαμβάνει τη γνώση του τρόπου με βάση τον οποίο εφαρμόζουμε όσα μαθαίνουμε) Γνώση των όρων (conditional) (υπό τους οποίους μπορεί να αξιοποιηθεί η δηλωτική ή η διαδικαστική γνώση)

Ποιο είδος μάθησης αξιολογείται; Να αναφέρετε τα αίτια της εικονομαχίας Με βάση τις γνώσεις σας για την εικονομαχία να εξηγήσετε τους πολιτικούς λόγους που την προκάλεσαν Ζεις το 787 μ.Χ. και βρίσκεσαι μέσα στον Ναό της Αγίας Σοφίας της Κωνσταντινούπολης γιατί πραγματοποιείται Σύνοδος της Εκκλησίας. Εξήγησε τους λόγους που προκάλεσαν τη Σύνοδο, γιατί βρίσκεσαι εκεί και ποια είναι η δική σου θέση. Κύκλωσε τη σωστή απάντηση: Ποιο από τα παρακάτω αποτελεί αίτιο της Εικονομαχίας α) Επιρροές από το Ισλάμ και τον Ιουδαϊσμό β) Η χρήση του ξύλου στη δημιουργία εικόνων γ) Η οικονομική ανάπτυξη του Βυζαντίου

Διδασκαλία και δάσκαλος Για να επιτευχθεί η μάθηση απαιτούνται προγραμματισμένες σκόπιμες ενέργειες άσκησης ή άλλων μορφών εμπειρίας με σκοπό την κατάκτηση της γνώσης από τον νέο και την απόκτηση ποικίλων δεξιοτήτων που θα τον καταστήσουν ικανό να μαθαίνει διαρκώς να ανταποκριθεί με επιτυχία στις ανάγκες της ζωής και να ολοκληρωθεί ως προσωπικότητα=διδασκαλία Απαιτείται κάποιος να σχεδιάζει τις ενέργειες αυτές =δάσκαλος/εκπαιδευτικός Ο οποίος τις πραγματοποιεί με συνεργάτη τον μαθητή

Οι κυριότερες θεωρίες Συμπεριφορισμός (Behaviorism) Γνωστικές θεωρίες (Cognitivism) Κοινωνικογνωστικές θεωρίες (Social Learning Theory) Κονστρουκτιβισμος (Constructivism) Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης (Multiple Intelligences) Θεωρίες φυσιολογίας του εγκεφάλου (Brain-Based Learning)

Όλες οι θεωρίες επιχειρούν να απαντήσουν στα εξής: Ποιες διαδικασίες επηρεάζουν τη μάθηση; Ποιος είναι ο ρόλος της μνήμης; Ποιος είναι ο ρόλος των κινήτρων; Πώς συντελείται η μεταβίβαση; Ποιες διαδικασίες υπεισέρχονται στην αυτορρύθμιση; Ποιες είναι οι προεκτάσεις για τη διδασκαλία; Διαφωνίες σε πολλά ζητήματα, κυρίως μεταξύ συμπεριφοριστικών και γνωστικών θεωριών

Συμπεριφορισμός Η μάθηση είναι μία αλλαγή στο ρυθμό, τη συχνότητα εκδήλωσης ή τη μορφή μίας συμπεριφοράς ή αντίδρασης, η οποία εξαρτάται κυρίως από περιβαλλοντικούς παράγοντες. Η μάθηση επιτυγχάνεται μέσω εξωτερικής έκφρασης νέων συμπεριφορών, οι οποίες προκύπτουν από το σχηματισμό συνδέσεων μεταξύ ερεθισμάτων και αντιδράσεων. Επικεντρώνεται στην παρατηρούμενη συμπεριφορά Οι ερμηνείες για τη μάθηση δεν είναι αναγκαίο να περιλαμβάνουν εσωτερικά συμβάντα (π.χ. σκέψεις, πεποιθήσεις, συναισθήματα) όχι γιατί δεν υπάρχουν αυτές οι διαδικασίες (γιατί πράγματι υπάρχουν), αλλά γιατί τα αίτια της μάθησης είναι παρατηρήσιμα περιβαλλοντικά συμβάντα Biological basis for learning – you have it or you don’t…it’s a thing you inherit

Συμπεριφορισμός στη σχολική τάξη Ο εκπαιδευτικός διαμορφώνει το περιβάλλον ώστε οι μαθητές να μπορούν να αντιδρούν κατάλληλα στα ερεθίσματα Η ευθύνη για τη μάθηση του μαθητή ανήκει στον εκπαιδευτικό Δομημένη διδασκαλία τύπου διάλεξης Αμοιβή και τιμωρία

Κριτική στον συμπεριφορισμό Δεν λαμβάνει υπόψη του τις εσωτερικές διεργασίες στη μάθηση Δασκαλοκεντρική διδασκαλία και παθητικός όχι ενεργητικός μαθητής Δεν λαμβάνει υπόψη τις ατομικές διαφορές Η γνώση είναι δεδομένη και απόλυτη Προγραμματισμένη διδασκαλία ανεξάρτητη από τον εκπαιδευτικό=Αναλυτικά Προγράμματα

Γνωστικές θεωρίες Η μάθηση είναι εσωτερικό νοητικό φαινόμενο το οποίο συνάγεται από αυτά που λένε και κάνουν οι άνθρωποι. Δίνουν έμφαση στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, το σχηματισμό νοητικών δομών και την επεξεργασία πληροφοριών και πεποιθήσεων. Οι νοητικές διαδικασίες (δόμηση, απόκτηση, οργάνωση, κωδικοποίηση, επανάληψη, αποθήκευση και ανάσυρσή τους από τη μνήμη ή και η λήθη) είναι σημαντικές, αλλά διαφωνούν οι επιστήμονες για το ποιες είναι οι πιο σημαντικές. Οι ερμηνείες για τη μάθηση περιλαμβάνει τη μελέτη νοητικών διεργασιών που διευκολύνουν τη σύνδεση των συμβόλων που προσφέρονται κατά τη διαδικασία. Grew in response to Behaviorism in an effort to better understand the mental processes behind learning

Γνωστικές θεωρίες και σχολική τάξη Η γνώση πρέπει να έχει νόημα για τους μαθητές Πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι αντιλήψεις των μαθητών για τον εαυτό τους και το περιβάλλον τους Μάθηση με ανακάλυψη και διερευνητικά σχέδια εργασίας Δυνατότητα ελέγχου υποθέσεων Ενθάρρυνση για περιέργεια Μειούμενη καθοδήγηση Ο εκπαιδευτικός ελέγχει πώς επηρεάζει η διδασκαλία τη σκέψη των μαθητών στη διάρκεια της μάθησης Staged scaffolding: not based on ability or experience…based on developmental stage (age most predominantly)

Κριτική στις γνωστικές θεωρίες Όπως στον Συμπεριφορισμό, η γνώση θεωρείται δεδομένη και απόλυτη Δεν λαμβάνονται υπόψη οι ατομικές διαφορές Μικρή έμφαση στον συναισθηματικό κόσμο Does not account enough for individuality and differences in staged development Little emphasis on affective characteristics, especially motivation

Κοινωνικογνωστικές θεωρίες Αναπτύχθηκαν από τις Γνωστικές θεωρίες A. Bandura (1973) Μάθηση μέσω παρατήρησης και αισθησιοκινητικών εμπειριών Η μίμηση είναι η πιο ειλικρινής μορφή κολακείας Η βάση για την καταδίκη των βίαιων παιδικών τηλεοπτικών εκπομπών Πείραμα με την κούκλα Imitation: Individuals adopt the modeled behavior more readily and completely if the person they are observing is admired by the observer We more readily model behavior if it results in outcomes we value or approve of

Κοινωνικογνωστικές θεωρίες στη σχολική τάξη Συνεργατική μάθηση και ομαδικές εργασίες Το παράδειγμα του δασκάλου και προσδοκίες Παρατήρηση ειδικών εν ώρα εργασίας

Κριτική στις κοινωνικογνωστικές θεωρίες Δεν λαμβάνουν υπόψη τις ατομικές διαφορές, το πλαίσιο και την εμπειρία Θεωρούν ότι οι μαθητές μαθαίνουν παθητικά αισθητηριακών ερεθισμάτων και όχι ενεργητικά Δεν λαμβάνονται τόσο πολύ υπόψη τα αισθήματα και τα κίνητρα αυτού που μαθαίνει Think of a laboratory environment, for instance. What’s more effective in your estimation…watching the faculty member conduct the lab, or you doing it yourself?

Κονστρουκτιβισμός Αναπτύχθηκε ως αντίδραση στις Γνωστικές Θεωρίες και θεμελιώθηκε γύρω από τη μεταγνώση Η γνώση οικοδομείται ενεργητικά Η μάθηση είναι Αναζήτηση νοήματος Λαμβάνει χώρα σε συγκεκριμένο πλαίσιο Είναι κοινωνική διεργασία Διαλογική και επαναλαμβανόμενη Ευθύνη αυτού που μαθαίνει Lev Vygotsky Κοινωνική μάθηση Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης Knowledge is actively constructed by individuals in light of and in relation to our past experiences, the context of learning, personal motivation, and our beliefs/attitudes/prior knowledge Think of the lab…instead of just watching it being done, the student acts as the active agent conducting the lab, with expert support leading them to the edge of their knowledge and beyond. Dialogic: central focus is on written & spoken dialogue Recursive: new learning is built upon prior learning…scaffolding

Κονστρουκτιβισμός στην τάξη Πειράματα Προσωπικοί στόχοι Ομαδοσυνεργατι κή μάθηση

Κριτική στον Κονστρουκτιβισμό Υποθέτει ότι η γνώση δεν είναι ούτε δεδομένη ούτε απόλυτη Πολλοί τον θεωρούν «κατώτερο» από τις άλλες θεωρίες διδασκαλίας Δεν συμφωνεί πάντα με τον χωρισμό των μαθητών σε τάξεις, τμήματα κλπ. Suggests that knowledge is neither given nor absolute, but is rather an individual construct Does not fit well with traditional age grouping and rigid terms/semesters that do not provide a flexible timeframe for learning