ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΤΗΣ Ε.Ε ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΠΟΕ ΚΑΤΣΟΥΛΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΕΡΔΙΚΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
Εμπορική Πολιτική της Ε.Ε Η Ε.Ε προασπίζει τη φιλελεύθερη εμπορική πολιτική καθώς και το άνοιγμα των αγορών. Κοινές αρχές: κοινό εξωτερικό δασμολόγιο, σύναψη δασμολογικών και εμπορικών συμφωνιών άσκηση πολιτικής ελέγχου εισαγωγών (δασμολογικά) κ’ εξαγωγών (εμπορική άμυνα) Εμπορικές διαπραγματεύσεις με περιφερειακές ομάδες και μεμονωμένα κράτη.
Εμπορική πολιτική της ΕΕ Προτείνει μια αναζωογόνηση του ΠΟΕ που βασίζεται σε 3 στόχους: να ανατεθεί κεντρικός ρόλος στον ΠΟΕ όσον αφορά την ανάπτυξη και επιβολή κανόνων σε όλους τους τομείς του διεθνούς εμπορίου. να υιοθετηθεί μια περισσότερο επικεντρωμένη προσέγγιση στον ΠΟΕ, ώστε να κρίνεται κάθε θέμα ανάλογα με τη σημασία του (επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα συμφωνία στην ημερήσια διάταξη). να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός δύο ταχυτήτων που να επιτρέπει σ' ένα υποσύνολο μελών του ΠΟΕ να προχωρήσει ως προς ένα συγκεκριμένο θέμα, ενώ ταυτόχρονα διατηρείται η δυνατότητα για άλλα μέλη να προσχωρήσουν στην ομάδα αυτή σε μεταγενέστερο στάδιο.
Συμφωνίες Ελευθέρων Συναλλαγών Εναλλακτικός τρόπος πρόσβασης στις αγορές 3ων χωρών, λόγο αποτυχίας του γύρου της Ντόχα. 2011: 1η ΣΕΣ με τη Νότια Κορέα. 2013: ΣΕΣ με Κολομβία και Περού. 2014: ΣΕΣ με Σιγκαπούρη. 2015: ΣΕΣ με Βιετνάμ. 2013: Συμφωνία σύνδεσης με χώρες της Κεντρικής Αμερικής. Συνολική Οικονομική και Εμπορική Συμφωνία ΕΕ-Καναδάς (CETA). Διατλαντική Εταιρική Σχέση Συναλλαγών και Επενδύσεων με Αμερική (ΤΤΙΡ)
Μελλοντικές ΣΕΣ-Συμφωνίες Ιαπωνία (στρατηγική προτεραότητα) Αυστραλία, Νέα ζηλανδία και Τυνησία Δέσμευση για διαπραγμάτευση με Φιλιππίνες και Ινδονησία. Οι διαπραγματεύσεις με Μαλαισία, Ταϊλάνδη και Ινδία θα επαναληφθούν μόλις διασφαλιστούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Η ΕΕ έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για σύναψη αυτοτελών διμερών επενδυτικών συνθηκών με Κίνα και Βιρμανία/Μιανμάρ
Οφέλη συμφωνιών Οι μέσοι δασμοί στις εξαγωγέςτης ΕΕ πρόκειται να περικοπού στο 50% Οικονομική Ανάπτυξη κατά επιπλέον 2% του ΑΕΠ της ΕΕ
Εισαγωγές - Εξαγωγές Η Ευρώπη είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας μεταποιημένων προϊόντων και υπηρεσιών παγκοσμίως και ταυτόχρονα η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για 80 περίπου χώρες. Η αξία των εμπορικών συναλλαγών της ΕΕ με τον υπόλοιπο κόσμο ανήλθε, το 2015, σε 3 517 δισεκατομμύρια ευρώ.
Εμπορικές Δυνάμεις
Γενική Συμφωνία Δασμών και Εμπορίου (GATT) Υπεγράφει το 1947 (ΟΗΕ), όμως χωρίς να έχει νομική προσωπικότητα. Αφορούσε 23 κράτη. Βασιζόταν στην αρχή του «Μάλλον Ευννοούμενου Κράτους» και στην αρχή της «Ίσης Εθνικής Μεταχείρησης» Τη διαδέχθηκε ο Π.Ο.Ε (1995) με τη συμφωνία στο γύρο της Ουρουγουάης, ενσωματώνοντας τις διατάξεις της GATT
Περιοχόμενο Συμφωνίας Ο ΠΟΕ διατήρησε τις διατάξεις της GATT επεκτήνοντας όμως το διεθνές εμπόριο στην ανταλλαγή υπηρεσιών και ιδεών. Ενοποίησε επίσης προγενέστερες εμπορικές συμφωνίες: συμφωνία για τη γεωργία. συμφωνία για κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα. Σημαντικότερες συμφωνίες: Γενική Συμφωνία για τις συναλλαγές στον τομέα των υπηρεσιών GATS Συμφωνία για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στον τομέα του εμπορίου (TRIPS)
Βασικές Αρμοδιότητες Αποτελεί το κατάλληλο forum διαπραγματεύσεων. Συνεργάζεται με άλλους ΔΟ (π.χ ΔΝΤ, Διεθνής Τράπεζα) με σκόπο τη καλύτερη συνοχή. Εποπτεύει τις εμπορικές πολιτικές των ΚΜ.
Σκοποί του ΠΟΕ Οι σκοποί του ακολουθούν τους σκοπούς της GATT απελευθέρωση του Διεθνές Εμπορίου (π.χ υπηρεσίες, πνευματικά δικαιώματα). προστασία των αναπτυσσόμενων χωρών. αύξηση των εισοδημάτων, απασχόλησης και βιωτικού επιπέδου. οικονομική ανάπτυξη.
Όργανα του ΠΟΕ Υπουργική Συνδιάσκεψη (ανώτατο πολιτικό όργανο). Γενικό Συμβούλιο (μόνιμο όργανο του ΠΟΕ, αποτελείται από μόνιμους αντιπροσώπους των ΚΜ). Προσδιορίζει τα καθήκοντα για τη μηχανισμό επίλυσης διαφορών και άσκησης ελέγχου των εμπορικών πολιτικών. Όργανο επίλυσης διαφορών. Τομεακά Συμβούλια (μόνιμα όργανα, το πεδίο ευθύνης είναι συγκεκριμένοι τομείς του ΔΕ)
Πως ένα κράτος γίνεται μέλος του ΠΟΕ Χρειάζεται απόφαση της υπουργικής συνδιάσκεψης με ειδική πλειοψηφία 2/3. Το κράτος μπορεί να δηλώσει οτι δεν θα ισχύουν ως προς αυτό κάποιοι όροι της ιδρυτικής συμφωνίας. Η δήλωση πρεπει να γίνει δεκτή από τουλάχιστον 1 μέλος.
Προυποθέσεις αποχώρησης Έπειτα από επιστολή στο γενικό γραμματέα. η διαδικασία ολοκληρώνεται νομικά μετά από 6 μήνες. Δυνατότητα αποχώρησης με μονομερή δήλωση στο γενικό διευθυντή.
Νομική Βάση του ΠΟΕ Άρθρο 207 (ΣΛΕΕ): Η κοινή εμπορική πολιτική διαμορφώνεται βάσει των ενιαίων αρχών. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο καθορίζουν τα πλαίσια εφαρμογής της κοινής εμπορικής πολιτικής. Σε περίπτωση διαπραγματεύσεων ισχύει το άρθρο 218 (διαδικασία συναπόφασης) Για τη διαπραγμάτευση και τη σύναψη συμφωνιών το Συμβούλιο αποφασίζει με ειδική πλειοψηφία κάθε κράτος έχει από μία ψήφο (η ΕΕ 28)
Mηχανισμός επίλυσης εμπορικών διαφορών ο μηχανισμός εγγυάται οτι τα ισχυρότερα μέλη δεν υπερισχύουν των πιο αδύναμων, ορίζοντας σαφείς κανόνες σχετικά με τα μέτρα αντιποίνων. ο μηχανισμός είναι ένα σύστημα προκαθορισμένων κανόνων που παρέχει τη δυνατότητα στα μέλη του ΠΟΕ να υποβάλλουν καταγγελίες και να ζητούν αποζημιώσεις. ο μηχανισμός όμως έχει περιορίσει τη χρήση των μονομερών μέτρων άμυνας λόγω των αντιδράσεων στα αντίποινα από τις χώρες-στόχους.
Γύρος της Ντοχα Το αδιέξοδο στο Γύρο της Ντόχα καθιστά αδύνατη την ανάπτυξη του πολυμερούς εμπορικού συστήματος. 9ος γύρος διεθνών εμπορικών διαπραγματεύσεων. στόχος του γύρου η ανάπτυξη του παγκόσμιου συστήματος εμπορίου (να μπορέσουν να επωφεληθούν τα αναπτυσσόμενα κράτη από το διεθνές εμπόριο) αποσκοπεί σε μεγαλύτερη ελευθέρωση του εμπορίου.
Γύρος της Ντοχα Το αναπτυξιακό πρόγραμμα αποτελείται από 3 πυλώνες: πρόσβαση στην αγορά για τα γεωργικά προϊόντα, τα βιομηχανικά αγαθά και τις υπηρεσίες. τους κανόνες, όπως διευκόλυνση του εμπορίου και μέτρα αντιντάμπιγκ. την ανάπτυξη.
Γύρος της Ντοχα Οι πιο σημαντικές διαφορές αφορούν τις συχνά ασυμβίβαστες θέσεις των μεγάλων αναδυόμενων χωρών και των εκβιομηχανισμένων χωρών, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αναδιαμορφωθεί το διεθνές εμπορικό σύστημα παρ’όλη την αναβάθμιση στον ρόλο των αναπτυσσομένων χωρών η επιτυχής ολοκλήρωση του συνόλου των διαπραγματεύσεων δεν φαίνεται εφικτή. Το Δεκέμβριο 2013: εγρίνεται η πρώτη πολυμερής νομική πράξη μετά τη δημιουργία του ΠΟΕ Το Δεκέμβριο 2015: σημειώθηκε περαιτέρω απτή πρόοδος μέσω μιας συμφωνίας για την θέσπιση κανόνων που θα περιορίζουν τη στήριξη των γεωργικών εξαγωγών που στρεβλώνει το εμπόριο
ΕΕ και ΠΟΕ Από κοινού με τις ΗΠΑ, η ΕΕ έχει διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη του συστήματος διεθνών συναλλαγών μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. η ΕΕ είχε αρχικά σχεδιαστεί με σκοπό την άρση των τελωνειακών φραγμών και την προώθηση του εμπορίου μεταξύ των κρατών μελών της. η «ενιαία αγορά» της ένωσης έχει εμπνευστεί από τις αρχές και τις πρακτικές της ΓΣΔΕ. στηρίζει την οικονομική ανάπτυξη τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στις τρίτες χώρες, ιδίως στις λιγότερο ανεπτυγμένες.
ΕΕ και ΠΟΕ Η ΕΕ στο πλαίσιο του ΠΟΕ εκπροσωπείται από την Επιτροπή, η οποία διαπραγματεύεται για το ευρύτερο συμφέρον της ένωσης αλλά και του συνόλου των ΚΜ. η επιτροπή διαβουλεύεται με το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (υποβάλλοντας εκθέσεις σχετικά με το περιεχόμενο και τη στρατηγική των συζητήσεων) μετά τη συνθήκη της Λισαβόνας το Συμβούλιο και Κοινοβούλιο είναι συνομοθέτες και ο λόγος τους έχει ίση βαρύτητα σε θέματα διεθνούς εμπορίου.
Εμπορική πολιτική της ΕΕ «Εμπόριο, ανάπτυξη και παγκόσμιες υποθέσεις» ένας από τους πυλώνες της νέας στρατηγικής «Ευρώπη 2020». η νέα στρατηγική δίνει έμφαση στις εξωτερικές οικονομικές σχέσεις της ΕΕ. η στρατηγική «Εμπόριο για Όλους» ενισχύει την εμπορική πολιτική της ΕΕ ως κύριο παράγοντα που προωθεί την ανάπτυξη, την απασχόληση και τις επενδύσεις.
Η Ευρωπαϊκή εμπορική πολιτική αλλάζει το Εξωτερικό Πλαίσιο Ενίσχυση αποδοχής νέο-φιλελεύθερων οικονομικών ιδεών Έμφαση στην ασφάλεια πρόσβασης των ξένων αγορών. Έντονη αντίδραση στη φιλελεύθερη πολιτική προς τιμήν του ελεύθερου εμπορίου Μικρότερη διάκριση σε παγκόσμιες και εγχώριες πολιτικές Η αλλαγή της ισορροπίας ισχύος στο πολύπλευρο εμπορικό σύστημα Βραζιλία, Ινδία, Κίνα
Η Ευρωπαϊκή εμπορική πολιτική αλλάζει το Εσωτερικό Πλαίσιο Εσωτερική φιλελευθεροποίηση. Φιλελευθεροποίηση ευρωπαϊκών βιομηχανιών Φιλελευθεροποίηση πρόσβασης εταιριών τρίτων χωρών στην Ευρωπαϊκή αγορά. Εξέλιξη του θεσμικού πλαισίου- μεταβίβαση εξουσίας στο επίπεδο ΕΕ. Διεύρυνση της ΕΕ Εξάπλωση αγοράς Τα νέα ΚΜ εισάγουν: Νέες πολιτικό-οικονομικές σχέσεις με τρίτες χώρες Εναλλακτικές εγχώριες οικονομικές ανησυχίες και προτεραιότητες.
Ο ρόλος του Συμβουλίου στη λήψη αποφάσεων Αποτελεί forum διαπραγματεύσεων των ΚΜ Εποπτεύει τη εφαρμογή των εμπορικών πολιτικών και την τήρηση των συμφωνιών Δεν υπάρχει συγκεκριμένη εμπορική υπηρεσία του Συμβουλίου Δεν δίνεται μεγάλη σημασία στις πολιτικές προτιμήσεις των ΚΜ Η θέση των αναποφάσιστων κρατών είναι ενδεικτική της πολιτικής που θα υιοθετηθεί
Ο ρόλος της Επιτροπής στη λήψη αποφάσεων Διαμορφώνει την ατζέντα προωθώντας θέματα δράσης. Εκπροσωπεί την ΕΕ στις διεθνείς διαπραγματεύσεις Επιδιώκει Να αυξήσει την εξουσία της Να πείσει τα κράτη – μέλη ότι μπορεί αξιόπιστα να εκπροσωπεί την ΕΕ Έγινε πιο φιλελεύθερη Μπορεί να υφίστανται διαφορετικές απόψεις στο εσωτερικό της.
Στόχοι ευρωπαϊκής εμπορικής πολιτικής Οι στόχοι διαμορφώνονται από τη σχέση του Συμβουλίου- Επιτροπής Σχέση αρχής-μέσου: Το νομοθετικό όργανο είναι το Συμβούλιο Το εκτελεστικό όργανο είναι η επιτροπή Το πρώτο ελέγχει το δεύτερο μέσω: Συγκεκριμένων διαπραγματευτικών οδηγιών Παρακολουθώντας την απόδοση της επιτροπής Συνάπτοντας συμφωνίες Η επιρροή της επιτροπής είναι πιο περιορισμένη σε πολιτικά ζητήματα και πιο αυτόνομη σε τεχνοκρατικά ζητήματα
Αποτελεσματικότητα της ΕΕ στους στόχους της Αμφίβολη η ικανότητα της να μεταφράζει την οικονομική σημασία της σε πολιτική ηγετική ικανότητα. Η ΕΕ είναι ένα επίπεδο μεταξύ εγχώριων και παγκόσμιων διαπραγματεύσεων Είναι σωστότερο να κινούμαστε σε «παίγνια» δύο επιπέδων Εθνικό-ΕΕ παίγνιο Υπερεθνικό-ΕΕ παίγνιο Όλοι οι δρώντες δημιουργούν συμμαχίες με το Συμβούλιο και την Επιτροπή για τη προώθηση των στόχων τους
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ