Το Mπαρόκ στην Ευρώπη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
Advertisements

6.7. Ο Τριακονταετής Πόλεμος ( )
Ο Goya, ο Beethoven και ο Ρομαντισμοσ. .
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΔΥΣΗ.
Οι θρησκευτικές αντιθέσεις συνεχίζονται στις αρχές του 17 ου αι. Ο Τριακονταετής Πόλεμος, το αποκορύφωμα των θρησκευτικών συγκρούσεων, πήρε πανευρωπαϊκό.
Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Σταυροφορίες.
Κρυφή ΜατιάΒοήθεια Κοινού  Δελτίο Ερωτήσεων Ιστορίας Εύκολες Μέσης δυσκολίαςΔύσκολες Ιστορική ΠερίοδοςΒιβλίο Φιλοσοφικό Κίνημα Αστρονομία.
ΘΕ 5: Διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες Φώτης Έξαρχος Β’1.
Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΚΑΙ Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Ευρώπη και Ευρωπαίοι στον αιώνα των θρησκευτικών πολέμων
Αναγέννηση Η Αναγέννηση είναι ένα κίνημα κατά το οποίο αναβίωσε μέσα από την μελέτη του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού. Ενισχύθηκε η πίστη στη.
Η Ευρώπη στα νεότερα χρόνια
Η Ζωγραφική του 20ου αιώνα
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΠΕΡΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ Γ’3.
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΥΡΩΠΗ
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΕΣ ΟΜΟΛΟΓΙΕΣ
Μάθημα 5 Οι Μεγάλες Δυνάμεις στη Μεσόγειο, 17ος - 19ος αι. -Ανάπτυξη εμπορίου στη Μεσόγειο με πρωτεργάτες τη Βρετανία και την Ολλανδία -Ανταγωνισμός Βρετανίας-Γαλλίας.
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
Οι Ιταλοί καλλιτέχνες τις Αναγέννησης
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Μαθέα Άννα Μπρουκάκη Ελισάβετ Παπαδοπούλου Ερμιόνη Παπαδόπουλος Κυριάκος Χατζηϊωάννου Παναγιώτης 25/2/ ο Γενικό Λύκειο Καβάλας ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ.
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
Βέλγιο Σπύρος Κιούρκος Δημήτρης Τζωρτζάτος Αλέξανδρος Κρητικάκης.
ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ. Την κατάληξη –ισμός, την συναντούμε σε πολλές λέξεις όπως ρατσισμός, Βουδισμός,παραλογισμός κ.α.
Simon Vouet (Παρίσι ). Simon Vouet Βιογραφικά στοιχεία Ο Simon Vouet γεννήθηκε στο Παρίσι το 1590, γιος του ζωγράφου Lorrain Vouet. Το 1604.
Γ ι ά ν ν η ς Μ ό ρ α λ η ς « Π Α Ν Σ Ε Λ Η Ν Ο Σ »
I. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ 1. Οι συνέπειες της μετανάστευσης των γερμανικών φύλων για την Ευρώπη.
Την εποχή που η Ελλάδα ήταν σκλαβωμένη στους Τούρκους, στην Ευρώπη σημειώθηκαν πολύ σημαντικά γεγονότα. Κεφ. 2 Η Ευρώπη στα νεότερα χρόνια (κοσμογονικές.
 Η Αναγέννηση εμφανίζεται στα μέσα του 14 ου αι. (1350) στη Βόρεια Ιταλία με κύριο χαρακτηριστικό τη μελέτη του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού.
Παλαιολόγεια Αναγέννηση 14 ος αιώνας. ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΕΙΑΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ Η παλαιολόγεια δυναστεία υπήρξε η μακροβιότερη που πέρασε από την Αυτοκρατορία,
Τα επαναστατικά κινήματα των ετών στην Ευρώπη Δημιουργία παρουσίασης: Βάσω Ραμπαούνη
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 1: Εισαγωγή στη μελέτη της οικονομικής ιστορίας Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
O Πιερ Ωγκyστ Ρενουaρ Pierre Auguste Renoir
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Ευρωπαϊκή Ιστορία 6 συνάντηση (28/3/2017)
Αναγέννηση και χριστιανισμός
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ Εργασία ιστορίας 2ου τετραμήνου
Ευρωπαϊκή Ιστορία 4η συνάντηση 14/3/2017.
Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017)
Αναγέννηση: Γράμματα Τέχνη
ΜΠΑΡΟΚ Ο όρος προέρχεται πιθανόν από την ισπανική λέξη barroco που σημαίνει ακατέργαστο μαργαριτάρι.
ΡΟΜΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΠΓΕΣΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Κ.ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ ΟΜΑΔΑ: ΚΟΚΟΜΠΑΪΑ
ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ.
Σταχτομαζώχτρες.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Η δυτική ζωγραφική από τον 14ο αιώνα έως τον 18ο αιώνα
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Το κίνημα των Ναζαρηνών
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΔΥΤΙΚΗ τεχνη Υπεύθυνος καθηγητής: κ. Καπετανάκης Παρασκευή Πυρπιρή Β2 Σχ. Έτος:
Φρούτα και ζωγραφική.
Η εκκλησία στη Δύση Η διάσπαση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας
ΔΥΤΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β2 Σχολική χρονιά: Σχολείο: Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Μαριάννα Αδαμάκη.
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Γεγονότα Μεταρρύθμισης
ΜΑΡΤΙΝΟΣ ΛΟΥΘΗΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΥΘΜΗΣΗ ΣΤΟΝ 16 ΑΙΩΝΑ
Η δυτική ζωγραφική τον 14ο -18ο αιώνα
A A.1 ΤΙΤΛΟΣ: ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: ΣΚΟΠΟΣ:
Το Μπαρόκ στην Ευρώπη.
Adam Elsheimer (Φρανκφούρτη Ρώμη 1610).
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το Mπαρόκ στην Ευρώπη

Μπαρόκ Με τον όρο «Mπαρόκ» αναφερόμαστε στην καλλιτεχνική περίοδο που αναπτύχθηκε στην Ευρώπη το 17ο αιώνα. Η λέξη «μπαρόκ», προέρχεται από την αντίστοιχη ισπανική λέξη «barroco», που σημαίνει μαργαριτάρι ακανόνιστου σχήματος. Το Mπαρόκ θεωρήθηκε ,αρχικά, ως μια καλλιτεχνική περίοδος παρακμής, λόγω της ασυμμετρίας και της έλλειψης ισορροπίας των έργων της περιόδου, χαρακτηριστικά που αντίκεινται στις «αρετές» της κλασικής τέχνης, καθρεφτίζουν ωστόσο την ευρωπαϊκή κοινωνία του 17ου αιώνα. Το Μπαρόκ αναδεικνύεται σε σημαντική καλλιτεχνική περίοδο τον 20ό αιώνα.

Η Ευρώπη του 17ου αιώνα Hendrik Hondius, Nova totius terrarum orbis geographica, 1630, χαλκογραφία.

Πολιτικές και εδαφικές ανακατατάξεις Τον 16ο αιώνα ο Κάρολος Ε’, αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, αποτυγχάνει να εξασφαλίσει την πολιτική και θρησκευτική ενότητα της Ευρώπης. Έτσι το β’ μισό του 16ου αιώνα περνάμε από την Monarchia Universalis στην Monarchia Hispanika του Φιλίππου Β’, η οποία με τη σειρά της καταρρέει σταδιακά με την επανάσταση των Κάτω Χωρών(1567), την τελική αποκοπή των βορείων επαρχιών της Ισπανίας (1581) και την ανάδυση νέων κρατών, όπως η Ολλανδία(1609). Ως εκ τούτου, ο 17ος αιώνας συναντά μια Ευρώπη διαιρεμένη, με την απόλυτη μοναρχία να κυριαρχεί ως πολίτευμα στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη.

Θρησκευτικές ανακατατάξεις Το 1517 η Παπική Εκκλησία υφίσταται τη διάσπαση του προτεσταντισμού από τον Μαρτίνο Λούθηρο. Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία προβαίνει τον 16ο και τον 17ο αιώνα στην Αντιμεταρρύθμιση, θέτοντας σε εφαρμογή πρακτικές όπως η Ιερά Εξέταση. Οι θρησκευτικές συγκρούσεις έφτασαν στο αποκορύφωμά τους με τον τριακονταετή πόλεμο, ο οποίος ξέσπασε το 1618 με την επανάσταση των προτεσταντών της Βοημίας ενάντια στην επιβολή του καθολικισμού από το Φερδινάνδο Β’. Η Ευρώπη διαιρείται σε καθολικούς και διαμαρτυρόμενους. Ο πόλεμος λήγει το 1648 με την Ειρήνη της Βεστφαλίας. Κυρίαρχος ο δυϊσμός μεταξύ πολιτικής και θρησκευτικής εξουσίας.

Εκπαραθύρωση των αντιπροσώπων του αυτοκράτορα από τους Βοημούς (23 Μαΐου 1618), χαλκογραφία από το βιβλίο του Matthäus Marians Theatrum Europaeum.".

Κοινωνική διαστρωμάτωση Αισθητό το κοινωνικό χάσμα μεταξύ του ακραίου πλούτου και της απόλυτης φτώχειας. Η κοινωνία απαρτίζεται από χωρικούς, μικρούς γαιοκτήμονες, χειρώνακτες ,φεουδάρχες, εμπόρους, επιχειρηματίες, αστούς, μεγαλοαστούς, αυλικούς, ευγενείς και ηγεμόνες. Ο φόβος της αμαρτίας και της Ιεράς Εξέτασης δεσπόζει στις ψυχές των ανθρώπων.

Heinrich Wölfflin 1864-1945 Ιστορικός Τέχνης

Renaissance und Barock, (Αναγέννηση και Μπαρόκ), 1888

Αντιθετικά ζεύγη Αναγέννησης και Μπαρόκ κατά Wölfflin Γραμμικό ύφος και μορφές. Βάση το σχέδιο. Ζωγραφική, απτική απόδοση του έργου. Η σύνθεση επεκτείνεται και πολλές φορές διαδραματίζεται στο βάθος του έργου. Η σύνθεση περιορίζεται στην επιφάνεια του έργου. Κλειστή σύνθεση, που εξαντλείται στο πρώτο επίπεδο και τηρεί απόλυτα τον οριζόντιο και κάθετο ζωγραφικό άξονα. Ανοιχτή σύνθεση, που εξαπλώνεται σε πολλαπλά επίπεδα και άξονες. Πολλαπλότητα μορφών. Ενότητα μορφών. Σαφήνεια ερμηνείας. Ασάφεια. Το έργο επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες.

Γενικότερα από την «ήπια», ιδεαλιστική τέχνη της Αναγέννησης που ανάγει το «ωραίο» και το κλασικό παρελθόν σε ύψιστη αξία, χρησιμοποιώντας κυρίως μυθολογικά και θρησκευτικά θέματα για να εκφραστεί, μεταβαίνουμε σε μια μορφή τέχνης άκρως ρεαλιστική που σπάει καθιερωμένους άξονες και εκφράζεται μέσα από ταραγμένες και, ορισμένες φορές, βίαιες συνθέσεις, εισάγοντας νέα θεματολογία, όπως τα τοπία και οι νεκρές φύσεις.

Το Μπαρόκ στην Ευρώπη

Το ιταλικό Μπαρόκ κινείται στο δίπολο Το Μπαρόκ στην Ιταλία Η παπική Ιταλία αποτελεί την κοιτίδα της τέχνης του Μπαρόκ. Στόχος των παπών ήταν να προσηλυτίσουν πιστούς μέσα από την καλλιέργεια του φόβου της αμαρτίας και της Ιεράς Εξέτασης και ένα από τα μέσα που μεταχειρίστηκαν ήταν και η τέχνη της εποχής. Το ιταλικό Μπαρόκ κινείται στο δίπολο Caravaggio - Carracci.

Κυριότεροι εκπρόσωποι Caravaggio Carracci Bambocianti Tenebrosi Μαθητές της Σχολής των Carracci Artemisia Carlo Saraceni Guido Reni Domenico Zampieri Gentileschi Hendrick Ter Βrugghen Gerard van Honthorst Guercino

Το Μπαρόκ θεωρείται ο «χρυσός αιώνας» για την ισπανική τέχνη. Το Μπαρόκ στην Ισπανία Η τέχνη του μπαρόκ στην Ισπανία κινείται στο δίπολο μεταξύ πολιτικής και εκκλησιαστικής εξουσίας. Κυριαρχούν τα πορτρέτα ηγεμόνων, με τα οποία οι τελευταίοι επεδίωκαν να ενισχύσουν το μοναρχικό πολίτευμα, και τα θρησκευτικά θέματα, που απέβλεπαν στην ανάδειξη της παντοδυναμίας της εκκλησίας. Όλα τα παραπάνω συνυφαίνονται με τον ισπανικό μυστικισμό και τη δεισιδαιμονία και συνθέτουν ένα μοναδικό έργο. Το Μπαρόκ θεωρείται ο «χρυσός αιώνας» για την ισπανική τέχνη.

ΚυριOτεροι εκπρOσωποι Jusepe de Ribera Francisco de ZurbarÁn Bartolomé Esteban Murillo Diego Rodriguez de Silva y Velàzquez

Το Μπαρόκ στη Γαλλία Η Γαλλία τον 17ο αιώνα μαστίζεται αφενός από τρεις πολέμους μεταξύ ουγενότων και καθολικών (1562-1670) και αφετέρου από τον ανταγωνισμό μεταξύ μοναρχών (υποστηριχτών του κλασικισμού) και εκκλησιαστικών ηγετών(εκφραστών της τέχνης του Μπαρόκ). Τελικά η γαλλική τέχνη θα κατορθώσει να συνδυάσει τα δύο αυτά ρεύματα, στα οποία ασφαλώς προσθέτει και το προσωπικό στοιχείο των Γάλλων καλλιτεχνών. Αναπτύσσεται ιδιαίτερα η τοπιογραφία.

ΚυρΙΟτεροι εκπρΟσωποι Nicolas Poussin Charles Lebrun Simon Vouet Claude Lorrain ΑδελφοΙ Le Nain

Το Μπαρόκ στη Γερμανία Ο 17ος αιώνας αποτελεί για τη Γερμανία έναν αιώνα παρακμής. Τα κύματα θρησκευτικής μεταρρύθμισης με το Λούθηρο (1517) και τον Καλβίνο (1541), οι πόλεμοι των ιπποτών στη Ρηνανία (1522-23) και των χωρικών στη νότιο Γερμανία (1524-25),ο Τριακονταετής Πόλεμος (1618-48), οι σωματικές στερήσεις, οι μεταφυσικοί φόβοι και οι πολιτικές συγκρούσεις, δεν αφήνουν περιθώρια καλλιτεχνικής δημιουργίας. Μοναδική φωτεινή εξαίρεση ο Adam Elsheimer, ο οποίος ακολουθεί την τέχνη του Μπαρόκ, όπως διαμορφώνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Adam Elsheimer

Το Μπαρόκ στις Κάτω Χώρες Βόρειες επαρχίες με κέντρα το Βέλγιο και την Ολλανδία, προοδευτική, φιλελεύθερη, προτεσταντική περιοχή, με δημοκρατικό πολίτευμα. Αναπτύσσει το λεγόμενο ολλανδικό Μπαρόκ με έμφαση στα ηθογραφικά θέματα και στις προσωπογραφίες. Νότιες επαρχίες με κέντρο τη Φλάνδρα, ισπανοκρατούμενη, συντηρητική, καθολική περιοχή. Αναπτύσσεται το λεγόμενο φλαμανδικό Μπαρόκ, με έμφαση στη θρησκευτική θεματολογία. Κυριότεροι εκπρόσωποι Κυριότεροι εκπρόσωποι Rembrandt Harmenszoon van Rijn Johannes Vermeer Peter Paul Rubens Anthony van Dyke Frans Hals

Συμπερασματικά η τέχνη του Mπαρόκ χαρακτηρίζεται από Δυναμική σύνθεση, η οποία συχνά συνοδεύεται από έλλειψη ισορροπίας. Θεατρικότητα στις στάσεις και στις χειρονομίες των μορφών. Έμφαση στην απεικόνιση του φωτός με έντονες αντιθέσεις φωτός και σκιάς. Σε πολλές περιπτώσεις, παρατηρούμε την προσπάθεια διαφοροποίησης, με εικαστικό τρόπο, του πνευματικού από το φυσικό φως. Ο αναπαραστατικός χώρος της εικόνας επεκτείνεται πέραν των ορίων του πίνακα. Αυτή η τάση για επεκτατικότητα εκφράζει το πνεύμα της εποχής των γεωγραφικών ανακαλύψεων της Αμερικής, της Αφρικής και της Ασίας, αλλά και των επιστημονικών ανακαλύψεων του Γαλιλαίου, του Κέπλερ και του Νεύτωνα. Βασικός άξονας οργάνωσης των συνθέσεων, η σπείρα.