παράσταση γνώσης η «γνώση για τη γνώση» - ταξονομία γνώσης Η Τεχνητή Νοημοσύνη στα Συστήματα Γνώσης (Knowledge Systems) διακρίνει τη Γνώση σε: ρητή / άμεση / προτασιακή δηλωτική (declarative) / περιγραφική (descriptive) διαδικασιακή (procedural) / προστακτική (imperative) άρρητη (tacit) διάχυτη (dispersed) εκρέουσα (leaked)
Άρρητη Γνώση (Tacit Knowledge) «Ξέρουμε πιο πολλά από όσα μπορούμε να πούμε» Κάνω ποδήλατο Τι κάνω για να στρίψω αριστερά; (!!!) Κολυμπάω Βρίσκω το φύλο νεογέννητου κοτόπουλου Αναγνωρίζω το πρόσωπο του φίλου μου
Narrative and Social Tacit Knowledge Charlotte Linde
Η σπείρα της γνώσης
Τρίγωνο Αναφοράς
Τρίγωνο Αναφοράς
Παραδείγματα Ο Μπιλ Κλιντον - Ο άντρας της Χίλαρυ Κλίντον Τεστ Τούρινγκ (Turing test) Το Κινέζικο Δωμάτιο (Chinese Room) J. Searle Μαθαίνω κινέζικα ως 2η γλώσσα (με κινεζο-κινέζικο λεξικό) Μαθαίνω κινέζικα ως 1η γλώσσα (με κινεζο-κινέζικο λεξικό) Σύνδεση των συμβόλων στον κόσμο με τον κατάλληλο τρόπο
Νόηση (cognition), Stevan Harnad Αν συνδέσουμε τα σύμβολα με τον κόσμο με τον κατάλληλο τρόπο δεν χρειαζόμαστε «ορισμό» (σύνδεση των συμβόλων με άλλα, γνωστά, σύμβολα) … τα αντικείμενα: Τα Διακρίνω, τα Διαφοροποιώ σ(discriminate) Τα Χειρίζομαι (manipulate) Τα Ταυτοποιώ (identify) Τα Περιγράφω (describe)
Σημασιολογικό Δίκτυο (semantic network)
Παραδείγματα «εικονικής» και «κατηγορικής» αναπαράστασης Άλογο + Λουρίδες = Ζέβρα + = Δεν είναι «συμβολική» αυτή η αναπαράσταση Κατηγοριοποίηση vs Μάθηση
Σύνθεση … αναπαράστασης Συμβολική (αναπαράσταση) : Καθοδική (top down) Αισθητηριακή (sensory): Ανοδική (bottom-up) Πώς να μάθουμε να ξεμαθαίνουμε … (learning to unlearn) http://www.creatingthe21stcentury.org/JSB3-learning-to-unlearn.html
Νόηση … Σκέψη (cognition is thinking) Stevan Harnad Πονοκέφαλος vs σκέψη … (καλύπτουν την ίδια περιοχή…!) «αισθάνομαι» ότι «σκέφτομαι»; (όπως τον πονοκέφαλο;) Άραγε μπορεί να «σκέφτομαι» όταν «δεν αισθάνομαι» ότι «σκέφτομαι»; Σκέφτομαι (η γάτα είναι πάνω στο μαξιλάρι) – τότε σίγουρα δεν «γνωρίζω» αν είναι ή όχι …!
Γεφυρώνοντας τις διακρίσεις κατηγοριών Handbook of Categorization in Cognitive Science Bridging the Category Divide. Editors: Henri Cohen & Claire Lefebvre Download (2734Kb) - ePrints Soton eprints.soton.ac.uk/261725/2/catconf.ppt