ΨΥΛΛΑ ΟΥΡΑΝΙΑ 4497 ΕΞΑΜΗΝΟ ΄Ζ ΜΑΘΗΜΑ: Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: κ. ΠΟΛΙΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.
(Με αφορμή μια πραγματική εμπειρία οδηγούμαστε στη λογοτεχνία.) Με δεδομένο ότι στη τάξη μας τα παιδιά έρχονται σε καθημερινή βάση σε επαφή με τη λογοτεχνία και έχουν πρότερη γνώση όσον αφορά τα λογοτεχνικά είδη (ποιήματα, παραμύθια, εικονογραφημένα βιβλία), προχωρούμε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση της παρακάτω δραστηριότητας. 2
ΣΤΟΧΟΣ: Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τη λογοτεχνία και συγκεκριμένα σε επαφή με τη ποίηση μέσω της μετάβασης από τη πραγματική εμπειρία στη λογοτεχνία. 3
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Κάθε πρωί στη τάξη μας στο νηπιαγωγείο βρίσκουμε μια αφορμή ώστε να φέρουμε τα παιδιά σε επαφή με ένα ποίημα. Το συγκεκριμένο πρωί έχει ξεκινήσει η προσέλευση των νηπίων. Τα περισσότερα νήπια φθάνουν νυσταγμένα και οι γονείς παραπονιούνται, πολλές φορές αστειευόμενοι ,για το τρόπο που καταφέρνουν να ξυπνήσουν τα παιδιά τους. Στην αρχή λοιπόν του ημερήσιου προγράμματος και αφού περάσει ο χρόνος των ελεύθερων δραστηριοτήτων και τα νήπια συγκεντρωθούν στη γωνιά της παρεούλας, αποφασίζουμε να κάνουμε αναφορά στο πρωινό ξύπνημα. 4
Συζητάμε με τα νήπια για το πρωινό ξύπνημα και αφού ακούσουμε ότι έχουν να μας πουν, τους προτείνουμε να διαβάσουμε ένα ποίημα. Λέμε στα παιδιά πως αυτό το ποίημα το έγραψε ο ποιητής για ένα μικρό κορίτσι, τη κόρη του Έρη και θα δούμε πώς τη προτρέπει αφού ξυπνήσει να δει όλο τον υπέροχο κόσμο γύρω της που τη περιμένει να ανοίξει τα μάτια της και να το θαυμάσει. Επιλέγεται το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, «Ξύπνησες κοριτσάκι;»( συλλογή Πρωινό άστρο, 1955). 5
Ξύπνησες κοριτσάκι; (Γιάννης Ρίτσος) Ξύπνησες, κοριτσάκι; Ξύπνησε ο ήλιος. Mπήκαν μπροστά τα μοτεράκια των χρυσών σπόρων. Aκούς; Tέσσερις μαργαρίτες τροχοί σ' ένα αμαξάκι - σου κουβαλάν πολλά καλούδια και καλά. 6
Tέσσερα χελιδόνια-τσαγκαρόπουλα πάνω-κάτω, πάνω-κάτω πηγαινέλα τραβάνε τις μακριές κλωστές τις αργυρές μιας καλοκαιριάτικης βροχούλας και σου ράβουν - γεια-χαρά σου - τα γαλάζια πέδιλά σου 7
Mέλισσες τρυγάν, τρυγάν τα ξανθόχρυσα λουλούδια τα ξανθόχρυσα τραγούδια και σου φτιάχνουν και σου φτιάχνουν (άνοιξε το χέρι σου) σου 'φτιαξαν το μέλι σου 8
Mια μουγγή, κοντόχοντρη - δες - μια αστεία χελώνα κόβει ένα κομμάτι φως στρωτό γαλανό και γελαστό απ' το ρυάκι στο κρεμάει στην κούνια σου καθρεφτάκι για να κοιταχτείς και να χτενιστείς. 9
Ένα αγαθό στρογγυλοπρόσωπο ψωμί μέσα στη χρυσή του καλοκαιριού κουζίνα βράζει, βράζει (ακούς πώς βράζει σαν να παίζουν μαντολίνα), τ' αγαθό ψωμί (πώς γελούν τα μάτια τα μεγάλα σου) σου 'βρασε το γάλα σου. 10
Tα κυκλάμινα στυλώνουνε τ' αυτάκια τους σαν τριανταφυλλένια γαϊδουράκια για ν' ακούσουν τι θα πεις μέσα στο χωνάκι της σιωπής. Kι ως ανασηκώνεις το χεράκι φτιάχνεις ένα γεφυράκι κι από κάτω του περνάνε, σεργιανάνε κύκνοι-κρίνοι κρίνοι-κύκνοι. 11
Στη συνέχεια έχουμε γράψει το ποίημα ανά στροφές σε χρωματιστά χαρτόνια. Παροτρύνουμε τα παιδιά να δημιουργήσουμε την αφίσα του ποιήματος. Χωρίζουμε τα παιδιά σε μικρότερες ομάδες και τους μοιράζουμε τα χαρτόνια με τις στροφές του ποιήματος. 12
Τα παιδιά με τη βοήθειά μας θα ζωγραφίσουν και θα κόψουν ή θα δημιουργήσουν με πολύχρωμα χαρτόνια γκοφρέ, μεταλλιζέ και ό,τι άλλα υλικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εικόνες που αναφέρονται στο ποίημα: Τον ήλιο, τη χελώνα, λουλούδια, χελιδόνια, μέλισσες, κρίνους και ό, τι άλλο προτείνουν τα παιδιά. Με αυτά θα διακοσμήσουν τα χαρτόνια με το ποίημα. 13
Τέλος θα ενώσουμε κάθετα όλα τα χαρτόνια-στροφές ώστε να ολοκληρωθεί το ποίημα. Η αφίσα του ποιήματος θα είναι έτοιμη και θα διακοσμεί τη τάξη για όλη την εβδομάδα. 14
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!!!!!!! 15
ΤΕΛΟΣ 16