Χρηματοδότηση του κράτους μέσω ελλείμματος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σχέση ισοτιμίας και εισοδήματος
Advertisements

Είχαμε πει…. Νοέμβριος 2007 (Πρακτικά ΔΣ ΕΒΕΑ) «Θέλω να προβληματίσω λίγο, να σκεφθούμε μήπως πρέπει να κάνουμε μία συζήτηση για την οικονομία. Το 2007.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (2ηδιάλεξη)
Επιτόκιο & Μετασχηματιστές 1. Διττή αξία του χρήματος • Το χρήμα έχει διττή αξία, ήτοι την αριθμητική τιμή του καθώς και την χρονική στιγμή στην οποία.
Δεκέμβριος 2009 Οι δαπάνες υγείας και η δημοσιονομική πολιτική μετά την κρίση Σάββας Ρομπόλης και Ηλίας Ιωακείμογλου Ινστιτούτο Εργασίας ΓΣΕΕ.
Κεφ. 7: Χρήμα – πληθωρισμός
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ 10η Διάλεξη.
Διαμεσολάβηση και πραγματική οικονομία
Φορολογικό σύστημα ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Αξιολόγηση Επενδύσεων στη Γεωργία (διάλεξη 5η)
ΑΝΕΡΓΙΑ 13η Διάλεξη.
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ 9η Διάλεξη.
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ 14η Διάλεξη.
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
Ζήτηση χρήματος: εξαρτάται από ονομαστικό επιτόκιo, i
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 1η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
Προσφορά και Ζήτηση Χρήματος
Κεφάλαιο 7 Δημόσια οικονομικά σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης Μακροοικονομία.
ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ; Οι βασικοί οικονομικοί λόγοι για την κυβερνητική παρέμβαση είναι:  Ο επιχειρηματικός κύκλος- οι αποφάσεις σχετικά με.
Μακροοικονομική της Ανοικτής Οικονομίας Μακροοικονομική της Ανοικτής Οικονομίας n … είναι η μελέτη των οικονομιών στις οποίες οι διεθνείς συναλλαγές.
Κεφάλαιο 15 Τα Ελλείμματα του Προϋπολογισμού στη βραχυχρόνια και μακροχρόνια περίοδο «Ευλογημένοι είναι οι νέοι, γιατί αυτοί θα κληρονομήσουν το εθνικό.
OI ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ
Εισαγωγή στη Μακροοικονομία
Η ακαθάριστη αξία της παραγωγής συγκροτείται από τρεις κατηγορίες εισροών: Τα αναλώσιμα ενδιάμεσα προϊόντα και τις αναλώσιμες ενδιάμεσες υπηρεσίες Την.
Κεφάλαιο 11 Διαχείριση Συνολικής Ζήτησης: Δημοσιονομική Πολιτική «Κατόπιν, ας στραφούμε στα προβλήματα της δημοσιονομικής μας πολιτικής. Εδώ οι μύθοι αποτελούν.
Μακροοικονομικές και αναδιανεμητικές τάσεις από μία αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος στην Ελλάδα.
Μετρώντας το εισόδημα ενός έθνους Κεφάλαιο 22 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any part.
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ 1. Μέσω των δημοσίων δαπανών πραγματοποιούνται όλοι οι στόχοι του κράτους, όπως : 1.Η ανακατανομή των πόρων της οικονομίας. 2.Η επέκταση.
Προγραμματισμός Επενδύσεων Κεφαλαίου (ΠΕΚ) Εύρεση, ανάλυση, σύγκριση και ιεράρχηση μακροπρόθεσμων επενδυτικών προγραμμάτων Δύο βασικά χαρακτηριστικά Υψηλό.
Πολιτική Παιδεία Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου Γεωργία Καζάκου, ΠΕ09 Οικονομολόγος 1.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ νοικοκυριά επιχειρήσεις ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ Δημόσιοι Οργανισμοί Δημόσιες επιχειρήσεις Στόχοι: 1.νοικοκυριά: max.
Φόρος δαπάνης.. Φόρος επί της δαπάνης. Το ποσό του εισοδήματος που μεταβιβάζεται από την φορολογούμενη μονάδα στο δημόσιο εξαρτάται από το μέγεθος της.
Κόστος κεφαλαίου Κόστος ευκαιρίας:
Απλή Κεφαλαιοποίηση Κεφάλαιο ονομάζουμε το χρηματικό ποσό που όταν δανειστεί ή αποταμιευτεί αποκτά παραγωγική ικανότητα. Οι χρηματοοικονομικές αγορές αναπτύχθηκαν.
Οικονομικά Μαθηματικά Ενότητα: Σύνθετη Κεφαλαιοποίηση Γιανναράκης Γρηγόρης Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων (Γρεβενά)
1 Σχέση ισοτιμίας και εισοδήματος Οικονομική πολιτική Βραχυχρόνιες-μακροχρόνιες επιπτώσεις.
Διάλεξη 7 Μακροοικονομία. Κεϋνσιανός Σταυρός Πραγματική δαπάνη (Υ): το ποσό που τα νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις και το κράτος δαπανούν σε αγαθά και υπηρεσίες,
Μακροοικονομία Διάλεξη 8. Ισορροπία στο Υπόδειγμα IS-LM Καμπύλη IS: ισορροπία στην αγορά αγαθών Υ = C(Y – T) + I(r) + G Καμπύλη LM: ισορροπία στην αγορά.
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ 6 η Προσδιορισμός του Εισοδήματος και ο Δημόσιος Τομέας.
Μακροοικονομία Διάλεξη 5. Πληθωρισμός: μετράει τη μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών Τα αίτια του Πληθωρισμού 1)Η θεωρία του πληθωρισμό ζήτησης:
Απλή Κεφαλαιοποίηση Κεφάλαιο ονομάζουμε το χρηματικό ποσό που όταν δανειστεί ή αποταμιευτεί αποκτά παραγωγική ικανότητα. Οι χρηματοοικονομικές αγορές.
Εισαγωγή στις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς
Κρατικος παρεμβατιςμος και κατα pareto αριςτοποιηςη
Υπολογιςμος εθνικης παραγωγης – Πληθωριςμος και ανεργια
Αξιολόγηση Επενδύσεων
Άσκηση 1.
Σε αυτό το Κεφάλαιο θα μάθετε:
ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ
Ο κρατικός προϋπολογισμός
Ενότητα :Δημοσιονομική πολιτική Καραμάνης Κωνσταντίνος
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ 9η
ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ της ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗς
ANDREW B. ABEL,BEN S. BERNANKE, DEAN CROUSHORE
Απλή Κεφαλαιοποίηση Κεφάλαιο ονομάζουμε το χρηματικό ποσό που όταν δανειστεί ή αποταμιευτεί αποκτά παραγωγική ικανότητα. Οι χρηματοοικονομικές αγορές.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Καθηγητής Δημήτρης Γκίνογλου
ΜΕΤΑ-ΚΕΫΝΣΙΑΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Κίνδυνος Χώρας.
Αναλυση χρηματοοικονομικων καταστασεων
ΘΕΜΑ 2015 μη κληρωθέν α) Ποιες επιδράσεις επιφέρει στο εγχώριο εμπορικό ισοζύγιο μια υποτίμηση του εγχώριου νομίσματος σε μια μεγάλη χώρα με ανεξάρτητη.
ΘΕΜΑ 2016 Ανεργία και Απασχόληση και οι συνέπειες τους για την οικονομία. α) Αίτια και πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας. β) Η επίδραση της σημερινής.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Χρηματοδότηση του κράτους μέσω ελλείμματος Διάλεξη 19 Χρηματοδότηση του κράτους μέσω ελλείμματος

Βασικοί ορισμοί Έλλειμμα: Η υπέρβαση των δαπανών έναντι των εσόδων σε μια χρονική περίοδο. Πλεόνασμα: Η υπέρβαση των εσόδων έναντι των δαπανών σε μια χρονική περίοδο. Ισοζύγιο: Η διαφορά εσόδων δαπανών σε μια χρονική περίοδο. Κρατικός προϋπολογισμός: Ο προϋπολογισμός των Υπουργείων και της κεντρικής διοίκησης γενικότερα. Προϋπολογισμός της γενικής κυβέρνησης: Περιλαμβάνει τον κρατικό προϋπολογισμό και τους προϋπολογισμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης και των ΝΠΔΔ.

Βασικοί ορισμοί Ειδικοί λογαριασμοί εκτός προϋπολογισμού: Ειδικοί λογαριασμοί του κράτους, τα έσοδα και οι δαπάνες των οποίων δεν εμφανίζονται στον προϋπολογισμό της γενικής κυβέρνησης. Χρέος: Το συνολικό ποσό που χρωστά το κράτος σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή – το άθροισμα όλων των ελλειμμάτων των προηγουμένων ετών.

ΑΕΠ και Δημόσιο Χρέος

Πίνακας 19.3 Δημόσιο χρέος και τόκοι εξυπηρέτησης του (%ΑΕΠ) Πίνακας 19.3 Δημόσιο χρέος και τόκοι εξυπηρέτησης του (%ΑΕΠ) 1992-96 1997-01 2002-06 2004 2005 2006 2007 Χρέος 101,8 103 100,8 98,6 98 95,3 94,5 Τόκοι 11,5 7,9 4,8 5,0 4,4 4,1 Πηγή: Eurostat

Λήξεις Χρέους Κεντρικής Κυβέρνησης

Τόκοι, χρεολύσια και πρωτογενές ισοζύγιο ως ποσοστό (%) του ΑΕΠ, Γενική κυβέρνηση.

Επίδραση του πληθωρισμού Όταν κάνουμε τους συνήθεις υπολογισμούς για το έλλειμμα, ως βασική πηγή εσόδων θεωρούνται τα κρατικά έσοδα. Ωστόσο, όταν το κράτος είναι οφειλέτης και αλλάζει το επίπεδο τιμών, οι μεταβολές στην πραγματική αξία του χρέους μπορεί να είναι σημαντική πηγή εσόδων. Η λογιστική μέθοδος όμως που χρησιμοποιείται από το Δημόσιο δεν επιτρέπει να περιλαμβάνεται στα έσοδα το όφελος που δημιουργείται με τη μείωση της αξίας του χρέους λόγω του πληθωρισμού. Αυτό έχει ως συνέπεια την υπερεκτίμηση του μεγέθους του πραγματικού ελλείμματος.

Τρέχουσες και επενδυτικές δαπάνες Ο Ελληνικός Προϋπολογισμός κάνει τη διάκριση μεταξύ τρεχουσών και επενδυτικών δαπανών. Παρά το διαχωρισμό αυτό, το κράτος δεν ακολουθεί τη λογιστική απεικόνιση που ακολουθεί ο ιδιωτικός τομέας. Η τήρηση των δαπανών για επενδύσεις, με τρόπο παρόμοιο με αυτό των επιχειρήσεων, θα μας έδινε μια ακριβέστερη εικόνα της οικονομικής κατάστασης του κράτους.

Τρέχουσες και επενδυτικές δαπάνες Οι συνήθεις λογιστικές διαδικασίες, που ακολουθούνται από τις επιχειρήσεις, απαιτούν να περιλαμβάνεται στις τρέχουσες δαπάνες μόνο η ετήσια απόσβεση των διαρκών περιουσιακών στοιχείων και όχι ολόκληρη η τιμή αγοράς. Γι΄ αυτό και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ειδικότερα η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία έχει θεσμοθετήσει ειδικούς κανόνες σε ότι αφορά μερικά στοιχεία του κεφαλαίου που κατέχουν τα κράτη.

Υλικά περιουσιακά στοιχεία Για να υπολογιστεί η συνολική οικονομική θέση ενός φορέα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλα τα περιουσιακά στοιχεία και οι υποχρεώσεις του. Το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει μόνο οικονομικές υποχρεώσεις, αλλά και μεγάλο αριθμό υλικών περιουσιακών στοιχείων (π.χ. κτήρια, οικόπεδα, αποθέματα χρυσού, δάση, κ.α.). Αυτά δεν λαμβάνονται υπόψη όταν συζητείται η οικονομική κατάσταση του Δημοσίου. Γι’ αυτό και μερικοί υποστηρίζουν ότι η παράλειψη των υλικών περιουσιακών στοιχείων δημιουργεί παραπλανητική εικόνα για την οικονομική θέση του κράτους.

Άδηλες υποχρεώσεις Ένα ομόλογο είναι απλά μια υπόσχεση για την καταβολή κάποιων χρημάτων στο μέλλον. Η παρούσα αξία των πληρωμών αυτών είναι το ποσό με το οποίο το ομόλογο συμβάλλει στο χρέος. Τα ομόλογα όμως δεν είναι η μόνη μέθοδος που χρησιμοποιείται από το κράτος για να υποσχεθεί πληρωμές στο μέλλον. Το ίδιο μπορεί να κάνει το κράτος και με νόμο. Το πιο σημαντικό παράδειγμα είναι η Κοινωνική Ασφάλιση, που υπόσχεται να καταβάλει χρήματα σε μελλοντικούς συνταξιούχους, τα οποία πρέπει να χρηματοδοτηθούν με μελλοντικά φορολογικά έσοδα. Το ακριβές ποσό είναι δύσκολο να υπολογισθεί, αλλά ορισμένες εκτιμήσεις το προσδιορίζουν γύρω στο 22% του ΑΕΠ το 2050, από το 12% του ΑΕΠ που είναι σήμερα.

Το βάρος του δημόσιου χρέους Η γενικότερη αντίληψη που επικρατεί είναι ότι το μεγάλο δημόσιο χρέος δεν είναι κάτι το καλό και γι’ αυτό επιβάλλεται η μείωση του. Γιατί όμως πρέπει να ενδιαφερόμαστε για το δημόσιο χρέος και για το αν αυτό αυξάνεται ή μειώνεται; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό επιβάλλει τη λεπτομερειακή διερεύνηση του κόστους που έχει η χρηματοδότηση του χρέους και το ποιος τελικά υφίσταται το βάρος του.

Το βάρος του δημόσιου χρέους Οι μελλοντικές γενιές, είτε θα πρέπει να αποπληρώσουν το χρέος είτε να το αναχρηματοδοτήσουν. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μεταβίβαση από τους μελλοντικούς φορολογούμενους στους κατόχους ομολόγων, επειδή ακόμα κι αν γίνει αναχρηματοδότηση του χρέους, πρέπει να καταβληθούν τόκοι στους νέους κατόχους των ομολόγων. Σημαίνει αυτό ότι οι μελλοντικές γενιές πρέπει να επωμιστούν το βάρος του χρέους;

Το βάρος του δημόσιου χρέους Όπως επισημάναμε όμως παλαιότερα, η θεωρία της επίπτωσης των φόρων μας λέει να εξετάζουμε με περίσκεψη τέτοιου είδους συλλογισμούς. Το γεγονός και μόνο ότι το νομικό βάρος το επωμίζονται οι μελλοντικές γενιές δεν σημαίνει ότι επωμίζονται και κάποιο πραγματικό βάρος. Όπως και στην περίπτωση της επίπτωσης των φόρων, η διαδικασία που μπαίνει σε εφαρμογή όταν γίνεται ο δανεισμός μπορεί να κάνει την οικονομική επίπτωση αρκετά διαφορετική από τη νομική επίπτωση.

Η άποψη του Lerner Σύμφωνα με τον Lerner ένας εσωτερικός δανεισμός δεν προκαλεί κανένα βάρος στη μελλοντική γενιά. Τα μέλη της μελλοντικής γενιάς απλά το χρωστούν το ένα στο άλλο. Όταν αποπληρώνεται το δάνειο, τότε έχουμε μια μεταβίβαση εισοδήματος από μια ομάδα πολιτών (αυτούς που δεν έχουν τα ομόλογα) σε κάποια άλλη (αυτούς που έχουν ομόλογα). Ωστόσο, η μελλοντική γενιά, ως σύνολό, δεν είναι σε χειρότερη μοίρα, με την έννοια ότι το επίπεδο κατανάλωσής της παραμένει το ίδιο.

Η άποψη του Lerner Τα πράγματα όμως είναι πολύ διαφορετικά όταν μια χώρα δανείζεται από το εξωτερικό για να χρηματοδοτήσει τρέχουσες δαπάνες. Ας υποθέσουμε ότι τα χρήματα που δανειζόμαστε από το εξωτερικό τα χρησιμοποιούμε για να χρηματοδοτήσουμε τρέχουσα κατανάλωση. Σ’ αυτή την περίπτωση η μελλοντική γενιά σίγουρα επωμίζεται ένα βάρος, επειδή το επίπεδο κατανάλωσής της μειώνεται κατά ένα ποσό, ίσο με το δάνειο συν τους δεδουλευμένους τόκους που πρέπει να δοθούν στους ξένους δανειστές.

Η άποψη του Lerner Αν, όμως, το δάνειο χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση επενδύσεων τότε το αποτέλεσμα εξαρτάται από την παραγωγικότητα των επενδύσεων. Αν η οριακή απόδοση της επένδυσης είναι μεγαλύτερη από το οριακό κόστος των κεφαλαίων που εξασφαλίσαμε από το εξωτερικό, τότε βελτιώνεται η θέση της μελλοντικής γενιάς. Στο βαθμό που η απόδοση του επενδυτικού προγράμματος είναι μικρότερη από το οριακό κόστος, η μελλοντική γενιά είναι σε δυσμενέστερη θέση.

Ένα υπόδειγμα επάλληλων γενεών Το υπόδειγμα αυτό υποθέτει ότι διάφορες γενιές μπορεί να συνυπάρχουν ταυτόχρονα. Ας υποθέσουμε ότι ο πληθυσμός αποτελείται από ίσο αριθμό νέων, μεσήλικων και ηλικιωμένων ατόμων. Κάθε γενιά διαρκεί 20 χρόνια και κάθε άτομο έχει σταθερό εισόδημα €12.000 ετησίως σε όλη τη διάρκεια της 20ετίας. Υποθέτουμε ακόμη ότι δεν υπάρχει ιδιωτική αποταμίευση. Ας υποθέσουμε ακόμη ότι η κατάσταση αυτή αναμένεται. Ας πάρουμε την περίπτωση με τρία άτομα. Τα επίπεδα εισοδήματος τριών αντιπροσωπευτικών ατόμων για την περίοδο 2009 έως 2029 απεικονίζονται στη σειρά 1 του Πίνακα 19.5.

Πίνακας 19.5 Υπόδειγμα επάλληλων γενεών Πίνακας 19.5 Υπόδειγμα επάλληλων γενεών Περίοδος 2009-2029 Νέος Μεσήλικας Ηλικιωμένος (1)Εισόδημα €12.000 (2) Κρατικός δανεισμός -6.000 (3) Κρατικά παρεχόμενη κατανάλωση 4.000 Έτος 2029 (4) Το κράτος αυξάνει τους φόρους Για να αποπληρώσει το χρέος €-4.000 (5) Το κράτος αποπληρώνει το χρέος +6.000 Αυτό το υπόδειγμα επάλληλων γενεών δείχνει το πως ο κρατικός δανεισμός μπορεί να μεταφέρει εισόδημα από τη νέα γενιά σε μεγαλύτερη γενιά.

Λογιστική των γενεών Η μέθοδος μέτρησης της κατάστασης της δημοσιονομικής πολιτικής που λαμβάνει υπόψη την παρούσα αξία όλων των φόρων και όλων των ωφελειών που λαμβάνουν όλα τα μέλη της κάθε γενεάς.

Το νεοκλασικό υπόδειγμα Η υπόθεση ότι ο κρατικός δανεισμός μειώνει τις ιδιωτικές επενδύσεις παίζει ρόλο-κλειδί στη νεοκλασική ανάλυση. Το φαινόμενο αυτό αποκαλείται συχνά ως υπόθεση εκτόπισης – όταν ο δημόσιος τομέας αντλεί πόρους από το απόθεμα πόρων που είναι διαθέσιμοι για επενδύσεις, τότε η ιδιωτική επένδυση εκτοπίζεται. Η εκτόπιση προκαλείται από μεταβολές στο επιτόκιο. Όταν το κράτος αυξάνει τη ζήτηση του για πιστώσεις, το επιτόκιο, που είναι η τιμή της πίστωσης, αυξάνεται. Αν όμως αυξηθεί το επιτόκιο, η ιδιωτική επένδυση γίνεται πιο ακριβή και έχουμε λιγότερες επενδύσεις.

Το νεοκλασικό υπόδειγμα Όταν το κεφάλαιο είναι κινητό διεθνώς, η αύξηση στο επιτόκιο που προκαλείται από το χρέος έχει ως συνέπεια την εισροή κεφαλαίων από το εξωτερικό. Για μια μικρή οικονομία όμως, όπως η Ελλάδα, που ανήκει σε νομισματική ένωση, η αύξηση του δανεισμού δεν φαίνεται πιθανό να προκαλέσει αύξηση επιτοκίων και άρα δεν δημιουργεί πρόβλημα εκτόπισης. Το θέμα όμως μπορεί να ελεγχθεί εμπειρικά.

Το νεοκλασικό υπόδειγμα Για το θέμα αυτό έχουν γίνει πολλές εμπειρικές μελέτες, οι οποίες όμως δεν καταλήγουν σε αδιαμφισβήτητα συμπεράσματα. Παρά την ασάφεια αυτή, το θεωρητικό επιχείρημα για κάποιας έκτασης εκτόπιση είναι τόσο ισχυρό, ώστε οι περισσότεροι οικονομολόγοι να συμφωνούν ότι τα μεγάλα ελλείμματα προκαλούν μείωση του αποθέματος κεφαλαίου. Ωστόσο, το ακριβές μέγεθος αυτής της μείωσης και συνεπώς της μείωσης της ευημερίας των μελλοντικών γενεών, δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί με ακρίβεια.

Το Ρικαρντιανό υπόδειγμα O Barro [1974] διατύπωσε την άποψη ότι, όταν το κράτος δανείζεται, τα μέλη της γενιάς των «ηλικιωμένων» συνειδητοποιούν ότι η θέση των κληρονόμων τους θα επιδεινωθεί. Ας υποθέσουμε ότι οι ηλικιωμένοι ενδιαφέρονται για την ευημερία των απογόνων τους και επομένως δεν θέλουν να μειωθεί το επίπεδο κατανάλωσης των απογόνων τους. Μια δυνατότητα είναι να αυξήσουν απλά το ποσό που θα κληροδοτήσουν κατά ένα ποσό αρκετό για να πληρωθούν οι επιπλέον φόροι που πρέπει να καταβληθούν στο μέλλον. Το αποτέλεσμα θα είναι να μην αλλάξει πραγματικά τίποτα. Η κάθε γενιά καταναλώνει ακριβώς την ίδια ποσότητα που είχε και πριν τον κρατικό δανεισμό.

Το Ρικαρντιανό υπόδειγμα Η προκλητική υπόθεση εργασίας του Barro, ότι δηλαδή δεν έχει σημασία η δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης, έχει γίνει αντικείμενο πολλών αντιπαραθέσεων. Πολλές οικονομετρικές μελέτες έχουν αναλύσει τη σχέση μεταξύ δημοσιονομικού ελλείμματος και αποταμίευσης. Τα ευρήματα είναι ανάμικτα και το Ρικαρντιανό υπόδειγμα έχει και οπαδούς αλλά και επικριτές μεταξύ των οικονομολόγων

Φορολογία ή δανεισμός Συχνά η κυβέρνηση είναι αντιμέτωπη με έκτακτα γεγονότα, ή πιεστικές ανάγκες και επιβάλλεται η αύξηση των κρατικών δαπανών. Για μια χώρα, που ανήκει στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση, όπως η Ελλάδα, δεν υπάρχει απόλυτη ελευθερία στην αύξηση των δαπανών, αφού με βάση το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, καμιά χώρα δεν μπορεί να έχει έλλειμμα πάνω από το 3% του ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει ότι αν το έλλειμμα που έχει η χώρα είναι κοντά στο 3%, τότε η χώρα για να αυξήσει τις δαπάνες της πρέπει να αυξήσει τη φορολογία.

Φορολογία ή δανεισμός Αν πάλι η χώρα έχει πλεόνασμα ή έλλειμμα που είναι αρκετά κάτω από το 3%, τότε μπορεί να αυξήσει το έλλειμμα και επομένως το δημόσιο χρέος. Αν μια χώρα δεν υπόκειται στον περιορισμό του 3%, ποια μέθοδο χρηματοδότησης πρέπει να επιλέξει, τη φορολογία ή το χρέος;

Η αρχή της ανταποδοτικότητας Αυτή η δεοντολογική αρχή αναφέρει ότι όσοι ωφελούνται από ένα συγκεκριμένο κρατικό πρόγραμμα δαπανών, αυτοί πρέπει να πληρώσουν γι’ αυτό. Στο βαθμό επομένως, που το πρόγραμμα αυτό δημιουργεί οφέλη για τις μελλοντικές γενιές, είναι πρέπον να μετακυλίσουμε το βάρος προς τις μελλοντικές γενιές με τη χρηματοδότηση μέσω δανεισμού.

Ισότητα μεταξύ διαφορετικών γενεών Ας υποθέσουμε ότι λόγω της τεχνολογικής προόδου, τα εγγόνια μας θα είναι πλουσιότερα από μάς. Αν έχει νόημα να μεταβιβάσουμε εισόδημα από τους πλούσιους στους φτωχούς που ανήκουν στην ίδια γενιά, γιατί να μη μεταβιβάσουμε εισόδημα από τις πλούσιες στις φτωχές γενιές; Φυσικά αν οι μελλοντικές γενιές αναμένεται να είναι φτωχότερες από τη δική μας (ας πούμε λόγω της αύξησης των τιμών σε κάποιους φυσικούς πόρους) τότε η λογική αυτή θα οδηγήσει στο ακριβώς αντίθετο συμπέρασμα.

Αποτελεσματικότητα Από άποψη αποτελεσματικότητας, το ερώτημα είναι αν η χρηματοδότηση του ελλείμματος με δανεισμό ή φορολογία προκαλεί μεγαλύτερο υπερβάλλον βάρος. Το σημείο-κλειδί για την ανάλυση αυτού του ερωτήματος είναι να αντιληφθούμε ότι κάθε αύξηση στις κυβερνητικές δαπάνες πρέπει τελικά να χρηματοδοτηθεί μέσα από αύξηση της φορολογίας. Η επιλογή για τη χρηματοδότηση μέσω δανεισμού ή μέσω φορολογίας είναι απλώς μια επιλογή της χρονικής στιγμής που θα επιβληθούν οι φόροι.

Αποτελεσματικότητα Με τη χρηματοδότηση μέσω φορολογίας, γίνεται μια μεγάλη πληρωμή κατά τη στιγμή που γίνεται η δαπάνη. Με τη χρηματοδότηση μέσω δανεισμού γίνονται πολλές μικρές πληρωμές διαχρονικά για τη χρηματοδότηση των τόκων εξυπηρέτησης του δανείου. Οι παρούσες αξίες των φορολογικών εσόδων πρέπει να είναι ίσες και στις δύο περιπτώσεις.

Αποτελεσματικότητα Αν οι παρούσες αξίες των φορολογικών εσόδων για τις δύο μεθόδους είναι ίσες, υπάρχει λόγος που πρέπει να προτιμάται η μία ή η άλλη μέθοδος από άποψη αποτελεσματικότητας; Ας υποθέσουμε, για λόγους απλότητας, ότι όλα τα έσοδα που απαιτούνται για τη χρηματοδότηση του χρέους προέρχονται από φορολογία εισοδήματος από εργασία. Τότε το υπερβάλλον βάρος του φόρου είναι: ½ εwLt2

Αποτελεσματικότητα Επειδή το υπερβάλλον βάρος αυξάνεται κατά το τετράγωνο του φορολογικού συντελεστή γι αυτό και δύο μικροί φόροι δεν είναι ισοδύναμοι με ένα μεγάλο φόρο. Οι δύο μικροί φόροι είναι προτιμότεροι. Το θέμα αυτό απεικονίζεται στο Διάγραμμα 19.3, το οποίο δείχνει την τετραγωνική σχέση ανάμεσα στο υπερβάλλον βάρος και το φορολογικό συντελεστή.

Αποτελεσματικότητα Υπερβάλλον βάρος χ2 χ1 t 2t Φορολογικός συντελεστής

Αποτελεσματικότητα Από άποψη αποτελεσματικότητας, είναι καλύτερα να φορολογηθεί δύο φορές με συντελεστή t1, παρά μία φορά με συντελεστή t2. Το συμπέρασμα είναι ότι, από άποψη αποτελεσματικότητας, η χρηματοδότηση με δανεισμό, που καταλήγει σε μια σειρά σχετικά μικρών φορολογικών συντελεστών, είναι προτιμότερη από τη χρηματοδότηση μέσω φορολογίας.

Αποτελεσματικότητα Η πιο πάνω άποψη αγνοεί μιαν άλλη διάσταση. Στο βαθμό που η αύξηση του χρέους μειώνει το απόθεμα κεφαλαίου, τότε δημιουργείται ένα πρόσθετο υπερβάλλον βάρος. Επομένως, ενώ η χρηματοδότηση με δανεισμό μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική από την άποψη των επιλογών για την προσφορά εργασίας, θα είναι λιγότερο αποτελεσματική από την άποψη των αποφάσεων για την κατανομή του κεφαλαίου. Εκ των προτέρων, δεν είναι σαφές ποιο αποτέλεσμα είναι πιο σημαντικό, και επομένως δεν μπορούμε να ξέρουμε αν είναι πιο αποτελεσματική η χρηματοδότηση με δανεισμό ή με φορολογία.

Μακροοικονομικές διαστάσεις   Μακροοικονομικές διαστάσεις Μέχρι τώρα κάναμε τη συνήθη υπόθεση ότι όλοι οι πόροι απασχολούνται πλήρως. Πώς μπορεί όμως να κάνει κανείς την επιλογή μεταξύ χρηματοδότησης μέσω φορολογίας και μέσω ελλείμματος βραχυχρόνια, όταν είναι πολύ πιθανό να υπάρχει ανεργία; Στο τυπικό Κεϋνσιανό μακροοικονομικό υπόδειγμα, η επιλογή εξαρτάται από το επίπεδο της ανεργίας. Όταν η ανεργία είναι χαμηλή, οι επιπλέον κρατικές δαπάνες μπορεί να οδηγήσουν σε πληθωρισμό, και επομένως ίσως χρειάζεται να αφαιρεθεί να αυξηθούν οι φόροι. Αντίθετα, όταν η ανεργία είναι υψηλή, η ύπαρξη ελλείμματος είναι ένας λογικός τρόπος τόνωσης της ζήτησης.

Ηθικές και πολιτικές διαστάσεις Υπάρχουν ορισμένοι που ισχυρίζονται ότι η απόφαση για χρηματοδότηση μέσα από φορολογία ή μέσα από δανεισμό είναι θέμα ηθικής, με την έννοια ότι δεν είναι ηθικά επιτρεπτό να δαπανά μια γενιά πολύ περισσότερα από τις δυνατότητες της και να μεταφέρει το βάρος στην επόμενη γενιά. Με βάση αυτή την αρχή, η δημιουργία ελλειμμάτων και επομένως και του χρέους είναι κάτι το ανήθικο. Την άποψη αυτή τη συναντά κανείς, έστω σιωπηρά, σε πολλές από τις αντιπαραθέσεις, ιδιαίτερα μεταξύ πολιτικών, για τα θέματα του δημόσιου χρέους.