Νευροψυχολογικοί παράγοντες στην οδήγηση με και χωρίς περισπασμό

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Παραβατικότητα ανηλίκων. Εκτίμηση επικινδυνότητας και αναγκών τους
Ανάπτυξη Διαδραστικών Συστημάτων
Νεανική οδηγική συμπεριφορά και ασφάλεια Η σημασία της ασφάλειας στην οδηγική συμπεριφορά Τα μέλη της Ομάδας: 1.Μουρελάτος Παναγής 2.Μπενάτος Μπάμπης.
Νίκη Νεάρχου* & Αριάδνη Στογιαννίδου
Χαρακτηριστικά και Ταξινόμηση των Ψυχολογικών Τεστ
Πειράματα για τις διαταραχές μάθησης και μνήμης
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Ι Α Τ Ρ Ι Κ Ο Τ Μ Η Μ Α ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΓΙΕΙΝΗΣ, ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ.
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ηλικιωμένοι και Οδήγηση Ι.Στ. Παπαδόπουλος. Η Τρίτη Ηλικία δεν είναι απαγορευτική για οδήγηση Οι ηλικίες ετών συμμετέχουν με μεγαλύτερα ποσοστά.
ΕΡΕΥΝΑ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Γιώργος – Μιχαήλ Κλήμης, ΜΒΑ, PhD ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ.
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΘΕΜΑ 2ο Τροχαία ατυχήματα –κυκλοφοριακή αγωγή
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ.
ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΣΙΤΙΣΜΟΥ - ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Κατερίνα Θεοδοσέλη, Συντονίστρια Εθνικού Δικτύου Κυκλοφοριακής Αγωγής
ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΣ Να αναγνωρίσουν οι μαθητές την σημαντικότητα του κοινωνικού προβλήματος: «τροχαία ατυχήματα». Να γίνει αντιληπτό σε όλους ότι η κύρια αιτία.
Αποτελέσματα έρευνας Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στις 14/2, 20/3, 27/3 του 2012 επί της Οδού Κων. Παλαιολόγου στην Σπάρτη. Στηρίχθηκε στην παρατήρηση της.
KM Διάλεξη 4 Η συνεισφορά των αισθήσεων στην καλύτερη απόδοση Eλιζάνα Πολλάτου επικ.καθ. Τ.Ε.Φ.Α.Α Π.Θ.
David Warren: Η Αναζήτηση θεωρητικού πλαισίου για έρευνες που σχετίζονται με τα τυφλά παιδιά Βασίλης Αργυρόπουλος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ.
Κινητά Τηλέφωνα -Ασφάλεια-
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Χριστίνα Κουρκουμέλη ΕΚΠΑ Σύνοψη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την υποστήριξη του προγράμματος Θαλής «Γενεσις» 1  CERN open days  Εκπαιδευτικά σενάρια.
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΑΝΟΙΑ ΑΠΟ ΚΙΝΗΤΗ ΜΟΝΑΔΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ Περιτογιάννης Β 1, Φωτοπούλου Β 1, Γκόγκου Α 1, Γιώτη Π 1, Μανθοπούλου.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΑ.
Σε ένας τεστ ένας φοιτητής βαθμολογήθηκε με 640. Να βρεθεί το ποσοστό των φοιτητών που είχαν χειρότερες επιδόσεις από αυτόν δεδομένου ότι η κατανομή της.
ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 3: Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα για τη γήρανση Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής.
ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Δημήτριος Δ. Θεοδωρακόπουλος Εργαστήριο Συγκοινωνιακών.
ΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΒΛΑΒΗ TRAUMATIC BRAIN INJURY.
Κριτήρια επιτελεστικότητας γεφυρών Ανδρέας Κάππος Ανδρέας Κάππος Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ. City University London Αναστάσιος Σέξτος Αναστάσιος Σέξτος.
ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ - Ο∆ΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 8.
ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΟΜΕΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ Ρομποτής Δ. Νικόλαος Επιβλέπουσα : Ε. Βλαχογιάννη, Επίκουρος.
Ασθενείς που λαμβάνουν χρονίως βενζοδιαζεπίνες(N=30)
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Ανάλυση- Επεξεργασία των Δεδομένων
Στατιστικές Υποθέσεις
Η Προοπτική Μνήμη κατά τη γήρανση: ανασκόπηση πρόσφατων ερευνών
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
MEΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΔΚΣ
1 Τμήμα Ψυχολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΑΣ!
Η Τριάδα Διαταραχών στον Αυτισμό
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΠΑΛΙΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΗΣ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Ο Παράγοντας της Αυτοδιαχείρισης σε Σχέση με την Υγεία των Καρδιοπαθών
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Μετρήσεις Θεωρίας του Νου
Στατιστικές Υποθέσεις
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου. ΟΡΙΣΜΟΣ Εγκεφαλική παράλυση είναι μια μόνιμη αλλά μεταβλητή διαταραχή της κινητικότητας και των στάσεων του σώματος,
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ: ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ Κρέπια Βασιλική1, Κατσαραγάκης Στυλιανός2, Καϊτελίδου Δάφνη3, Πρεζεράκος.
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Κάθε χρόνο συμβαίνουν στη χώρα μας άπειρα τροχαία ατυχήματα, που έχουν ως αποτέλεσμα το θάνατο πολλών ανθρώπων αλλά και τον τραυματισμό τους. Από το σύνολο.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΟΔΗΓΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΑΛΚΟΟΛ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΟΥΣΙΕΣ
ΨΥΧΟΓΗΡΙΑΤΡΙΚΗ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Νευροψυχολογικοί παράγοντες στην οδήγηση με και χωρίς περισπασμό 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ Λευκωσία, Κύπρος, 27-31 Μαΐου, 2015 Νευροψυχολογικοί παράγοντες στην οδήγηση με και χωρίς περισπασμό     Μαίρη Κοσμίδου1, Αλεξάνδρα Οικονόμου2, Αθανασία Λιοζίδου3, Σωκράτης Παπαγεωργίου3 & Γιώργος Γιαννής4   1Εργαστήριο Γνωστικής Νευροεπιστήμης, Τμήμα Ψυχολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 2Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 3Β’ Νευρολογική Κλινική, Γενικό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Αττικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 4Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο Funding: This paper is based on a research project implemented within the framework of the Operational Program "Education and Lifelong Learning" of the National Strategic Reference Framework (NSRF) ‐ Research Funding Program: THALES. Investing in knowledge society through the European Social Fund, and is co-financed by the European Union (European Social Fund – ESF) and Greek national funds.

Πρόβλημα Ποιοι γνωστικοί παράγοντες προβλέπουν την οδηγική ικανότητα; Με βάση ποια κριτήρια μπορούμε να κρίνουμε την οδηγική ικανότητα ατόμου με γνωστική έκπτωση; Απόσπαση προσοχής λόγω: Συγγνώμη, λάθος μου. Νόμιζα πως στέλνατε SMS… Αυτό το άρθρο λέει πως οι έφηβοι αποσπώνται από τους συνεπιβάτες και τα κινητά τους τηλέφωνα. Αποκλείεται! Δώσε μου να το δω! 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών για την κατανόηση λαθών οδηγού Εννοιολογικό πλαίσιο Οι γνωστικές ικανότητες (και εξασθένηση) καθορίζουν συγκεκριμένες συμπεριφορές του οδηγού, οι οποίες μπορεί να καταλήγουν σε τέτοια λάθη κατά την οδήγηση που να απειλούν την ασφάλεια Μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών για την κατανόηση λαθών οδηγού Διαταραχές όρασης, προσοχής Εκτελεστική δυσλειτουργία Κινητικές διαταραχές αντίληψη, προσοχή, σχεδιασμός δράσης Εκτέλεση δράσης Ερέθισμα ερμηνεία ερεθίσματος (επιλογή απόκρισης) (εφαρμογή απόκρισης) Συμπεριφορά Προηγούμενη εμπειρία Μνημονικές διαταραχές (μνήμη) Ανατροφοδότηση Rizzo & Kellison, 2010 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Εκτίμηση οδηγικής ικανότητας Στο φυσικό πλαίσιο Αρχεία υπηρεσίας συγκοινωνιών Προσομοιωτές οδήγησης Εργαστηριακά αυτοκίνητα Νευροψυχολογική εκτίμηση 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Νευροψυχολογική εκτίμηση για πρόβλεψη οδηγικής ικανότητας Νευροψυχολογική εκτίμηση για πρόβλεψη οδηγικής ικανότητας Συσχέτιση κάποιων δοκιμασιών (π.χ., TMT, CTMT) Κανένα τεστ δεν επαρκεί από μόνο του Σημαντικό να μη χρησιμοποιούνται νόρμες διορθωμένες με βάση δημογραφικά χαρακτηριστικά** Βαθμολογία καθολικού ελλείματος – έμφαση στον αριθμό και τη βαρύτητα των ελλειμμάτων, με περισσότερη βαρύτητα στις επιδόσεις κάτω του μ.ο. Δημιουργία συνολικής βαθμολογίας (composite) score από σταθμισμένα Τ-σκορ Screening tests (Clinical Dementia Rating, Mini Mental State Examination) 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Γνωστικές λειτουργίες που συμμετέχουν στη διαδικασία της οδήγησης Προσοχή: Γρήγορη αντίληψη περιβάλλοντος Εκτελεστικές λειτουργίες: Επεξεργασία πολλαπλών ταυτόχρονων περιβαλλοντικών σημάτων Λήψη γρήγορων, έγκυρων και ασφαλών αποφάσεων Οπτικοχωρική αντίληψη: Ακριβής τοποθέτηση αυτοκινήτου στο δρόμο Ορθή μετακίνηση (μανούβρες) του οχήματος Εκτίμηση αποστάσεων Πρόβλεψη της εξέλιξης καταστάσεων που αφορούν την κίνηση των άλλων οχημάτων Μνήμη: Σχεδιασμός της πορείας/διαδρομής Προσαρμογή συμπεριφοράς 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Ανθρώπινοι παράγοντες ατυχημάτων: Διάσπαση προσοχής οδηγού Ανθρώπινοι παράγοντες αποτελούν τη βασική αιτία τροχαίων ατυχημάτων σε 65-95% των περιπτώσεων Sabey & Taylor (1980), Salmon et al. (2011) Εξασθένηση οδηγού ή παράγοντες απόσπασης της προσοχής εξηγούν 12% των παραγόντων που συμβάλουν σε τροχαία ατυχήματα Παράγοντες διάσπασης της προσοχής εντός του οχήματος εξηγούν τα 2/3 των παραγόντων διάσπασης US Department for Transport (2008) 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Ανθρώπινοι παράγοντες ατυχημάτων: Εγκεφαλικές νόσοι και οδήγηση Ήπια γνωστική εξασθένηση (ΗΓΕ): στατιστικά σημαντική απόκλιση οδηγικής συμπεριφοράς (διατήρηση ταχύτητας, σταθερότητα τιμονιού, πλάγιος έλεγχος) από ομάδα ελέγχου Wadley et al. (2009) Άτομα με ΗΓΕ έδειξαν αλλαγές στην οδήση όπως απόκλιση από λωρίδα, απόσπαση προσοχής με εξωτερικό ακουστικό ερέθισμα και ανεπαρκή απόκριση σε απρόοπτα συμβάντα και αυξημένο εκνευρισμό Frank-Garcia et al. (2009) Άτομα με άνοια μπορούν να οδηγούν επαρκώς. Η απώλεια της οδηγικής ικανότητας σχετίζεται με την εξέλιξη της άνοιας Harvey et al. (1995) Νόσος Alzheimer (ΝΑ): κάνουν σημαντικά περισσότερα λάθη που αφορούν την ασφάλεια (κυρίως πάτημα γραμμής στις λωρίδες) από ότι υγιείς συνομήλικοι Dawson et al. (2009) Με διάσπαση προσοχής (συνομηλία κατά την οδήγηση) τα άτομα με ΝΠ έκαναν περισσότερα λάθη και με και χωρίς περισπασμό, οδηγούσαν πιο αργά με διακυμάνσεις κατά τον περισπασμό Uc et al. (2006) 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Στόχοι στην παρούσα έρευνα Προβλεπτική ικανότητα νευροψυχολογικών μεταβλητών για την οδηγική ικανότητα σε υγιή άτομα και σε άτομα με γνωστική εξασθένηση Σχέση αποκλίνουσας συμπεριφοράς ή οδηγικών δυσκολιών με τις νευροψυχολογικές λειτουργίες και τα ατυχήματα 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Συμμετέχοντες N=225 ενήλικες (22-90 ετών) που οδηγούν: Μέση ηλικία= 59.24 (Τ.Α.=16.46 ) έτη Γυναίκες: 32%, Άνδρες: 64%  Ομάδα n Μέση ηλικία (Τ.Α.) Υγιής 90 46.97 (16.04) ΗΓΕ 56 69.30 (10.14) ΝΑ 24 73.54 (6.69) ΝΠ 63.46 (10.01) Σύνολο 225 59.24 (16.46) 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Τμήματα της έρευνας 1ο Μέρος: Ιατρική/νευρολογική εξέταση (~2 ώρες) 2ο Μέρος: Νευροψυχολογική εκτίμηση (~2,5 ώρες) Ερωτηματολόγιο για οδηγικές συνήθειες (~20 λεπτά) 3ο Μέρος: Προσομοιωτής οδήγησης (~1,5 ώρα) 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Συνθήκες με απόσπαση προσοχής: συνομιλία με συνεπιβάτη συνομιλία σε κινητό 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Εκτός πόλης (επαρχιακός δρόμος)—μέτρια κίνηση Εκτός πόλης (επαρχιακός δρόμος)—μεγάλη κίνηση 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Πορεία οδήγησης στον προσομοιωτή οδήγησης Εντός πόλης 1,7 χλμ Εκτός πόλης 2,1 χλμ 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Συνομιλία με συνεπιβάτη Διαδικασία Όλοι οδήγησαν σε προσομοιωτή κάτω από τέσσερις διαφορετικές συνθήκες που αφορούσαν δρόμους εκτός πόλης, με μέτρια και με μεγάλη κίνηση, και με και χωρίς περισπασμό (συνομιλία) Μεταβλητές της οδηγικής ικανότητας: θέση του οχήματος σε σχέση με το δεξί όριο του δρόμου μέση ταχύτητα μέσος χρόνος για (πιθανή) σύγκρουση με προπορευόμενο όχημα αριθμός ξαφνικών φρεναρισμάτων αριθμός παραβάσεων ορίου ταχύτητας Κίνηση Απόσπαση προσοχής Μέτρια Καθόλου Μεγάλη Συνομιλία με συνεπιβάτη 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Συγκρίσεις με και χωρίς περισπασμό σε μέτρια κίνηση Συγκρίσεις με και χωρίς περισπασμό σε μέτρια κίνηση Αναλύσεις συνδιακύμανσης (συμμεταβλητή ηλικία) επαναλαμβανόμενων μετρήσεων Αλληλεπίδραση ομάδας X απόσπασης: Προβλεπόμενος χρόνος για πρόσκρουση [F(3,70)=3.656, p=.016, η2=.135] Κύρια επίδραση ομάδας: Μέση ταχύτητα [F(3,70)=5.962, p=.017, η2=.078] 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Συγκρίσεις με και χωρίς περισπασμό σε μεγάλη κίνηση Συγκρίσεις με και χωρίς περισπασμό σε μεγάλη κίνηση Αναλύσεις συνδιακύμανσης (συμμεταβλητή ηλικία) επαναλαμβανόμενων μετρήσεων Αλληλεπίδραση ομάδας X απόσπασης : Μέση ταχύτητα [F(3,74)=4.251, p=.008, η2=.147] Προβλεπόμενος χρόνος για πρόσκρουση [F(3,74)=4.280, p=.008, η2=.148] 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Μέσος προβλεπόμενος χρόνος πρόσκρουσης (sec) α) β) Αλληλεπίδραση ομάδας Χ απόσπασης σε συνθήκη με μεγάλη και μέτρια κίνηση 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Μέση ταχύτητα (χλμ/ώρα) α) β) High traffic Moderate traffic Αλληλεπίδραση ομάδας Χ απόσπασης σε συνθήκη με μεγάλη κίνηση και κύρια επίδραση της ομάδας σε συνθήκη με μέτρια κίνηση 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Συμπέρασμα Οι ομάδες υγιών και ΗΓΕ οδηγούσαν σταθερά παρά τους περισπασμούς Τα άτομα με ΝΑ αντιστάθμιζαν οδηγώντας πιο αργά και πιο μακριά από το προπορευόμενο όχημα Τα άτομα με ΝΠ δεν αντιστάθμιζαν 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Ποιοι νευροψυχολογικοί παράγοντες προβλέπουν οδηγική ικανότητα; Συμμετέχοντες: Ν=238 υγιείς ενήλικες που οδηγούν Μέση ηλικία δείγματος=45.41 (Τ.Α.=17.55) έτη, εύρος=20-90 έτη Γυναίκες: n=128 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Εργαλεία Ταχύτητα επεξεργασίας (TMT-A) Οπτικοχωρική αντίληψη (JLO) Νευροψυχολογικές δοκιμασίες Οι νευροψυχολογικές μεταβλητές: ταχύτητα νοητικής επεξεργασίας, επαγρύπνηση, οπτική μνήμη και μνήμη εργασίας και οπτικοχωρική αντίληψη Ταχύτητα επεξεργασίας (TMT-A) Οπτικοχωρική αντίληψη (JLO) Επαγρύπνηση (Psychomotor Vigilance Test) Οπτική μνήμη (BVMT) Οπτική μνήμη εργασίας (Spatial Addition, NAB Driving Scenes) 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Προβλεπτική ικανότητα του Comprehensive Trail Making Test (CTMT) Πρόβλεψη οδηγικής επίδοσης ατόμων με ΝΠ Κυρίως CTMT συνθήκη 4 (σύνδεση αριθμών σε ψηφία και γραπτώς εναλλάξ) Καλύτερος προβλεπτικός παράγοντας από το παραδοσιακό Trail Making Test (ΤΜΤ) 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Αποτελέσματα συσχετίσεων Partial correlations (συμμεταβλητή: ηλικία) έδειξαν συνάφεια μεταξύ: Επαγρύπνιση και μεταβλητές οδήγησης στις συνθήκες με μέτρια και με μεγάλη κίνηση με περισπασμό Ταχύτητα επεξεργασίας και μεταβλητές οδήγησης στις συνθήκες με μέτρια και με μεγάλη κίνηση χωρίς περισπασμό Οπτική μνήμη εργασίας και μεταβλητές οδήγησης στις συνθήκες με μέτρια και με μεγάλη κίνηση με περισπασμό και σε μέτρια κίνηση χωρίς περισπασμό Οπτικοχωρική αντίληψη και μεταβλητές οδήγησης στις συνθήκες με μεγάλη κίνηση με περισπασμό Οπτική μνήμη και μεταβλητές οδήγησης στις συνθήκες με μέτρια κίνηση και με και χωρίς περισπασμό 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Συμπέρασμα Η οπτική μνήμη και μνήμη εργασίας επηρέασαν την οδηγική συμπεριφορά στη συνθήκη χωρίς περισπασμό Η επαγρύπνηση επηρέασαν την οδηγική συμπεριφορά στη συνθήκη με περισπασμό Η ταχύτητα επεξεργασίας έπαιξε ρόλο στη συνθήκη με μέτρια κίνηση άσχετα από την ύπαρξη ή μη περισπασμού Η οπτικοχωρική αντίληψη είχε σχέση με τη οδηγική συμπεριφορά σε συνθήκες με μεγάλη κίνηση και με περισπασμό 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Ελλείψει προσομοιωτή ... Driving Scenes Test (Neuropsychological Assessment Battery) 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Συσχετίσεις νευροψυχολογικών λειτουργιών με σκηνές κατά την οδήγηση Coefficientsa Model Unstandardized Coefficients Standardized Coefficients t Sig. Collinearity Statistics B Std. Error Beta Tolerance VIF 1 (Constant) 42.203 1.135   37.172 .000 Sustain Attention -1.668 .463 -.309 -3.606 .593 1.686 Verbal Learning .812 .328 .179 2.480 .014 .835 1.197 Working Memory .188 .349 .041 .540 .590 .739 1.353 Visuospatial perception .813 .357 .195 2.279 .024 .595 1.681 Visuospatial memory .083 .695 .008 .120 .905 .991 1.009 a. Dependent Variable: NAB Driving Scenes Σημαντική συσχέτιση διάκρισης διαφορών στις σκηνές κατά την οδήγηση με τη διατήρηση της προσοχής, τη λεκτική μνήμη και την οπτικοχωρική αντίληψη 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Ερωτήσεις για αποκλίνουσες και άλλες δυνητικά επικίνδυνες συμπεριφορές κατά την οδήγηση Επιθετική οδήγηση Αποκλίνουσες συμπεριφορές (π.χ. οδήγηση υπό την επίρροια ουσιών) Δυσκολίες κατά την οδήγηση Παραβάσεις ΚΟΚ 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΥΜΒΑΝΤΩΝ 1 2 3 4 5 6 7 8 9+ 33. Πόσα ατυχήματα συνολικά είχατε ως οδηγός (κυκλώστε); 34. Πόσες φορές τα τελευταία δύο χρόνια, αποφύγατε «την τελευταία στιγμή» ένα ατύχημα (κυκλώστε); 35. Πόσα ατυχήματα μόνο με υλικές ζημιές είχατε τα τελευταία δύο χρόνια με το αυτοκίνητο(κυκλώστε); 36. Πόσα σοβαρά ατυχήματα με τραυματισμό είχατε τα τελευταία δύο χρόνια με το αυτοκίνητο( κυκλώστε); 37. Πόσες φορές τα τελευταία δύο χρόνια, παραβιάσατε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ενώ οδηγούσατε (κυκλώστε); 38. Τα τελευταία δύο χρόνια, πόσες κλήσεις είχατε για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κυκλώστε); 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Visuospatial perception Sustain Attention D1 Driving aggression P1 Verbal memory D2 Working memory D3 Aberrant behavior P2 Visuospatial perception D4 Accidents A Visual memory D5 Driving difficulties P3 Self-efficacy D6 Violations P4 Gender D6 Age D7 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Γενικά συμπεράσματα Κάποιες γνωστικές λειτουργίες και αυτο-αναφορές για επικίνδυνες συμπεριφορές σχετίζονται με κάποιες οδηγικές μεταβλητές Το πρότυπο οδήγησης σε νευρολογικές διαταραχές με γνωστική έκπτωση ποικίλει ανάλογα με τη διαταραχή -- αντιστάθμιση 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Μελλοντικές αναλύσεις Επίδραση έλλειψης ύπνου Επίδραση τάσης προς θυμό Αυτο-αξιολόγηση οδηγικής ικανότητας Αξιολόγηση άλλου της οδηγικής ικανότητας Αντιδράσεις σε απρόοπτα συμβάντα 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015

Ευχαριστίες Χάρης Κάβουρας και Γρηγόρης Κιοσέογλου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Δήμος Παύλου, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Ίων Μπεράτης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, ΕΛΨΕ ● Λευκωσία, Κύπρος ● 27-31 Μαΐου, 2015