Στρατηγικές Αποτελεσματικής Διδασκαλίας
Τι κάνει τον εκπαιδευτικό αποτελεσματικό; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των καλών δασκάλων; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής διδασκαλίας;
Boyer (1990) Ο τρόπος που χρησιμοποιούσαν τη γλώσσα Το επίπεδο των γνώσεων των εκπαιδευτικών Η ικανότητα σύνδεσης παλαιών και νέων γνώσεων
Borich (1992) Σαφήνεια του μαθήματος Ποικιλία στις μεθόδους διδασκαλίας Ο προσανατολισμός στο Ο ρυθμός επιτυχίας
Άλλα δεδομένα Αλληλεπίδραση σε προσωπικό επίπεδο Συνεργασία μαθητών Αναστοχασμός
Έπαινος Brophy & Good (1986) - χαμηλή συχνότητα, ασυνέπεια, γενικότητα, προσωπικοί λόγοι Ίδιο πλαίσιο, συγκεκριμένος, προσδιοριστικός, συνειδητός, συχνός, εξατομικευμένος
Άμεση διδασκαλία Blair (1988) – «Οι μαθητές επιτυγχάνουν υψηλότερες επιδόσεις μέσα στις τάξεις στις οποίες διδάσκονται άμεσα από τους εκπαιδευτικούς, παρά όταν εργάζονται μόνοι τους» Borich (1992) – ενθουσιασμός, γλώσσα, έλεγχος, ενδιαφέρον
Κλινική θεωρία διδασκαλίας - Hunter (1991) Προετοιμασία Στόχος Διδακτικά εισαγόμενα Μίμηση προτύπου Έλεγχος κατανόησης Καθοδηγούμενη εξάσκηση Ανεξάρτητη άσκηση
Σχεδιασμός διδασκαλίας - Armstrong & Savage (1983) Α Ακροατήριο Σ Συμπεριφορά που υποδηλώνει ότι έχει συντελεστεί η μάθηση Σ Συνθήκες κάτω από τις οποίες πρέπει να προκύψει η συμπεριφορά Β Βαθμός επάρκειας
Armstrong & Savage (1983) – παράδειγμα «Κάθε μαθητής θα είναι σε θέση να απαντήσει 8 από τις 10 ερωτήσεις από το κείμενο της εξέτασης του μαθήματος». Α - «κάθε μαθητής» Σ - «θα είναι σε θέση να απαντήσει» Σ - «από το αντικείμενο της εξέτασης του μαθήματος» Β - «8 από τις 10 ερωτήσεις».
Gagne & Briggs (1979) Κερδίστε την προσοχή του μαθητή Κοινοποιήστε στο μαθητή τον εκπαιδευτικό στόχο Προκαλέστε ανάκληση των προηγούμενων γνώσεων για να συνδεθούν με τις νέες Παρουσιάστε τις νέες γνώσεις με ενδιαφέροντα τρόπο Παρέχετε καθοδήγηση εξηγώντας τα κύρια βήματα Προκαλέστε μία επίδειξη των όσων έχει μάθει ο μαθητής Αξιολογήστε την απόδοση του μαθητή Παρέχετε συγκεκριμένη ανατροφοδότηση για την απόδοση του μαθητή Προάγεται τη μεταβίβαση αυτού που έχει μάθει ο μαθητής σε νέες καταστάσεις
Ταξινόμηση του Bloom (1956) Γνώση – ανάκληση σχετικών πληροφοριών Κατανόηση – κατανόηση νοήματος πληροφοριών Εφαρμογή – χρήση ιδεών και κανόνων Ανάλυση – διαχωρισμός μία ενότητας στα δομικά μέλη Σύνθεση – κατασκευή ενός συνόλου από επιμέρους πληροφορίες Αξιολόγηση – διατύπωση κρίσεων
Σφάλματα Χρησιμότητα Αντιμετώπιση
Βιβλιογραφία Armstrong, D., & Savage, T. (1983)Secondary education: an introducation. Macmillan, New York. Blair, T. (1988) Emerging patterns of teaching. Merrill, Columbus, OH. Bloom, B. (1956)Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: Cognitive Domain. McKay, New York. Borich, G. (1992) Effective teaching methods. Merrill, New York. Boyer, E. (1990) Giving dignity to the teaching profession. In D. Dill (Ed), What teachers need to know. Josey-Bass, San Francisco. Brophy, J. & Good, T. (1986) Teacher behaviour and student achievement. In M. Wittrock (Ed), Handbook of research on teaching. Macmillan, New York. Gagne, R. & Briggs, L. (1979) Principles of instructional design. Holt, Rinehart & Winston, New York. Hunter, M. (1991) Hunter design helps achieve the goals of science instruction. Educational Leadership, 48(4), p.79-81.
Άσκηση Σχεδιάστε 3 ερωτήσεις για το μάθημα «εισαγωγή στην πληροφορική» για μαθητές Λυκείου, από τους παρακάτω τύπους: Ερώτηση Aπομνημόνευσης Ερώτηση Kατανόησης Ερώτηση Σύνθεσης-Συνδυασμού Βασιστείτε στο Chen, N.S., Wei, C.W., Wu, K.T., & Uden, L. (2009) Effects of high level prompts and peer assessment on online learners’ reflection levels. Computers & Education, 52, p. 283-291. Η κάθε ερώτηση μετρά 0,33 μονάδες.