Δημιουργία κινήτρων στην εκπαίδευση Δημιουργία κινήτρων στην εκπαίδευση Εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα Τα κίνητρα σύμφωνα με την συμπεριφοριστική, γνωστική και κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση Ποιες είναι οι πιθανές επιδράσεις της αποτυχίας ή της επιτυχίας στα κίνητρα και πως σχετίζονται με τις πεποιθήσεις για την ικανότητα. Συσχέτιση των κινήτρων με την αυτοεκτίμηση και την αυτοαντίληψη. Δημιουργία και ενίσχυση των κινήτρων στην τάξη
Εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα Ερμηνεία κινήτρων: τα κίνητρα μπορούν ταυτόχρονα να είναι τόσο αυτοκαθοριζόμενα όσο και ετεροκαθοριζόμενα (Covington and Mueller , 2001) Οι δάσκαλοι πρέπει να ενθαρρύνουν και να καλλιεργούν τόσο τα εσωτερικά κίνητρα και παράλληλα πρέπει να εξασφαλίζουν τα εξωτερικά κίνητρα για την υποστήριξη της μάθησης
Τα κίνητρα κατευθύνουν τη συμπεριφορά μας Πως επιλέγουν οι μαθητές να μελετήσουν; Πόσο χρόνο χρειάζεται ο μαθητής να ξεκινήσει τη μελέτη; Ποιο είναι το επίπεδο αφοσίωσης του μαθητή στη δραστηριότητα; Γιατί παραιτείται ή επιμένει ο μαθητής; Τι ασθάνεται και τι σκέπτεται ο μαθητής όταν μελετά;
Τύποι μαθητών Ο ηττοπαθής πχ είναι πολύ δύσκολο Η ασφαλής πχ θέλω να πάρω καλό βαθμό Ο ικανοποιημένος πχ επιλέγω να διαβάσω επειδή μου αρέσει Η αμυντική και αγχώδης πχ τι θα σκεφτούν οι άλλοι για μένα
Η συμπεριφοριστική προσέγγιση Ενισχύουμε τη μάθηση με Ανταμοιβές: πχ αύξηση βαθμολογίας Συνέπειες: πχ μείωση βαθμολογίας
Ανθρωπιστική προσέγγιση (Maslow) ΑΝΑΓΚΕΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΥΠΑΡΞΙΑΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ Ανάγκη επιβίωσης Διανοητική επίτευξη Ανάγκη για ασφάλεια Αισθητική εκτίμηση Ανάγκη ένταξης σε ομάδα Αυτοπραγμάτωση Ανάγκη αυτοεκτίμησης
Γνωστική προσέγγιση Θεωρία της απόδοσης αιτίων (B. Weiner) τρεις διαστάσεις απόδοσης: Με βάση το σημείο Την σταθερότητα Την ελεγξιμότητα
Θεωρία της απόδοσης αιτίων (B. Weiner) Τρεις διαστάσεις απόδοσης με βάση: Το σημείο (η αιτία εσωτερική ή εξωτερική) Τη σταθερότητα (κατά πόσο η αιτία μπορεί να αλλάξει) Την ελεγξιμότητα (κατά πόσο το άτομο μπορεί να ελέγξει την αιτία)
Κοινωνικο-γνωστική προσέγγιση (Bandura) Προσδοκίες αυτοαποτελεσματικότητας Εμπειρίες γνώσης (επιτυχία, αποτυχία) Επίπεδα συναισθηματικής διέγερσης (άγχος, ) Έμμεσες εμπειρίες Κοινωνική πειθώ
Θεωρίας της μαθημένης αβοηθησίας (Seligman, 1967) Πείραμα Hiroto (1974) σε τρεις ομάδες ατόμων Αποτυχία προσπάθειας για μάθηση, ματαίωση, παραίτηση, αίσθηση ανικανότητας Εκπαίδευση των μαθητών στο να αποδίδουν τις αποτυχίες τους στην προσπάθεια και όχι στην έλλειψη ικανότητας