Τα φαινόμενα της τήξης και της πήξης Δαγρέ Μαρίνα (ΑΜ 5361) Αρμένη Άννα (AM 5597) Παπανικολάου Ευαγγελία (AM 5700)
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ… Η τήξη και η πήξη είναι δύο φαινόμενα που δυσκολεύουν τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Σκοπός μας είναι να εξοικειώσουμε τα παιδιά με παραδείγματα από τη καθημερινή ζωή. Τήξη είναι η μετάβαση ενός υλικού από στερεά σε υγρή μορφή, ενώ πήξη είναι η μετάβαση από υγρή σε στερεά κατάσταση. Η φυσική κατάσταση ενός σώματος αλλάζει, όταν αλλάζουν οι συνθήκες στις οποίες βρίσκεται. Η μεταβολή αυτή είναι μεταβολή στην ενέργεια που περιέχει. Η τήξη και η πήξη δεν είναι χαρακτηριστικές συμπεριφορές όλων των στερεών και των υγρών. Σκοπός: Κατανόηση του φαινομένου της τήξης και της πήξης μέσα από τη πειραματική και ομαδική εργασία.
ΣΤΟΧΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩN: Για το φαινόμενο της τήξης: Κατανόηση ότι η αλλαγή φυσικής κατάστασης από στερεό σε υγρό ονομάζεται τήξη. Κατανόηση ότι για να μετατραπεί ένα στερεό σώμα σε υγρό πρέπει να απορροφήσει θερμότητα. Για το φαινόμενο της πήξης: Κατανόηση ότι η αλλαγή φυσικής κατάστασης από υγρό σε στερεό ονομάζεται πήξη. Κατανόηση ότι για να μετατραπεί ένα υγρό σώμα σε στερεό πρέπει να αποβάλλει θερμότητα.
1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: “Παίζουμε με τα παγάκια” Περιγραφή δραστηριότητας: Παίρνουμε ένα μπολ με παγάκια, ένα γκαζάκι και ένα μπρίκι. Βάζουμε τα παγάκια στο μπρίκι και το τοποθετούμε στη φωτιά. Ζητάμε από τα παιδιά να προβλέψουν τί θα συμβεί. Παρατηρούμε τί συνέβη στα παγάκια. Συζητάμε και βγάζουμε συμπεράσματα. Παρατηρούμε ότι το μπρίκι απορροφά θερμότητα και τα παγάκια λιώνουν, δηλαδή από στερεό μετατρέπονται σε υγρό.
Βάζουμε σε ένα μπολ παγάκια και τα τοποθετούμε σε ένα μέρος της τάξης ώστε να είναι εμφανές από τα παιδιά και τα αφήνουμε για κάποια λεπτά. Ζητάμε από τα παιδιά να προβλέψουν τί θα συμβεί. Παρατηρούμε τί συνέβη αυτή τη φορά στα παγάκια. Συζητάμε και βγάζουμε συμπεράσματα Παρατηρούμε ότι τα παγάκια λιώνουν ξανά, αλλά η διαδικασία αυτή πραγματοποιήθηκε πιο αργά.
2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: “Οι ζαχαροπλάστες”(1) Περιγραφή δραστηριότητας: Επικοινωνιακό πλαίσιο: Στο νηπιαγωγείο μας θα πραγματοποιηθεί μια γιορτή και εμείς πρέπει να φτιάξουμε σοκολατάκια να κεράσουμε τους γονείς που θα έρθουν. Ζεσταίνουμε νερό σε ένα μπρίκι. Καθώς αυτό ζεσταίνεται, ρίχνουμε κομμάτια σοκολάτας σε ένα μεταλλικό μπολ. Ζητάμε από τα παιδιά να προβλέψουν τί θα συμβεί. Παρατηρούν τί συμβαίνει στα κομμάτια σοκολάτας. Συζητάμε και βγάζουμε συμπεράσματα. Καθώς το μπολ απορροφά θερμότητα από το γκαζάκι, τα κομμάτια της σοκολάτας μετατρέπονται σε υγρή μορφή.
3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: “Οι ζαχαροπλάστες” (2) Περιγραφή δραστηριότητας: Στην υγρή σοκολάτα, ρίχνουμε κομμάτια μπισκότα και ανακατεύουμε καλά. Γεμίζουμε με το μείγμα μας πλαστικές θήκες και τις τοποθετούμε για αρκετή ώρα στο ψυγείο. Ζητάμε από τα παιδιά να προβλέψουν τί θα συμβεί. Βγάζουμε από το ψυγείο τις θήκες και παρατηρούμε τί συνέβη. Συζητάμε και βγάζουμε συμπεράσματα. Η σοκολάτα αλλάζει και πάλι κατάσταση και μετατρέπεται ξανά σε στερεή.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: Περιγραφή δραστηριότητας: Μοιράζουμε στους μαθητές τις παραπάνω ατομικές εικόνες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: Στην συνέχεια, τους παροτρύνουμε να περιγράψουν αφηγηματικά το φαινόμενο της τήξης. Τέλος, ζητάμε από τους ίδιους να τοποθετήσουν τις κάρτες με σωστή χρονική ακολουθία, σύμφωνα με το παραπάνω φαινόμενο (πάνω σειρά καρτών). Ακολουθεί η ίδια διαδικασία και για το φαινόμενο της πήξης (κάτω σειρά καρτών).
ΤΕΛΟΣ...