Διδάγματα από την Ελληνική Κρίση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Advertisements

Δημήτριος Κοντός πρ. Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Εργασίας
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2011 Νοικοκυρεύουμε την οικονομία Στηρίζουμε την ανάπτυξη και την κοινωνική πολιτική Υπουργός Οικονομικών 15 Σεπτεμβρίου 2010.
"Δημιουργία Κοινωνικών Επιχειρήσεων με τη χρήση Κοινωνικού Κεφαλαίου"
Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΥΓΙΕΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΩΝ.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Παναγιώτης Θ. Καπόπουλος
Δικαιοσύνη και Χρηματιστηριακή Νομοθεσία ΝΕΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Α.Ο. ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΜΑΜΜΩΝΑΣ.
Δεκέμβριος 2009 Οι δαπάνες υγείας και η δημοσιονομική πολιτική μετά την κρίση Σάββας Ρομπόλης και Ηλίας Ιωακείμογλου Ινστιτούτο Εργασίας ΓΣΕΕ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
Κοινωνικό κράτος και κρίση Με έμφαση στις ανισότητες ανάμεσα στα φύλα Χρήστος Κουτσαμπέλας Κέντρο Οικονομικών Ερευνών, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Το κόστος της Λιτότητας: Ο αντίκτυπος της στα δικαιώματα των γυναικών και στην ισότητα μεταξύ των φύλων στην Ευρώπη Σουσάνα Παύλου Πρόεδρος Κυπριακού Λόμπυ.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Η μεταρρύθμιση της ΚΑΠ Προκλήσεις και προοπτικές ΠΑΣΕΓΕΣ Τζανέτος Καραμίχας Πρόεδρος ΠΑΣΕΓΕΣ Επιτροπή Παρακολούθησης του Γ΄ ΚΠΣ.
« Καταπολέμηση των διακρίσεων και της ανεργίας με τοπικές δράσεις κοινωνικής ένταξης ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ » ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
Θεσσαλονίκη, 12 Μαρτίου 2010 ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΝΤΟΝ. ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΡΑΘΑΝΟΥ & ΤΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΩΝ κ.κ. ΔΗΜ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ & ΜΑΚΗ ΜΙΧΑΗΛΟΥΔΗ Οικονομικό.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών Αποτελεσματική Διαχείριση στην 4η Προγραμματική Περίοδο 2007 – 2013.
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΠΑΝ ΣΤΟ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΑΠΕ
ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ & Κοιν.Σ.Επ. Χορμόβα Γιάννα Γενική Γραμματέας Δήμου Καρπενησίου – Κοιν.Σ.Επ. «Ευρυτανική»
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
«Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και την Τοπική Ανάπτυξη», Ηράκλειο, 5-6 Μαϊου, kedke.ntua.gr 1.
Κεφάλαιο 7 Δημόσια οικονομικά σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης Μακροοικονομία.
1 Η Απουσία Διεθνούς Μακροοικονομικής Ισορροπίας στην Πρόσφατη Οικονομική Κρίση και η Περίπτωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γ. Δ. Δημόπουλος Καθηγητής Ευρωπαϊκής.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Α. ΔΕΔΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ ΛΟΥΤΡΑΚΙ 13 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ  ΔΥΟ ΑΡΧΕΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ◦ PATH DEPENDENCE ◦ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ  ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ  ΕΛΛΕΙΨΗ.
1 η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Τα Βασικά Στοιχεία του ΕΠ.
Ετήσια Έκθεση 2015 Εισήγηση Γιώργου Αργείτη Επιστημονικού Δ/ντή του ΙΝΕ ΓΣΕΕ & Αναπληρωτή Καθηγητή του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεσσαλονίκη.
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
ΤΑ ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΑ ΤΩΝ Λ.Ε.Α.Δ ΣΕ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΜΟΡΦΟΥΜΕΝΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΥΡΟΣ 2011.
SOCIAL KEYS FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ H Κοινωνική Οικονομία είναι ένας πολύ σημαντικός οικονομικός τομέας στην Ευρώπη. Με βάση.
Δημοσιονομική Εξυγίανση, Προοπτικές και Προκλήσεις για την Ελληνική Οικονομία Ε ΘΝΙΚΗ Τ ΡΑΠΕΖΑ Γιατί θα πετύχει το Πρόγραμμα Σταθερότητας Παύλος Μυλωνάς.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Συνοπτική Παρουσίαση Ε.Π. «ΚτΠ» Παναγιώτης Γεωργιάδης Αθήνα 9 Νοεμβρίου 2004.
ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Εργαστήριο Αγροτικής Πολιτικής & Συνεταιρισμών ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ (ΕΣΠΑ) Υπεύθυνος Πρακτικής.
 Michael Grömling Intereconomics January 2014, Volume 49.
Στο τέλος της ύφεσης, απολογισμός και αξιολόγηση των προοπτικών.
Μακροοικονομία Διάλεξη 5. Πληθωρισμός: μετράει τη μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών Τα αίτια του Πληθωρισμού 1)Η θεωρία του πληθωρισμό ζήτησης:
Ε.Ε.ΚΟΥΣΚΟΥΝΑ.
Θεσσαλονίκη, 15 Ιανουαρίου 2016
360funding.gr Μάϊος 2017.
ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΤΗΣ ΕΤΕΑΝ ΑΕ
2. Σκοπός της ΕΕ Ειρήνη, αξίες, ευημερία.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
Η Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε ( )
Προγραμματική Περίοδος
Ελληνική Επιχειρηματικότητα Ευρωπαϊκά Χρηματοδοτικά Εργαλεία
8.1. Οικονομική και Νομισματική Πολιτική
Νέα οικονομική διακυβέρνηση
Κατάσταση και προοπτικές της ελληνικής οικονομίας
Mathew Shane & David Kelch
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Ζαπατινας χαραλαμπος - Α.μ
Νέα οικονομική διακυβέρνηση
Παγκόσμια Οικονομική Ανισορροπία Κωστελέτου Νικολίνα Οκτ. 2017
A Supply-Side Explanation for Current Account Imbalances 2014
Εισήγηση – Παρουσίαση Καθ. Σ. Ρομπόλη, Επιστ. Δ/ντή ΙΝΕ/ΓΣΕΕ
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Π.κ.Ε ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΛΥΣΕΙΣ
ΠΜΣ Δίκαιο της ΕΕ Οικονομική και Νομισματική Ένωση Μανώλης Περάκης
Κίνδυνος Χώρας.
Κοινωνική ανισότητα, φτώχεια και κοινωνική ένταξη στην ΕΕ
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
ΘΕΜΑ 2015 μη κληρωθέν α) Ποιες επιδράσεις επιφέρει στο εγχώριο εμπορικό ισοζύγιο μια υποτίμηση του εγχώριου νομίσματος σε μια μεγάλη χώρα με ανεξάρτητη.
ΘΕΜΑ 2016 Ανεργία και Απασχόληση και οι συνέπειες τους για την οικονομία. α) Αίτια και πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας. β) Η επίδραση της σημερινής.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδάγματα από την Ελληνική Κρίση Λούκα Τ. Κατσέλη Καθηγήτρια Οικονομικής Επιστήμης Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Πρόεδρος Εθνικής Τράπεζας Κύπρου Διαλόγου Όμιλος Βήμα Ευθύνης Λευκωσία, 5 Απριλίου 2017

ΠΕΝΤΕ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ Μια μικρή ανοικτή οικονομία με αυξανόμενα «διπλά ελλείμματα» (δημοσιονομικό και ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών) καθίσταται ευάλωτη σε κερδοσκοπικές πιέσεις. Tο χρέος της καθίσταται μη βιώσιμο στις διεθνείς κεφαλαιαγορές με αποτέλεσμα να αποκλείεται η πρόσβασή της σ’ αυτές. Εμπροσθοβαρείς, υπερβολικά περιοριστικές, δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές τείνουν να επιδεινώσουν μεσοπρόθεσμα τα δημόσια οικονομικά. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών και η έγκαιρη αναδιάρθρωση του εξωτερικού και εσωτερικού χρέους αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για τις προοπτικές ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας και της εξόδου από την κρίση. Η διασφάλιση ενός αποτελεσματικού συστήματος κοινωνικής προστασίας είναι προαπαιτούμενο για την βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών, την ανάκαμψη της οικονομίας και την προάσπιση της δημοκρατίας. Οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί διακυβέρνησης χρήζουν αναμόρφωσης, ώστε να προωθούν την οικονομική σταθερότητα και την βιώσιμη ανάπτυξη και να προασπίζουν το Ευρωπαικό κοινωνικό κεκτημένο, την διαφάνεια και τη δημοκρατική νομιμότητα.

1. Σε μια μικρή ανοικτή οικονομία, αυξανόμενα «διπλά ελλείμματα» καθιστούν την οικονομία ευάλωτη σε κερδοσκοπικές πιέσεις και το χρέος της μη βιώσιμο… Το δημοσιονομικό έλλειμμα, όσο και το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών («διπλά ελλείμματα») αυξήθηκαν γρήγορα επιτρέποντας στην Ελλάδα να καταστεί ευάλωτη σε κερδοσκοπικές επιθέσεις. Το εξωτερικό χρέος αυξήθηκε ταχύτατα μετά το 1998, κυρίως δε μετά την είσοδο της Ελλάδας στην Ευρωζώνη (2002) όπου τράπεζες, δανειολήπτες και κράτη μέλη υποτίμησαν τις «ασυμμετρίες ανταγωνιστικότητας και οικονομικής ευρωστίας» ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης. Οι φορείς οικονομικής πολιτικής καθυστέρησαν στη λήψη αναγκαίων δράσεων.

1. Σε μια μικρή ανοικτή οικονομία, αυξανόμενα «διπλά ελλείμματα» καθιστούν την οικονομία ευάλωτη σε κερδοσκοπικές πιέσεις και το χρέος της μη βιώσιμο… (συν) Ελλάδα: Χρέος Γενικής Κυβέρνησης, Εξωτερικό Χρέος και Έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης, % του ΑΕΠ Πηγή: European Commission

1. Σε μια μικρή ανοικτή οικονομία, αυξανόμενα «διπλά ελλείμματα» καθιστούν την οικονομία ευάλωτη σε κερδοσκοπικές πιέσεις και το χρέος της μη βιώσιμο… (συν) Παρά τους υψηλούς ρυθμούς μεγέθυνσης του ΑΕΠ την περίοδο 1990- 2010, η Ελλάδα αντιμετώπιζε σοβαρό χάσμα ανταγωνιστικότητας (competitiveness gap). Χάσμα Ανταγωνιστικότητας για την Ελληνική Οικονομία (%), 1995-2009 Πηγή: European Economy, 192/2014

1. Σε μια μικρή ανοικτή οικονομία, αυξανόμενα «διπλά ελλείμματα» καθιστούν την οικονομία ευάλωτη σε κερδοσκοπικές πιέσεις και το χρέος της μη βιώσιμο… (συν) Η κερδοσκοπική επίθεση κατά των Ελληνικών ομολόγων και του ευρώ μεταξύ Δεκεμβρίου 2009 και Απριλίου 2010, εκτίναξε στα ύψη τα spreads των Ελληνικών ομολόγων. Κερδοσκόποι-επενδυτές που μέχρι το 2007 είχαν αγοράσει CDSs για την κάλυψη κινδύνου από πιθανότητα πτώχευσης της Ελλάδας, άρχισαν να πωλούν μαζικά Ελληνικά κρατικά ομόλογα.

1. Σε μια μικρή ανοικτή οικονομία, αυξανόμενα «διπλά ελλείμματα» καθιστούν την οικονομία ευάλωτη σε κερδοσκοπικές πιέσεις και το χρέος της μη βιώσιμο… (συν) Πορεία spreads Ελληνικών Ομολόγων, 1998-2010 (Διαφορά αποδόσεων Ελληνικού έναντι Γερμανικού 10ετούς ομολόγου – μονάδες βάσης) Πηγή: ECB and BoG, Working Paper 124/2011

2. Εμπροσθοβαρείς, υπερβολικά περιοριστικές, δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές τείνουν να επιδεινώσουν μεσοπρόθεσμα τα δημόσια οικονομικά Το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα περιορίσθηκε δραστικά…

… ενώ η ρευστότητα μειώθηκε δραματικά… 2. Εμπροσθοβαρείς, υπερβολικά περιοριστικές, δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές τείνουν να επιδεινώσουν μεσοπρόθεσμα τα δημόσια οικονομικά (συν) … ενώ η ρευστότητα μειώθηκε δραματικά… Πηγή: Bank of Greece

2. Εμπροσθοβαρείς, υπερβολικά περιοριστικές, δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές τείνουν να επιδεινώσουν μεσοπρόθεσμα τα δημόσια οικονομικά (συν) Το αποτέλεσμα ήταν η τεράστια μείωση της οικονομικής δραστηριότητας: το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε περίπου κατά 25% από το 2007… Ρυθμός μεταβολής πραγματικού ΑΕΠ (ποσοστό μεταβολής σε σχέση με το προηγούμενο έτος) Πηγή: European Commission, Country Profile, Nov. 2015

2. Εμπροσθοβαρείς, υπερβολικά περιοριστικές, δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές τείνουν να επιδεινώσουν μεσοπρόθεσμα τα δημόσια οικονομικά (συν) …και ο Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής το 2017 μειώθηκε κατά 29,6% σε σχέση με το 2007, το έτος πριν την κρίση… Εποχικά διορθωμένος Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής (Ιαν. 2000-Ιαν.2017, έτος βάσης 2010-100) Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή, http://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/DKT21

2. Εμπροσθοβαρείς, υπερβολικά περιοριστικές, δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές τείνουν να επιδεινώσουν μεσοπρόθεσμα τα δημόσια οικονομικά (συν) Η υφεσιακή επίπτωση της δημοσιονομικής προσαρμογής, αύξησε τον λόγο του Ακαθ. Δημοσίου Χρέους προς το ΑΕΠ κατά 48 μονάδες βάσης μεταξύ 12/2009 και 12/2014… Πηγή: European Commission, Country Profile, 2015

…ενώ τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (NPLs) αυξήθηκαν δραματικά 2. Εμπροσθοβαρείς, υπερβολικά περιοριστικές, δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές τείνουν να επιδεινώσουν μεσοπρόθεσμα τα δημόσια οικονομικά (συν) …ενώ τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (NPLs) αυξήθηκαν δραματικά Πηγή: Τράπεζα της Ελλάδος

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, αν και απαραίτητες, δεν φαίνεται να έχουν κατά μέσο όρο ισχυρή επίδραση, βραχυπρόθεσμα, στο ρυθμό μεγέθυνσης. Βελτιώνουν μεσοπρόθεσμα τη λειτουργία των αγορών, την επιχειρηματικότητα, την προώθηση και χρηματοδότηση επενδύσεων και τις λειτουργίες του συστήματος διακυβέρνησης. Πηγή: Rodrick (2015), Babecký and Campos (2011)

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Η Ελληνική οικονομία είχε και έχει ανάγκη προώθησης βασικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Δεδομένης της σχετικά περιορισμένης ικανότητας του διοικητικού συστήματος για αποτελεσματικό σχεδιασμό, υλοποίηση και παρακολούθηση πολλαπλών διαρθρωτικών μέτρων, η ιεράρχηση προτεραιοτήτων και η κατάλληλη επιλογή και αλληλουχία αποτελούν αποφάσεις στρατηγικής σημασίας. Η επιλογή και ενδεδειγμένη αλληλουχία μέτρων αποτελούν συνάρτηση του επιδιωκόμενου στόχου.

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Επιδιωκόμενος στόχος των δύο Μνημονίων υπήρξε η μεγιστοποίηση του δημοσιονομικού πλεονάσματος σε σύντομο χρονικό διάστημα για αποπληρωμή οφειλών και απρόσκοπτη εξυπηρέτηση χρέους. Η επιλογή αυτή υλοποιήθηκε με: Οριζόντιες μειώσεις μισθών και συντάξεων Περιστολή δημοσίων δαπανών Αύξηση άμεσων και έμμεσων φόρων Επιβολή νέων φόρων (ΕΝΦΙΑ) Διοικητικές παρεμβάσεις με στόχο τη μείωση δαπανών Φιλόδοξο και μη ρεαλιστικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων Κυρίως με το Μνημόνιο ΙΙ, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας προωθήθηκε μέσω πολιτικών «εσωτερικής υποτίμησης» και απορρύθμισης της αγοράς εργασίας με στόχο τη διεύρυνση των κερδών και την προώθηση των επενδύσεων. Ανεπαρκής κατανόηση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος στο οποίο οι μεταρρυθμίσεις εισήχθησαν, και των διαρθρωτικών χαρακτηριστικών της οικονομίας στην οποία εφαρμόστηκαν είχε ως αποτέλεσμα τη λανθασμένη αλληλουχία μέτρων και παρεμβάσεων που διεύρυναν τις στρεβλώσεις , την ύφεση και τη λειτουργική ανισότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: οι μεταρρυθμίσεις στην Ελληνική αγορά εργασίας.

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Η ατζέντα των μεταρρυθμίσεων στην Ελληνική αγορά εργασίας Δικαιώματα Εργασίας και Συνταξιοδοτικές παροχές Ελάχιστος μισθός Ώρες εργασίας και αποζημίωση (εκ περιτροπής και μερική απασχόληση) Συνταξιοδοτικές παροχές 3. Συλλογικές Διαπραγματεύσεις Δομή συλλογικών συμβάσεων Βαθμός εφαρμογής πιο ευνοϊκών όρων Αυτόματη επέκταση συλλογικών συμβάσεων Έκταση συλλογικών διαπραγματεύσεων 4. Εργασιακή προστασία Δοκιμαστική περίοδος Εταιρείες απασχόλησης Διαδικασίες απόλυσης Ειδοποίηση και αποζημίωση λόγω απόλυσης Ομαδικές απολύσεις Πολιτικές Διαμεσολάβησης και Διαιτησίας Επιδόματα ανεργίας Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα 2. Ισότιμη μεταχείριση Νομοθεσία κατά των διακρίσεων Πολιτικές ισότητας Νέοι Πηγές: L.T. Katseli & P. Boufounou, 2014, “The Ιmpact of Greek Labour Market Reforms on Competitiveness”, (unpublished) A. Lymperaki, C. Meghir & D. Nikolitsas, “Labour Market Regulation & Reforms in Greece” (unpublished)

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας επέφεραν οριζόντιες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις Οι μισθοί έχουν μειωθεί περίπου κατά μέσο όρο 30% Το ακαθάριστο ποσό των συντάξεων (εξαιρουμένων των αγροτικών) έχει μειωθεί περίπου κατά 50% (Tinios, 2013) Πηγή: IMF Country Report No. 14/151

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Η μείωση των πραγματικών αποδοχών ήταν η μεγαλύτερη που σημειώθηκε στην Ευρώπη … Πηγή: ΙΝΕ-ΓΣΕΕ (2016) : «Ελληνική Οικονομία και Απασχόληση», Ετήσια Εκθεση, Εισήγηση Γ. Αργείτη

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) … το ποσοστό ευέλικτων μορφών εργασίας αυξήθηκε δραματικά …

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Η επακόλουθη ύφεση και η χειροτέρευση των προσδοκιών για κερδοφορία στις επιχειρήσεις, αντιστάθμισαν το όποιο δυνητικό όφελος της «εσωτερικής υποτίμησης»: Στην απασχόληση Στις ιδιωτικές επενδύσεις Στην ανταγωνιστικότητα Αποτέλεσμα της «εσωτερικής υποτίμησης» υπήρξε η αναδιανομή εισοδήματος από μισθούς σε κέρδη και από δανειζόμενους σε δανειστές

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Το ποσοστό ανεργίας ανήλθε σε πρωτόγνωρα επίπεδα Ελλάδα: Ποσοστό Ανεργίας (% στο σύνολο του εργατικού δυναμικού) Πηγή : European Commission, Country Profile, Nov. 2015

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Παρά το γεγονός ότι το μέσο περιθώριο κέρδους με βάση το κόστος εργασίας και ενδιάμεσων αναλώσεων στον ιδιωτικό τομέα αυξήθηκε… Πηγή: ΙΝΕ-ΓΣΕΕ (2016) : «Ελληνική Οικονομία και Απασχόληση», Ετήσια Εκθεση, Εισήγηση Γ. Αργείτη

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) … ο Ακαθάριστος Σχηματισμός Παγίου Κεφαλαίου ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώθηκε δραματικά Πηγή: World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files, 2015

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) Παρόλο που η ανταγωνιστικότητα τιμών, μετρούμενη με το Μοναδιαίο Κόστος Εργασίας βελτιώθηκε… (ULC-based REER υποτιμήθηκε κατά by 16,5% από το 2005) Πηγή: IMF Country Report No. 14/151

3. Η επιλογή και η αλληλουχία των διαρθρωτικών πολιτικών είναι κρίσιμες (συν) …η ανταγωνιστικότητα σε όρους τελικών τιμών αγαθών δεν βελτιώθηκε σημαντικά, λόγω αύξησης των φόρων και του ενεργειακού κόστους (CPI-based REER υποτιμήθηκε μόνο κατά 5,6% από το 2009) Πηγή: IMF Country Report No. 14/151

4. Η διασφάλιση της συνοχής και ένα αποτελεσματικό σύστημα κοινωνικής προστασίας είναι προαπαιτούμενα για την βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών Η παρατεταμένη ύφεση και η δραματική αύξηση της ανεργίας συρρίκνωσαν το διαθέσιμο εισόδημα και οδήγησαν στο κλείσιμο επιχειρήσεων 250.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις έκλεισαν από το 2009 Οι μέσες καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών (σε σταθερές τιμές 2013) μειώθηκαν κατά περίπου 32% από το 2009 (Kaplanoglou and Rapanos, 2015) 400.000 οικογένειες με παιδιά και χωρίς εργαζόμενο γονέα

4. Η διασφάλιση της συνοχής και ένα αποτελεσματικό σύστημα κοινωνικής προστασίας είναι προαπαιτούμενα για την βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών (συν) Περίπου το 44% των Ελλήνων ήταν σε κίνδυνο φτώχειας το 2014, από 20% το 2008, με το κατώφλι φτώχειας να προσδιορίζεται στο 60% του ενδιάμεσου εισοδήματος (ILO, 2014) Πηγή: ΙΝΕ-ΓΣΕΕ (2016) : «Ελληνική Οικονομία και Απασχόληση», Ετήσια Εκθεση, Εισήγηση Γ. Αργείτη

4. Η διασφάλιση της συνοχής και ένα αποτελεσματικό σύστημα κοινωνικής προστασίας είναι προαπαιτούμενα για την βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών (συν) Ως αποτέλεσμα, περιορίσθηκε η δυνατότητα νοικοκυριών και επιχειρήσεων να πληρώνουν φόρους, ασφαλιστικές εισφορές και οφειλές προς Τράπεζες… Πηγή: The Small Enterprises’ Institute of the Hellenic Confederation of Professionals, Craftsmen and Merchants (IME GSEVEE), Survey, 2015

5. Το Ευρωπαϊκό εγχείρημα χρήζει επαναθεμελίωσης Η αρνητική εικόνα των Ευρωπαίων πολιτών έναντι της Ε.Ε. (%) αυξήθηκε σημαντικά… Πηγή: Standard Eurobarometer 82 Autumn 2014

5. Το Ευρωπαϊκό εγχείρημα χρήζει επαναθεμελίωσης …ιδιαίτερα στις χώρες που είχαν πρόγραμμα και σε χώρες του Νότου στις οποίες εφαρμόστηκαν πολιτικές λιτότητας. Η εικόνα άλλαξε, όταν οι χώρες βγήκαν από το πρόγραμμα, ή άλλαξε το μίγμα πολιτικής. Ποσοστό πολιτών που απάντησαν ότι δεν νιώθουν πολίτες της Ε.Ε. (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Κύπρος, Ισπανία και Ιταλία) Πηγή: Standard Eurobarometer Διάφορα Έτη

5. Το Ευρωπαϊκό εγχείρημα χρήζει επαναθεμελίωσης Βασικές Αδυναμίες Μακροοικονομικές ανισορροπίες και ασύμμετρη ισχύς κρατών-μελών Ευρωζώνης Ανεπαρκής αμοιβαιοποίηση των κινδύνων στην Ευρωζώνη Περιορισμένες αρμοδιότητες Ευρωκοινοβουλίου και ανεπαρκής διασύνδεση με εθνικά κοινοβούλια. Χρονοβόρες και ανεπαρκείς διαδικασίες και δομές διακυβέρνησης για την άμβλυνση συστημικών κρίσεων. Σύγκρουση συμφερόντων στον εποπτικό και ρυθμιστικό ρόλο της ΕΚΤ έναντι της Ε.Ε. και μονοδιάστατη καταστατική προσήλωση στην καταπολέμηση του πληθωρισμού. Σύγκρουση ρόλων της Ε.Ε. ως εταίρου της Τρόικα και ως θεματοφύλακα των Ευρωπαϊκών Συνθηκών πχ. στον τομέα των εργασιακών σχέσεων, της προώθησης επενδύσεων, της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής πολικής. Μειωμένη δημοκρατική λογοδοσία του Eurogroup και της Τρόικα σε χώρες που εφαρμόζουν πρόγραμμα.

5. Το Ευρωπαϊκό εγχείρημα χρήζει επαναθεμελίωσης Προυποθέσεις Ένα πειστικό και αξιόπιστο αφήγημα για τον προνομιακό ρόλο της ΕΕ έναντι του εθνικού-κράτους ως παρόχου σημαντικών «περιφερειακών δημόσιων αγαθών» για : ασφάλεια επενδύσεις και απασχόληση αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης Ένα αποτελεσματικό σύστημα διακυβέρνησης που θα εγγυάται διαφάνεια και λογοδοσία με: Δημοσίευση πρακτικών Eurogroup Ανάδειξη Προέδρου Eurogroup εκλεγμένου και υπόλογου στο Ευρωκοινοβούλιο Αλλαγή καταστατικού ΕΚΤ Κατάργηση Τρόικας και θέσπιση Ειδικής Υπηρεσίας Πρόβλεψης και Διαχείρισης Κρίσεων Θέσπιση ανεξάρτητης υπηρεσίας παρακολούθησης και αξιολόγησης οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής Ενίσχυση επικοινωνιακής πολιτικής Αλλαγή μίγματος οικονομικής πολιτικής που πλέον της δημοσιονομικής προσαρμογής και της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας προάγει και: Τον βιώσιμο οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό μετασχηματισμό της ΕΕ Τον συντονισμό πολιτικών για άμβλυνση μακροοικονομικών ανισορροπιών μεταξύ κρατών-μελών Την προώθηση δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων

Το τρίτο Μνημόνιο είναι πιο διαχειρίσιμο με μικρότερες 6. Με το βλέμμα στραμμένο μπροστά: καλύτερες προοπτικές παρά τις μεγάλες προκλήσεις Το τρίτο Μνημόνιο είναι πιο διαχειρίσιμο με μικρότερες υφεσιακές επιπτώσεις. Απαίτηση μειωμένων πρωτογενών πλεονασμάτων. Επαρκώς ανακεφαλαιοποιημένο τραπεζικό σύστημα, μέσω υλοποίησης σχεδίων αναδιάρθρωσης και βελτιώσεων στην εταιρική διακυβέρνηση. Το ΤΑΙΠΕΔ εντάσσεται στο Ελληνικό Ταμείο Διαχείρισης και Ανάπτυξης Δημόσιας Περιουσίας με στόχο αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων σε διάρκεια 30 ετών. Προτεραιότητα στο άνοιγμα της αγοράς προϊόντων, στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, στην διεύρυνση της φορολογικής βάσης και στην αναμόρφωση του ασφαλιστικού. Επαναδιαπραγμάτευση του χρέους μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση.

Συγκριτικά Πλεονεκτήματα 6. Με το βλέμμα στραμμένο μπροστά: Καλύτερες προοπτικές παρά τις μεγάλες προκλήσεις (συν) ΕΛΛΑΔΑ 2020 Στρατηγικός Στόχος: Προώθηση ενός Εθνικού Βιώσιμου Σχεδίου Οικονομικού και Κοινωνικού Μετασχηματισμού με αιχμή τις Επενδύσεις σε Εμπορεύσιμους Τομείς Συγκριτικά Πλεονεκτήματα Γεωπολιτική θέση Ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα σε τομείς όπως ο αγροτοδιατροφικός, ο τουρισμός, τα ακίνητα, η ναυτιλία, ο πολιτισμός, η φαρμακοβιομηχανία και οι νέες τεχνολογίες Υψηλής εκπαίδευσης και εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας Περιβάλλον, Πολιτισμός Αδυναμίες Αβεβαιότητα και έλλειψη θεσμικής εμπιστοσύνης Μικρό μέγεθος επιχειρήσεων Υψηλό κόστος άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας Αστάθεια φορολογικού και ρυθμιστικού πλαισίου Χαμηλή ποιότητα διακυβέρνησης στο δημόσιο τομέα

6. Με το βλέμμα στραμμένο μπροστά: Καλύτερες προοπτικές παρά τις μεγάλες προκλήσεις (συν) Προτεραιότητα: Στοχευμένη ιεράρχιση και υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων με μεσοπρόθεσμα θετικά αποτελέσματα Βελτίωση Φορολογικού Συστήματος: Αναβάθμιση φορολογικής διοίκησης / Διερεύνηση Φορολογικής Βάσης / Πάταξη Φοροδιαφυγής / Απλούστευση Φορολογικής Νομοθεσίας / Επανασχεδιασμός Φορολογικού Καθεστώτος Διασφάλιση Χρηματοδότησης Στήριξη Επιχειρηματικότητας: Απλούστευση διαδικασιών έναρξης, αδειοδότησης, λειτουργίας επιχειρήσεων / προώθηση επενδύσεων και ανταγωνισμού / ΣΔΙΤ Παραγωγικός Μετασχηματισμός Αποτελεσματικότητα Διοίκησης Αναβάθμιση Συστήματος και Θεσμών Διακυβέρνησης: Δημόσια Διοίκηση, Δικαστικές Λειτουργίες ΚΑΙ Επαναπροσδιορισμός ταυτότητας (rebranding) της ΕΛΛΑΔΑΣ ως χώρας ευκαιριών

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ