Καταναλωτές , πωλητές και πλεονάσματα Κεφάλαιο 7 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any part of the work should be mailed to: Permissions Department, Harcourt College Publishers, 6277 Sea Harbor Drive, Orlando, Florida 32887-6777.
Επαναπροσδιορίζοντας την ισορροπία της αγοράς Μπορεί η τιμή ισορροπίας να μεγιστοποιήσει την ευημερία των αγοραστών και των πωλητών ; Η ισορροπία της αγοράς καθορίζει την άριστη κατανομή των περιορισμένων πόρων Το αν η κατανομή είναι η επιθυμητή καθορίζεται από τα οικονομικά της ευημερίας 3 2
Οικονομικά της ευημερίας Τα οικονομικά της ευημερίας είναι η μελέτη του κατά πόσο η διανομή επηρεάζει την ευημερία. Οι αγοραστές και οι πωλητές αποκομίζουν κέρδος από τη συμμετοχή τους στην αγορά . Η ισορροπία μεγιστοποιεί την ευημερία των αγοραστών και των πωλητών. 4 3
Οικονομικά της ευημερίας Η ισορροπία μεγιστοποιεί την ευημερία τόσο των αγοραστών όσο και των πωλητών και κατ’ επέκταση του συνόλου της κοινωνίας . 5 4
Οικονομικά της ευημερίας Το πλεόνασμα καταναλωτή μεγιστοποιεί την οικονομική ευημερία από την πλευρά του αγοραστή. Το πλεόνασμα παραγωγού μεγιστοποιεί την οικονομική ευημερία από την πλευρά του παραγωγού. 5 5
Πλεόνασμα καταναλωτή Η διάθεση για πληρωμή είναι η μέγιστη τιμή στην οποία μπορεί και είναι διατεθειμένος ο καταναλωτής να πληρώσει . Μετρά πόσο αποτιμά ο καταναλωτής την αξία του προϊόντος ή της υπηρεσίας. 9 6
Πλεόνασμα καταναλωτή Πλεόνασμα καταναλωτή είναι το ποσό που ο καταναλωτής είναι διατεθειμένος να πληρώσει μείον το ποσό που πληρώνει πραγματικά . 10 9
4 αγοραστές ... 11 10
Πλεόνασμα καταναλωτή Η καμπύλη ζήτησης δείχνει το πόσο είναι διατεθειμένοι και μπορούν να πληρώσουν σε κάθε τιμή. 6 8
4 αγοραστές διάθεση για πληρωμή... 11 11
Measuring Consumer Surplus with the Demand Curve... Price of Album John’s willingness to pay $100 Paul’s willingness to pay 80 George’s willingness to pay 70 Ringo’s willingness to pay 50 Demand 1 2 3 4 Quantity of Albums 13 13
Measuring Consumer Surplus with the Demand Curve... Price of Album Price = $80 $100 John’s consumer surplus ($20) 80 70 50 Demand 1 2 3 4 Quantity of Albums 13 13
Μετρώντας το πλεόνασμα καταναλωτή με την καμπύλη ζήτησης ... Τιμή Δίσκου Τιμή = $70 $100 Πλεόνασμα John ($30) 80 Πλεόνασμα Paul ($10) 70 Συνολικό πλεόνασμα καταναλωτή ($40) 50 Ζήτηση 1 2 3 4 Ποσότητα Δίσκων 13 13
Μετρώντας το πλεόνασμα καταναλωτή και την καμπύλη ζήτησης Η περιοχή κάτω από την καμπύλη ζήτησης και πάνω από την τιμή μετρά το πλεόνασμα καταναλωτή στην αγορά. 13 13
Πως το πλεόνασμα καταναλωτή επηρεάζει την καμπύλη ζήτησης ... Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved Πως το πλεόνασμα καταναλωτή επηρεάζει την καμπύλη ζήτησης ... Τιμή B C A Αρχικό Πλεόνασμα καταναλωτή Πλεόνασμα καταναλωτή νέων πελατών Q1 P1 D E F Επιπλέον πλεόνασμα Υπάρχοντος καταναλωτή Q2 P2 Ζήτηση Ποσότητα 17 21
Πλεόνασμα καταναλωτή και οικονομική ευημερία Πλεόνασμα καταναλωτή, το ποσό που οι καταναλωτές θέλουν να πληρώσουν , μετρά το κέρδος που οι αγοραστές πιστεύουν ότι έχουν από την κατανάλωση του προϊόντος. 5 5
Πλεόνασμα παραγωγού Πλεόνασμα παραγωγού είναι το ποσό που εισέπραξε ο παραγωγός μείον το κόστος. Μετρά το κέρδος των παραγωγών από την πώληση των προϊόντων. 24 34
Το κόστος 4 πωλητών... 11 35
Πλεόνασμα παραγωγού και καμπύλη προσφοράς Όπως το πλεόνασμα καταναλωτή συνδέεται με τη ζήτηση, το πλεόνασμα καταναλωτή συνδέεται με την προσφορά . Σε κάθε ποσότητα , η τιμή που δίνει από την καμπύλη προσφοράς, δείχνει τον οριακό πωλητή, που θα εγκαταλείψει την αγορά αν μειωθεί και άλλο η τιμή. 22 32
Πίνακας πληρωμής για 4 πωλητές... 11 36
Πλεόνασμα παραγωγού και καμπύλη προσφοράς... Τιμή Βαψίματος Προσφορά Κόστος Mary $900 Κόστος Frida 800 Κόστος Georgia 600 Κόστος Grandma 500 1 2 3 4 Quantity of Houses Painted 26 38
Πλεόνασμα παραγωγού και καμπύλη προσφοράς Η περιοχή κάτω απ την τιμή και πάνω απ την καμπύλη προσφοράς μετρά το πλεόνασμα παραγωγού σε μια αγορά .
Μετρώντας το πλεόνασμα παραγωγού με την καμπύλη προσφοράς... Μετρώντας το πλεόνασμα παραγωγού με την καμπύλη προσφοράς... Τιμή= $600 Τιμή Βαψίματος Προσφορά $900 800 600 Το πλεόνασμα της Grandma ($100) 500 1 2 3 4 Αριθμός σπιτιών που βάφτηκαν 26 38
Μετρώντας το πλεόνασμα παραγωγού με την καμπύλη προσφοράς... Μετρώντας το πλεόνασμα παραγωγού με την καμπύλη προσφοράς... Τιμή= $800 Τιμή βαψίματος Προσφορά Συνολικό Πλεόνασμα παραγωγού($500) $900 800 Πλεόνασμα παραγωγού Georgia ($200) 600 Πλεόνασμα Παραγωγού Grandma ($300) 500 1 2 3 4 Αριθμός σπιτιών Που βάφτηκαν 26 38
Πως η τιμή επηρεάζει το πλεόνασμα παραγωγού... Πως η τιμή επηρεάζει το πλεόνασμα παραγωγού... Τιμή Προσφορά Επιπλέον πλεόνασμα ήδη υπαρχόντων παραγωγών D E F P2 Q2 Πλεόνασμα παραγωγού σε νέους παραγωγούς Q1 P1 A B C Αρχικό Πλεόνασμα παραγωγού Ποσότητα 26 45
Αποτελεσματικότητα αγοράς Το πλεόνασμα παραγωγού και καταναλωτή μπορεί να απαντήσει την ακόλουθη ερώτηση : Είναι η κατανομή με βάση τις δυνάμεις της αγοράς αποτελεσματική ; 32 53
Οικονομική ευημερία και συνολικό πλεονέκτημα Πλεόνασμα Καταναλωτή = Αξία Αγοραστών _ Ποσό που Πληρώνουν Οι αγοραστές και Πλεόνασμα Παραγωγού = Έσοδα παραγωγού _ Κόστος παραγωγής
Οικονομική ευημερία και συνολικό πλεονέκτημα Συνολικό Πλεόνασμα = παραγωγού καταναλωτή + ή Συνολικό πλεόνασμα = Αξία στους Αγοραστές _ Κόστος των Πωλητών
Αποτελεσματικότητα αγοράς Η αποτελεσματικότητα αγοράς όταν η κατανομή των πόρων είναι ίση με το πλεόνασμα παραγωγού. 32 54
Αποτελεσματικότητα αγοράς Επιπλέον, ο κοινωνικός σχεδιαστής might ενδιαφέρεται επίσης για την ισότητα – η δικαιοσύνη της διανομής της ευημερίας ανάμεσα σε παραγωγούς και αγοραστές . 32 54
Εκτιμώντας την ισορροπία της αγοράς ... Τιμή A D Προσφορά Τιμή Ισορροπίας E Ζήτηση B C Ποσότητα ισορροπίας Ποσότητα 33 56
Πλεόνασμα καταναλωτή και παραγωγού σε ισορροπία... Τιμή A D Προσφορά Πλεόνασμα Καταναλωτή Τιμή Ισορροπίας E Πλεόνασμα Παραγωγού Ζήτηση B C Ποσότητα Ισορροπίας ποσότητα 33 56
Τρείς βασικοί παράγοντες της αγοράς Οι ελεύθερες αγορές κατανέμουν τα προϊόντα της προσφοράς στους αγοραστές που είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν την υψηλότερη τιμή . Οι ελεύθερες αγορές κατανέμουν την ζήτηση των προϊόντων στους πωλητές με το χαμηλότερο κόστος . Οι ελεύθερες αγορές διακινούν τα προϊόντα όπου το πλεόνασμα παραγωγού και καταναλωτή μεγιστοποιείται.
Η αποτελεσματική κατανομή σε σχέση με την άριστη ποσότητα Τιμή Supply Αξία καταναλωτή Κόστος πωλητών Κόστος Πωλητών Αξία πωλητών Demand Ποσότητα ισορροπίας Ποσότητα Η αξία των καταναλωτών είναι μεγαλύτερη από το κόστος των πωλητών. Η αξία των αγοραστών είναι μικρότερη από το κόστος των πωλητών 8
Η αποτελεσματικότητα της ποσότητας ισορροπίας Επειδή το αποτέλεσμα της ισορροπίας είναι μία αποτελεσματική κατανομή των πόρων, ο νομοθέτης μπορεί να αφήσει το πλεόνασμα αμετάβλητο . Η μη παρέμβαση στην αγορά εκφράζεται από τη γαλλική φράση laissez faire.
Δύναμη αγοράς Αν ένα σύστημα αγοράς δεν είναι τέλειο, η δύναμη της αγοράς μπορεί να παίξει ρόλο. Δύναμη της αγοράς είναι η δυνατότητα να επηρεάσει τις τιμές. Η δύναμη της αγοράς επηρεάζει τις αγορές γιατί κρατά την τιμή μακριά από την προσφορά και τη ζήτηση. 38 67
Εξωτερικότητες Εξωτερικότητες έχουμε όταν η παραγωγή του προϊόντος επηρεάζει την ευημερία τρίτων. Οι εξωτερικότητες δημιουργούν εξαρτήσεις στην αγορά σε σχέση με τρίτους . Όταν οι αγοραστές και οι πωλητές δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις εξωτερικότητες , η κατανομή μπορεί να είναι αναποτελεσματική. 39 68