Επιλογή τοποθεσίας και προγραμματισμός των εγκαταστάσεων
Η απόφαση για την τοποθεσία Είναι δαπανηρό και καθόλου πρακτικό για μια εταιρία να αλλάξει τοποθεσία. Οι αλυσίδες καταστημάτων έχουν κατανοήσει πλήρως τη σπουδαιότητα της καλής τοποθεσίας και γι’ αυτό το λόγο ξοδεύουν πολλά χρήματα ερευνώντας τις τοποθεσίες πριν να ιδρύσουν καινούργια καταστήματα. Η επιλογή της τοποθεσίας είναι σημαντική για ορισμένες επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, η προσεκτική επιλογή τοποθεσίας παίζει σημαντικό ρόλο για ένα κατάστημα ρούχων, ενώ έχει μικρότερη σημασία για έναν ελαιοχρωματιστή, αφού οι πελάτες δεν χρειάζονται συχνή πρόσβαση στις εγκαταστάσεις.
Η απόφαση για την τοποθεσία (συνέχεια) Βασικοί παράγοντες στην επιλογή μιας καλής τοποθεσίας: Ευκολία προσέγγισης των πελατών H λιανική αγορά και οι εταιρίες παροχής υπηρεσιών πρέπει να βρίσκονται σε βολική τοποθεσία για τους πελάτες. Περιβαλλοντικές επιχειρησιακές συνθήκες Καιρικές συνθήκες, ανταγωνισμός, νομικές απαιτήσεις, φορολογική δομή, παράγοντες που επηρεάζουν την οικονομική εικόνα. Επιχειρηματικές ζώνες (οικονομικά στερημένες περιοχές επιλέγονται από το κράτος με σκοπό τη δημιουργία θέσεων εργασίας μέσω ρυθμιστικών και φορολογικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις).
Η απόφαση για την τοποθεσία (συνέχεια) Διαθεσιμότητα πόρων Οι πρώτες ύλες, το εργατικό δυναμικό, οι ευκολίες μετακίνησης είναι παράγοντες που επηρεάζουν την τοποθεσία. Προσωπική προτίμηση του επιχειρηματία Η προσωπική προτίμηση δεν πρέπει να έχει προτεραιότητα έναντι των εμφανών αδυναμιών της τοποθεσίας. Η μόνιμη κατοικία του επιχειρηματία δεν την καθιστά αυτομάτως ικανοποιητική τοποθεσία για επιχείρηση.
Η απόφαση για την τοποθεσία (συνέχεια) Διαθεσιμότητα τοποθεσίας και κόστος Διαθεσιμότητα τοποθεσίας Επιχειρησιακή θερμοκοιτίδα είναι μια εγκατάσταση η οποία ενοικιάζει χώρο σε νέες επιχειρήσεις ή σε άτομα που επιθυμούν να ιδρύσουν επιχειρήσεις. Σκοπός της επιχειρησιακής θερμοκοιτίδας είναι να εκκολαφθούν οι νέες επιχειρήσεις, να αναπτυχθούν και να φύγουν από την θερμοκοιτίδα. Παρέχουν χώρο, διοικητικές συμβουλές και υπαλληλική βοήθεια, βοηθώντας έτσι στη μείωση του λειτουργικού κόστους.
Η απόφαση για την τοποθεσία (συνέχεια) Κόστος τοποθεσίας Απόφαση για ενοικίαση (μίσθωση) ή αγορά του κτηρίου. Η αγορά παρέχει μεγάλη ελευθερία στην τροποποίηση και τη χρήση του κτηρίου. Πλεονεκτήματα μίσθωσης του κτηρίου: Αποφεύγεται το μεγάλο οικονομικό άνοιγμα (οι νέες επιχειρήσεις έχουν τυπικά έλλειψη επαρκών οικονομικών πόρων). Ο κίνδυνος μειώνεται με την αποφυγή της μεγάλης επένδυσης μέχρις ότου εξασφαλιστεί η επιτυχία της επιχείρησης και γίνει γνωστή η φύση των απαιτήσεων σε κτήριο.
Επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι Επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες διατηρούν τις βασικές τους εγκαταστάσεις στην οικία του ιδιοκτήτη.
Σχεδιασμός των φυσικών εγκαταστάσεων Λειτουργικές απαιτήσεις Ο επιχειρηματίας πρέπει να αποφύγει υπερπολυτελή και υπερβολικά μεγάλο χώρο. Το ιδανικό κτήριο είναι πρακτικό αλλά όχι και εξεζητημένο. Η γενική καταλληλότητα του κτηρίου σχετίζεται με τον λειτουργικό χαρακτήρα της επιχείρησης. Πχ. το ισόγειο ενός εστιατόριο πρέπει να βρίσκεται στο ύψος με το δρόμο και να ληφθούν υπόψη παράγοντες, όπως ηλικία, κατάσταση κτηρίου, κίνδυνοι πυρκαγιάς, θέρμανση και κλιματισμός, φωτισμός, τουαλέτες, είσοδοι, έξοδοι, κλπ. Oι παράγοντες αυτοί έχουν διαφορετική σημασία για τη λειτουργία ενός εργοστασίου ή μιας επιχείρησης λιανικής πώλησης.
Σχεδιασμός των φυσικών εγκαταστάσεων (συνέχεια) Χωροταξική διάταξη του κτηρίου Τα γενικά προβλήματα χωροταξικής διάταξης είναι κοινά για τους κατασκευαστές (το κύριο ενδιαφέρον είναι οι λειτουργίες παραγωγής) και τους λιανικούς πωλητές (το κύριο ενδιαφέρον είναι η κίνηση των πελατών). Χωροταξική διάταξη εργοστασίου Χωροταξική διάταξη επεξεργασίας: είναι το σχέδιο εργοστασίου το οποίο ομαδοποιεί τα παρόμοια μηχανήματα. Χωροταξική διάταξη προϊόντος: είναι το σχέδιο εργοστασίου το οποίο τοποθετεί τα μηχανήματα ανάλογα με τους ρόλους τους στη διαδικασία παραγωγής. Πχ. το προϊόν μεταφέρεται από ένα σταθμό εργασίας στον επόμενο και τα μηχανήματα βρίσκονται στους σταθμούς που απαιτούνται για τα διάφορα στάδια παραγωγής.
Σχεδιασμός των φυσικών εγκαταστάσεων (συνέχεια) Χωροταξική διάταξη καταστήματος λιανικής πώλησης Στόχοι της χωροταξικής διάταξης των καταστημάτων λιανικής πώλησης είναι: η σωστή παρουσίαση των προϊόντων με σκοπό να αυξηθούν στο μέγιστο οι πωλήσεις και να εξυπηρετηθεί ο πελάτης. Η προστασία του εξοπλισμού και των εμπορευμάτων της επιχείρησης. Η άνεση και η έλξη του χώρου συμβάλλουν στη συνεχή υποστήριξη του πελάτη. Το χρώμα, η μουσική και το άρωμα είναι σημαντικοί παράγοντες παρουσίασης για μια επιχείρηση.
Σχεδιασμός των φυσικών εγκαταστάσεων (συνέχεια) Σχέδια χωροταξικής διάταξης καταστήματος λιανικής πώλησης Σχέδιο με βιτρίνες: Η απλή, τυπική χωροταξική διάταξη που χρησιμοποιείται στα καταστήματα λιανικής πώλησης, παρέχει καλύτερη παρουσίαση των προϊόντων και είναι απλή στην ασφάλεια και την καθαριότητα. Σχέδιο ελεύθερης ροής: Ευπροσάρμοστη χωροταξική διάταξη καταστήματος λιανικής πώλησης η οποία έλκει οπτικά και δίνει στους πελάτες ελευθερία κίνησης. Χωροταξική διάταξη self-service: Τύπος σχεδιασμού καταστήματος λιανικής πώλησης που επιτρέπει στους πελάτες άμεση επαφή με το προϊόν.
Εξοπλισμός των φυσικών εγκαταστάσεων Εξοπλισμός κατασκευαστικού τομέα Εξοπλισμός γενικής χρήσης Μηχανήματα τα οποία εξυπηρετούν σε πολλές λειτουργίες στη διαδικασία παραγωγής. Απαιτεί μικρή επένδυση και προσαρμόζεται εύκολα σε διάφορα είδη λειτουργίας. Πχ. εργασία με μέταλλα (τόρνος, τρυπάνι, μύλος), εργοστάσιο ξυλείας (ξυλοπρίονο, μύλος, τόρνος).
Εξοπλισμός των φυσικών εγκαταστάσεων (συνέχεια) Εξοπλισμός ειδικής χρήσης Μηχανήματα σχεδιασμένα να εξυπηρετούν εξειδικευμένες λειτουργίες στη διαδικασία παραγωγής. Το αρχικό κόστος του εξοπλισμού είναι υψηλό και η αξία της απόσυρσης του είναι ελάχιστη ή μηδαμινή. Επιτρέπει μείωση του κόστους παραγωγής και του εργατικού κόστους. Μεγαλύτερη παραγωγή. Πχ. μηχανές εμφιάλωσης, μηχανήματα συναρμολόγησης αυτοκινήτων.
Εξοπλισμός των φυσικών εγκαταστάσεων (συνέχεια) Εξοπλισμός καταστήματος λιανικής πώλησης Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν: Πάγκους για να εκθέτουν τα προϊόντα τους. Ράφια, καθρέφτες και καρέκλες για τους πελάτες. Καροτσάκια για να τοποθετούν οι πελάτες τα προϊόντα. Ταμεία και διάφορα αντικείμενα απαραίτητα για την διευκόλυνση των πωλήσεων. Αν το κατάστημα απευθύνεται σε πελάτες μεγάλου εισοδήματος, πρέπει το κατάστημα να χαρακτηρίζεται από πολυτέλεια (διακριτικός φωτισμός, άνετες καρέκλες, μοκέτα στο πάτωμα, κλπ). Αν το κατάστημα απευθύνεται σε πελάτες χαμηλού εισοδήματος, πρέπει το κατάστημα να χαρακτηρίζεται από απλότητα.
Εξοπλισμός των φυσικών εγκαταστάσεων (συνέχεια) Εξοπλισμός γραφείου Μηχανήματα φαξ. Αντιγραφικά και εκτυπωτές. Τηλεφωνικά συστήματα. Υπολογιστές και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Εικόνα του κτηρίου Προβολή κατάλληλης εικόνας στους πελάτες και στο κοινό. Η εμφάνιση του χώρου εργασίας θα πρέπει να δημιουργεί ευνοϊκή εντύπωση για την ποιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας και για τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης.