Παρουσίαση ενός κρίσιμου συμβάντος Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Φοιτήτρια : Γκίντζου Αικατερίνη
Γενικά στοιχεία 2ο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών 1η Λυκείου 1η διδακτική ώρα Γεωμετρία Εισαγωγή στα ορθογώνια Καθηγητής τμήματος: Κων/νος Γιατράς Διδάσκουσα εγώ
Σχέδιο Διεξαγωγής Μαθήματος Υπενθύμιση ιδιοτήτων παραλληλογράμμου Ορισμός ορθογωνίου Ιδιότητες Κριτήρια (Ασκήσεις)
Κριτήριο : Αν ένα τετράπλευρο είναι παραλληλόγραμμο και οι διαγωνιοί του είναι ίσες τότε είναι ορθογώνιο. Μαθήτρια στον πίνακα Απόδειξη από μαθητές/τριες με δικές μου παρεμβάσεις
Απόσπασμα απομαγνητοφώνησης Μ= Μαθήτρια , Ε= Εγώ Μ: Ας αποδείξουμε ότι είναι ορθογώνιο αποδεικνύοντας πως αυτές είναι ίσες (οι διαγώνιοι), που μπορούμε. Αν είναι ίσες, δεν είναι και αυτό κριτήριο; Αν είναι οι διαγώνιες ίσες; Ε: Αυτό θέλουμε. Θέλουμε να αποδείξουμε ότι έχοντας αυτό το κριτήριο μπορούμε να καταλήξουμε στο ότι είναι ορθογώνιο. Μ: Μα είναι κριτήριο! Είναι ίσες άρα είναι (ορθογώνιο). Ε: Ναι, είναι παραλληλόγραμμο και είναι ίσες. Και θέλουμε να δείξουμε ότι είναι ορθογώνιο.
Γενικά σχόλια Το σχόλιο της μαθήτριας έγινε 9 λεπτά αφού είχαμε ξεκινήσει την απόδειξη Είχε ήδη προηγηθεί διάλογος σε σχέση με το τι θέλουμε να αποδείξουμε (όπου πάλι πίστευε πως το ζητούμενο ήταν να δείξουμε ότι έχει ίσες διαγώνιους) Πολλοί/ες μαθητές/τριες είπαν για διάφορα τρίγωνα Κάποιος μαθητής είχε ήδη δώσει σωστή απόδειξη Συνεχίστηκε συζήτηση για άλλα τρίγωνα από μαθητές/τριες
Κρίσιμο Συμβάν Χρήση κριτηρίου για απόδειξη κριτηρίου Κριτήριο ως κάτι που ισχύει Θέλει να ισχύουν οι προυποθέσεις του Αδυναμία επεξεργασίας δεδομένων
Σχολιασμός Κρίσμου Συμβάντος Το συμβάν χαρακτηρίζεται κρίσιμο αφού η Μ μπερδεύει την έννοια του κριτηρίου και της απόδειξης αυτού. Έχει μία λογική που θέτει το κριτήριο ως αυταπόδεικτο, άρα δε χρίζει αποδείξεως.
Ερμηνεία Κρίσιμου Συμβάντος Κριτήριο συγκεχυμένη έννοια Απόδειξη συγκεχυμένη έννοια Αδυναμία κατανόησης ανάγκοιότητας απόδειξης
Έρευνα Dreyfus(1990) ταξινομεί σε τρεις κατηγορίες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία των μαθητών για την κατάκτηση της αποδεικτικής διαδικασίας: ° 1η κατηγορία: Οι μαθητές δεν αισθάνονται την ανάγκη της απόδειξης ° 2η κατηγορία: Αδυνατούν να συλλάβουν το στοιχείο του «λογικά αναπόφευκτου», που είναι έμφυτο στην έννοια της απόδειξης ° 3η κατηγορία: Δυσκολεύονται να διατυπώσουν μια απόδειξη. Βιβλιογραφία έρευνας : Διπλωματική Εργασία, Αργύρη Παναγιώτα, 2010
Κριτική και διορθώσεις Ελλιπής εξήγηση Δεν έγινε κατανοητή η σύγχυση. Παραπάνω χρόνος για την διευκρίνηση κριτηρίου/ απόδειξης αυτού Στοχευμένες ερωτήσεις για καθοδήγηση
Τέλος παρουσίασης Ευχαριστώ!