Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφόρησης ΙΙ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Advertisements

Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 3: Γενικές επισκοπήσεις για την επιχειρηματική δράση στην πράξη στην Ελλάδα. Από την ιδέα στην υλοποίηση: Το νομικό πλαίσιο.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 4: Κοστολόγηση Συνεχούς Παραγωγής
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφόρησης ΙΙ Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας Xριστίνα Μπάνου & Σοφία Στάμου Ακαδ. έτος 2013-2014, 7o μάθημα

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons

Αξιοποίηση υλικού & πληροφοριών: Το έργο της Πληροφόρησης Έννοια και Διαδικασία 4

Πληροφόρηση: Οι Υπηρεσίες Υποστήριξη και καθοδήγηση του χρήστη σε ό,τι αφορά τόσο, γενικότερα, την όλη χρήση της βιβλιοθήκης, όσο και, ειδικότερα, τα επιμέρους συγκεκριμένα εργαλεία που διαθέτει (καταλόγους, ευρετήρια, ταξινομικό σύστημα, αυτοματοποιημένο σύστημα, πρόσβαση σε ξένες βάσεις, πληροφοριακό υλικό κλπ.) Υπόδειξη υλικού που ανταποκρίνεται στις ζητήσεις και τα ενδιαφέροντα του χρήστη, καθώς και υποστήριξη στην επιλογή του κατάλληλου για την περίπτωση, το αίτημα ή το πρόβλημα υλικού. Παροχή άμεσων πληροφοριών για θέματα γενικότερου ή τοπικού ενδιαφέροντος, όπως είναι ονόματα, διευθύνσεις, τηλέφωνα, πληροφορίες για οργανισμούς, εκδηλώσεις κλπ. Διεξαγωγή βιβλιογραφικής έρευνας και σύνταξη βιβλιογραφιών για συγκεκριμένα θέματα είτε για γενικότερη χρήση είτε έπειτα από ζήτηση συγκεκριμένου χρήστη Μεταφράσεις και περιλήψεις δημοσιευμάτων που μπορεί να ενδιαφέρουν γενικότερα τους χρήστες της βιβλιοθήκης ή που έχουν ζητηθεί από συγκεκριμένο χρήστη ή χρήστες Σύνταξη οδηγών και εγχειριδίων χρήσης των εργαλείων και των συλλογών της βιβλιοθήκης Δανεισμός μεταξύ βιβλιοθηκών 5

Αναγνωστική πολιτική. Στόχοι για μια βιβλιοθήκη Α. Δημιουργία αναγνωστών, ενθάρρυνση και εδραίωση της αγάπης για την ανάγνωση. Β. Βελτίωση του αναγνώστη. Καλλιέργεια του αναγνωστικού γούστου, των αναγνωστικών προτιμήσεων (Reader development).

Πολιτική των βιβλιοθηκών για το παλαιό και σπάνιο βιβλίο Αξιοποίηση και ανάδειξη των συλλογών μιας βιβλιοθήκης Αρχέτυπα και παλαίτυπα Συντήρηση και προβολή. Με ποιους τρόπους; Το παλαιό υλικό μιας βιβλιοθήκης ως ιδιαίτερο κεφάλαιο και ως μέσο προβολής της σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον Συμβολή σημαντική στην Αναγνωστική πολιτική

Το έντυπο βιβλίο διαχρονικά αποτελεί Έργο τέχνης Μορφωτικό αγαθό Εμπορικό προϊόν Μέσο διάδοσης της γνώσης, πληροφόρησης και επικοινωνίας Μέσο διαλόγου Όργανο ιδεολογικής, πολιτικής και θρησκευτικής αντιπαράθεσης Σύμβολο κύρους, εξουσίας, δύναμης

Διαχρονικότητα στο έντυπο βιβλίο

Το βιβλίο ως κείμενο και ως αντικείμενο Το βιβλίο ως αντικείμενο… Τυπογραφική μορφή και σχεδιασμός της έκδοσης Εικονογράφηση Διακόσμηση Ο ρόλος των εκδοτών Το βιβλίο ως κείμενο… Το περιεχόμενο Οι εκδοτικές «περιπέτειες» των κειμένων Επιστημονική επιμέλεια, Μεταφράσεις, διασκευές Λογοκρισία Το βιβλίο ως ιδιότυπο προϊόν

Η σύγχρονη υβριδική πραγματικότητα των βιβλιοθηκών Ψηφιακή versus Συμβατική μορφή Οι υπηρεσίες των βιβλιοθηκών αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες της πληροφόρησης και συμβάλλουν στον διαχρονικό στόχο τους, στη διαφύλαξη της μνήμης της ανθρωπότητας «Το σύμπαν, που άλλοι το λένε η βιβλιοθήκη»... Μπόρχες ΕΡΩΤΗΜΑ Μπορεί το παρελθόν, και ειδικότερα το παλαιό έντυπο βιβλίο να δράσει ως έμπνευση για καινοτόμες δράσεις στο παρόν;

Το βιβλίο ως αντικείμενο

Προκλήσεις για τις Σύγχρονες Βιβλιοθήκες Από το συμβατικό στο ψηφιακό. Υβριδικές βιβλιοθήκες. Ποια αξία έχει ακόμη το συμβατικό – φυσικό μέρος; Τεχνολογίες της πληροφόρησης Μέσα κοινωνικής δικτύωσης Συνεργασίες με άλλους φορείς Εκδόσεις – συνεργασίες με εκδοτικούς οίκους Πρόσβαση των αναγνωστών Αναγνωστική πολιτική Λέσχες ανάγνωσης Δημιουργία κοινοτήτων αναγνωστών Σημαντική παράμετρος: είδος της βιβλιοθήκης

Το σύγχρονο περιβάλλον της πληροφόρησης και ο ρόλος των βιβλιοθηκών

Ανάδειξη του παλαιού, ίσως και σπάνιου υλικού Κατάρτιση βιβλιογραφιών Εκθέσεις Κατάλογοι των εκθέσεων Εκδόσεις Δραστηριότητες με άξονα τα παλαιά έντυπα βιβλία (π.χ. δραστηριότητες για παιδιά) Σεμινάρια, διαλέξεις Συνέδρια, συμπόσια Συνεργασίες με άλλους φορείς (πανεπιστήμια, μουσεία κ.ά.) Εκδόσεις φακ-σιμίλ Έκδοση εντύπου υλικού, όπως ημερολόγια ή σημειωματάρια

Ποιο βιβλίο είναι σπάνιο; Το παλαιό δεν είναι πάντοτε σπάνιο Παράμετρος: Προσφορά και ζήτηση

Το παλαιό και σπάνιο έντυπο βιβλίο έχει και θα έχει ενδιαφέρον ... Ως επιστημονικό τεκμήριο για την έρευνα και τη μελέτη Ως κείμενο (περιεχόμενο) Ως τυπογραφική μορφή, ως έκδοση Ως σύμβολο σηματοδότησης αλλαγών (κάθε είδους) Ως αντικείμενο με οικονομική αξία Ως τεκμήριο με πολιτισμική και ιστορική αξία Ως στοιχείο της βιβλιοφιλίας Ως έκφραση των εκδοτικών τακτικών της εποχής του Για την ιστορία της έκδοσης Ως ιστορία του εν λόγω αντιτύπου

Η έννοια του «παλαιού» βιβλίου Παραδοσιακά ως «παλαιό» προσδιορίζεται το έντυπο βιβλίο ανάλογα με την χρονολογία έκδοσής του. Τα έντυπα βιβλία διακρίνονται σε αρχέτυπα (εκδόθηκαν από τις απαρχές της τυπογραφίας έως περίπου το 1500) και στα παλαιά έντυπα βιβλία (παλαίτυπα). Σχετικά με τα αρχέτυπα, ορισμένοι ερευνητές επεκτείνουν τη μελέτη των αρχετύπων χρονικά στις πρώτες δεκαετίες του 16ου αιώνα για λόγους ερευνητικούς – επιστημονικούς (βλ. Μ. Smith για τη μελέτη της σελίδας τίτλου)

Η έννοια του «σπάνιου» βιβλίου Ως «σπάνιο» προσδιορίζεται το έντυπο βιβλίο ανάλογα με τον διαθέσιμο αριθμό αντιτύπων. Γενικά, τα έντυπα βιβλία είναι ή θεωρούνται «σπάνια» όταν, είναι περιορισμένος ο γνωστός σωζόμενος αριθμός τους, είναι αρχέτυπες εκδόσεις. Ως «σπάνιο» νοείται το έντυπο βιβλίο του οποίου η ζήτηση ξεπερνάει κατά πολύ την προσφορά, και εξ αυτού του λόγου η συλλεκτική, πολιτιστική, ιστορική, οικονομική και/ή επιστημονική αξία είναι υψηλή. Οι συλλογές των σύγχρονων βιβλιοθηκών – υπηρεσιών πληροφόρησης διαθέτουν έντυπα βιβλία, τα οποία με την πάροδο του χρόνου καθίστανται βεβαίως παλαιά, και μερικές φορές και σπάνια (rare books).

Επαναπροσδιορί-ζοντας το «παλαιό» και το «σπάνιο» έντυπο βιβλίο Επαναπροσδιορί-ζοντας το «παλαιό» και το «σπάνιο» έντυπο βιβλίο

Το παλαιό είναι απαραιτήτως και σπάνιο;

Επανακαθορίζοντας το «παλαιό» και «σπάνιο» βιβλίο Επανακαθορίζοντας το «παλαιό» και «σπάνιο» βιβλίο Το παλαιό έντυπο βιβλίο είναι πάντα και σπάνιο; Το είδος του κειμένου μπορεί να θέτει όρους για την παλαιότητα και την σπανιότητα; Το «εμπόριο» των παλαιών και σπάνιων βιβλίων επηρεάζει, και σε ποιο βαθμό, την αξία και την αξιοποίηση των αντιτύπων;

Σπάνιο είναι μόνο το παλαιό;

Μερικά ζητήματα συσχέτισης της παλαιότητας και της σπανιότητας Η παλαιότητα δεν αποτελεί αναγκαία και ικανή συνθήκη για την σπανιότητα. Η σπανιότητα αποτελεί το βασικό παράγοντα για την ρύθμιση της οικονομικής κυρίως αξίας του βιβλίου.

Παράγοντες σπανιότητας του εντύπου βιβλίου ... Παράγοντες σπανιότητας του εντύπου βιβλίου ... Χρόνος έκδοσης Αριθμός σωζόμενων αντιτύπων Δοθείσα από τους αναγνώστες – χρήστες – ερευνητές αξία Ζητήματα τυπογραφικών και εκδοτικών ιδιοτυπιών και καινοτομιών στην τυπογραφική μορφή Ζητήματα αισθητικής του εντύπου βιβλίου Εκδόσεις εκτός εμπορίου / σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων Ζητήματα σχετιζόμενα με το είδος του κειμένου Ανατυπώσεις Ζητήματα τεχνολογίας της τυπογραφίας

Πολιτικές με άξονα το παλαιό και σπάνιο έντυπο βιβλίο

Παράμετροι για τη διαμόρφωση της πολιτικής αξιοποίησης των συλλογών των βιβλιοθηκών Ιστορία και φυσιογνωμία της βιβλιοθήκης Είδος της βιβλιοθήκης Χώρος της βιβλιοθήκης Ανάγκες και προσδοκίες των διαφορετικών ομάδων αναγνωστών Εξελίξεις στην τεχνολογία Ανταγωνιστικότητα Αξίες και στόχοι της βιβλιοθήκης Οικονομικές δυνατότητες της βιβλιοθήκης Δυνατότητες συνεργασιών (συνεργασίες ανάμεσα σε βιβλιοθήκες, πανεπιστήμια και εκδοτικούς οίκους)

Παλαιό έντυπο βιβλίο και πολιτικές των βιβλιοθηκών Τα παλαιά έντυπα βιβλία αποτελούν τον «θησαυρό» της βιβλιοθήκης και συνιστούν σημείο αναφοράς, με άξονα το οποίο σχεδιάζονται συχνά πολιτικές για την ανάδειξη της βιβλιοθήκης

Παλαιό βιβλίο και αναγνωστική πολιτική Στόχος της αναγνωστικής πολιτικής: Α. Δημιουργία αναγνωστών Β. Βελτίωση των αναγνωστικών προτιμήσεων (reader development) Σχεδιασμός της αναγνωστικής πολιτικής με βάση Α. το κοινό και Β. τα γνωρίσματα της βιβλιοθήκης Υλοποίηση της αναγνωστικής πολιτικής ((εκδηλώσεις, εκθέσεις, ομιλίες, σεμινάρια, δραστηριότητες για παιδιά, συνεργασία με σχολεία εκδοτικούς οίκους και άλλους φορείς)

Οι κατάλογοι των εκθέσεων για τα παλαιά έντυπα βιβλία αποτελούν τεκμήρια της εκδοτικής και επιστημονικής δραστηριότητας της βιβλιοθήκης, ενώ συνιστούν στοιχείο της αναγνωστικής πολιτικής

Παλαιό βιβλίο και νέες τεχνολογίες ψηφιοποίηση ψηφιακές υπηρεσίες πληροφόρησης, συνεργασίες και ερευνητικά προγράμματα υπηρεσίες επικοινωνίας και προβολής

«Ελληνομνήμων». Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικών και Επιστημονικών Βιβλίων και Χειρογράφων 1600-1821 «Σκοπός του προγράμματος Ελληνομνήμων ήταν η δημιουργία μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης, η οποία θα περιλάμβανε το σύνολο των φιλοσοφικών και επιστημονικών έργων που γράφτηκαν στην ελληνική γλώσσα από το 1600 μέχρι το 1821. Η βιβλιοθήκη αυτή αποτελούσε το πρώτο ολοκληρωμένο εγχείρημα μικροφωτογράφησης, ψηφιοποίησης και ηλεκτρονικής ταξινόμησης ενός τόσο εκτεταμένου, σπάνιου και γεωγραφικά διασπαρμένου υλικού. Το Πρόγραμμα Ελληνομνήμων σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Ιστορικών Αρχείων του Τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης (ΜΙΘΕ) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη και η εφαρμογή νέων επιστημονικών μεθοδολογιών για την ενίσχυση της έρευνας και της εκπαίδευσης μέσα από την εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών στη φωτογραφική αναπαραγωγή, ψηφιοποίηση, καταλογογράφηση, αρχειοθέτηση και διανομή σε ψηφιακή μορφή ιστορικών αρχείων και βιβλιοθηκών. Για την πραγματοποίηση ενός τέτοιου σκοπού απαιτούνται ιστορικές, φιλολογικές, παλαιογραφικές και βιβλιοθηκονομικές γνώσεις, αλλά και γνώσεις πληροφορικής κυρίως σε θέματα βάσεων δεδομένων, επεξεργασίας ψηφιακής εικόνας, δικτύων, καθώς και οργάνωσης και διαχείρισης ψηφιακών αρχείων» http://www.lib.uoa.gr/katoptron/hellinomnimon.jsp «Σκοπός του προγράμματος Ελληνομνήμων ήταν η δημιουργία μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης, η οποία θα περιλάμβανε το σύνολο των φιλοσοφικών και επιστημονικών έργων που γράφτηκαν στην ελληνική γλώσσα από το 1600 μέχρι το 1821. Η βιβλιοθήκη αυτή αποτελούσε το πρώτο ολοκληρωμένο εγχείρημα μικροφωτογράφησης, ψηφιοποίησης και ηλεκτρονικής ταξινόμησης ενός τόσο εκτεταμένου, σπάνιου και γεωγραφικά διασπαρμένου υλικού. Το Πρόγραμμα Ελληνομνήμων σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Ιστορικών Αρχείων του Τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης (ΜΙΘΕ) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη και η εφαρμογή νέων επιστημονικών μεθοδολογιών για την ενίσχυση της έρευνας και της εκπαίδευσης μέσα από την εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών στη φωτογραφική αναπαραγωγή, ψηφιοποίηση, καταλογογράφηση, αρχειοθέτηση και διανομή σε ψηφιακή μορφή ιστορικών αρχείων και βιβλιοθηκών. Για την πραγματοποίηση ενός τέτοιου σκοπού απαιτούνται ιστορικές, φιλολογικές, παλαιογραφικές και βιβλιοθηκονομικές γνώσεις, αλλά και γνώσεις πληροφορικής κυρίως σε θέματα βάσεων δεδομένων, επεξεργασίας ψηφιακής εικόνας, δικτύων, καθώς και οργάνωσης και διαχείρισης ψηφιακών αρχείων» http://www.lib.uoa.gr/hellinomnimon/ http://www.lib.uoa.gr/katoptron/hellinomnimon.jsp

Ανέμη Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Νεοελληνικών Σπουδών Ανέμη. Ιδρύθηκε το 2006, βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κρήτης «Η Ανέμη προσφέρει στον χρήστη του διαδικτύου μια πλούσια συλλογή βιβλιογραφικών πληροφοριών, ψηφιοποιημένων βιβλίων  και άρθρων με έμφαση στο Νεοελληνικό πολιτισμό» «2.000.000 ψηφιοποιημένες σελίδες σπάνιων βιβλίων και νεότερων εκδόσεων, των οποίων οι συγγραφείς επέτρεψαν την ψηφιοποίηση και ελεύθερη διάθεση στο διαδίκτυο, διατίθενται ελεύθερα στον επισκέπτη της». http://anemi.lib.uoc.gr/?&dtab=m&search_type=simple&search_help=&display_mode=&wf_step=init&show_hidden=0&number=10&keep_number=&cclterm1=&cclterm2=&cclterm3=&cclterm4=&cclterm5=&cclterm6=&cclterm7=&cclterm8=&cclfield1=&cclfield2=&cclfield3=&cclfield4=&cclfield5=&cclfield6=&cclfield7=&cclfield8=&cclop1=&cclop2=&cclop3=&cclop4=&cclop5=&cclop6=&cclop7=&isp=&display_help=0&offset=1&search_coll[metadata]=1&stored_cclquery=&skin=&rss=0&show_form=&export_method=none&lang=el&ioffset=1 Ιδιαίτερα χρήσιµη στους µελετητές του Νεότερου Ελληνισµού είναι η ενοποίηση των δεδοµένων όλων των µεµονωµένων ηλεκτρονικών ευρετηρίων σ' ένα υπερευρετήριο, το Ενιαίο Ευρετήριο Βασικών Εγχειριδίων για τη Νεοελληνική Ιστορία και Λογοτεχνία Ανταίος. http://anemi.lib.uoc.gr/about/?&dtab=m&search_type=simple&search_help=&display_mode=&wf_step=init&show_hidden=0&number=10&keep_number=&cclterm1=&cclterm2=&cclterm3=&cclterm4=&cclterm5=&cclterm6=&cclterm7=&cclterm8=&cclfield1=&cclfield2=&cclfield3=&cclfield4=&cclfield5=&cclfield6=&cclfield7=&cclfield8=&cclop1=&cclop2=&cclop3=&cclop4=&cclop5=&cclop6=&cclop7=&isp=&display_help=0&offset=1&search_coll[metadata]=1&stored_cclquery=&skin=&rss=0&show_form=&export_method=none&lang=el&ioffset=1

Ζώντας σε μια μεταβαλλόμενη υβριδική εποχή Διαχρονικές αξίες δύνανται να διαμορφώνουν πολιτικές για υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας με βάση το παλαιό και σπάνιο έντυπο υλικό Το παλαιό και σπάνιο έντυπο βιβλίο αποτελεί σημαντικό στοιχείο για δράσεις, όπως εκθέσεις, έκδοση καταλόγων κ.ά. Απαιτείται εθνική πολιτική βιβλίου για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της αναγνωστικής πολιτικής

Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφόρησης ΙΙ Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας Xριστίνα Μπάνου & Σοφία Στάμου Ακαδ. έτος 2013-2014, 8o μάθημα

Διατήρηση Ψηφιακών Τεκμηρίων Ψηφιακό περιβάλλον δημοσίευσης: Χαρακτηριστικά Δημιουργεί ένα νέο είδος άυλου, ψηφιακού τεκμηρίου, το οποίο αποθηκεύεται και διακινείται σε ψηφιακή μορφή Χαρακτηριστικά και δυνατότητες του ψηφιακού υλικού Εύκολη και ταχεία δημοσίευση Απαίτηση ειδικού εξοπλισμού για τη χρήση του Ποικιλία τύπων δημοσίευσης και μορφοτύπων Ευμεταβλητότητα Δυναμικότητα Δημιουργεί νέα προβλήματα διατήρησης, που αφορούν το ψηφιακό υλικό Προσδόκιμο διατήρησης Μέσων αποθήκευσης Υπολογιστικών συστημάτων Δημιουργεί νέες δυνατότητες διατήρησης και πρόσβασης στο συμβατικό υλικό. Πλεονεκτήματα: Η ψηφιοποίηση των συμβατικών τεκμηρίων λύνει τη βασική σύγκρουση μεταξύ διατήρησης και πρόσβασης Πολλαπλασιάζει τους τρόπους πρόσβασης και τις δυνατότητες χρήσης του συμβατικού υλικού 37

Αρχές ψηφιοποίησης για τη διατήρηση Η διατήρηση της πρόσβασης στα ψηφιακά τεκμήρια πρέπει να σχεδιάζεται, πριν από τη δημιουργία τους Η διατήρηση των ψηφιακών τεκμηρίων απαιτεί τη συνεργατική προσπάθεια όλων εκείνων που έχουν κάποιο ρόλο στην παραγωγή, χρήση, διαχείριση, διάθεση και διατήρησή τους Οι δημιουργοί των ψηφιακών τεκμηρίων έχουν τον αρχικό και, συχνά, διαρκή ρόλο και ευθύνη στη διατήρηση της πρόσβασης σε αυτά Ο εντοπισμός, η επιλογή, η περιγραφή και η διατήρηση των ψηφιακών τεκμηρίων μπορούν να επιτευχθούν καλύτερα μέσα από μια συντονισμένη κατανομή των σχετικών ευθυνών, μεταξύ των διαφόρων φορέων του ευρύτερου χώρου της πληροφόρησης Η μεταφορά των ψηφιακών αρχείων σε μορφές υποστηριζόμενες από τις νεώτερες τεχνολογίες και συστήματα είναι η καλύτερη στρατηγική διατήρησης του ψηφιακού τεκμηρίου Η διατήρηση της πρόσβασης στα ψηφιακά τεκμήρια πρέπει να διασφαλίζεται για όσο χρόνο κρίνεται ότι τα τεκμήρια αυτά έχουν την απαραίτητη αξία και σημασία Η πολιτική και οι δραστηριότητες διατήρησης της πρόσβασης στα ψηφιακά τεκμήρια πρέπει να υλοποιούνται στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης προστασίας των δικαιωμάτων των δημιουργών, ιδιοκτητών, παροχέων, χρηστών και υποκειμένων των ψηφιακών τεκμηρίων. Η διατήρηση της πρόσβασης στα ψηφιακά τεκμήρια πρέπει να επιδιώκεται μέσα από την υιοθέτηση των καλύτερων, κατά περίπτωση, πρακτικών και προτύπων. 38

Ευθύνες Βιβλιοθηκονόμων & Αρχειονόμων Προσεκτική επιλογή, χειρισμός και συντήρηση των συστημάτων καταχώρισης και αποθήκευσης των ψηφιακών τεκμηρίων Ευθύνη επιλογής του συμβατικού υλικού (βιβλίων, περιοδικών, φωτογραφιών, κλπ.) που θα ψηφιοποιηθεί Ευθύνη εξασφάλισης της καλύτερης δυνατής ποιότητας του ψηφιακού αντικειμένου, με έλεγχο των χρησιμοποιουμένων προδιαγραφών ψηφιοποίησης και τεκμηρίωση των τεχνικών και πρακτικών που έχουν χρησιμοποιηθεί Ευθύνη για την εξασφάλιση της ακεραιότητας του ψηφιακού τεκμηρίου, διασφαλίζοντας ελεγχόμενες διαδικασίες πρόσβασης και τεκμηριώνοντας ενδεχόμενες διαδοχικές τροποποιήσεις συγκεκριμένων ψηφιακών αρχείων. Ευθύνη για την ανάπτυξη προτύπων ανταλλαγής Μεταδεδομένων Αποφυγή της προμήθειας λογισμικού και εξοπλισμού, τον οποίο διαθέτει ένας μόνον προμηθευτής 39

Βιβλιοθήκες – υπηρεσίες πληροφόρησης Υπηρεσίες Πόροι Πρόσβαση Προσωπικό Αξιολόγηση (υπηρεσιών, προσωπικού). Στατιστικά στοιχεία. Χρήση για βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Reference Works – Υλικό αναφοράς Λεξικά – Dictionaries Εγκυκλοπαίδειες – Encyclopedias   Βιβλιογραφίες - Bibliographies Ευρετήρια – Indexes (ονομάτων, πρώτων στίχων, τίτλων, περιοδικών, λέξεων, θεματικών περιοχών, αρθρογραφίας…) Κατάλογοι - Catalogues Γεωγραφικές πηγές (άτλαντες) – Geographic Sources Εγχειρίδια – Manuals (σύνολο κανόνων, οδηγοί για το χειρισμό ενός θέματος ή την άσκηση συγκεκριμένης δραστηριότητας) Εγκόλπια – Hand-books (απαντούν σε ερωτήματα ειδικής φύσης ή ειδικού ενδιαφέροντος) Επετηρίδες – Yearbooks (ετήσια ανακεφαλαίωση θεμάτων και πληροφοριών) Βιογραφικά έργα – Biographies (βιογραφικά λεξικά, λεξικά προσωπικοτήτων

Επίσκεψη στην Ακαδημαϊκή Βιβλιοθήκη Έργα αναφοράς