Ομαδική εργασία στο μάθημα των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας 2 ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης Τμήμα: Α1 Σχολικό Έτος: 2013 – 2014 Διδάσκων:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ!
Advertisements

H ιστορία της Φλανδρώς.  Εγώ είμαι η Φλανδρώ, το όνομα μου θα πει Φιλανδρώ και Φιλανδρώ θα πει μια που αγαπά τον άνδρα της.  Τον καιρό εκείνο ήταν ένας.
Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΣ «Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΕΡΕΣΙΩΤΩΝ»
Κράτησα τη ζωή μου….
ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ…ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΥ ΦΙΛΟ
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
27 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Το κοριτσάκι με σπίρτα.
Το νερό συστήνεται Επιλογή φωτογραφιών και ανάγνωση κειμένου
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Τσιρίκου Ρόζα- Σταυρούλα
17ο ΔΗΜ. ΣΧΟΛ. ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ ΤΑΞΗ Δ-2 ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ
 ΜΑΡΙΑ XATΖΗΚΑΛΛΙΑ  ΤΑΞΗ Β2  ΕΤΟΣ  ΜΑΘΗΜΑ ΙΛΙΑΔΑ –ΣΕΛΙΔΑ45, ΑΣΚΗΣΗ 2δ 1 ZAΡΚΟΓΙΑΝΝΗ ΕΥΑ.
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ
Τα Ουράνια Σώματα Στη Λογοτεχνία και στη Λαϊκή Παράδοση
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
ΜΝΗΜΟΝΕΥΕΤΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝTΗ
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού
24. Ο Νόμος στο κέντρο της ζωής των Ιουδαίων
Το Λιοντάρι, ο Κυνηγός και ο Λοτόμος (Αισώπου μύθοι)
Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ, ΧΡΟΝΙΚΟ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Παρατηρήστε τις εικόνες που ακολουθούν
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Ο ΓεωργΟς και τα ΠαιδιΑ του
Ο Γεωργός και τα Παιδιά του
Ανακοινώσεις για την εκδήλωση.
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Το θέατρο στην αρχαία Αθήνα
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Παρασκευή-Ανδριάννα Μαρούτσου Α΄ Θρησκευτικά ΘΕ5: Η ιστορία του Αβραάμ: η μεγάλη κλίση,
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Οι Ποδηλάτρες…»
Εσπερινό Λύκειο Ναυπλίου
ΘΥΜΗΣΟΥ ΣΩΜΑ ΑΠΌ ΤΟΝ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ!!!.
ΒΓΑΙΝΟΝΤΑΣ ΑΠ’ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ…
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ Μάθημα : Θρησκευτικά Υπ. Καθηγητής : Γ. Καπετανάνης Μαθήτρια : Κατερίνα Ζιάκα Τμήμα : Β 1 Σχολικό.
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
ΣΤΡΑΤΟΣ ΖΟΥΡΟΣ α’1 Π.Π. ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΣΤΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ.. ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ:
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ.
project ΟΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΙ ΜΑΣ ΣΤΙΧΟΙ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΘΕΟΚΤΙΣΤΟΥ
Στη Θεσσαλία υπήρχε κάποτε μια πόλη που την έλεγαν Τραχίνα. Βασιλιάς της ήταν ο Κήυκας, νέος, πλούσιος, γενναίος κι όμορφος, χαρίσματα που δύσκολα θα.
ΘΑΛΕΙΑ ΣΤΑΘΑΤΟΥ Σεπτέμβρης 2015 E2. Κ ΡΙΜΑ ΚΙ ΑΔΙΚΟ Ζωρζ Σαρή.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Η ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΣΧ.ΜΟΝΑΔΑ: 6/ΘΕΣΙΟ ΔΗΜ. ΣΧ. ΑΓΚΑΘΙΑΣ-ΚΥΨΕΛΗΣ ΣΧ.ΕΤΟΣ: ΤΑΞΗ: Α' ΜΑΘΗΤΕΣ: 15 ΔΑΣΚΑΛΑ: ΜΑΝΙΑ ΑΘΗΝΑ.
The cool girls Παναγιώτα Ζαχαρία Χριστίνα Σοβαρά
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
ΞΕΝΙΤΙΑ Ονοματεπώνυμο: Κόνιαρη Ζωή Όνομα Καθηγητή: κ. Ζάχου Μάρθα
Η ΕΥΑΙΣΘΗΤΗ ΚΑΡΔΙΑ Θυμίσαμε στα παιδιά τη προηγούμενη δραστηριότητα μας με τα διαφορετικά είδη καρδιών και προτείναμε να προσθέσουμε μία ακόμη καρδιά ξεχωριστή.
Σύγκριση αποσπασμάτων
Ομαδική Εργασία Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
(Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας) «Κοιμήσου Αστρί»
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
Η μάγισσα του βουνού.
ΔΕΚΑ ΕΝΤΟΛΕΣ Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
Ο Σμυρνιός.
1ο πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε. - Α.Π.Θ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΜΕΡΙΧΩΒΙΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
Ένας Καπετάνιος Θυμάται
Αυτά τα μάτια π' αγκαλιάσανε τη γη αυτά τα μάτια όλο γλύκα χρυσαυγής,
Στρατιώτης στον πόλεμο του Μαραθώνα!
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Το παραμύθι της Περσεφόνης
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
Διαθεματική δραστηριότητα στη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Αργυρώ Μοχιανάκη – 4 ο Γυμνάσιο Ηρακλείου.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ομαδική εργασία στο μάθημα των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας 2 ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης Τμήμα: Α1 Σχολικό Έτος: 2013 – 2014 Διδάσκων: Ν. Πέτσας Συνεργάστηκαν: Βαρβέρη Μαρίνα, Βλαχοκυριάκου Αφροδίτη, Καραθανάση Κατερίνα, Καραμανίδου Ειλιάννα, Κιτρινάκη Φιλιάννα, Λιοτοπούλου Μαριλένα

Θέμα Το θέμα πάνω στο οποίο δουλέψαμε είναι η σύγκριση του δημοτικού τραγουδιού «Ο κυρ Βοριάς» με το ποίημα του Κ. Π. Καβάφη «Δέησις».

«Δέησις» (Κ. Π. Καβάφης) Η θάλασσα στα βάθη της πήρ’ έναν ναύτη.— Η μάνα του, ανήξερη, πηαίνει κι ανάφτει στην Παναγία μπροστά ένα υψηλό κερί για να επιστρέψει γρήγορα και νάν’ καλοί καιροί — και όλο προς τον άνεμο στήνει τ’ αυτί. Aλλά ενώ προσεύχεται και δέεται αυτή, η εικών ακούει, σοβαρή και λυπημένη, ξεύροντας πως δεν θάλθει πια ο υιός που περιμένει.

«Ο κυρ Βοριάς» Ο κυρ Βοριάς παράγγειλε νούλω των καραβιώνε: «Καράβια π’ αρμενίζετε, κάτεργα που κινάτε, εμπάτε στα λιμάνια σας, γιατί θε να φυσήξω, ν’ ασπρίσω κάμπους και βουνά, να κρυώσω κρυές βρυσούλες, κι οσά ’βρω μεσοπέλαγος, στεριάς θε να τα ρίξω». Κι όσα καράβια τ’ άκουσαν, όλα λιμάνι πιάνουν, του κυρ Αντριά το κάτεργο μέσα βαθιά αρμενίζει. «Δε σε φοβούμαι, κυρ Βοριά, φυσήσεις δε φυσήσεις, τι έχω καράβι από καρυά και τα κουπιά πυξάρι, έχω κι αντένες προύντζινες κι ατσάλενα κατάρτια, έχω πανιά μεταξωτά, της Προύσας το μετάξι, έχω και καραβόσκοινα από ξανθής μαλλάκια· κι έχω και ναύτες διαλεχτούς, όλο άντρες του πολέμου, κι έχω κι ένα ναυτόπουλο, που τους καιρούς γνωρίζει, κι εκεί που στήσω μια φορά την πλώρη δε γυρίζω».

«Ανέβα, βρε ναυτόπουλο, στο μεσιανό κατάρτι, για να διαλέξεις τον καιρό, να ιδείς για τον αέρα». Παιζογελώντα ανέβαινε, κλαίοντας κατεβαίνει. «Το τι είδες, βρε ναυτόπουλο, αυτού ψηλά που πήγες;» «Είδα τον ουρανό θολό και τ’ άστρα ματωμένα, είδα την μπόρα που άστραψε και το φεγγάρι εχάθη, και στης Αττάλειας τα βουνά αστραχαλάζι πέφτει». Ώστε να ειπεί, να καλοειπεί, να καλοκουβεντιάσει, βαριά φουρτούνα πλάκωσε και το τιμόνι τρίζει, ασπρογυαλίζει η θάλασσα, σιουρίζουν τα κατάρτια, σκώνονται κύματα βουνά, χορεύει το καράβι, σπιλιάδα του ’ρθε από τη μια, σπιλιάδα από την άλλη, σπιλιάδα από τα πλάγια του κι εξεσανίδωσέ το. Γιόμισε η θάλασσα πανιά, το κύμα παλικάρια, και το μικρό ναυτόπουλο σαράντα μίλια πάγει.

Όλες οι μάνες κλαίγανε κι όλες παρηγοριούνται, μα μια μανούλα ενού παιδιού παρηγοριά δεν έχει. Βάνει τις πέτρες στην ποδιά, τα τρόχαλα στον κόρφο, πετροβολάει τη θάλασσα και τροχαλάει το κύμα. «Θάλασσα, πικροθάλασσα και πικροκυματούσα, πο’ πνιξες το παιδάκι μου, π’ άλλο παιδί δεν έχω». «Δε φταίω η δόλια θάλασσα, δε φταίω εγώ το κύμα, μόν’ φταίει ο πρωτομάστορας που φτιάνει τα καράβια».

Ανάμεσα στο δημοτικό τραγούδι και το ποίημα υπάρχουν αρκετές ομοιότητες αλλά και διαφορές. Η βασική ομοιότητα είναι ότι και τα δύο ποιήματα αναφέρονται σε ναύτες που χάθηκαν στη θάλασσα μετά από τρομερή φουρτούνα («Δέησις»: στίχος 1, «Ο κυρ Βοριάς»: στίχοι 47 – 60). Ομοιότητες

Στο ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη η μητέρα του ναυτικού συνομιλεί με την Παναγία (στίχοι 2 – 4, 5), ενώ αντίστοιχα στο δημοτικό τραγούδι η μάνα του ναυτόπουλου συνομιλεί με τη θάλασσα και το κύμα (στίχοι 69 – 72). Και τα δύο στοιχεία με τα οποία συνομιλούν οι μητέρες ακούν λυπημένα, καθώς δεν μπορούν να κάνουν τίποτε για τους χαμένους άντρες («Δέησις»: στίχοι 7 – 8, «Ο κυρ Βοριάς»: στίχοι 73 – 76).

Όσον αφορά το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί ο Καβάφης αλλά και το δημοτικό τραγούδι, υπάρχουν αρκετοί ιδιωματισμοί (π.χ. «Δέησις»: πηαίνει, «Ο κυρ Βοριάς»: καραβιώνε). Επίσης η γλώσσα που χρησιμοποιείται είναι απλή και κατανοητή για το ευρύ κοινό.

Διαφορές Αρχικά, στο ποίημα «Δέησις» η μητέρα δεν γνωρίζει για το θάνατο του γιου της και προσεύχεται στη Παναγία για να γυρίσει ζωντανός. Αντιθέτως, η μητέρα στο δημοτικό τραγούδι γνωρίζει για τον θάνατο του γιου της και γι αυτό το λόγο είναι θυμωμένη και λυπημένη. Επιπλέον, στο ποίημα του Καβάφη ο λόγος της μάνας είναι ήρεμος και ιερός, αφού προσεύχεται, ενώ ο λόγος της μητέρας στον κυρ Βοριά έχει ένταση και απελπισία. Γι αυτούς τους λόγους ρίχνει πέτρες στη θάλασσα και θρηνεί.

Ακόμη, στο δημοτικό τραγούδι υπάρχουν περισσότερες από μία μητέρες, καθώς χάθηκε ολόκληρο το καράβι και πνίγηκαν όλοι οι ναύτες. Η μάνα του ναυτόπουλου είναι η βασικότερη γι αυτό αναφέρεται κυρίως σε αυτήν. Από την άλλη πλευρά, στο ποίημα υπάρχει μόνο μία μητέρα. Επιπρόσθετα, στο ποίημα «Δέησις» δεν δίνονται ακριβείς πληροφορίες για το που και πως χάθηκαν ο ναύτης, ενώ στον κυρ Βοριά περιγράφεται λεπτομερώς η φουρτούνα.

Τέλος, ο τρόπος με τον οποίο έγραψε το ποίημα ο Καβάφης, περιέχει στοιχεία καθαρεύουσας, ενώ στον κυρ Βοριά η γλώσσα που χρησιμοποιείται είναι καθαρά δημοτική.

Πηγές: 1.Δημοτικό τραγούδι «Ο κυρ Βοριάς»: details&song_id= details&song_id= Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού («Δέησις»): 46&author_id= &author_id=60

Ευχαριστούμε για τον χρόνο και την προσοχή σας!!