1 Βασικές Έννοιες της Οικονομικής Επιστήμης (Επανάληψη ή Εισαγωγή) Τι είναι Οικονομικό Υπόδειγμα; Όφελος Κόστος Αγορές Ελαστικότητα Εξωτερικότητες Οικονομικά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Advertisements

Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Ελαστικότητα 4η Διάλεξη.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ
Ζήτηση των Αγαθών..
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Η ΑΓΟΡΑ 3η Διάλεξη.
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
ΠΑΡΑΓΩΓΗ 5η Διάλεξη.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
1.3 ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Θεωρητικό υπόδειγμα για την μελέτη της οικονομικής δραστηριότητας (Κεφ
Βαγής Σαμαθρακής1 ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Τμήμα Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
3ο ΓΕΛ Κορίνθου (Ασημακόπουλος Γ. ΠΕ 09 - Μπόγια Π. ΠΕ 10) 5.1 ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΑ Ανταλλακτική αξία ενός αγαθού είναι οι μονάδες ενός αλλού.
1 Νέα Θεωρία Μεγέθυνσης Ενδογενής μεγέθυνση. 2 Συνάρτηση παραγωγής προϊόντος Υ t = Y(K, L, A) Y t = [(1-α k )·K t ] α · [(1-α L )·A t ·L t ] 1-α 0
Διαδικασία Καθορισμού Τιμής Πώλησης Αγαθού ή Υπηρεσίας
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 4η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 5 η Οικονομική Αξιολόγηση Έργων και Πολιτικών.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 5η
ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 7 η Αποτίμηση Μη Αγοραίων Αγαθών.
Οικονομία και περιβάλλον ΙΙ Βασικά στοιχεία μικροοικονομίας
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 11 ο: Moνοπώλιο και μονοψώνιο Παρακίνηση: Brush Wellman 2. Το πρόβλημα της μεγιστοποίησης των κερδών του μονοπωλίου Η συνθήκη μεγιστοποίησης.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Βαγής Σαμαθρακής 2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ &
Αρχές Γεωργικής Οικονομίας και Οργάνωση Γεωργικών Επιχειρήσεων 3 η Διάλεξη.
Οι εταιρίες στις ανταγωνιστικές αγορές Κεφάλαιο 14 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 2: ΖΗΤΗΣΗ. Διάλεξη 3. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I. Θεσσαλίας.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 4: Ζήτηση Προσφορά και Αγορά. Διαλέξεις 6 έως 7. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
1 Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 17 ο: Eξωτερικές επιδράσεις και δημόσια αγαθά.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 1 2 Στην αγορά συμμετέχουν πολλοί αγοραστές και πωλητές Τα προσφερόμενα.
ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Οικονομική Ανάλυση Στόχοι Γιατί υπάρχει (αγροτική) πολιτική; Πως αξιολογούμε εναλλακτικές πολιτικές; Πλεονάσματα και ανάλυση.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
Προσφορά, ζήτηση και δυνάμεις της αγοράς Κεφάλαιο 4 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
Διάλεξη 7 Μακροοικονομία. Κεϋνσιανός Σταυρός Πραγματική δαπάνη (Υ): το ποσό που τα νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις και το κράτος δαπανούν σε αγαθά και υπηρεσίες,
Μακροοικονομία Διάλεξη 8. Ισορροπία στο Υπόδειγμα IS-LM Καμπύλη IS: ισορροπία στην αγορά αγαθών Υ = C(Y – T) + I(r) + G Καμπύλη LM: ισορροπία στην αγορά.
Εισαγωγή στην Οικονομική Ι Ζήτηση, Προσφορά, Ελαστικότητες.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 3ο& 4ο
Καταναλωτές , πωλητές και πλεονάσματα
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Μικροοικονομία Διάλεξη 2.
Μικροοικονομία Διάλεξη 1.
ΑΓΟΡΕΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Σε αυτό το Κεφάλαιο θα μάθετε:
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Βασικές Έννοιες της Οικονομικής Επιστήμης (Επανάληψη ή Εισαγωγή) Τι είναι Οικονομικό Υπόδειγμα; Όφελος Κόστος Αγορές Ελαστικότητα Εξωτερικότητες Οικονομικά της Ευημερίας Αποτελεσματικότητα

2 Οικονομικό Υπόδειγμα Τα οικονομικά υποδείγματα προϋποθέτουν ότι: –Οι οικονομικοί παράγοντες (καταναλωτές και επιχειρήσεις) είναι ορθολογικοί –Ορθολογισμός σημαίνει βελτιστοποίηση – κάνε το καλύτερο που μπορείς με αυτά που έχεις –Το κόστος ενός πράγματος (αγαθού) ή μίας υπηρεσίας είναι αυτό που δεχόμαστε να θυσιάσουμε για να το αποκτήσουμε –Παραδείγματα

3 Όφελος (Ζήτηση) Όφελος (Ευρώ) Ποσότητα (Q) Άξονας – Χ Άξονας - Υ Χαρακτηριστικά της Καμπύλης: Αύξουσα Με μειούμενο ρυθμό Οριακό όφελος Τιμή (ανά μονάδα) (Q) Καμπύλη Ζήτησης Συνολικό Όφελος Προσδιοριστικοί Παράγοντες: Τιμή Τιμή άλλων προϊόντων Εισόδημα Προτιμήσεις καταναλωτών Προσδοκίες Μεταβολές της τιμής – κινήσεις πάνω στη καμπύλη Μεταβολές στους άλλους παράγοντες – μετατοπίσεις της καμπύλης

4 Καμπύλες Ζήτησης Πως καταλήγουμε σε μία καμπύλη ζήτησης; Ξεκινώντας με τις καμπύλες ζήτησης κάθε ενός αγοραστή στην αγορά αθροίζουμε στη συνολική (αγοραία) ζήτηση Ο τρόπος που θα αθροίσουμε εξαρτάται από τη φύση του αγαθού: –Ιδιωτικό ή Δημόσιο;

5 ζήτηση = οριακό όφελος Ενός αγοραστή η καμπύλη ζήτησης: μας πληροφορεί για τη ποσότητα του αγαθού που ο αγοραστής είναι διατεθειμένος να αγοράσει σε κάθε συγκεκριμένη τιμή Η ζήτηση του αγοραστή Α QΤιμή (Ευρώ) Η καμπύλη ζήτησης περιέχει επίσης την απαραίτητη πληροφορία που χρειαζόμαστε για να υπολογίσουμε τα συνολικά οφέλη του αγοραστή Α. P = q ή Q = -1/2P + 60

6 Υποθέστε ότι η τιμή του καθαρού αέρα είναι 60 Ευρώ. Πόσο καθαρό αέρα θα ζητήσει ο αγοραστής Α; Ποιο είναι το συνολικό όφελος; Ποιο είναι το πλεόνασμα του αγοραστή Α; Συνολικό όφελος = η επιφάνεια (περιοχή) κάτω από τη καμπύλη ζήτησης (τραπέζιο + τρίγωνο) 30*60 + ½ 30*(120-60) = = 2700 ευρώ Πλεόνασμα Καταναλωτή = συνολικά οφέλη μείον το κόστος του καταναλωτή Α (τρίγωνο) = = 900 ευρώ

7 Αθροίζοντας τις Καμπύλες Ζήτησης Η συνολική ζήτησης είναι το άθροισμα των καμπυλών ζήτησης κάθε ενός καταναλωτή ξεχωριστά Ο τρόπος άθροισης εξαρτάται από τη φύση του αγαθού (δημόσιο ή ιδιωτικό) Δημόσιο αγαθό: μη αποκλεισμός και αδιαιρετότητα –Παραδείγματα Ιδιωτικό αγαθό: διαιρετά αγαθά –Παραδείγματα

8 Δημόσια αγαθά: κάθετη άθροιση Προσθέτουμε τις τιμές κρατώντας τις ποσότητες σταθερές A B Σύνολο QΤιμήQ Q

9 Ιδιωτικό αγαθό: οριζόντια άθροιση Προσθέτουμε τις ποσότητες και κρατάμε τις τιμές σταθερές A B Σύνολο QΤιμήQ QPrice

10 Κάντε μια σύγκριση

11 Κόστος (Προσφορά) Συνολικό Κόστος (Ευρώ) Ποσότητα (Q) Άξονας – Χ Άξονας - Υ Χαρακτηριστικά της Καμπύλης: Αύξουσα Με αυξανόμενο ρυθμό Οριακό κόστος Τιμή (ανά μονάδα) (Q) Καμπύλη Προσφοράς Συνολικό Κόστος Προσδιοριστικοί Παράγοντες: Κόστος εισροών Κόστος τεχνολογίας Προσδοκίες

12 Αγορές Αγορά είναι μία ομάδα παραγωγών και αγοραστών ενός συγκεκριμένου αγαθού ή υπηρεσίας Ανταγωνιστική αγορά είναι η αγορά ενός ομοιογενούς προϊόντος όπου ο αριθμός αγοραστών και πωλητών είναι τόσο μεγάλος ώστε η επίπτωση ενός αγοραστή ή πωλητή στην αγορά είναι αμελητέα Ισορροπία αγοράς είναι το σημείο τομής των καμπυλών προσφοράς και ζήτησης Σε ανταγωνιστικές αγορές (χωρίς εξωτερικότητες) οι οικονομολόγοι θα σας πουν ότι οι πόροι (εισροές) κατανέμονται αποτελεσματικά (όχι απαραίτητα ίσα) Τα αγαθά κατανέμονται σε αυτούς (καταναλωτές) που ωφελούνται περισσότερο Τα αγαθά παράγονται από αυτούς (παραγωγούς) που μπορούν να τα παράγουν φθηνότερα Όλες οι αμοιβαία ωφέλιμες ανταλλαγές πραγματοποιούνται

13 Ελαστικότητα

14 Εξωτερικότητες Τιμή ή Κόστος Ευρώ) Ποσότητα (Q) Οριακό κόστος ζημιάς στο περιβάλλον Οριακό όφελος (καμπύλη ζήτησης για το προϊόν) Οριακό κόστος παραγωγής του προϊόντος (καμπύλη προσφοράς) Οριακό κόστος παραγωγής του προϊόντος με την εξωτερικότητα Εξωτερικότητες: Αρνητικές (παραδείγματα) Θετικές (παραδείγματα) Ενσωμάτωση εξωτερικότητας Μηχανισμός Αποτελέσματα Προσοχή: Να συμπεριλαμβάνουμε όλα τα είδη κόστους και οφέλους (να εσωτερικεύουμε την εξωτερικότητα) Τιμή ή Κόστος Ευρώ) Ποσότητα (Q) Οριακό κόστος ζημιάς στο περιβάλλον Οριακό όφελος (καμπύλη ζήτησης για το προϊόν) Οριακό κόστος παραγωγής του προϊόντος (καμπύλη προσφοράς) Οριακό κόστος παραγωγής του προϊόντος με την εξωτερικότητα

15 Οικονομικά της ευημερίας: επανάληψη Κριτήρια –Pareto: Κάποιοι άνθρωποι σε καλύτερη θέση και κανείς σε χειρότερη –Kaldor-Hicks: Τα κέρδη αυτών που βρίσκονται σε καλύτερη θέση (κερδισμένων) μεγαλύτερα από τις απώλειες αυτών που βρίσκονται σε χειρότερη θέση (χαμένων). Με άλλα λόγια οφέλη>κόστους –Εάν επιτραπεί η αποζημίωση των χαμένων τότε το κριτήριο Kaldor-Hicks είναι, εν δυνάμει, Pareto αποτελεσματικό. –Το κριτήριο Κaldor-Hicks είναι ο οδηγός της ανάλυσης Κόστους- Οφέλους. Προσοχή όμως, δεν λέει να εκτελέσουμε την επένδυση (ή πρόγραμμα) που έχει όφελος μεγαλύτερο του κόστους αλλά την επένδυση εκείνη (ή πρόγραμμα) που έχει τη μεγαλύτερη διαφορά ανάμεσα σε εναλλακτικές επενδύσεις (ή προγράμματα) –Αποδοτικότητα κόστους: διάλεξε ένα στόχο και πέτυχέ τον με το μικρότερο δυνατό κόστος.

16 Δύο δρόμοι για την αποτελεσματικότητα Όφελος ή Κόστος Q Καμπύλη συνολικού οφέλους Καμπύλη συνολικού κόστους Q* Οριακό Όφελος ή Κόστος Q Q* Μέγιστο καθαρό όφελος