Πολιτική Φιλοσοφία 2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ Η ανταποδοτική δικαιοσύνη αφορά την σχέση δούναι και λαβείν, όπου θα πρέπει να υπάρχει ισότητα π.χ. παροχής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Advertisements

Παραγωγα δικαιωματα – κυπριακη πρακτικη υπο το φως των ευρωπαϊκων και διεθνων υποχρεωςεων Νικολέττα Χαραλαμπίδου – ΚΙΣΑ – Κίνηση για Ισότητα, Στήριξη,
Βασική πολιτική μικροοικονομία Μάνθος Ντελής. Ελεύθερη αγορά  Τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλο βάρος στη σπουδαιότητα της έννοιας ελεύθερη αγορά.
Ελέυθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
 Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα  Ε.Ο.Κ..
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Με ποιoύς τρόπους ασκείται η εξουσία; 3.1. Εξουσία και πολιτική εξουσία Εξουσία είναι συνυφασμένη με τις Ανθρώπινες σχέσεις Ανάμεσα σε αυτόν που ασκεί.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
Οι 12 Προτροπές προς Έλληνα
6.1. Δικαιώματα και υποχρεώσεις
Ο Μηχανισμός της Αγοράς του Άνταμ Σμιθ
ΤΙ ΕΙΝΑΙ WIKI Eίναι μία ιστοσελίδα που επιτρέπει στους χρήστες της να προσθέσουν, να αφαιρέσουν, ή να επεξεργαστούν το περιεχόμενό της, πολύ γρήγορα και.
Δικαιώματα Χριστίνα Πανταζάκου.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
Η ΜΕΤΕΝΣΑΡΚΩΣΗ ΚΑΙ Η ΛΥΤΡΩΣΗ Η ιδέα της μετενσάρκωσης, η οποία ως έννοια εισάγεται πρώτη φορά στις Ουπανισάδες (800 πΧ), είναι θεμελιώδης στον Ινδουισμό.
ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ; Οι βασικοί οικονομικοί λόγοι για την κυβερνητική παρέμβαση είναι:  Ο επιχειρηματικός κύκλος- οι αποφάσεις σχετικά με.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Μέθοδοι οργάνωσης νοσηλευτικής εργασίας Κατά ασθενή μέθοδος
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
ΟΙ ΗΘΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ KEΦΑΛΑΙΟ 3. Η μελέτη της ηθικής παίζει σπουδαίο ρόλο σήμερα στην διοίκηση και μπορεί να καθορίσει τις δραστηριόητες.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
Bertrand Russel Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει. Αν ένα παιδί ζει.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
Σχέσεις δικαίου ΕΕ και εθνικών δικαίων. Σχέσεις εξελισσόμενες Η ΕΕ εξελίσσεται διαρκώς. Νέες αρμοδιότητες και νέα όργανα. Παράλληλα, νέα έννοια ήδη υφιστάμενων.
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΟΡΙΣΜΟΣ Πολίτευμα είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.. H ηθική περιλαμβάνει τις αρχές που ορίζουν το τι είναι σωστό και το τι όχι. Ως ηθική συμπεριφορά ορίζεται η επίδειξη μιας.
ΘΕΜΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ Φοιτητής : Πάτακας Δημήτριος ΑΕΜ : 3279 Εξάμηνο : Στ΄ Μάθημα :
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
Στην Αμερική από το 1940 – 1960 κυριαρχούσε το υπόδειγμα σύζυγος – μητέρα – νοικοκυρά. Στην Ελλάδα το υπόδειγμα αυτό εμφανίζεται μέχρι τα μέσα της δεκαετίας.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 3ο& 4ο
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ 2017
Ερμηνευτική προσέγγιση
Οι νέες πολιτικές έννοιες
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
ΝΕΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΜΕΣΑ.
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη)
Ένταξη χωρίς πίστη; Διαστάσεις του θρησκευτικού φαινομένου στην Ελλάδα
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Ο εθελοντισμός άλλοτε και σήμερα
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία.
Piaget Ο Piaget υπήρξε υποστηρικτής της ελευθερίας και του σεβασμού του παιδιού από τους ενήλικες, της άμεσης δημοκρατίας στο σχολείο, της ηθικής ισότητας.
GHANDI Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΗΧΑΝΕΣ
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Κομματικός Φανατισμός
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
ΗΘΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
Εισαγωγή στην μέθοδο του κοινωνικού σχεδιασμού
Η έννοια της επιχείρησης
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Οι 12 Προτροπές προς Έλληνα
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πολιτική Φιλοσοφία 2

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ Η ανταποδοτική δικαιοσύνη αφορά την σχέση δούναι και λαβείν, όπου θα πρέπει να υπάρχει ισότητα π.χ. παροχής αντιπαροχής αλλά και την ποινική δικαιοσύνη που αφορά π.χ. την ισότητα εγκλήματος – τιμωρίας. Η διανεμητική αφορά την σχέση μέρους και όλου και έχει να κάνει με το πώς διανέμονται αγαθά και υποχρεώσεις.

Η κοινωνική δικαιοσύνη ως έννοια είναι πρόσφατη – χρησιμοποιείται από το 1850 και δεν αρέσει σε όλους. Αναπτύχθηκε όταν οι φιλόσοφοι άρχισαν να θεωρούν τους βασικούς κοινωνικούς και οικονομικούς θεσμούς, οι οποίοι καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη διανομή των ωφελημάτων και των βαρών, αντικείμενο που προσφερόταν προς ηθική και πολιτική διερεύνηση.

Δύο λόγοι ενασχόλησης με την ιδέα της κοινωνικής δικαιοσύνης 1. Η αναβίωση της πολιτικής και ηθικής φιλοσοφίας στο έργο του Ρωλς. Ο Ρωλς έβαλε ξανά την ηθική φιλοσοφία στην συζήτηση. 2. «η δικαιοσύνη αποτελεί την πρώτιστη αρετή των κοινωνικών θεσμών» (Ρωλς). Αυτή η θέση είναι αμφιλεγόμενη, καθώς κάποιοι πιστεύουν ότι υπάρχουν και άλλοι στόχοι που μπορεί να είναι και σημαντικότεροι, π.χ. όχι η δικαιοσύνη, αλλά η ευτυχία.

η δικαιοσύνη θέτει περιορισμούς σε ό,τι μπορούμε να κάνουμε. Δεν μας λέει τα πάντα αφενός και αφετέρου δεν μας μιλά για τις αρετές που που επιδεικνύουμε στον ατομικό μας βίο.

Δικαιοσύνη: έννοια και αντιλήψεις «Έννοια»: είναι η γενική δομή ή ίσως η γραμματική ενός όρου όπως π.χ. η δικαιοσύνη, η ελευθερία και η ισότητα. «Αντίληψη» είναι ο συγκεκριμένος προσδιορισμός της έννοιας που αποκτούμε όταν συμπληρώσουμε τις λεπτομέρειες.

Το ερώτημα: δικαιολογείται το κράτος να χρησιμοποιεί τον κατασταλτικό του μηχανισμό προκειμένου οι πολίτες να αλληλοαναγκάζονται να ενεργούν με συγκεκριμένους τρόπους (που μπορεί και κάποιοι να θεωρούν εσφαλμένους);

Η δικαιοσύνη μπορεί να είναι πρωταρχική αρετή αλλά δεν είναι και η μοναδική. Υπάρχουν και άλλες έννοιες πολιτικές, οι οποίες είναι ηθικά αξιόλογες (ελευθερία, δημοκρατία) με τις οποίες δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτει εντελώς. Ενώ στόχος μας πρέπει να είναι η καλύτερη δυνατή συμφιλίωση, τούτο δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να αποφεύγεται η πιθανότητα σύγκρουσης των εννοιών συγχωνεύοντάς τους. Η σαφήνεια επιτυγχάνεται όταν διατηρούμε τις έννοιες όσο το δυνατόν περισσότερο διακριτές.

παραδείγματα Φανταστείτε δύο κοινωνίες. Στη μία, αποφασίζεται με δημοκρατική ψηφοφορία ποιες θρησκείες είναι επιτρεπτό να λατρεύονται. Στην άλλη, υπάρχει ένα Σύνταγμα που κατοχυρώνει για κάθε άτομο το δικαίωμα να πιστεύει στη θρησκεία της επιλογής του. Ποια κοινωνία είναι η καλύτερη και ποια κοινωνία η πιο δημοκρατική;

Σε ένα παρεμφερές παράδειγμα: στην μία, αποφασίζεται με δημοκρατική ψηφοφορία ότι θα πρέπει υποχρεωτικά να αναγράφεται το θρήσκευμα στην αστυνομική ταυτότητα. Στην άλλη, υπάρχει ένα Σύνταγμα που κατοχυρώνει για κάθε άτομο την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης. Ποια κοινωνία είναι η καλύτερη και ποια κοινωνία η πιο δημοκρατική;

Ας πούμε ότι μια κοινωνία δεν εμποδίζει την ελευθερία του λόγου, δηλαδή δεν εμποδίζει στους πιστούς να εξηγούν γιατί πρέπει να τους επιτρέπεται να ακολουθούν το τελετουργικό της κλπ. – απλώς τους εμποδίζει όμως να το ακολουθούν. Συμπέρασμα: Κάποιες αποφάσεις πρέπει να επαφίενται στα άτομα και όχι στην κοινότητα.

Θέση: μια κοινωνία θα μπορούσε να είναι απολύτως δίκαιη χωρίς να είναι μια τέλεια κοινωνία. Το κριτήριο της δικαιοσύνης είναι ένα κριτήριο να κρίνει κανείς το εάν μια κοινωνία είναι η καλύτερη δυνατή, αλλά δεν είναι το μοναδικό. Π.χ. «Μπορεί σε μια κοινωνία όπου ο καθένας λαμβάνει ό,τι δικαιούται, η πλειοψηφία των μελών της να πλήττει ή, ακόμη χειρότερα, να μην πλήττει, καθηλωμένη στον καναπέ και παρακολουθώντας διαρκώς τηλεόραση». Ερώτημα: Μπορεί η δικαιοσύνη να μας πει τι θα πρέπει να επιλέγουν οι άνθρωποι να κάνουν με τα δικαιώματά τους ή με τα αγαθά που διαθέτουν;

Είναι η δικαιοσύνη «βαρετή»; Στην ταινία «ο Τρίτος Άνθρωπος» του Όρσον Γουέλς ο ίδιος περιγράφει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελβετίας και της Φλωρεντίας όταν την κυβερνούσαν οι Βοργίες. Η Φλωρεντία ήταν μια βίαιη πόλη που δεν φημιζόταν για την κοινωνική δικαιοσύνη, μας πρόσφερε όμως την Αναγέννηση. Η Ελβετία που υπήρξε πρότυπο ειρήνης και κοινωνικής αλληλεγγύης μας πρόσφερε το ρολόι τοίχου με τον κούκο. Είναι τυχαίο;

Νίτσε Η άποψη του Αλέξις ντε Τοκβίλ είναι χαρακτηριστική για την δημοκρατία στην Αμερική, μια άποψη βέβαια που εξηγείται από το γεγονός ότι και ο ίδιος ήταν αριστοκράτης. Επικρίνει την αμερικανική πρακτική να κληρονομείται ο πλούτος εξίσου σε όλα τα αρσενικά παιδιά και όχι στον πρωτότοκο, όπως στην Γαλλία θα ήταν καταστροφική διότι οδηγεί σε διανοητική μετριότητα.

FR. HAYEK ( ) 1. Σύμφωνα με αυτόν, η ιδέα της κοινωνικής δικαιοσύνης είναι μια χίμαιρα, ένα είδος σύγχυσης που υποστήριζε ότι αποτελεί «κατηγορικό σφάλμα». Και αυτό γιατί η ιδέα πως μια κοινωνία μπορεί να χαρακτηρίζεται δίκαιη ή άδικη είναι παρανόηση της έννοιας της δικαιοσύνης, αφού η δικαιοσύνη χαρακτηρίζει τις πράξεις που είναι κατηγόρημα των δρώντων.

2. κάθε εξαναγκαστική αναδιανομή από το κράτος, η οποία υπερβαίνει την ικανοποίηση των βασικών αναγκών, συνιστά αδικαιολόγητη παρέμβαση στην ατομική ελευθερία.

Αγορά Η αγορά είναι η μόνη διαδικασία που έχει ανακαλυφθεί ως τώρα, στην οποία η πληροφορία διασκορπισμένη επ’ άπειρον μεταξύ εκατομμυρίων ανθρώπων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί προς όφελος όλων. Η πολιτική και το κράτος είναι καταδικασμένη να παραμένει πάντα περιορισμένη και μερική, ανίκανη καθώς είναι να συλλάβει το σύνολο των μεταβλητών που διαμορφώνουν την κοινωνική αλληλεπίδραση.

Αντεπιχειρήματα Οι άνθρωποι δύνανται να φέρουν ευθύνη ακόμη και για αποτελέσματα που δεν ήταν στις προθέσεις τους (π.χ. αμελής οδηγός που δεν έλεγξε τα φρένα του αυτοκινήτου του). Σημασία δεν έχει εάν κάποιος επιθυμεί την αδικία, αλλά εάν είναι υπεύθυνος για το γεγονός πως αυτή υπάρχει. Η προσπάθεια του Χάγιεκ να κόψει το δεσμό ανάμεσα στην ατομική δράση και στα συνολικά διανεμητικά αποτελέσματα αποτυγχάνει. Ως άτομα μπορούμε να δράσουμε πολιτικά σε συνεργασία με άλλα άτομα ώστε να εμποδίσουμε αποτελέσματα που, ως άτομα, ενδέχεται να αδυνατούμε να ελέγξουμε.