ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ Διάλεξη 4 «Ο ήχος»
Η δύναμη του ήχου ένταση (dB) Vs. ισχύς (W) η σχέση τους παραδείγματα
Τυπικά επίπεδα ήχου σε Decibel και Watt
Ο ψηφιακός ήχος
Προετοιμασία των αρχείων ψηφιακού ήχου Μικρόφωνο Ψηφιοποίηση αναλογικού υλικού Λογισμικό ήχου Προσοχή χρειάζεται: στη ρύθμιση επιπέδου στην εξισορρόπηση ποιότητας και όγκου
Ορίζοντας τα κατάλληλα επίπεδα ηχογράφησης πρακτικές συμβουλές τα όρια των τιμών η επαναληπτική διαδικασία
Επεξεργασία ψηφιακών ηχογραφήσεων
αποκοπή (trimming) ένωση και συναρμολόγηση κανονικοποίηση μετατροπή μορφής επανάληψη ή μείωση της δειγματοληψίας βαθμιαία αρχή και τέλος εξισορρόπηση επιμήκυνση του χρόνου ψηφιακή επεξεργασία σήματος αναστροφή ήχων πολλαπλά κομμάτια
Κανονικοποίηση
Μέγεθος αρχείου ως προς την ποιότητα
ΡΥΘΜΟΣ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (bit rate) Εκφράζει το ρυθμό με τον οποίο δημιουργούνται ή μεταδίδονται ψηφιακά δεδομένα (bits) κατά την παραγωγή, αναπαραγωγή ή μετάδοση του ψηφιακών δεδομένων. Ορίζεται ως το γινόμενο F x M, όπου: F: συχνότητα δειγματοληψίας (sampling frequency) τα δείγματα ανά δευτερόλεπτο Μ: μέγεθος δείγματος (bit depth) bits/δείγμα
ΡΥΘΜΟΣ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (bit rate) ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1 Στις προδιαγραφές ήχου για μουσικό CD τα μεγέθη είναι: F= Hz και M=16 bits/δείγμα Συνεπώς το bit rate θα είναι: x 16 = bps ή 690 Κbps
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΕΓΕΘΟΥΣ ΑΡΧΕΙΟΥ Πολλαπλασιάζω το bit rate επί τη διάρκεια (sec) Χωρητικότητα (bits) = [Συχνότητα (Hz) x Μέγεθος δείγματος (bits)] x Διάρκεια (sec) * Αν έχω πολλά κανάλια, τότε πολλαπλασιάζεται το μέγεθος του αρχείου αναλόγως
ΡΥΘΜΟΣ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (bit rate) ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2 Ένα λεπτό από τη μουσική του παραδείγματος 1 πόσο μεγάλο αρχείο θα δώσει? (σε στερεοφωνική έκδοση)
ΜΕΡΟΣ Β’ Συμπίεση δεδομένων
Ορισμος συμπιεσης
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΥΜΠΙΕΣΤΕΣ διαφοροποίηση γνωση της διαδικασιας δημιουργιας «ψυχοφυσιολογικοι» συμπιεστες
ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑΣ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ
ΛΟΓΟΣ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ Λογος συμπιεσης = αρχικο μεγεθος δεδομενων / Μεγεθος συμπιεσμενων δεδομενων Πχ jpeg 20:1 (εικοσι προς ενα)
compession rate Vs. compression ratio
ΕΙΔΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ
ΑΠΩΛΕΣΤΙΚΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗ
ΜΗ ΑΠΩΛΕΣΤΙΚΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗ
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ RLE
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ HUFFMAN (α)
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ HUFFMAN (β)
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ HUFFMAN (γ)
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ HUFFMAN (δ)
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ HUFFMAN οφελος Κωδικοποιηση της αλληλουχιας
ΑΣΚΗΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ HUFFMAN Να κωδικοποιηθει η συμβολοσειρα «ΘΗΤΑ» με πινακα συχνοτητων Α:0,4, T:0,1, H:0,3 και Θ:0,2.
Άλλες ασκήσεις Να κωδικοποιηθει η συμβολοσειρα «ΘΗΤΑ» με πινακα συχνοτητων Α:0,4, T:0,1, H:0,3 και Θ:0,2.
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΗΧΗΤΙΚΗΣ ΣΚΙΑΣΗΣ Τα γνωστά πρότυπα δεδομένων MP3 και AC-3 Dolby Digital βασίζονται σε αυτό – αντίστοιχα σε JPEG (χρώμα, υψηλές)
ΤΥΠΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΤΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΜP3
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΕΓΕΘΟΥΣ ΑΡΧΕΙΟΥ
ΑΣΚΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΜΕΓΕΘΟΥΣ ΑΡΧΕΙΟΥ Τι μέγεθος αρχείου θα προκύψει από στερεοφωνική ψηφιακή ηχογράφηση μουσικού κομματιού διάρκειας ενός λεπτού σε ποιότητα CD (44.1KHz) και βάθος 16bit σε μορφή MP3; (Να υπολογιστεί αναλογία συμπίεσης MP3 1:14).