ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Από την Res publica στην Αυτοκρατορία
Ρωμαϊκή ολιγονομία – mores maiorum Χαρακτηριστικό του αρχαιότερου ρωμαϊκού δικαίου, ιδίως του ιδιωτικού, είναι η ολιγονομία Δεν ρυθμίζονται από νόμους ορισμένα βασικά ζητήματα : Η πατρική εξουσία (patria potestas) Η κυριότητα (dominium) Ο ενοχικός δεσμός (obligatio) Η κληρονομική διαδοχή (successio) Τα ζητήματα αυτά ρυθμίζονται από τα πάτρια ήθη ( mores maiorum), δηλ. εθιμικούς κανόνες δικαίου που ανάγονται στους δημιουργούς του ρωμαϊκού κράτους
Οι πηγές του ρωμαϊκού δικαίου Περίοδος της Respublica ( π. Χ.) Δωδεκάδελτος Νόμος Νόμοι ψηφισμένοι στα comitia (Leges) – Νόμοι ψηφισμένοι στα concilia plebis (Plebiscita) Πραιτορικά Ήδικτα (Edicta): ius praetorium Αυτοκρατορική περίοδος (27 π. Χ. – 330 μ. Χ.) Συγκλητικά δόγματα (Senatus consulta) Αυτοκρατορικές διατάξεις (Constitutiones) Το έργο των νομομαθών (ius)
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΕΠΙ RES PUBLICA
1. Δωδεκάδελτος Νόμος Lex Duodecim Tabularum Ο Δωδεκάδελτος δεν έχει σωθεί ακέραιος Γνωρίζουμε αρκετές διατάξεις από μεταγενέστερους συγγραφείς Περιέχει κατάλογο όλων των νόμιμων αγωγών Δικονομικές διατάξεις : προϋποθέσεις δίκης, κλήτευση, ομολογία, έκδοση απόφασης, εκτέλεση απόφασης Οικογενειακό δίκαιο : προϋποθέσεις γάμου, διαζυγίου, γνησιότητα τέκνων, επιτροπεία, επιμέλεια, χειραφεσία Κληρονομικό δίκαιο : διαθήκη ως ιδιωτική δικαιοπραξία Εμπράγματο δίκαιο : κυριότητα ακινήτων, μεταβίβασή της, παραγραφή Ενοχικό δίκαιο : προσωπική εγγύηση για δάνειο, ενοχική δέσμευση (sponsio) Αδικήματα ιδιωτικά : κατά προσώπου, περιουσίας, και ποινές Αδικήματα δημόσια : ανθρωποκτονία, εμπρησμός, ψευδομαρτυρία, μαγεία, απαγόρευση ταφής νεκρού μέσα σε πόλη, απαγόρευση νυχτερινών συναθροίσεων
Σημασία Δωδεκαδέλτου Αποδέσμευση του δικαίου από τη θρησκεία, αποκάλυψη της γνώσης του σε όλους, περιορισμός προνομίων των ποντιφήκων Δημιουργία ενός corpus διατάξεων που ρυθμίζουν πολλά ζητήματα Έγγραφη κατοχύρωση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων τον πολιτών Ισότητα όλων ενώπιον του νόμου
Χαρακτηριστικά Δωδεκαδέλτου Ο πρώτος ψηφισμένος νόμος (lex rogata) Ένα από τα εκτενέστερα ρωμαϊκά νομοθετήματα Θεωρείται η βάση του ρωμαϊκού δικαίου : « η πηγή όλου του ιδιωτικού και δημοσίου δικαίου » ( Λίβιος ) O μακροβιότερ o ς νόμος : Παραμένει σε ισχύ έως τον Ιουστιανιανό Το σημαντικότερο νομικό μνημείο της Ρώμης μέχρι την Ιουστινιάνεια Κωδικοποίηση
2. Leges Θεωρητικά, προϊόν συνεργασίας Αρχόντων – Συγκλήτου – Λαού Στην πράξη, πρωτοβουλία κυρίως του άρχοντα ( ύπατοι – πραίτορες ), που συντάσσει και προτείνει το νόμο Ψηφίζονται από τις δύο συνελεύσεις των Ρωμαίων πολιτών : Comitia centuriata Comitia tributa Η Σύγκλητος παρέχει την έγκρισή της (auctoritas) Από τον 2 ο αι. π. Χ. περιορίζονται μόνο σε κήρυξη πολέμου, διεθνείς συμβάσεις, μαζικές απονομές πολιτείας Παύουν επί ηγεμονίας ( ο τελευταίος νόμος ψηφίστηκε στα τέλη του 1 ου αι. μ.X.)
Νομοθετική διαδικασία στα comitia Την πρωτοβουλία για την θέσπιση νέου νόμου έχει άρχοντας με αρμοδιότητα σύγκλησης λαϊκής συνέλευσης Η πρόταση ( rogatio) υποβάλλεται στη Σύγκλητο, όπου συζητείται Το σχέδιο νόμου δημοσιοποιείται (promulgatio) στο Forum για τρεις εβδομάδες Σε ανεπίσημες συνελεύσεις (contiones) γίνονται συζητήσεις και δημηγορίες ρητόρων και πολιτικών επί του σχεδίου νόμου Ο άρχοντας έχει την ευχέρεια να υιοθετήσει ή να αγνοήσει τις υποδείξεις ή να αποσύρει το νομοσχέδιο Το νομοσχέδιο υποβάλλεται σαν ερώτημα στη λαϊκή συνέλευση, η οποία ψηφίζει ‘ναι’ ή ‘όχι’ (lex rogata) Ο νόμος παίρνει το όνομα του άρχοντα (π.χ. lex Valeria)
3. Plebiscita Από το 449, η συνέλευση των πληβείων (concilia plebis) εκδίδει φηφίσματα (plebiscita) που περιέχουν αιτήματα προς τη σύγκλητο και τους άρχοντες Το 287 π.Χ. (Lex Hortensia) εξομοιώνονται με τις leges και γίνονται δεσμευτικά για όλους τους Ρωμαίους ( και όχι μόνο τους πληβείους ) Ψηφίζονται από τα concilia plebis μετά από πρόταση των δημάρχων Η σύγκλητος παρέχει την συναίνεσή της πριν από την ψήφιση Από τον 3 ο αι. π.Χ. γίνονται η κύρια πηγή δικαίου
4. Το πραιτορικό δίκαιο (ius praetorium ή ius honorarium) Στην έναρξη της θητείας του ο πραίτορας εκδίδει Ήδικτο (edictum) με το οποίο ανακοινώνει το πρόγραμμά του Στο ήδικτο αναφέρονται λεπτομερώς όλες οι ενέργειες που θα επιτρέψει, αυτές που θα απαγορεύσει, και οι περιπτώσεις για τις οποίες θα οργανώσει δίκη, χορηγώντας αγωγή και άλλα ένδικα βοηθήματα Η διακήρυξη (e-dicere) γίνεται ενώπιον άτυπης λαϊκής συνέλευσης (contio). Αναρτάται σε πίνακα (album) K ατά τη διάρκεια της θητείας του, εκδίδει μεμονωμένες πράξεις για θέματα που υποβάλλονται στην κρίση του Το σύνολο των πράξεων του πραίτορα αποτελεί το ius praetorium
Η συμβολή του Πραίτορα στην εξέλιξη του ρωμαϊκού δικαίου Το ius praetorium είναι συγκεκριμένο και ευέλικτο Συμβάλλει στην αναγνώριση νέων ιδιωτικών δικαιωμάτων, που δεν προβλέπονταν έως τότε από το ius civile Παρέχει ένδικη προστασία και σε περιπτώσεις που δεν καλύπτονταν από το ius civile Παρέχει κύρωση σε άτυπες, συναινετικές συμβάσεις στηριζόμενες στην πίστη (fides), μη προβλεπόμενες από το ius civile
Η εξέλιξη του πραιτορικού δικαίου Το ήδικτο του κάθε πραίτορα ισχύει μόνο όσο και η θητεία του ( ένα έτος ) Όμως οι πραίτορες ενσωματώνουν το « πρόγραμμα » των προκατόχων τους στο δικό τους ήδικτο Το ius praetorium αναπτύσσεται από το 125 π. Χ. μέχρι το 120 μ. Χ. Αντισταθμίζει την ολιγονομία, συμπληρώνει τα κενά δικαίου
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΔΙΚΑΟΥ ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ
1. Το πραιτορικό δίκαιο επί ηγεμονίας Τον 1 ο αι. της ηγεμονίας οι πραίτορες εξακολουθούν να δικαιοδοτούν Το 120 μ. Χ. ο αυτοκράτορας Αδριανός αναθέτει στον νομομαθή Salvus Iulianus την κωδικοποίηση του πραιτορικού ηδίκτου (edictum perpetuum) Έκτοτε το πραιτορικό δίκαιο παύει να ανανεώνεται και αποκρυσταλλώνεται Από τον 2 ο αι. μ. Χ. η Έκτακτη Διαγνωστική Διαδικασία ( cognitio extra ordinem) ανταγωνίζεται το σύστημα της πραιτορικής formula Δικαιοσύνη πλέον απονέμει ο αυτοκράτορας και εκπρόσωποί του
2. Συγκλητικά δόγματα Επί Res publica οι αποφάσεις της Συγκλήτου δεν έχουν ισχύ νόμου Επί Ηγεμονίας, η έκδοση συγκλητικών δογμάτων (Senatus consulta) γίνεται άφθονη, υποκαθιστώντας τη νομοθετική αρμοδιότητα των comitia Τον 2 ο αι. μ. Χ. τα συγκλητικά δόγματα αποκτούν ισχύ νόμου Στην πραγματικότητα εκφράζουν την βούληση του αυτοκράτορα, ο οποίος τα προκαλεί
F ο rum Romanum: Η Curia
3. Αυτοκρατορικές διατάξεις (constitutiones principum) Με τη μεταβολή του πολιτεύματος, οι αυτοκρατορικές διατάξεις γίνονται η κύρια πηγή νομοθεσίας Η Lex de imperio εκχωρεί στον μονάρχη τη νομοθετική εξουσία T α πρώτα αυτοκρατορικά ήδικτα : επί Αυγούστου K αθίστανται προοδευτικά αποκλειστική πηγή δημιουργίας κανόνων δικαίου. Αντιστοιχούν στις leges της αυτοκρατορικής περιόδου, σύμφωνα με τους νομικούς του 2 ου -3 ου αι. μ.Χ. Η αυτοκρατορική βούληση έχει ισχύ νόμου: Quod Principi placuit, legis habet vigorem (Ουλπιανός, D pr.)
Είδη constitutiones Edicta (διατάγματα) : γενική εμβέλεια Decreta (αποφάσεις) : δικαστικές κρίσεις που λόγω της auctoritas έχουν ισχύ νομολογίας Rescripta («αντιγραφές»): γραπτές απαντήσεις σε αιτήματα ιδιωτών) Mandata (εντολές) διοικητικές οδηγίες σε άρχοντες και υπαλλήλους της αυτοκρατορικής διοίκησης
4. Το έργο των νομομαθών (ius ή iuris prudentia) Πρωτοεμφανίζονται τον 3 ο αι. π. Χ. αλλά ακμάζουν τον 1 ο και 2 ο αι. μ. Χ. Προνόμιο των ιερατικών οικογενειών ( Ποντίφηκες ), π. χ. Aelii Paetii, Mucii Scaevola. Αργότερα και νέα πρόσωπα (π.χ. Κάτων) Μέσα 2 ου αι. π.Χ.: συντάσσονται τα πρώτα νομικά έργα για το ius civile 1 ος π.Χ. αι.: Quintus Mucius Scaevola, συντάσσει έργο σε 18 βιβλία για το ius civile, ασκεί μεγάλη επιρροή Μέθοδος : Περιπτωσιολογική – πρακτική μέθοδος. Χωρίς θεωρητική – συστηματική επεξεργασία του δικαίου Διευρύνουν το παραδοσιακό δίκαιο μέσω της διασταλτικής ερμηνείας – αναλογικής εφαρμογής παλαιών διατάξεων Ουλπιανός
Το έργο των νομομαθών Α. Θεωρητικά συγγράμματα Σχολιασμός του ius civile ( π. χ. Δωδεκαδέλτου : Labeo, Gaius) Σχολιασμός του πραιτορικού ηδίκτου(ad edictum) Συζητήσεις υποθετικών περιπτώσεων με μαθητές (Quaestiones, disputationes) Διδακτικά εγχειρίδια και μονογραφίες: De officio proconsulis (Paulus), Institutiones (Gaius), Sententiae (Paulus), Enchiridion (Pomponius) Β. Γνωμοδοτική δραστηριότητα Responsa : γνωμοδοτήσεις σε νομικά ερωτήματα, αρχικά προφορικά, μετά εγγράφως ( π. χ. Παπινιανού ) Epistulae : παραπλήσιες, απαντήσεις προς πελάτες
Ius publice respondendi O A ύγουστος απένειμε σε ορισμένους νομικούς το προνόμιο (beneficium) να παρέχουν γνωμοδοτήσεις εξ ονόματός του Οι επόμενοι αυτοκράτορες διευρύνουν τον κύκλο των νομικών που έχουν το ius respondendi To κύρος του Αυτοκράτορα υποκαθιστά το κύρος του νομικού Γάιος (2 ος αι. μ.Χ.): τα responsa των νομομαθών αποελούν πηγές του δικαίου, μαζί με τις leges, constitutiones principum, senatus consulta, edicta 30 νομικοί είναι γνωστό ότι είχαν το προνόμιο ( επί συνόλου 60 γνωστών )
Το πρόβλημα της απόκλισης των γνωμοδοτήσεων Οι γνώμες των νομικών δεν είναι πάντα συγκλίνουσες Αδριανός : Ο νόμος της ομοφωνίας οι γνωμοδοτήσεις είναι δεσμευτικές για το δικαστή εφ ’ όσον είναι ομόφωνες Άλλως, ο δικαστής κρίνει κατά συνείδηση Μ. Κωνσταντίνος (321 μ. Χ.): αρχικά ορίζει ότι τα σχόλια του Παύλου και του Ουλπιανού επί του έργου του Παπινιανού δεν έχουν δεσμευτική αξία, μετά αποκαθιστά το κύρος του Παύλου. Θεοδόσιος Β ’, Ουαλεντινιανός Γ ’ (426 μ. Χ.) Αναφορικός Νόμος
Αναφορικός Νόμος (lex citationis) Διάταγμα των αυτοκρατόρων Βαλεντινιανού Νομικές « αυθεντίες »: αναγνωρίζεται το έργο του Παπινιανού, Παύλου, Γαϊου, Ουλπιανού, Μοδεστίνου Επιβεβαιώνεται το επιστημονικό κύρος των νομικών τους οποίους οι ως άνω αναφέρουν, όπως οι Scaevola, Sabinus, Iulianus, Marcellus, αν το έργο τους σώζεται σε χειρόγραφα Όταν υπάρχουν αντιφατικές γνώμες, υπερισχύει η γνώμη της πλειοψηφίας Σε περίπτωση ισοψηφίας, υπερισχύει η γνώμη του Παπινιανού, υποχωρεί όμως έναντι δύο άλλων
Δικαιοπλαστική δύναμη νομικής επιστήμης O ι ρωμαίοι νομικοί με το έργο τους θέτουν νέους κανόνες δικαίου, διευρύνοντας το ius civile και το πραιτορικό δίκαιο. Διευρύνουν το πεδίο εφαρμογής διατάξεων του ισχύοντος δικαίου. Οι νομικοί είναι μέλη της αριστοκρατίας Ουλπιανός : Η νομική επιστήμη είναι η γνώση των θείων και ανθρωπίνων πραγμάτων