Μείωση της αποφυγής - avoidance reduction Λίγοι θεραπευτές σήμερα θα χρησιμοποιούσαν αυτή την προσέγγιση μεμονωμένα. Τη χρησιμοποιούν ως ένα μέρος του «θεραπευτικού πακέτου». Οι δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν προϋποθέτουν την ήδη αναγνώριση των συμπτωμάτων του τραυλισμού από τους πελάτες.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής λέξεων 1 η δραστηριότητα: Όταν ο πελάτης έχει αναγνωρίσει τις λέξεις που αποφεύγει, πρέπει να δουλέψει με αυτές σε επίπεδο συζήτησης, όσες πιο πολλές φορές γίνεται. Αυτό μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους. Ένας τρόπος είναι ο πελάτης να είναι απόλυτα ειλικρινής- γνωρίζοντας τη λέξη που θα απέφευγε να πει «αυτό που πραγματικά ήθελα να πω ήταν…. αλλά νόμιζα ότι θα τραύλιζα, κι έτσι είπα…» Αυτό έχει σαν πλεονέκτημα ότι τον βοηθάει να μιλάει ανοιχτά για τον τραυλισμό του. Εάν επίσης προσποιηθεί ότι ξέχασε μία λέξη στην οποία περίμενε ότι θα είχε δυσκολία, θα μπορούσε να πει, ¨θυμήθηκα τώρα, ήταν….» Σε κάποιες περιπτώσεις, εναλλακτικά θα μπορούσε να πει, «άλλαξα γνώμη, θα ήθελα … όχι….»
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής λέξεων Ο πελάτης αναγνωρίζει αυτές τις λέξεις που είναι πιθανό να αποφύγει. Ο θεραπευτής ή άλλο μέλος της ομάδας του κάνει ερωτήσεις, οι απαντήσεις στις οποίες περιέχουν αυτές τις λέξεις. Σε αυτή την άσκηση ο πελάτης αντιμετωπίζει λέξεις που συνήθως απέφευγε και ανακαλύπτει ότι δε τραυλίζει πάντα τόσο άσχημα όσο φοβόταν, και μερικές φορές και καθόλου.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής λέξεων Ο πελάτης μπορεί να εξασκηθεί σε λίστες δύσκολων λέξεων μόνος του ή με άλλους σημαντικούς γι’ αυτόν ανθρώπους. Θα σταματήσει να φοβάται τόσο πολύ ότι θα τραυλίσει σε αυτές τις λέξεις.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής καταστάσεων Ιεραρχία: Οι ιεραρχίες είναι ένας χρήσιμος τρόπος να εξετάζουμε συμπεριφορές που αποφεύγονται και στο να βρίσκουμε πως μπορούν να αντιμετωπιστούν με ένα συστηματικό τρόπο. Η ιεραρχία σπάει τους στόχους σε δραστηριότητες και μειώνει τη δυσκολία ενός καθήκοντος/δραστηριότητας. Κάθε βήμα της ιεραρχίας είναι μικρό. Τα βήματα επαναλαμβάνονται μέχρι να εκτελούνται με τη λιγότερο δυνατή ανυπομονησία.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής καταστάσεων Στόχος: να τηλεφωνήσει σε ένα φίλο Να σηκώσει το τηλέφωνο Να πει «γεια» ενώ χτυπάει το τηλέφωνο Να πάρει έναν αριθμό και να το κλείσει πριν χτυπήσει Να κάνει ένα εσωτερικό τηλεφώνημα και να πει «γεια» Να κάνει ένα εσωτερικό τηλεφώνημα και να πει πιο πολλά Να προετοιμάσει έναν φίλο για ένα τηλεφώνημα μίας λέξης Να κάνει το παραπάνω τηλεφώνημα Να συνεχίσει να παίρνει έναν φίλο, αυξάνοντας το μήκος, την περιπλοκότητα περιεχομένου ή του συναισθηματικού επιπέδου
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής καταστάσεων Οι πελάτες αναγνωρίζουν μία κατάσταση που συνήθως αποφεύγουν. Άλλα μέλη της ομάδας τους βοηθούν να βρουν στρατηγικές αντιμετώπισης που θα τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Μόλις αναπτυχθούν στρατηγικές αντιμετώπισης, το άτομο που τραυλίζει αισθάνεται ασφαλές να ξαναπροσπαθήσει.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής καταστάσεων Για παράδειγμα, πως μπορεί να αγοράσει ένα εισιτήριο τρένου: Να πάει σε ώρα που δε θα έχει πολύ κόσμο. Να αναφέρει ότι τραυλίζει και ότι μπορεί να χρειαστεί περισσότερη ώρα να τους εξηγήσει τι θέλει Να χρησιμοποιήσει τη μη-λεκτική επικοινωνία, ιδιαίτερα τη βλεμματική επαφή Να μιλάει αργά Να χρησιμοποιήσει τον εκούσιο τραυλισμό Να τους ευχαριστήσει για τη βοήθεια Να χρησιμοποιήσει όλες τις τεχνικές που έχει μάθει και μπορεί να του φανούν χρήσιμες. Να μη κρίνει την επιτυχία ανάλογα με το αν τραύλισε αλλά με το αν ολοκλήρωσε τη δραστηριότητα.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής καταστάσεων Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να γίνει και σε ατομική συνεδρία αλλά εκεί σαφώς οι ιδέες θα είναι λιγότερες γιατί και τα άτομα θα είναι λιγότερα. Οι πελάτες μπορούν να φέρουν ιδέες από το σπίτι και από τους φίλους τους. Οι ιδέες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στα role-plays.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής συναισθημάτων Role-plays παιχνίδια ρόλων Είναι ένας τρόπος να δουν καταστάσεις όπως ήταν και μετά όπως θα ήθελαν να τις δουν. Σε μία τέτοια άσκηση, ο πελάτης ερωτάται να αναγνωρίσει μία κατάσταση όπου δεν εξέφρασε το συναίσθημά του. Ο πελάτης διαλέγει κάποιους ανθρώπους για να αναπαραστήσει την κατάσταση όπως ήταν. Οι άνθρωποι που συμμετέχουν συζητούν το τι έγινε, πώς ένιωσαν με τον ρόλο τους και τι αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν στο μέλλον. Η σκηνή μετά ξαναπαίζεται με τον νέο τρόπο και πάλι συζητούνται τα ίδια πράγματα αλλά με τα νέα δεδομένα.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής σχέσεων Role-plays παιχνίδια ρόλων Μερικές φορές οι πελάτες αποφεύγουν τη δημιουργία σχέσεων διότι δεν έχουν εμπειρία στη δημιουργία τους. Μπορεί να είναι αβέβαιοι για το πώς θα ξεκινήσουν, πως θα συνεχίσουν και πως θα τελειώσουν συζητήσεις διότι είναι κάτι που δεν έκαναν σε πολύ μεγάλο βαθμό. Πάντα ήλπιζαν κάποιος άλλος να κάνει την αρχή.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής σχέσεων Ιδέες για παιχνίδια ρόλων Η αναπαράσταση ενός πάρτυ μπορεί να αποκαλύψει ότι υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για να συστηθεί κάποιος. Μπορεί να κεράσει τους άλλους ή ένας ήδη δικός του φίλος να τον συστήσει σε κάποιον άλλο. Εάν ο πελάτης βρίσκει δύσκολο το να μπει σε μία συζήτηση, μία άσκηση με τρεις ανθρώπους μπορεί να γίνει. Δύο άνθρωποι συζητούν και ένας τρίτος προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού που συμβαίνει. Άτομα με τραυλισμό δυσκολεύονται πάρα πολύ σε μικρές συζητήσεις. Γι’ αυτό εργαζόμαστε πρώτα σε ένα ασφαλές περιβάλλον όπου η αποτυχία δεν μας πειράζει. Η βιντεοσκόπηση μπορεί να βοηθήσει στην ανατροφοδότηση. Παραδείγματα που χρησιμοποιούνται σε τέτοιες περιπτώσεις είναι η αναμονή στη στάση του λεωφορείου, στο γραφείο του γιατρού, το να ζητήσει πληροφορίες ή να αγοράσει κάτι από ένα μαγαζί.
Δραστηριότητες για μείωση της αποφυγής σχέσεων Μπορούν να γίνουν συζητήσεις γύρω από συγκεκριμένα θέματα λαμβάνοντας υπόψιν τον τραυλισμό, τι μπορεί να προκαλέσει. Τέτοια θέματα μπορεί να είναι «γιατί παύουν να υπάρχουν κάποιες σχέσεις;», «πως μπορούν να διατηρηθούν κάποιες σχέσεις;».
Δραστηριότητες αποδοχής του εαυτού τους. Δίνεται στον ασθενή μία λίστα ανολοκλήρωτων προτάσεων. Οι προτάσεις συμπληρώνονται ατομικά και διαβάζονται είτε στον θεραπευτή εάν πρόκειται για ατομική συνεδρία είτε στα μέλη της ομάδας εάν είναι ομαδική. Οι απαντήσεις συζητούνται με αναφορά τις δυσκολίες που έχει ο κάθε πελάτης να αποδεχτεί τον εαυτό του σαν κάποιο που τραυλίζει. Για παράδειγμα, εάν μία πρόταση «οι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα άτομα που τραυλίζουν είναι….. Συμπληρωθεί με τη λέξη «κουτά», ζητείται από τον πελάτη να εκτιμήσει πόσα άτομα το πιστεύουν αυτό, τι αποδείξεις έχει γι’ αυτό, και πόσο έγκυρες είναι οι αποδείξεις αυτές. Εάν ο πελάτης πιστεύει ότι πολλοί άνθρωποι σκέφτονται έτσι, η θεραπεία πρέπει να τον βοηθήσει είτε να αλλάξει τη γνώμη του για τον ακροατή, είτε να βρει τρόπους με τους οποίους μπορεί να αλλάξει την αντίληψη του ακροατή.
Άσκηση συμπλήρωσης προτάσεων Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα άτομα που τραυλίζουν... Όταν τραυλίζω στο σπίτι πιστεύουν ότι είμαι… Όταν τραυλίζω μπροστά σε ξένους νιώθω … Όταν τραυλίζω μπροστά σε φίλους νιώθω… Οι περισσότεροι άνθρωποι που τραυλίζουν είναι το είδος των ανθρώπων που… Το να τραυλίζω σε δημόσια μέρη με κάνει να νιώθω… Θα προτιμούσα να… παρά να τραυλίζω. Οι καλύτεροί μου φίλοι πιστεύουν ότι ο τραυλισμός μου είναι… Εάν δεν τραύλιζα θα… Κατηγορώ τον τραυλισμό μου για… Η ευχέρεια στη ροή της ομιλίας για εμένα θα σήμαινε… Οι άνθρωποι με ευχέρεια στη ροή της ομιλίας είναι…