Ευχρηστία και επιχειρηματικά οφέλη Δρ. Π. Ζαχαριάς
Οφέλη (1) Για τις επιχειρήσεις: –Μείωση του κόστους της σχεδίασης /ανάπτυξης –Ασφάλεια — μειώνει το ρίσκο ενός έργου, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει τις πιθανότητες επιτυχίας στην αγορά –Αύξηση πωλήσεων — τα προϊόντα δείχνουν πιο «καλαίσθητα», λειτουργικά και αποτελεσματικά. –Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα — οι πελάτες ζητούν εύχρηστα προϊόντα.
Οφέλη (2) Για τους σχεδιαστές εφαρμογών: –Ενδυνάμωση της διαδικασίας του σχεδιασμού — δίνεται μια πιο καθαρή εικόνα για το ποια είναι τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του όλου σχεδιασμού –Επικύρωση από τους χρήστες – οι χρήστες καθώς χρησιμοποιούν πρωτότυπα στα τεστ ευχρηστίας επικυρώνουν το σχεδιασμό πριν την ολοκλήρωση της ανάπτυξης της εφαρμογής. Επίσης δίνεται μια καθαρή εικόνα στους σχεδιαστές για το πώς οι χρήστες αλληλεπιδρούν με μια εφαρμογή.
Οφέλη (3) Για τους σχεδιαστές εφαρμογών (συνέχεια): –Αποφυγή λαθών και διορθώσεων της «τελευταίας στιγμής» –Αύξηση των πιθανοτήτων επιτυχούς δοκιμής και τελικής αποδοχής από τους χρήστες –Καλύτερη τεκμηρίωση που πρακτικά σημαίνει ότι αυτή η σημαντική διαδικασία αρχίζει από νωρίς και συνεχίζεται παράλληλα με τους ελέγχους για ευχρηστία –επίσης μειώνεται η ανάγκη για λεπτομερή σύνταξη οδηγών χρηστών καθώς οι διεπαφές του συστήματος είναι πιο «διασθητικές»
Οφέλη (4) Για τους τελικούς χρήστες: –Μείωση του χρόνου εκτέλεσης των διεργασιών τους κατά την αλληλεπίδρασή τους με το σύστημα κάτι το οποίο πρακτικά σημαίνει αυξημένη αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα –Μείωση των λαθών κατά την αλληλεπίδραση –Μείωση του απαιτούμενου χρόνου και του κόστους εκπαίδευσης των χρηστών –Αύξηση της υποκειμενικής ικανοποίησης των χρηστών καθώς και άλλων θετικών συναισθημάτων (εσωτερική παρακίνηση, χαρά, ενθουσιασμός, περιέργεια κλπ.)
Ευρήματα μελετών (1) Μελέτες δείχνουν ότι η ευκολία χρήσης και η συνεπαγόμενη θετική εμπειρία χρήστη είναι πολύ σημαντικές ιδιότητες των προϊόντων και εφαρμογών e-business Η ευκολία στη χρήση και την πλοήγηση έχει καταστεί παράγοντας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος Μελέτες δείχνουν ότι η έμφαση σε ευχρηστία επιφέρει αύξηση σε διαδικτυακές συναλλαγές (αγορές/πωλήσεις), αύξηση επισκεψιμότητας και μεγέθους δυνητικών πελατών, αύξηση της συχνότητας χρήσης/επίσκεψης από πλευράς χρηστών, αύξηση της εμπιστοσύνης των χρηστών σε ένα brand
H ευχρηστία έχει ως αποτέλεσμα ικανοποιημένους και πιστούς πελάτες –H εφαρμογή μεθόδων ευχρηστίας οδήγησε σε αύξηση της ικανοποίησης των χρηστών κατά 40% (Gartner, 1998) –Oι online πελάτες «ξοδεύουν» περισσότερο χρόνο σε εύχρηστα sites στα οποία έχουν την τάση να ξαναγυρνούν (Nielsen, 1998) –H πλειοψηφία των online πελατών είναι πιστοί σε 1 εως 3 το πολύ brands και κάνουν επαναλαμβανόμενες αγορές απο αυτά (Kearney, 2000) –Περίπου το 50% των χρηστών δεν επισκέπτονται ξανά ένα site με το οποίο αντιμετώπισαν δυσκολίες στην εύρεση πληροφοριών και την πλοήγηση –Conversion rate Ευρήματα μελετών (2)
Κακός σχεδιασμός, δυσαρεστημένοι χρήστες και απώλειες εσόδων –Σε έρευνα πολλών B2C sites οι χρήστες δεν μπορούσαν να βρουν αυτό που έψαχναν στο 60% των περιπτώσεων (Forrester and Jupiter, 2000) –Σε αντίστοιχη περίπτωση βρέθηκε ότι αυτό οδηγεί στη ματαίωση του 50% πιθανών πωλήσεων (Forrester, 2000) –Άλλες έρευνες αναφέρουν υψηλά ποσοστά μη ολοκληρωμένων συναλλαγών λόγω κακού σχεδιασμού: 43% (Creative Good, 2000), 35% (User Interface Engineering, 2000), 82% (Kearney, 2001) Σε έρευνα για τις πωλήσεις στο 2000 υπολογίστηκε απώλεια εσόδων 3,8 δισ. δολλαρίων (Kearney, 2001) Ευρήματα μελετών (3)
Μείωση κόστους σχεδίασης/ανάπτυξης των εφαρμογών –Μείωση χρόνου ανάπτυξης κατά 33-50%, μείωση κόστους ανάπτυξης εως και 40% (Forrester, 1998) Αύξηση παραγωγικότητας –Μη εύχρηστα εταιρικά intranets οδηγούν σε τους χρήστες σε χαμηλότερη παραγωγικότητα, ενώ έχει εκτιμηθεί ότι η επένδυση σε ένα εύχρηστο intranet μπορεί να αποδόσει x 10 ειδικά σε μεγάλες εταιρείες Μειωμένα κόστη εκπαίδευσης –Η AT&T κατόπιν βελτιώσεων σε επίπεδο ευχρηστίας εξοικονόμησε 2,5 εκ. δολλάρια για έξοδα εκπαίδευσης τελικών χρηστών Ευρήματα μελετών (4)
Συνοψίζοντας... Η ευχρηστία αφορά πάνω από όλα αποτελέσματα Η ευχρηστία αφορά στο πώς οι τελικοί χρήστες θα δουλεύουν καλύτερα και πιο έξυπνα (λιγότερες ώρες δουλειάς - περισσότερη αποτελεσματικότητα) με τις εκάστοτε εφαρμογές Ο ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός οδηγεί στην εξοικονόμηση πολλών ευρώ και κατ’επέκταση στην αύξηση των εσόδων Ο ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός στοχεύει σε πιο χαρούμενους χρήστες και πιστούς πελάτες