Τουριστική Διαφήμιση & Δημόσιες Σχέσεις Διάλεξη 1 η Το Συνολικό Επικοινωνιακό Πλέγμα στον Τουρισμό
Στόχοι Μαθήματος Ποιος ο ρόλος της επικοινωνίας στο μείγμα μάρκετινγκ Περιγραφή της διαδικασίας επικοινωνίας Τα μέσα προώθησης της τουριστικής επιχείρησης Η σημασία της διαφήμισης και αναφορά στις διάφορες χρήσεις της
Η Διαδικασία της Επικοινωνίας Μια αποτελεσματική επικοινωνιακή διαδικασία ακολουθεί 6 βήματα/δράσεις –Εύρεση του κατάλληλου ακροατηρίου (1) Επίγνωση Γνώση Αρέσκεια / κλήση Προτιμήσεις Πεποίθηση Αγορά –Προσδιορισμός του επικοινωνιακού στόχου (2) –Σχεδιασμός Μηνύματος (3) Περιεχόμενο μηνύματος Οργάνωση μηνύματος Πηγή μηνύματος
Η Διαδικασία της Επικοινωνίας –Επιλογή Καναλιών Επικοινωνίας (4) Προσωπικά κανάλια Μη προσωπικά κανάλια –Επιλογή της πηγής του μηνύματος (5) –Μέτρηση των αποτελεσμάτων της επικοινωνιακής διαδικασίας (6)
Σκοπός Συστήματος Επικοινωνίας Η μεταβίβαση του μηνύματος σε πιθανούς αγοραστές δια μέσου των διαφόρων στοιχείων του συστήματος επικοινωνίας της επιχείρησης –Μήνυμα: περιεχόμενο της αναγγελίας/υπόσχεσης που θέλει να στείλει η επιχείρηση στους καταναλωτές Για να είναι αποτελεσματική μια επικοινωνία, πρέπει: –Να κερδίσει την προσοχή του δέκτη –Να χρησιμοποιεί μηνύματα που αναφέρονται στο ίδιο επίπεδο εμπειρίας αποστολέα και αποδέκτη –Να διεγείρει τις ανάγκες των καταναλωτών και να προτείνει τρόπους ικανοποίησης των αναγκών αυτών Ελεγχόμενη & Μη – ελεγχόμενη επικοινωνία
Θεωρεία της Επικοινωνίας ΠΗΓΗ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΣΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟΔΕΚΤΗΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΘΟΡΥΒΟΣ ΜΗΝΥΜΑ
Μέθοδοι Επικοινωνίας της Επιχείρησης
Παράγοντες Επηρεασμού της Επιλογής Επικοινωνιακού Εργαλείου Τύπος προϊόντος (υπηρεσίας) και αγοράς –Οι τουριστικές επιχειρήσεις ξοδεύουν περισσότερο για διαφήμιση και προώθηση παρά σε προσωπικές πωλήσεως Στρατηγική ώθησης (Push) έναντι στρατηγικής έλξης (pull) ( σχήμα στην επόμενη σελίδα ) Κατάσταση ετοιμότητας καταναλωτή Στάδιο κύκλου ζωής προϊόντος / υπηρεσίας –Στο ξεκίνημα: διαφήμιση και προώθηση –Στη φάση ωριμότητας: προώθηση παρά διαφήμιση
Στρατηγική Ώθησης και Έλξης ΜεσάζοντεςΠαραγωγοίΚαταναλωτές Στρατηγική Ώθησης Μάρκετινγκ Δραστηριοτήτων Παραγωγού Μάρκετινγκ Δραστηριοτήτων Μεσάζοντα Στρατηγική Έλξης ΠαραγωγοίΜεσάζοντεςΚαταναλωτές Ζήτηση Μάρκετινγκ Δραστηριοτήτων Παραγωγού Πηγή: Kotler et al., (2006: 560)
Η Τουριστική Διαφήμιση Η τουριστική διαφήμιση είναι η πλέον σημαντική δραστηριότητα του τουριστικού μάρκετινγκ. Τα βασικά χαρακτηριστικά της συνοψίζονται παρακάτω: –ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ –Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (η μετάδοση του μηνύματος) –Ο ΣΤΟΧΟΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΗΣ –ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΝΑ ΕΠΗΡΕΑΣΕΙ
Η Τουριστική Διαφήμιση «..οποιοδήποτε μήνυμα σε μέσο μαζικής ενημέρωσης που πληροφορεί τον κόσμο για αγαθά, υπηρεσίες ή ιδέες». «...η χρησιμοποίηση ενός πληρωμένου χώρου (εφημερίδες, περιοδικά κ.α) ή πληρωμένης ώρας (ραδιοφωνικός σταθμός, τηλεόραση) προκειμένου να μεταδοθεί ένα προκαθορισμένο μήνυμα σε ένα προκαθορισμένο κοινό». «...έμμεση επικοινωνία με επιλεγμένες ομάδες πελατών μέσω πληρωμένων μηνυμάτων που μεταδίδονται με τα κατάλληλα ΜΜΕ» Μια μορφή προπώλησης που πραγματοποιεί τα τέσσερα πρώτα βήματα της πώλησης(1.να τραβήξει την προσοχή,2.να αφυπνίσει το ενδιαφέρον, 3.να δημιουργήσει την επιθυμία 4. να προκαλέσει την αγορά) Ένα πολύτιμο επικοινωνιακό εργαλείο (γέφυρα μεταξύ πωλητή και αγοραστή)
Βιβλιογραφία Τσακλάγκλανος Α., (2000), «Βασικές Αρχές Μάρκετινγκ, τόμος Β, Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οίκος Αφοί Κυριακίδη, σελ.: 213 – 224 Kotler P. et al., (2006, 4 th Edition), “Marketing for Hospitality and Tourism”, Chapter 14, pp.: 539 – 564 Τζωρτζάκης Κ., & Τζωρτζάκη Α., (2002), «Αρχές Μάρκετινγκ: Η Ελληνική Προσέγγιση», Κεφ.: 8 (σελ.: 344 – 353), Εκδοτικός Οίκος Rosili