Πλαστικότητα του εγκεφάλου   Μορφογένεση του εγκεφάλου   Μάθηση και Μνήμη   Επανόρθωση βλαβών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα Ημισφαίρια του Εγκεφάλου
Advertisements

5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Πόσο % του εγκεφάλου μας χρησιμοποιούμε;
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (ΚΝΣ)
Η ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ
Το κάπνισμα και τα αποτελέσματά του
ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ
Επιμέλεια: Φωτεινή Σωτηροπούλου, Βιολόγος – 1ο ΓΕΛ Αμαλιάδας
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ, ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ
Το Φύλο και ο Εγκέφαλος. Σχέδιο φυλετικής διαφοροποίησης Ένα γονίδιο μεταστρέφει την αρχική ανάπτυξη του γεννητικού αδένα από θηλυκό σε αρσενικό ΧΧ 
ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ Ο ΕγκέMPK/N/KC65φαλος είναι το κεντρικό όργανο της σκέψης, της λογικής και της μνήμης, ενώ ευθύνεται και για τον έλεγχο των μυϊκών κινήσεων.
Νευροδιαβιβαστές και συνάψεις
Ο ρόλος του καθηγητή Φυσικής Αγωγής στο Σχολείο Στυλιανίδης Χριστόδουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Νομού Μεσσηνίας Καλαμάτα, Ιούνιος 2009.
ΤΟΞΙΚΟΤΗΤΑ.
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
Πλαστικότητα του εγκεφάλου
ΒΙΟΧΗΜΙΚΗ ΤΟΞΙΚΟΛΟΓΙΑ Εξετάζει τις διάφορες παραμέτρους της αλληλεπίδρασης ουσιών του περιβάλλοντος με τον οργανισμό.
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Φυσιολογία Ζώων και Ανθρώπου, Διάλεξη 3/ Σπύρος Ευθυμιόπουλος
ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΣΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΛΕΚΤΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Είναι η κινητική ικανότητα του ατόμου να αντιδρά γρήγορα σε ένα ερέθισμα και να εκτελεί κυκλικές ή άκυκλες κινήσεις με τη μεγαλύτερη δυνατή κινητική ταχύτητα.
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (ΚΝΣ)
ΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΒΛΑΒΗ TRAUMATIC BRAIN INJURY.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΚΙΝΗΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Ο ΑΘΛΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΘΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ.
9. Νευρικό σύστημα Βιολογία Α’ Λυκείου. Νευρικό σύστημα ►Δ►Δ►Δ►Διατήρηση εσωτερικού περιβάλλοντος σταθερού (ομοιόσταση) ΝΝΝΝευρικό σύστημα ΕΕΕΕνδοκρινικό.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Χαρτογράφηση Εγκεφάλου
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑ 5: Κινητικός έλεγχος –Αισθητηριακές πληροφορίες
ΤΟΞΙΚΟΤΗΤΑ.
ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Π. Ξαπλαντέρη, M.D., Ph.D..
ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑ ΟΡΓΑΝΑ - ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ
ΒΙΟΧΗΜΙΚΗ ΤΟΞΙΚΟΛΟΓΙΑ
Φυσιολογία Ζώων και Ανθρώπου, Διάλεξη 4/ Σπύρος Ευθυμιόπουλος
Η έννοια της τοξικότητας Σ. Αθανασέλης Καθηγητής Τοξικολογίας
Οι νευρώνες Αποτελούν τα βασικά κύτταρα του νευρικού συστήματος Έχουν κυτταρικό σώμα που περιλαμβάνει τον πυρήνα Επικοινωνούν με τα άλλα κύτταρα.
Το φυσιολογικό νεογέννητο βρέφος
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΙΚΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Το κΑπνισμα στη ζωΗ μασ Σχολικό Έτος: Υπεύθυνος καθηγητής:
Ανώτερες πνευματικές λειτουργίες
ΝΕΥΡΩΝΑΣ.
ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΕΥΡΙΚΩΝ ΚΥΤΤΑΡΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία Α. Τερζή
Κεντρικό νευρικό σύστημα Μεταβολές περιβάλλοντος
Διακυτταρική επικοινωνία
Σκεφτείτε και απαντήστε…
ΝΕΥΡΩΝΑΣ.
ΣΥΝΑΠΤΙΚΗ ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ.
ΝΕΥΡΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ 1.
Κανελλόπουλος Ιω.. 2 Κάθε νευρώνας αποτελείται από το …………… ………. και από τις…………… Οι τελευταίες διακρίνονται στους…………… και στον…………… ή…………… Οι νευρώνες,
Βασική ανατομική οργάνωση
Ιστορία και Μεθοδολογία της Νευροεπιστήμης Οι διαφορές ανάμεσα στα δύο ημισφαίρια του Εγκεφάλου Ευάγγελος Τσιμέκας.
ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΕΞΙΟΥ ΜΕ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
Αποσυνδετικές διαταραχές
...things we need to know Σύναψη είναι η λειτουργική σύνδεση μεταξύ των νευρώνων -συναπτικό κενό (synaptic cleft), Οι νευρώνες μεταδίδουν σήματα, λαμβάνουν.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πλαστικότητα του εγκεφάλου   Μορφογένεση του εγκεφάλου   Μάθηση και Μνήμη   Επανόρθωση βλαβών

 Οι νευρώνες είναι κύτταρα επιφορτισμένα με την αποθήκευση και την μετάδοση της πληροφορίας. Ο εγκέφαλος περιέχει δισεκατομμύρια νευρώνες.  Οι συνάψεις είναι διαστήματα μεταξύ των νευρώνων, μέσω των οποίων μεταδίδονται χημικά μηνύματα. Ο αριθμός των συνάψεων αυξάνεται με τρομακτική ταχύτητα μετά τη γέννηση και κατά τα 2 πρώτα χρόνια του παιδιού.

 Mυελινοποίηση: Κάλυψη των νευραξόνων από μια λιπαρή, μονωτική ουσία (μυελίνη),που εξασφαλίζει την επιτυχή και γρήγορη μετάδοση των ηλεκτρικών ώσεων.

Ταχύτητα αγωγής του ηλεκτρικού σήματος κατά μήκος του νευράξονα 100m / sec

 Synaptic pruning (κλάδεμα) = Κατάργηση των νευρώνων και των συνάψεων που δε χρησιμοποιούνται συχνά.

ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ  Ο εγκέφαλος του νογέννητου ζυγίζει το ¼ του εγκεφάλου του ενήλικου.  Στην ηλικία του ενός έτους το βάρος του έχει τριπλασιαστεί : Περίμετρος κρανίου~35 cm στο ν., ~46,5 στο χρόνο,~ 55 cm στον ενήλικο.

Ο Φλοιός του εγκεφάλου  Η πιο αναπτυγμένη και η πιο περίπλοκη εγκεφαλική δομή, περιβάλλει το υπόλοιπο του εγκεφάλου, 85% της μάζας του.  Περιέχει το μεγαλύτερο ποσοστό νευρώνων και συνάψεων.  Διαιρείται σε λοβούς,ο καθένας από τους οποίους έχει διαφορετική λειτουργία.  Έδρα της νόησης στον άνθρωπο, ολοκληρώνει τελευταίος την ανάπτυξή του.  Πιο ευαίσθητος στην επίδραση του περιβάλλοντος από άλλες περιοχές του εγκεφάλου.

Εξέλιξη του εγκεφάλου Οι μετωπιαίοι λοβοί, όπου εδράζεται η σκέψη και η συνείδηση ολοκληρώνουν τελευταίοι την ανάπτυξη και τη μυελινοποίησή τους.Οι μετωπιαίοι λοβοί, όπου εδράζεται η σκέψη και η συνείδηση ολοκληρώνουν τελευταίοι την ανάπτυξη και τη μυελινοποίησή τους. Η σειρά τελειοποίησης των διαφόρων περιοχών του εγκεφάλου αντιστοιχεί- και ερμηνεύει τη σειρά κατάκτησης των διαφόρων δεξιοτήτων από το βρέφος και το παιδί.Η σειρά τελειοποίησης των διαφόρων περιοχών του εγκεφάλου αντιστοιχεί- και ερμηνεύει τη σειρά κατάκτησης των διαφόρων δεξιοτήτων από το βρέφος και το παιδί.

Πλαγίωση  Η διαφοροποίηση των λειτουργιών των δυο ημισφαιρίων του φλοιού (δεξί και αριστερό) και η ειδίκευσή τους.  Αριστερό ημισφαίριο- λεκτικές ικανότητες  Δεξί ημισφαίριο-αίσθηση του χώρου

Εμπειρία και εξέλιξη Η εξέλιξη του ΚΝΣ. ευνοείται και καθορίζεται από τις εμπειρίες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των ειδικών λειτουργιών του φλοιού. “Experience-expectant” συναπτογένεση: Δημιουργία συνάψεων προσαρμοσμένων στα αναμενόμενα ερεθίσματα, ανάλογα με το φυσικό περιβάλλον του είδους. “Experience-dependent” συναπτογένεση: Δημιουργία συνάψεων σε απάντηση στα ερεθίσματα του ιδιαίτερου περιβάλλοντος του ατόμου.

Γενετικές επιδράσεις  Συμβάλλουν στην εμφάνιση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ατόμου.

Προσωπικότητα  Το σύνολο των ατομικών διαφορών όσον αφορά την ποιότητα και την ένταση των συναισθηματικών αντιδράσεων, το επίπεδο δραστηριότητας, τη συγκέντρωση και την συγκινησιακή αυτορρύθμιση.

Αίτια εγκεφαλικών βλαβών και δυσλειτουργιών Γενετικά Γενετικά Υποθρεψία Υποθρεψία Χημικοί παράγοντες πχ αλκοόλ Χημικοί παράγοντες πχ αλκοόλ Λοιμώξεις Λοιμώξεις Περιγεννητικά Περιγεννητικά

ΙσχαιμίαΑιμορραγία Εγκεφαλικές Βλάβες

O παιδικός εγκέφαλος είναι ευάλωτος αλλά και εύπλαστος

Πλαστικότητα του φλοιού Η ικανότητα των υγειών περιοχών του φλοιού να αναλάβουν τις λειτουργίες μιας περιοχής που έχει υποστεί βλάβη.Η ικανότητα των υγειών περιοχών του φλοιού να αναλάβουν τις λειτουργίες μιας περιοχής που έχει υποστεί βλάβη. Μεγαλύτερη κατά την παιδική ηλικία, λόγω του ότι ένας μεγάλος αριθμός συνάψεων δεν έχει παγιωθεί οριστικά.Μεγαλύτερη κατά την παιδική ηλικία, λόγω του ότι ένας μεγάλος αριθμός συνάψεων δεν έχει παγιωθεί οριστικά.

Μηχανισμοί επανόρθωσης  Νεροφυσιολογικοί (προσαρμογή και αναγέννηση των νευροβιολογικών στοιχείων του εγκεφάλου)  Μηχανισμοί της συμπεριφοράς (νέες στρατηγικές, τροποποίηση συμπεριφοράς)

 Η Παρέμβαση στοχεύει στην ενεργοποίηση των μηχανισμών πλαστικότητας του αναπτυσσόμενου παιδικού εγκεφάλου