Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων Ενότητα 4: Ομάδες-Συγκρούσεις. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Advertisements

Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 3: Γενικές επισκοπήσεις για την επιχειρηματική δράση στην πράξη στην Ελλάδα. Από την ιδέα στην υλοποίηση: Το νομικό πλαίσιο.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 4: Κοστολόγηση Συνεχούς Παραγωγής
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων Ενότητα 4: Ομάδες-Συγκρούσεις. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Άδειες χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται στην παρακάτω άδεια χρήσης Creative Commons (C C): Αναφορά δημιουργού (B Y), Μη εμπορική χρήση (N C), Μη τροποποίηση (N D), 3.0, Μη εισαγόμενο. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Περιεχόμενα ενότητας 1) Συναισθηματική Νοημοσύνη 2) Οι Ομάδες στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον 3) Συγκρουσιακές Διαδικασίες Ομάδες-Συγκρούσεις4

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ Ομάδες-Συγκρούσεις5

Πρόκειται για την ευφυή αντίληψη των συναισθημάτων. Ο ηγέτης σήμερα καλείται κατ’ αρχάς να αντιληφθεί και στη συνέχεια να διαχειριστεί και να αξιοποιήσει με τον κατάλληλο τρόπο τα δικά του συναισθήματα. Οφείλει να είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των ανθρώπων με τους οποίους συνεργάζεται, των υφισταμένων του. Πρόκειται για την «κοινωνική νοημοσύνη», την ικανότητα του ατόμου δηλαδή να διαβάζει το πώς αισθάνονται οι άνθρωποι γύρω του. Πρόκειται για ένα σπάνιο χάρισμα, όμως η ηγεσία είναι πάνω από όλα σχέση. Αν αυτό δεν γίνεται αντιληπτό από τον ηγέτη, τότε υπάρχει πρόβλημα στον οργανισμό. Συναισθηματική νοημοσύνη Ομάδες-Συγκρούσεις6

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ (Coleman, Boyatzis, McKee 2002) ΑΥΤΟΕΠΙΓΝΩΣΗ Συναισθηματική αυτοεπίγνωση Ακριβής αυτοαξιολόγηση Αυτοπεποίθηση ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΓΝΩΣΗ Ενσυναίσθηση Οργανωσιακή επίγνωση Εξυπηρέτηση ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ Αυτοέλεγχος Διαφάνεια Προσαρμοστικότητα Επίτευξη Πρωτοβουλία Αισιοδοξία ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΧΕΣΕΩΝ Έμπνευση Επιρροή Ανάπτυξη των άλλων Καταλύτης αλλαγών Διαχείριση συγκρούσεων Δίκτυο σχέσεων Ομαδική εργασία Ομάδες-Συγκρούσεις7

ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Ομάδες-Συγκρούσεις8

Χαρακτηριστικά ομάδων Αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση των μελών Συνείδηση των μελών ότι ανήκουν στην ομάδα Αποδοχή και απόδοση της ταυτότητας μέλους της ομάδας από τρίτους Κοινοί θεσμοί, αξίες και στόχοι Ικανοποίηση αναγκών μέσα από την ομάδα Ομάδες-Συγκρούσεις9

Εννοιολογικές οριοθετήσεις Η ομάδα είναι ένα σύνολο ατόμων που αναπτύσσουν σχέσεις και εξαρτήσεις μεταξύ τους, επιδιώκουν κοινούς σκοπούς και αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ως μέλη της ομάδας. Ομάδες-Συγκρούσεις10

Δυναμική των ομάδων Αντιμετώπιση της πολυπλοκότητας. Ικανοποίηση προσωπικών αναγκών. Διαδικασία ανάπτυξης της προσωπικότητας των μελών. Ομάδες-Συγκρούσεις11

Ομάδα και άτομο Είναι περισσότερο αποδοτική μια ομάδα από ένα ειδικευμένο άτομο; Εξαρτάται από το είδος του προβλήματος και τα χαρακτηριστικά του. – Όταν απαιτείται «σωστή» απάντηση η ομάδα είναι περισσότερο αποτελεσματική. – Σε έργα μάθησης οι ομάδες αποδίδουν καλύτερα. – Σε θεωρητικά ζητήματα οι ομάδες συνήθως απαιτούν περισσότερο χρόνο αλλά δίνουν καλύτερες λύσεις από μεμονωμένα άτομα. – Σε σύνθετες εργασίες οι ομάδες είναι πιο αποτελεσματικές. Ομάδες-Συγκρούσεις12

Θετικά των ομάδων  Κατανόηση.  Επισήμανση λαθών.  Πληροφόρηση και περισσότερες και καλύτερες εναλλακτικές για την επίλυση του προβλήματος.  Οι εκτιμήσεις μιας ομάδας συνήθως περιέχουν λιγότερα λάθη από τις εκτιμήσεις μεμονωμένων ατόμων.  Η συνεργασία αποτελεί κίνητρο για τα μέλη της ομάδας  Τα μέλη της ομάδας μαθαίνουν γρηγορότερα.  Η συμμετοχή σε μια ομάδα συνεπάγεται μεγαλύτερη προσήλωση στο στόχο. Ομάδες-Συγκρούσεις13

Αρνητικά των ομάδων  Συλλογική σκέψη.  Κόστος σε χρόνο και χρήμα.  Προβλήματα συντονισμού.  Κυριαρχία κάποιων μελών έναντι άλλων.  Κάποια μέλη στηρίζονται στους άλλους για την ολοκλήρωση του έργου.  Σπατάλη χρόνου.  Δυσκολίες έκφρασης της άποψης των μελών. Ομάδες-Συγκρούσεις14

Στάδια ανάπτυξης ομάδων Στη διάρκεια της εξελικτικής της πορείας η ομάδα μπορεί να παραμείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα σε φάση στασιμότητας. Η λύση έρχεται είτε εκτός της ομάδας είτε από το εσωτερικό της ομάδας. Η ύπαρξη προθεσμιών βοηθά την εξέλιξη της ομάδας και τη μετάβαση από κάθε στάδιο στο επόμενο. Πότε αλλάζει μια ομάδα; – Κάθε ομάδα εξελίσσεται περνώντας από τα εξής στάδια: Στάδιο προσανατολισμού Στάδιο αντιπαράθεσης Στάδιο σύνθεσης Στάδιο απόδοσης Στάδιο τερματισμού Ομάδες-Συγκρούσεις15

Παράγοντες που επηρεάζουν το στάδιο ανάπτυξης της ομάδας Το μέγεθος της ομάδας. Η δομή και η συνοχή της. Τα χαρακτηριστικά των μελών της. Οι κανόνες λειτουργίας της. Ο στόχος της ομάδας. Το περιβάλλον της. Οι ρόλοι των μελών της (αξιολογητής, συνεργάσιμος, ειδικός, συντονιστής, διαμορφωτής, καινοτόμος, εξερευνητής). Η ηγεσία της. Ομάδες-Συγκρούσεις16

ΣΥΓΚΡΟΥΣΙΑΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Ομάδες-Συγκρούσεις17

Τι είναι η σύγκρουση Η σύγκρουση είναι η διάδραση των αλληλεξαρτωμένων ατόμων που συνειδητοποιούν την αντίθεση των στόχων, σκοπών και αξιών τους και που θεωρούν ότι το αντίπαλο μέρος μπορεί να παρέμβει στην πραγμάτωση των στόχων αυτών. Ασύμβατοι στόχοι Αλληλεξάρτηση Διάδραση Ομάδες-Συγκρούσεις18

Στο χώρο εργασίας μπορούμε να διακρίνουμε τρία βασικά πλέγματα διαπροσωπικών σχέσεων (α) σχέσεις με συναδέλφους ή την υπόλοιπη εργασιακή ομάδα (β) σχέσεις με προϊσταμένους και τέλος (γ) σχέσεις με υφισταμένους. Ειδικότερα, οι σχέσεις με τους συναδέλφους μπορεί να χαρακτηρίζονται από ανταγωνισμό και διαπροσωπικές συγκρούσεις. Οι σχέσεις με τους προϊστάμενους από έλλειψη εκ μέρους τους φροντίδας και ανθρώπινης αντιμετώπισης, ενώ όσον αφορά στις σχέσεις με τους υφισταμένους το πρόβλημα επικεντρώνεται κυρίως στο κατά πόσο το άτομο έχει τη δυνατότητα να κάνει κάθετο καταμερισμό ευθυνών και αρμοδιοτήτων και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που συνεπάγονται οι συμμετοχικές διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων. Ομάδες-Συγκρούσεις19

Σύγκρουση Η κατάσταση κατά την οποία η συμπεριφορά ενός ατόμου ή μιας ομάδας σκόπιμα επιδιώκει να εμποδίσει την επίτευξη των στόχων ενός άλλου ατόμου ή ομάδας. Ένα ανεπιθύμητο φαινόμενο που οδηγεί σε αρνητικά αποτελέσματα. Οι συγκρούσεις σε έναν οργανισμό είναι δείγμα υγείας, αναπόφευκτες και μπορεί να συνοδεύονται από θετικές συνέπειες. Η σύγκρουση μπορεί να είναι εποικοδομητική και να έχει καταλυτική επίδραση στις νέες ιδέες, την πρόοδο, τις θετικές αλλαγές και την ανάπτυξη. Ομάδες-Συγκρούσεις20

Είδη συγκρούσεων  Διαπροσωπικές συγκρούσεις (μεταξύ ατόμων)  Ομαδικές συγκρούσεις (μεταξύ ομάδων)  Ιεραρχικές συγκρούσεις (αυταρχικό μάνατζμεντ)  Λειτουργικές συγκρούσεις – περισσότερο συχνές στο χώρο του νοσοκομείου  Συγκρούσεις επιτελικών – γραμμικών στελεχών  Συγκρούσεις μεταξύ τυπικής και άτυπης οργάνωσης Ομάδες-Συγκρούσεις21

Αίτια συγκρούσεων (1/2) ζητήματα κύρους και επιβολής, συνθήκες εργασίας, άρνηση ευθυνών, αλληλοκάλυψη ρόλων και αρμοδιοτήτων, διαφορετικά επίπεδα εκπαίδευσης, προκλητική συμπεριφορά απέναντι στην ηγεσία, διακρίσεις, πολύπλοκο οργανωσιακό εργασιακό περιβάλλον και τέλος έλλειψη ζωτικού χώρου. Ομάδες-Συγκρούσεις22

Αίτια συγκρούσεων (2/2) Οι συγκρούσεις συμβαίνουν όταν τα άτομα ή οι ομάδες δεν παίρνουν ότι χρειάζονται ή θέλουν και αναζητούν το προσωπικό τους συμφέρον. Μερικές φορές το άτομο δεν έχει επίγνωση της ανάγκης και ασυνείδητα αρχίζει να δρα. Άλλες φορές είναι συνειδητοποιημένο για το τι θέλει και ενεργά εργάζεται για την επίτευξη του στόχου. Η γνώση για τις συγκρούσεις είναι το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση και λύση τους. Ομάδες-Συγκρούσεις23

Η αρχή της σύγκρουσης Φτωχή επικοινωνία. Αναζήτηση εξουσίας. Δυσαρέσκεια με το είδος της διοίκησης. Αδύναμη διοίκηση. Έλλειψη ειλικρίνειας. Αλλαγές στις ηγεσία. Ομάδες-Συγκρούσεις24

Δείκτες σύγκρουσης Γλώσσα του σώματος. Διαφωνίες, ανεξάρτητα από το θέμα. Απόκρυψη άσχημων ειδήσεων. Σκληρές δημόσιες δηλώσεις. Διαρροή των διαφωνιών. Συγκρούσεις στο σύστημα αξιών. Επιθυμία για εξουσία. Αυξανόμενη έλλειψη σεβασμού. Ανοιχτές διαφωνίες. Έλλειψη ειλικρίνειας σε προβλήματα προϋπολογισμών ή άλλα ευαίσθητα θέματα. Έλλειψη ξεκάθαρων στόχων. Καμία συζήτηση για την εξέλιξη, αποτυχία σχετικά με τους στόχους, αποτυχία αξιολόγησης των επικεφαλής δίκαια, λεπτομερές ή και καθόλου. Ομάδες-Συγκρούσεις25

Οι συγκρούσεις είναι καταστροφικές όταν Τραβούν την προσοχή μακριά από άλλες διαδικασίες. Υπονομεύουν το ηθικό ή τον αυτοσεβασμό. Πολώνουν τους ανθρώπους ή τις ομάδες μειώνοντας τη συνεργασία. Μεγαλώνουν τις διαφορές. Οδηγούν σε ανεύθυνη και επιβλαβή συμπεριφορά, όπως μάχες, βρισιές. Ομάδες-Συγκρούσεις26

Οι συγκρούσεις είναι εποικοδομητικές όταν Έχουν σαν αποτέλεσμα τη διευκρίνιση σημαντικών προβλημάτων και θεμάτων. Έχουν σαν αποτέλεσμα την επίλυση προβλημάτων. Συμμετέχουν άνθρωποι επιλύοντας θέματα σημαντικά για αυτούς. Προκαλούν αυθεντική επικοινωνία. Βοηθούν στην απελευθέρωση συναισθημάτων, άγχους και στρες. Κτίζουν τη συνεργασία μεταξύ των ανθρώπων μαθαίνοντας ο ένας για των άλλο, συνεργαζόμενοι για την επίλυση της σύγκρουσης. Βοηθάει την ατομική ανάπτυξη κατανόησης και ικανοτήτων. Ομάδες-Συγκρούσεις27

Τεχνικές αποφυγής - επίλυσης συγκρούσεων Συνάντηση με τον επικεφαλής της σύγκρουσης. Τακτική επικοινωνία. Να είστε ειλικρινής με τις αμφιβολίες. Συμφωνήστε στη διαφωνία – η κατανόηση των υγειών διαφωνιών κτίζει καλύτερες αποφάσεις. Αφήστε έξω από το διοικητικό στυλ τον εγωισμό. Αφήστε την ομάδα σας να δημιουργήσει – θα υποστηρίξουν αυτό που δημιούργησαν. Συζητήστε τις διαφορές στις αξίες ανοιχτά. Τονίζετε τη σημασία συνεχιζόμενης πολιτικής. Επικοινωνείτε με ειλικρίνεια – αποφύγετε το κρυφτό. Να παρέχετε περισσότερα δεδομένα και πληροφορίες από αυτές που χρειάζονται. Ανάπτυξη στέρεου διοικητικού συστήματος. Ομάδες-Συγκρούσεις28

Αιτίες για μια ευρεία διοικητική σύγκρουση [διοίκηση] Προσπαθεί να γίνει διαχειριστής και δεν υπακούει στην ιεραρχία. Δίνει υποσχέσεις. Δεν «μελετούν» και να μην προετοιμάζονται για τις συναντήσεις. Δεν ακολουθούν τις διαδικασίες διαχείρισης παραπόνων. Δεν κρατούν εμπιστευτικές τις αποφάσεις για εκτελεστικές πληροφορίες. Αποτυγχάνουν να δράσουν σε ευαίσθητα ζητήματα. Αποτυγχάνουν να είναι ειλικρινής με τους επικεφαλής. Λαμβάνουν αποφάσεις βασισμένοι σε προκαθορισμένες αντιλήψεις. Δεν υποστηρίζουν τον επικεφαλής – έλλειψη αφοσίωσης. Διαμορφώνουν εκπλήξεις στις συναντήσεις. Έχουν κρυφά θέματα. Ομάδες-Συγκρούσεις29

Αιτίες για μια ευρεία διοικητική σύγκρουση [άτομο] Συμπεριφέρεται διαφορετικά στα μέλη του συμβουλίου. Δεν ενημερώνουν δημόσια για τις ανησυχίες. Δεν παρέχουν επαρκείς πληροφορίες ή επαρκή στοιχεία. Χρησιμοποιούν λάθος πρακτικές δημόσιας διαχείρισης. Πραγματοποιούν δημόσιες δηλώσεις χωρίς να ενημερώσουν κανέναν. Δεν είναι ανοιχτοί και ειλικρινείς. Δεν προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις με αντικειμενικό τρόπο. Δεν προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα. Έλλειψη αφοσίωσης. Υπάρχουν κρυφά θέματα. Ομάδες-Συγκρούσεις30

Συμβουλές Αποφύγετε τις διενέξεις σχετικά με την ιεραρχία ή τη θέση. Παρουσιάστε η θέση σας όσο πιο λογικά γίνεται. Αποφύγετε δηλώσεις του τύπου «κερδίζεις ή χάνεις». Αποφύγετε την αλλαγή απόψεων για να αποφύγετε τη σύγκρουση και για επιτύχετε αρμονία. Να φέρεστε στις διαφορετικές απόψεις σαν ένδειξη ελλιπούς μοιράσματος των σχετικών πληροφοριών, κάντε ερωτήσεις. Να έχετε τη νοοτροπία ότι οι διαφορετικές απόψεις είναι και φυσικό και υγιές σε μια ομάδα Θεωρήστε την αρχική συμφωνία με υποψία. Διερευνήστε τους λόγους που προκύπτει και βεβαιωθείτε ότι τα μέλη συμφώνησαν πρόθυμα. Ομάδες-Συγκρούσεις31

Αρχές που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των συγκρούσεων Η επικοινωνία είναι μια αμφίδρομη διαδικασία. Χρειάζεται ισορροπία ανάμεσα στο χρόνο που θα ακούσετε και στο χρόνο που θα μιλήσετε. Ακούστε ενεργητικά. Αποφεύγετε τις κρίσεις και τους χαρακτηρισμούς – μιλήστε για αυτό που σας ενοχλεί. Προσπαθήστε να δείξετε ότι καταλαβαίνετε τα συναισθήματα του συνομιλητή σας. Μην θυμώνετε όταν δεν σας καταλαβαίνουν. Μην ξεχνάτε ότι ο τρόπος που επικοινωνείτε με τους άλλους, καθορίζει το αν θα γίνετε κατανοητοί ή όχι. Χρησιμοποιείστε κάθε φορά μια μικρή περίληψη – ανακεφαλαίωση. Ομάδες-Συγκρούσεις32

Τα βασικά χαρακτηριστικά συμπεριφοράς Να θέτει απαιτητικούς, αλλά εφικτούς στόχους. Να κάνει αυτό που οφείλει, ακόμη και όταν απαιτείται να λάβει δύσκολες αποφάσεις. Να προσπαθεί με στόχο την ποιότητα, την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα σε κάθε πτυχή της εργασίας. Να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την εξάλειψη των διαδικασιών που είναι περιττές ή την εξάλειψη των γραφειοκρατικών εμποδίων. Να αντιμετωπίζει προβλήματα, εντός λογικών πλαισίων, για την επίτευξη των στόχων γρηγορότερα ή για την υπέρβασή τους. Ομάδες-Συγκρούσεις33

Τέλος ενότητας Επεξεργασία υλικού: Μέγας Χρήστος