Τα φύλα στη λογοτεχνία Τάξη: Α΄ Λυκείου
Α΄φάση: Πριν από την ανάγνωση (ενδεικτικός χρόνος: τρεις διδακτικές ώρες) 1 η ώρα : τα παιδιά συζήτησαν για τα φύλα με βάση τις εμπειρίες τους. Ως αφόρμηση παρακολούθησαν ένα power point με θέμα την κοινωνική κατασκευή της θηλυκότητας. Κάθε μαθητής έπρεπε, ως εργασία, να φέρει στην τάξη ένα άρθρο, μια γελοιογραφία, ένα βιντεάκι ή ένα τραγούδι σχετικό με το θέμα. 2 η ώρα: παρουσίαση του υλικού των μαθητών και συζήτηση. 3 η ώρα : Ακρόαση του όρκου της Αρετούσας, για να αναδειχθεί και το θέμα του έρωτα και όχι μόνο της «σύγκρουσης». Συζήτηση για τις σχέσεις μέσα στην οικογένεια και τα διάφορα δίπολα: μάνα-γιος, πατέρας- κόρη…
Β΄ φάση 1 η ώρα:Ανάγνωση «Του νεκρού αδελφού» από τις ομάδες, επίλυση αποριών. 1 η ώρα:Ανάγνωση «Του νεκρού αδελφού» από τις ομάδες, επίλυση αποριών. 2 η και 3 η ώρα: συζήτηση στις ομάδες με βάση τα θέματα που αναδείχτηκαν στο προαναγνωστικό στάδιο. Κάθε μαθητής κρατά προσωπικές σημειώσεις και η ομάδα προσπαθεί να συνθέσει ένα κοινό κείμενο για παρουσίαση στην ολομέλεια. Αν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις κατατίθενται και αυτές.* 4 η και ενδεχομένως 5 η ώρα: παρουσίαση των εργασιών των ομάδων και των ατομικών εργασιών στην τάξη και συζήτηση. *ως ατομική εργασία ζητήθηκε η περιγραφή των χαρακτήρων της παραλογής σε σχέση με τον κοινωνικό τους ρόλο με παραπομπές στο κείμενο.
Η ανάγνωση και άλλων κειμένων και η ανάδειξη της ιστορικότητας 1 η ώρα : Δόθηκαν στους μαθητές :ως κοινό κείμενο ο Ερωτόκριτος και στις ομάδες: η Τιμή και το Χρήμα, το Έρωτος αποτελέσματα, η Στέλλα Βιολάντη και οι Πρώτες ενθυμήσεις. Έγινε ανάγνωση του Ερωτόκριτου και προτάθηκαν ως δραστηριότητες: α)το ντύσιμο των στίχων του Ερωτόκριτου με εικόνες και μουσική 1 η ώρα : Δόθηκαν στους μαθητές :ως κοινό κείμενο ο Ερωτόκριτος και στις ομάδες: η Τιμή και το Χρήμα, το Έρωτος αποτελέσματα, η Στέλλα Βιολάντη και οι Πρώτες ενθυμήσεις. Έγινε ανάγνωση του Ερωτόκριτου και προτάθηκαν ως δραστηριότητες: α)το ντύσιμο των στίχων του Ερωτόκριτου με εικόνες και μουσική Β)η αλλαγή της «φωνής» της νένας από εκείνη της Αρετούσας. Β)η αλλαγή της «φωνής» της νένας από εκείνη της Αρετούσας.
2 η ώρα παρουσίαση στην ολομέλεια των εργασιών των μαθητών και ανάρτησή τους στο wiki της τάξης. 2 η ώρα παρουσίαση στην ολομέλεια των εργασιών των μαθητών και ανάρτησή τους στο wiki της τάξης. 3 η – 4 η ώρα συζήτηση στην ομάδα, καταγραφή παρατηρήσεων 3 η – 4 η ώρα συζήτηση στην ομάδα, καταγραφή παρατηρήσεων 5 η – 6 η ώρα παρουσίαση των παρατηρήσεων στην ολομέλεια της τάξης 5 η – 6 η ώρα παρουσίαση των παρατηρήσεων στην ολομέλεια της τάξης 7 η – 10 η ώρα παραγωγή γραπτού λόγου των μαθητών στην τάξη με βάση τις δραστηριότητες που προτείνονται στη σχάρα. 7 η – 10 η ώρα παραγωγή γραπτού λόγου των μαθητών στην τάξη με βάση τις δραστηριότητες που προτείνονται στη σχάρα.
Γ΄στάδιο: Μετά την ανάγνωση (2-4 διδακτικές ώρες) Γ΄στάδιο: Μετά την ανάγνωση (2-4 διδακτικές ώρες) Προτεινόμενες ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες Προτεινόμενες ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες Στο στάδιο αυτό ο κάθε μαθητής καταθέτει γραπτά τις προσωπικές του παρατηρήσεις από τα προηγούμενα στάδια διδασκαλίας, επιλέγοντας κάποιες από τις παρακάτω δραστηριότητες: Στο στάδιο αυτό ο κάθε μαθητής καταθέτει γραπτά τις προσωπικές του παρατηρήσεις από τα προηγούμενα στάδια διδασκαλίας, επιλέγοντας κάποιες από τις παρακάτω δραστηριότητες: «Το κείμενο που θα ήθελα να διαβάσω» (Οι μαθητές εξηγούν ποιο από τα κείμενα που παρουσίασαν οι συμμαθητές τους θα ήθελαν να διαβάσουν. Η αιτιολόγηση παραπέμπει στα κριτήρια με τα οποία επιλέγουμε βιβλία (Επιλέγουμε βιβλία επειδή ταυτιζόμαστε με τον ήρωα, επειδή διαφοροποιούμεθα, επειδή τον θαυμάζουμε, επειδή το κείμενο αναφέρεται σε σύγχρονα προβλήματα, επειδή αναφέρεται σε παλιότερες εποχές και αποτελεί τρόπο φυγής, κλπ.) «Το κείμενο που θα ήθελα να διαβάσω» (Οι μαθητές εξηγούν ποιο από τα κείμενα που παρουσίασαν οι συμμαθητές τους θα ήθελαν να διαβάσουν. Η αιτιολόγηση παραπέμπει στα κριτήρια με τα οποία επιλέγουμε βιβλία (Επιλέγουμε βιβλία επειδή ταυτιζόμαστε με τον ήρωα, επειδή διαφοροποιούμεθα, επειδή τον θαυμάζουμε, επειδή το κείμενο αναφέρεται σε σύγχρονα προβλήματα, επειδή αναφέρεται σε παλιότερες εποχές και αποτελεί τρόπο φυγής, κλπ.) Δημιουργούν «ανθολόγιο» κειμένων με ανάλογη θεματική. Οι μαθητές αξιοποιούν το αναγνωστικό παρελθόν τους και παρουσιάζουν κείμενα που διάβασαν μόνοι ή σε άλλες σχολικές τάξεις, αιτιολογώντας τις επιλογές τους. Δημιουργούν «ανθολόγιο» κειμένων με ανάλογη θεματική. Οι μαθητές αξιοποιούν το αναγνωστικό παρελθόν τους και παρουσιάζουν κείμενα που διάβασαν μόνοι ή σε άλλες σχολικές τάξεις, αιτιολογώντας τις επιλογές τους. Δημιουργούν λογοτεχνικό έντυπο με αφιέρωμα στο θέμα «Τα φύλα στη λογοτεχνία». Δημιουργούν λογοτεχνικό έντυπο με αφιέρωμα στο θέμα «Τα φύλα στη λογοτεχνία». Αναζητούν διάφορα είδη κειμένων που αναφέρονται στο θέμα αναζητώντας πηγές σε βιβλιοθήκες και διαδίκτυο. Αναζητούν διάφορα είδη κειμένων που αναφέρονται στο θέμα αναζητώντας πηγές σε βιβλιοθήκες και διαδίκτυο.
Στο Γ΄ στάδιο μπορούν οι μαθητές να παρακολουθήσουν κάποια ταινία ή να παρουσιάσουν δραματοποιημένο κάποιο κείμενο. Στο Γ΄ στάδιο μπορούν οι μαθητές να παρακολουθήσουν κάποια ταινία ή να παρουσιάσουν δραματοποιημένο κάποιο κείμενο.