Σενάριο Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω άκρων με αποτέλεσμα να χάσει την ικανότητα της να μετακινείται ανεξάρτητα και να ισορροπεί σε ορθή στάση και να χειρίζεται με σταθερότητα και ακρίβεια αντικείμενα με τα χέρια της όπως μολύβια, κουτάλι, πιρούνι και ποτήρι. Η φυσιοθεραπεύτρια που βοήθησε την Άννα να καταφέρει να περπατήσει να ισορροπεί πάλι χωρίς βοήθεια (με αργά και μικρά βήματα) πρέπει τώρα να την βοηθήσει να χειρίζεται από μόνη της ένα πιρούνι, κουτάλι και ποτήρι. Μέχρι σήμερα την βοηθούσε η μητέρα της στο φαγητό αλλά αυτό την εκνευρίζει ιδιαίτερα ενώ καθώς φτάνει η εποχή που θα πάει στο σχολείο θα πρέπει σιγά σιγά να μάθει να χειρίζεται και τα μολύβια. Ποια προσέγγιση πρέπει να ακολουθήσει;
Χαρακτηριστικά ασκούμενης Άννα 5 χρονών, περιορισμένο κινητικό έλεγχο στα άνω και κάτω άκρα, έχει προηγούμενη εμπειρία φυσικοθεραπείας, στάδιο ωρίμανσης-προλογική νόηση (αντιλαμβάνεται το περιβάλλον μέσα από τη δική της προοπτική), έχει κίνητρα μάθησης (θα πάει σχολείο),
Χαρακτηριστικά της δεξιότητας διαδοχική δεξιότητα ( γιατί είναι ένα σύνολο διακεκομμένων δεξιοτήτων και δημιουργούν μια νέα περισσότερο περίπλοκη κίνηση καθώς έχει με σαφήνεια καθορισμένη αρχή και τέλος και σύντομη διάρκεια κίνησης), κλειστή (διαγνώσιμο περιβάλλον), λεπτή (ακρίβεια και συντονισμό κινήσεων), απλή (μικρός αριθμός κινήσεων), κινητικό & γνωστικό στοιχείο, μεταβαλλόμενη εξάσκηση, ακρίβεια στο χειρισμό αντικειμένου,
Στόχος της μάθησης Οι στόχοι μάθησης για την Άννα είναι να μπορεί να χειρίζεται το πιρούνι, το κουτάλι και το ποτήρι και να μεταφέρει αυτή τη γνώση στο χειρισμό μολυβιού. Πρέπει να είναι σε θέση να προσαρμόζει την κίνησή των χεριών της ώστε να μπορεί να πιάνει αντικείμενα με σταθερότητα και ακρίβεια.
Περιβάλλον εκτέλεσης Χώρος φυσικοθεραπευτηρίου, αίθουσα νοσοκομείου, το σπίτι της Άννας,
Διαδικασία μάθησης Μικρές χρονικά συνεδρίες, όχι άνω από 10 λεπτά, Δραστηριότητα ως παιχνίδι & καθορισμός στόχου, Πλαστικό κουτάλι με ψεύτικη τροφή (προσομοίωση), Φυσική καθοδήγηση (βοήθεια με τα χέρια), Συγκέντρωση προσοχής (κατά την εκτέλεση λέμε «λύγισε περισσότερο τον αγκώνα, άνοιξε το στόμα»),
Λεκτική ανατροφοδότηση και έπαινος, Με την πρόοδο μειώνεται η φυσική καθοδήγηση, Καθοδηγητική ανατροφοδότηση (για να εκτελεί την δεξιότητα καλύτερα «ψηλότερα, ψηλότερα», Καθορισμός στόχου (με τη βελτίωση ζητά να κάνει δυο και τρείς φορές συνεχόμενα, με την κατάλληλα καθοδηγητική ανατροφοδότηση), Μείωση λαθών - μείωση ανατροφοδότησης, Ορίζουμε στόχους αποτελέσματος (λειτουργική αποτελεσματικότητα, ισορροπία, συνεχόμενη κίνηση),
Γνώση αποτελέσματος (κάθε φορά που θέτει στόχο η Άννα, η απόδοσή της να της παρέχει γνώση αποτελέσματος), Μετά από μήνες εξάσκησης παίζουν το παιχνίδι σε άλλο περιβάλλον (σπίτι του παππού, αίθουσα σχολείου, μεταβαλλόμενη εξάσκηση), Συνδυασμός εξάσκησης και με άλλες δραστηριότητες (βούρτσισμα δοντιών ).
Αξιολόγηση έλεγχος της τεχνικής, ισορροπίας, σωστής στάσης, σταθερότητα της κίνησης, ολοκληρωμένη εκτέλεση.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!