Simon Vouet (Παρίσι )
Simon Vouet
Βιογραφικά στοιχεία Ο Simon Vouet γεννήθηκε στο Παρίσι το 1590, γιος του ζωγράφου Lorrain Vouet. Το 1604 – 06, σε ηλικία μόλις 14 ετών, καλείται σαν προσωπογράφος στην Αγγλία. Το 1611 ταξιδεύει στην Κων/πόλη, όπου κάνει το πορτρέτο του σουλτάνου Μουσταφά Α’. Το 1612 ταξιδεύει στην Ιταλία: 1612 Βενετία, 1614 Ρώμη. Το 1624 ιδρύει μια σχολή ζωγραφικής στη Ρώμη, όπου οι μαθητές διδάσκονται να εργάζονται με ζωντανά μοντέλα.
Στη Ρώμη ο καλλιτέχνης τίθεται υπό την προστασία του πάπα Ουρβανού Η’ και του καρδιναλίου Richelieu, ο οποίος τον ονομάζει «Πρίγκιπα της Ακαδημίας του Αγίου Λουκά». Την περίοδο αυτή ο καλλιτέχνης νυμφεύεται την ιταλίδα ζωγράφο Virginia da Vezzo, την οποία χρησιμοποιεί ως μοντέλο σε πολλά έργα του. Το 1627 Vouet μεταβαίνει στο Παρίσι, όπου καταλαμβάνει το αξίωμα του «πρώτου βασιλικού ζωγράφου της αυλής». Του παραχωρείται κατοικία στο Λούβρο και υπέρογκος μισθός.
Ο πάπας Ουρβανός Η’
Ο καρδινάλιος Richelieu
Η σύζυγος του καλλιτέχνη Virginia da Vezzo
Προσωπογραφία της Angelique Vouet
Οι πρώτες παραγγελίες του καλλιτέχνη στην Γαλλία είναι σχέδια για χαλιά, ενώ στη συνέχεια εργάζεται για τον καγκελάριο Seguier, τον καρδινάλιο Richelieu, το ανάκτορο του Λούβρου, καθώς και για εκκλησίες μεταξύ των οποίων και η Παναγία των Παρισίων. Η άφιξη του Poussin στο Παρίσι απωθεί τον Vouet σε δεύτερο επίπεδο, ενώ μετά το θάνατο του Richelieu το 1624 και του Λουδοβίκου ΙΓ’ χάνει τη δύναμή του στην Αυλή. Πεθαίνει παραμερισμένος το 1649.
Μουσείο Καλών Τεχνών, San Francisco
«Η αναχώρηση»
Ο καγκελάριος Pierre Seguier
Ο Λουδοβίκος XII της Γαλλίας
θεματολογία Θρησκευτικά έργα Αντιθέσεις φωτός – σκιάς Χρωματικές αντιθέσεις Μυθολογικά έργα – αλληγορίες Εκλεκτικισμός ακαδημαϊσμός πληθωρικότητα μορφών, παιχνίδι γραμμών, όγκων και χρωμάτων
Θρησκευτικά έργα
«Παναγία με Χριστό», α’ μισό 17 ου αι, ελαιογραφία σε μουσαμά, 99 x 76,5εκ., Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη.
«Ο μυστικός δείπνος», 1615 – 20, ελαιογραφία σε μουσαμά, Palazzo Apostolico, Λορέτο, Ιταλία.
Λεπτομέρεια
«Ο Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ», 1620 – 22, ελαιογραφία σε μουσαμά, 121 x 94 εκ., Musei di Strada Nuova, Γένοβα.
«Ο Χριστός στο σταυρό», 1622, ελαιογραφία σε μουσαμά, 375 x 225 εκ., Εκκλησία του Ιησού, Γένοβα.
«Μετανοούσα Μαγδαληνή», περ , ελαιογραφία σε μουσαμά, 241 x 171 εκ., Galleria Nazionale d'Arte Antica, Ρώμη.
Λεπτομέρεια
«Μετανοούσα Μαγδαληνή», περ. 1630, ελαιογραφία σε μουσαμά, 131 x 104 εκ., Μουσείο Τέχνης, Κλήβελαντ.
«Ο ευαγγελισμός της Θεοτόκου», δεκ., 1640, ελαιογραφία σε μουσαμά, 121 x 86 εκ., Πινακοθήκη Uffizi, Φλωρεντία.
«Η παρουσίαση στο ναό», 1640 – 41, ελαιογραφία σε μουσαμά, εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η Αγία οικογένεια με την Αγία Ελισάβετ και τον μικρό Άγιο Ιωάννη», 1642, ελαιογραφία σε μουσαμά, 132 x 125 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η Παναγία με κλαδί βελανιδιάς», 1640 – 45, ελαιογραφία σε μουσαμά, 97 x 77 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η Αγία Αικατερίνη», ελαιογραφία σε μουσαμά, 98 x 77 εκ., Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης, Τόκυο.
Μυθολογικά έργα
«Η συνέλευση των θεών», 1630, ελαιογραφία σε μουσαμά, Ιδιωτική Συλλογή.
«Η μούσα Ευτέρπη», δεκ. 1630, ελαιογραφία σε ξύλο, 81 x 64 εκ., Ιδιωτική Συλλογή.
«Οι μούσες Ουρανία και Καλλιόπη», 1634, ελαιογραφία σε ξύλο, 80 x 125 εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Ουάσιγκτον.
«Η Δήμητρα και η συγκομιδή από ερωτιδείς», 1634 – 35, ελαιογραφία σε μουσαμά, x 188 εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο.
Λεπτομέρεια
«Η Άρτεμις», 1637, ελαιογραφία σε μουσαμά, 102 x 141 εκ., Βασιλική Συλλογή Hampton Court, Ηνωμένο Βασίλειο.
«Αφροδίτη και Άδωνις», 1638, ελαιογραφία σε μουσαμά, 68,8 x 81εκ., Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη.
«Η Αφροδίτη στον καθρέφτη της «, 1628 – 39, ελαιογραφία σε μουσαμά, 183,8 x 153 εκ., Μουσείο Τέχνης Cincinnati, ΗΠΑ.
Λεπτομέρεια
«Η αρπαγή της Ευρώπης», περ., 1640, ελαιογραφία σε μουσαμά, 179 x 142 εκ., Μουσείο Thyssen-Bornemisza, Μαδρίτη.
«Ο Απόλλωνας και οι Μούσες», 1640, ελαιογραφία σε ξύλο, 88 x 222 εκ., Μουσείο Szιpmϋvιszeti, Βουδαπέστη.
Λεπτομέρεια
Ραφαήλ, «Ο Παρνασσός», τοιχογραφία, Μουσείο Βατικανού, Αίθουσα της υπογραφής.
«Αφροδίτη και Άδωνις», 1642, ελαιογραφία σε μουσαμά, x 96.5 εκ., Μουσείο J. Paul Getty, ΗΠΑ.
Αλληγορίες
«Ο γέρος χρόνος κατανικάται από τον έρωτα, την ελπίδα και την ομορφιά», 1627, ελαιογραφία σε μουσαμά, 107 x 142 εκ., Πράδο, Μαδρίτη.
«Η αλληγορία της ειρήνης», 1627, ελαιογραφία σε μουσαμά, 350 x 250 εκ., Galleria Nazionale d'Arte Antica, Ρώμη.
«Η αλληγορία της ουράνιας φιλανθρωπίας», 1632, ελαιογραφία σε μουσαμά, 192 x 132 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η αλληγορία του πλούτου», 1640, ελαιογραφία σε μουσαμά, 170 x 124 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η αλληγορία της ειρήνης», περ. 1640, ελαιογραφία σε μουσαμά, 237 x 175 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η αλληγορία του Έρωτα» ή «Η κοιμώμενη Αφροδίτη», 1630 – 40, ελαιογραφία σε μουσαμά, 100,5 x 84 εκ., Μουσείο Szιpmϋvιszeti, Βουδαπέστη.
«Η αλληγορία της Σύνεσης», 1645, ελαιογραφία σε μουσαμά, x 90 εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Αυστραλία.
«Η αλληγορία της Νίκης», ελαιογραφία σε μουσαμά, 21 x 113 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
« Ο Λουδοβίκος ΙΓ’ ανάμεσα σε δύο γυναικείες μορφές τη Γαλλία και τη Ναβάρα», ελαιογραφία σε μουσαμά, 163 x 154 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Vanitas», περ. 1621, ελαιογραφία σε μουσαμά, 100 × 75.5 εκ., Εθνικό Μουσείο, Βαρσοβία.
Λεπτομέρεια
«Προσωπογραφία του Giovan Carlo Doria», 1621, ελαιογραφία σε μουσαμά, 129 x 95εκ., Λούβρο, Παρίσι. Προσωπογραφίες
«Προσωπογραφία νεαρού άνδρα», ελαιογραφία σε μουσαμά, 55 x 41 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
Σχέδια
«Προσωπογραφία του Giulio Strozza, 1627, κάρβουνο σε χαρτί, 14,1 x 10,5 εκ. Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη.,
«Σπουδή γυναικείας ημίγυμνης μορφής με έρωτα», 1630 – 35, κάρβουνα σε χαρτί, 38.7 x 21.7 εκ., Μουσείο J. Paul Getty, ΗΠΑ.
«Σπουδή ανδρικής γυμνής μορφής», 1630 – 35, κάρβουνα σε χαρτί, 38.7 x 21.7εκ., Μουσείο J. Paul Getty, ΗΠΑ.
«Προσωπογραφία του καρδιναλίου Richelieu», 1632 – 34, κάρβουνο και παστέλ σε χαρτί, 27.3 x 21.1 εκ., Μουσείο J. Paul Getty, ΗΠΑ.
«Προσωπογραφία του Λουδοβίκου XIII», 1632 – 35, σχέδιο με κάρβουνο σε χαρτί, 27.3 x 21.1 εκ., Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη.
«Σπουδή ανδρικής μορφής», 1640, κάρβουνο σε γκρι χαρτί, 35,2 x 23,9εκ., Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη.
«Σπουδή μορφής με κράνος», περ. 1640, κάρβουνο σε γκρί χαρτί, 34 x 23,9 εκ., Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη.
«Δύο σκυμμένες γυμνές ανδρικές μορφές», περ. 1640, κάρβουνο σε χαρτί, 17.1 x 28.2 εκ., Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη.
« Ο Άγιος Louis σε δόξα», 1640 – 41, σχέδιο με κάρβουνο και μελάνι σε χαρτί, 39.1 x 28.6 εκ., Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη.
«Σπουδή γυναίκας γυμνής ως τη μέση», κάρβουνο σε χαρτί, 21 x 25.3 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
Έκθεση του μουσείο Καλών Τεχνών της περιοχής Nantes της Γαλλίας αφιερωμένη στο Simon Vouet με τίτλο: «Simon Vouet η ιταλική καλλιτεχνική περίοδος 1613 – 1627», Δεκέμβριος 2008.