e-συνταγογράφηση: μελέτη ευχρηστίας και στρατηγική ανάπτυξης της ελληνικής εφαρμογής Νίκος Μαρμαράς & Βασίλης Τσάγκας Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών - Μονάδα Εργονομίας
ΕΜΠ - Μονάδα Εργονομίας 2/6 Η εφαρμογή e-συνταγογράφηση έναρξη λειτουργίας Ιαν 2011, Νοε % των συνταγών, Οκτ % πιλοτική εφαρμογή, χαμηλού κόστους, αναπτύχθηκε από την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (ΗΔΙΚΑ), συχνές αλλαγές-βελτιώσεις σε όλο το διάστημα περιλαμβανόταν ως υποχρέωση στο Μνημόνιο του 2010 (Α δανειακή σύμβαση) Διαχειρίζονται πληρωμές Προδιαγράφουν συνταγές Εκτελούν συνταγές ΗΔΙΚΑ Database & Web server Φαρμακοποιοί Οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης Γιατροί Intranet Internet Φαρμακευτικές δαπάνες ~5 δις € το 2009 ~3 δις € το 2012 οικονομία αποδιδόμενη εν μέρει στην e-συνταγογράφηση
ΕΜΠ - Μονάδα Εργονομίας 3/6 Μελέτη ευχρηστίας Πραγματοποιήθηκαν δύο μελέτες ευχρηστίας της e-συνταγογράφησης - Φεβ-Ιουν 2011 (μερικοί μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας) - Φεβ-Ιουν 2013 ( ~ 2,5 έτη μετά την έναρξη λειτουργίας) Αφορούσαν την ευχρηστία για τους γιατρούς και τους φαρμακοποιούς Στάδια μελέτης i. μελέτη σχετικού υλικού διαθέσιμου στο Διαδίκτυο ii. επιτόπιες παρατηρήσεις και συνεντεύξεις με γιατρούς και φαρμακοποιούς iii. ευρετική αξιολόγηση (heuristic evaluation)
ΕΜΠ - Μονάδα Εργονομίας 4/6 Σύγκριση αποτελεσμάτων Μελέτη Α (μερικοί μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας) -για φαρμακοποιούς : 74 προβλήματα ευχρηστίας -για γιατρούς : 56 προβλήματα ευχρηστίας Μελέτη Β (~2,5 έτη μετά την έναρξη λειτουργίας) -για φαρμακοποιούς : 12 προβλήματα ευχρηστίας -για γιατρούς : 15 προβλήματα ευχρηστίας Στη βελτιωμένη έκδοση, το ταμείο του ασφαλισμένου επιλέγεται αυτόματα την πληκτρολόγηση του ΑΜΚΑ Ασφαλισμένου. Επίσης, έχει γίνει διαχωρισμός ενεργειών σε «Επεξεργασία στοιχείων ασφάλισης» και «Επεξεργασία στοιχείων ασφαλισμένου».
ΕΜΠ - Μονάδα Εργονομίας 5/6 Συχνές αλλαγές και ενημερώσεις Διακοπές λειτουργίας Ανακοινώσεις
ΕΜΠ - Μονάδα Εργονομίας 6/6 Η στρατηγική που φαίνεται ότι υιοθετήθηκε Χαρακτηριστικά: -αρχικός σχεδιασμός μιας απλής εφαρμογής η οποία όμως μπορεί να βελτιώνεται συνεχώς, -συστηματική παρακολούθηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι χρήστες, -αλλεπάλληλες βελτιώσεις της εφαρμογής Κρίνοντας από τη γρήγορη υιοθέτηση της εφαρμογής από σχεδόν το σύνολο των χρηστών σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, φαίνεται ότι η στρατηγική αυτή μπορεί να αποτελεί μια επιτυχημένη εναλλακτική λύση στο δύσκολο πρόβλημα του σχεδιασμού εφαρμογών που απευθύνονται σε πολλούς και διαφορετικούς χρήστες. Παράγοντες που επέδρασαν αποφασιστικά: -ισχυρή πολιτική πίεση για άμεση λειτουργία της εφαρμογής, λόγω μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας, -αδυναμία αποπληρωμής των φαρμακοποιών από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς
ΕΜΠ - Μονάδα Εργονομίας 7/15 Κάποια παραδείγματα αλλαγών Η νέα σελίδα σύνδεσης κατευθύνει καλύτερα τον χρήστη για τις ενέργειες που πρέπει να πραγματοποιήσει και εμφανίζει κατάλληλα μηνύματα σφάλματος σε περίπτωση λάθους εισαγωγής στοιχείων
ΕΜΠ - Μονάδα Εργονομίας 8/15 Κάποια παραδείγματα αλλαγών Στη νέα περιοχή εισαγωγής των στοιχείων ασφαλισμένου, ο χρήστης δεν χρειάζεται να επιλέξει το ταμείο του ασφαλισμένου. Επιλέγεται αυτόματα από την εφαρμογή με την πληκτρολόγηση του ΑΜΚΑ Ασφαλισμένου. Έχει γίνει διαχωρισμός στην επεξεργασία των στοιχείων σε «Επεξεργασία στοιχείων ασφάλισης» και «Επεξεργασία στοιχείων ασφαλισμένου».