Cyber bullying κριτικές επισημάνσεις ΒΑΣΩ ΑΡΤΙΝΟΠΟΥΛΟΥ Καθηγήτρια Εγκληματολογίας Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διαδικτυακός εκφοβισμός
Advertisements

Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Παπαπέτρου Στέλιος Βασιλείου Έλενα Γκλιάου Μαρία Κυριάκου Κυριακή
Όλοι μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματά μας συζητώντας !
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Μαρία Κουφέλου Μαρία Παυλή Θάλεια Τσουκαρέλλη Όλγα Δουγραματζή
Το ΔιαδΙκτυο στη ζωΗ μαΣ
6η ΜαρΤΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
Η ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!!! 54ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΑΜΙΓΟΥ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α’ ΕΠΑ.Λ.
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Σχολικός Εκφοβισμός Τι ακριβώς είναι ; Πώς αντιμετωπίζεται από το θύμα ; Πώς αντιμετωπίζεται από τον παρατηρητή ;
ΚΙΜΟΝΑΣ ΜΟΝΤΕΣΑΝΤΟΣ ΚΕΠΠΑΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΦΙΛΙΑΡΗΣ
Σχολικός Εκφοβισμός/Bullying
ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΒΙΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΞΗ: Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2014.
ΣΤΕΛΛΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ ΣΤ ΄1. Θ ύμα Θ ύτης Θ εατής.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ (CYBERBULLYING)
Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλ. bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας,
H ηλεκτρονική παρενόχληση (cyberbullying) είναι η επιθετική συμπεριφορά από πρόθεση με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων. Τέτοιου είδους συμπεριφορές μπορεί.
Σεξουαλική παρενόχληση μέσω διαδικτύου και παιδική αποπλάνηση
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ – ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ(bullying)
CYBER BULLING ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
Εθισμός στο διαδίκτυο.
Θέμα project : Cyberbullying
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας Mάθημα Παιδαγωγικών Ενισχυτική Εργασία Υπεύθυνη μαθήματος: Ζαχαρούλα.
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΒULLING... Το μπούλινκ (σχολικός εκφοβισμός) εμφανίζεται στα σχολεία ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του κόσμου ως λεκτική, σωματική, σεξουαλική,
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ- ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων Πολιτισμού και Αθλητισμού Σταθείτε στο ύψος σας παρά … αδιάφορα στον κυβερνοεκφοβισμό Το φαινόμενο Cyberbullying.
ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: RAINBOW TEAM ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ: ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ (BULLYING)
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΟΜΕΑΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΙΕΚ ΞΥΝΗ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ MEDITERRANEAN COLLEGE ΤΟΜΕΑΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΙΕΚ ΞΥΝΗ.
Διεπιστημονική Προσέγγιση της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης Αθηνά Σπανάκη – Κοχιαδάκη Ιατρός, Βιοπαθολόγος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Ηρακλείου.
Όλοι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, όλοι ΙΣΟΙ.
Θοδωρής Λάζαρης, Πρόδρομος Σχιστοχείλης, Λευτέρης Πάνου.
Ενδοσχολική Βία (Bullying). Διαστάσεις του φαινομένου Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής,
Βία στα σχολεία. Τι είναι ο εκφοβισμός; O σχολικός εκφοβισμός συμβαίνει όταν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια χρησιμοποιεί επανειλημμένα τη δύναμη του/της,
Bullying.
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Σχολικός Εκφοβισμός.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Διαδικτυακός εκφοβισμός
Τι σημαίνει Διαδικτυακός Εκφοβισμός ;
Το ερωτηματολόγιο για το σχολικό εκφοβισμό ως μέσο ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης όλου του σχολείου 1ο Γυμνάσιο Πεύκης Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μαρία.
Project Όνομα: Μαρία – Ηλέκτρα Γοντσιτοπούλου Τάξη: Β’1
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Ασφάλεια στο ΔΙΑΔΥΚΤΙΟ
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Διαδίκτυο : κίνδυνοι και τρόποι αντιμετώπισης
Η ομάδα Αγωγής Υγείας του 39ου Γυμνασίου Αθηνών υλοποίησε ένα πρόγραμμα με θέμα “Διαδικτυακή Βία”. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε από 30 μαθητές σε δύο βασικά.
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Εκφοβισμός είναι δυνατό να συμβεί μέσω του Διαδικτύου και περιλαμβάνει εσκεμμένη, επαναλαμβανόμενη και εχθρική συμπεριφορά απέναντι σε άτομο ή ομάδα ατόμων.
Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyberbullying)
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤON ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΟΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

cyber bullying κριτικές επισημάνσεις ΒΑΣΩ ΑΡΤΙΝΟΠΟΥΛΟΥ Καθηγήτρια Εγκληματολογίας Πάντειο Πανεπιστήμιο

περιορισμοί Ανήλικοι Case study – cyberbullying (ηλεκτρονικός εκφοβισμός) Περίπτωση «κοινωνικής κατασκευής» του προβλήματος

Cyber bullying - Ορισμός To cyber bullying ή e-bullying συμβαίνει όταν ένα παιδί ή ένας έφηβος απειλείται, βασανίζεται, παρενοχλείται, εξευτελίζεται, βρίσκεται σε αμηχανία ή γίνεται στόχος από άλλο παιδί ή έφηβο μέσω διαδικτύου, e- mails, instant messaging, text messages, chat rooms, ή μέσω κινητού τηλεφώνου

Bullying και e-bullying Οι διαφορές με το παραδοσιακό bullying είναι ότι το cyber bullying μπορεί να συμβεί όλες τις ώρες, εντός ή εκτός σχολείου ή οπουδήποτε είναι κάποιος online, το υλικό μπορεί να διανεμηθεί πολύ γρήγορα και σε ευρύ κοινό, δεν υπάρχει σωματική επαφή και διαφορά σωματικής δύναμης και μπορεί να είναι ανώνυμο. Επίσης, το cyber bullying, θεωρείται ένα σκληρό μέσο παρενόχλησης ή απειλής. Συχνά τα παιδιά συζητούν στο διαδίκτυο θέματα, τα οποία δεν εκφράζουν στη διαπροσωπική τους επικοινωνία, λόγω του φόβου των ενδεχόμενων αντιδράσεων. Το κύριο χαρακτηριστικό του cyber bullying είναι ότι παρατηρείται κυρίως στα παιδιά και στους έφηβους. Όταν ο «δράστης» είναι ενήλικος τότε αποκαλείται cyber harassment (ηλεκτρονική παρενόχληση) ή cyber stalking (ηλεκτρονική επίθεση).

Έρευνες cyber bullying Μία από τις πρώτες έρευνες που διεξήχθησαν στον Καναδά κατέδειξε ότι το ¼ των νέων χρηστών του διαδικτύου είχαν την εμπειρία της online παρενόχλησης (Mnet, 2000). Επίσης, στα αποτελέσματα της έρευνας του National Children’s Home, που έγινε στη Βρετανία το 2002, σε δείγμα 856 παιδιών ηλικίας ετών, διαπιστώθηκε ότι 1 στα 4 παιδιά είχε υποστεί cyber bullying, το 16% είχε λάβει απειλητικά μηνύματα μέσω κινητού τηλεφώνου, το 7% απειλήθηκε μέσω chat rooms και το 4% μέσω . Από αυτά τα παιδιά το 42% το ανέφερε σε φίλο, το 32% στους γονείς και το 29% σε κανέναν. Ο ίδιος οργανισμός πραγματοποίησε σε συνεργασία με την Tesco Mobile, παρόμοια έρευνα το 2005, σε δείγμα 856 παιδιών, ηλικίας ετών. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα παιδιά είχαν υποστεί επίθεση, σε ποσοστό 19,20%. Από αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό (73%) ήξερε το δράστη, ενώ για το 26% ο δράστης ήταν άγνωστος. Ακόμη, ο 1 στους 10, δήλωσε ότι κάποιος πήρε φωτογραφία του μέσω κάμερας κινητού και το γεγονός αυτό τον έκανε να αισθανθεί άβολα και απειλητικά. Το 41% το ανέφερε σε φίλο, το 24% στους γονείς, το 14% στον δάσκαλο και το 28% σε κανέναν.

Ερευνες (2) Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, που πραγματοποιήθηκε από την msn cyber bullying report, το 1 στα 10 παιδιά στη Βρετανία είχε την εμπειρία του cyber bullying και το 13% ανέφερε ότι ως βίωμα είναι ενίοτε σοβαρότερο και από τη φυσική βία. Η ίδια έρευνα, επίσης, κατέδειξε ότι το 48% των γονέων δεν ήταν ενημερωμένοι, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό των παιδιών (74%) δεν ζήτησε από κανέναν βοήθεια.

Έρευνες πρόσφατα στοιχεία (3)

Ερευνες (4)

Ελλάδα -στοιχεία A review of research on cyber-bullying in Greece Nafsika Antoniadou & Constantinos M. Kokkinos To cite this article: Nafsika Antoniadou & Constantinos M. Kokkinos (2015) A review of research on cyber- bullying in Greece, International Journal of Adolescence and Youth, 20:2, , DOI: / To link to this article:

Ελλάδα - ΜΕΥ Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού» Το τμήμα «ΑλλάΖω χωρίς τον εκφοβισμό», που αποτελεί διεπιστημονική δομή για την πρόληψη & αντιμετώπιση του εκφοβισμού. Επιπλέον, στη Μ.Ε.Υ λειτουργεί η Γραμμή Στήριξης «ΜΕ. Υποστηρίζω» χωρίς χρέωση. Απευθύνεται σε παιδιά, εφήβους, γονείς, ειδικούς που αναζητούν επικοινωνία, προκειμένου να εκφράσουν ανησυχίες, σκέψεις, εμπειρίες και να λάβουν συμβουλευτική, υποστήριξη & βοήθεια.

Επιπτώσεις Σχετικά με τις επιπτώσεις, οι έρευνες (National Crime Prevention Council) δείχνουν ότι το cyber bullying δημιουργεί παρόμοια προβλήματα με την παραδοσιακή πρόσωπο με πρόσωπο επιθετικότητα, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, έλλειψη εμπιστοσύνης, χαμηλές επιδόσεις στο σχολείο, αλλαγή ενδιαφερόντων, κατάθλιψη.

Παρεμβάσεις προστασίας Τα ζητήματα της προστασίας των ανηλίκων αποτελούν θέματα μείζονος προτεραιότητας, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, στην ατζέντα των συζητήσεων σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Είναι γεγονός ότι οι νέες μορφές θυματοποίησης απαιτούν νέες παρεμβάσεις πρόληψης πέραν των παραδοσιακών μέτρων.

Προϋποθέσεις πρωτοβουλιών Σε κάθε πρωτοβουλία για την επίλυση του προβλήματος cyber bullying και την εξεύρεση λύσεων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη: Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα παιδιά χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες. Ο προσδιορισμός των σωματικών και των ψυχολογικών επιπτώσεων τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Η αξιολόγηση των εθνικών πρωτοβουλιών, η νομοθεσία σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο. Η προώθηση υπηρεσιών φροντίδας για τα παιδιά–θύματα, με προτεραιότητα την παροχή ψυχοκοινωνικής στήριξης και το σεβασμό των δικαιωμάτων τους.

Συστάσεις Οι οδηγίες αυτές στον κύριο κορμό τους περιλαμβάνουν τα εξής (National Crime Prevention Council, 2003 και Media Awareness Network, 2004): Τα παιδιά να μη δίνουν προσωπικές πληροφορίες σε chat rooms (δωμάτια συνομιλίας), σε websites, σε blogs ή όπου αλλού στο διαδίκτυο. Να μη λένε σε κανέναν, ούτε σε φίλους, τον κωδικό πρόσβασης. Αν λάβουν κάποιο απειλητικό μήνυμα να μην απαντήσουν αλλά να ενημερώσουν έναν ενήλικα. Ποτέ να μην ανοίγουν s από κάποιον που δεν ξέρουν ή ξέρουν ότι αυτός μπορεί να τους απειλήσει (είναι bully). Nα βοηθούν όσους συμμαθητές τους παρενοχλούνται online.

συστάσεις Πριν τα παιδιά απειληθούν, οι γονείς να συζητούν μαζί τους για τους κινδύνους (με παραδείγματα) και τα οφέλη του διαδικτύου, να ενημερώνονται για το τι κάνουν τα παιδιά online, να βλέπουν τα sites που επισκέπτονται τα παιδιά, να συμβουλεύουν τα παιδιά να μη δίνουν προσωπικές πληροφορίες, να τα ενημερώνουν ότι το cyber bullying δεν είναι ανώνυμο, ότι αφήνει ίχνη και έχει βλαβερές συνέπειες για το θύμα και να τα ενημερώνουν για το πώς να το αντιμετωπίσουν αν τους συμβεί.

Συστάσεις Αν τα παιδιά έχουν ήδη απειληθεί, οι γονείς να τα εκπαιδεύουν να μην απαντούν σε αυτούς που τα ενοχλούν, να διαγράφουν τα απειλητικά μηνύματα χωρίς να τα ανοίγουν. Αν και έχουν απειληθεί να μη ζητούν εκδίκηση. Να υπάρχει η διαβεβαίωση από τους γονείς ότι τα παιδιά δεν θα σταματήσουν τη χρήση του internet (Ο φόβος των παιδιών είναι ότι αν αποκαλύψουν στους γονείς ότι είναι θύματα οι γονείς θα τους απαγορέψουν τη χρήση του internet). Να βοηθούν τα παιδιά να καταγράφουν τις εμπειρίες τους (Αυτό θα βοηθήσει αν χρειαστεί να επέμβει η αστυνομία).

Νομοθετικές πρωτοβουλίες Σε νομοθετικό επίπεδο στην Αμερική και συγκεκριμένα στις πολιτείες Oregon και Washington υπάρχει κινητικότητα και νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Συγκεκριμένα στην Washington υπάρχει εντολή μέχρι το Αύγουστο του 2008 κάθε σχολείο να τροποποιήσει τον κανονισμό που αφορά την παρενόχληση, τον εκφοβισμό και τις απειλές και να συμπεριλάβει και αυτές που συμβαίνουν με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων κατά τη διάρκεια της σχολικής μέρας και στο χώρο του σχολείου. Στη νομοθεσία του Καναδά (Criminal Code of Canada) μερικές μορφές του cyber bullying θεωρούνται εγκληματικές όπως π.χ. το να επικοινωνείς με κάποιον επανειλημμένα στον οποίο να προκαλείς φόβο για την ασφάλειά του ή η δημοσίευση δυσφημιστικών σχολίων ή η διασπορά μίσους ή διακρίσεων που βασίζονται σε φυλετική ή εθνική καταγωγή, σε θρησκεία, ηλικία, φύλο, σεξουαλική επιλογή, οικογενειακή κατάσταση ή αναπηρία.

Κλείνοντας Δείγμα αδυναμίας ρύθμισης του διαδικτύου Ανήλικοι – προστασία Κατασκευή ζητήματος –ρόλος ΜΜΕ – καλλιέργεια ηθικού πανικού Αξιολόγηση τί μάθαμε, πώς αξιολογούμε τις παρεμβάσεις, νέες προτάσεις και στρατηγικές πρόληψης και αντιμετώπισης