« Δραστηριότητες από τον κόσμο της φυσικής για το νηπιαγωγείο » Ο σχηματισμός των σκιών Πασσά Διονυσία Ψαρρού Αλεξία
Στόχοι 1. Η δημιουργία των σκιών ως γνωστικό πρόβλημα. 2. Η κατανόηση της διαδικασίας σχηματισμού των σκιών. 3. Η κατανόηση του αμετάβλητου των σχετικών θέσεων φωτεινών πηγών, εμποδίων και σκιών. 4. Αντιστοίχιση του αριθμού των σημειακών φωτεινών πηγών και του αριθμού των σχηματιζόμενων σκιών. 5. Η μεταβολή του σχήματος μιας σκιάς σε οριζόντιο και κατακόρυφο επίπεδο. 6. Η κατανόηση ότι οι σκιές μεγαλώνουν και μικραίνουν με κατάλληλους χειρισμούς. 7. Η αντιστοίχιση σκιάς – αντικειμένου.
1 η Δραστηριότητα : Θέατρο σκιών ( στόχοι : 1, 2, 3) Υλικά / μέσα : Ένα σύντομο βίντεο Καραγκιόζη Προβολέας Λευκό σεντόνι Σύντομη παρουσίαση Καραγκιόζη ( αυτό λέγεται και θέατρο σκιών ). Συζήτησή προκειμένου να ανιχνεύσουμε τις ιδέες των παιδιών σχετικά με το φαινόμενο της σκιάς. Ερωτήσεις όπως « γιατί ονομάζεται θέατρο σκιών ;», « έχετε δει ποτέ σκιά ;», « πώς δημιουργείται η σκιά ;» Συσκοτίζουμε μερικώς την τάξη και σε ένα σημείο του φελοπίνακα καρφιτσώνουμε ένα μεγάλο λευκό σεντόνι ( εναλλακτικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έναν καθαρό λευκό τοίχο της αίθουσας ).
Με τη βοήθεια μιας φωτεινής πηγής, παροτρύνουμε τα παιδιά να δημιουργήσουν σκιά με το σώμα τους. Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν πως πιστεύουν ότι σχηματίστηκε η σκιά. Συζητάμε προσπαθώντας να τονίσουμε και να κατευθύνουμε τη σκέψη τους στην προϋπόθεση αφενός της ύπαρξης φωτός και αδιαφανούς εμποδίου ( σώμα ) για το σχηματισμό της σκιάς και αφετέρου της νοητής προέκτασής της στην ευθεία του φωτός και του εμποδίου ( αμετάβλητο των θέσεων ).
2 η Δραστηριότητα : Αντιστοίχιση ( στόχοι : 2, 3, 4) Υλικά / μέσα : Ψιλόλιγνο αδιαφανές βάζο 3-4 φακούς Συσκοτίζουμε μερικώς την τάξη. Βάζουμε ένα τραπεζάκι στη μέση της παρεούλας και τοποθετούμε πάνω ένα ψιλόλιγνο αδιαφανές βάζο ( ραβδόμορφου τύπου ). Παίρνουμε ένα φακό και τον ανάβουμε ρίχνοντας το φως του πάνω στο βάζο. « Βλέπετε σκιά ;», « Που ;», « πώς σχηματίστηκε ;» Πειραματισμός. Θέτουμε τον προβληματισμό γα το αν μπορούμε να δημιουργήσουμε παραπάνω από μία σκιά.
Τα αφήνουμε να σκεφτούν ενώ παράλληλα έχουμε τοποθετήσει ( από πριν ) σε ένα άλλο τραπέζι 2-3 ακόμα φακούς, χωρίς όμως να αναφέρουμε κάτι για αυτούς. Πιθανότατα, αφού δεν μπορούν να σχηματίσουν με έναν φακό παραπάνω από μία σκιά, θα μας ρωτήσουν αν μπορούν να χρησιμοποιήσουν και άλλη φωτεινή πηγή - φακό. Παροτρύνουμε τα παιδιά να δοκιμάσουν. Διαπίστωση ότι ανάλογα με τον αριθμό των φωτεινών πηγών που φωτίζουν το βάζο, ανάλογος θα είναι και ο αριθμός των σκιών που θα σχηματιστούν. Ζητάμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν την πορεία του φωτός από το φακό προς το βάζο. Αναγνώριση του βάζου ως εμποδίου που δεν επιτρέπει τη διέλευση του φωτός. Συζητάμε εκ νέου για την αντιστοιχία του αριθμού των φωτεινών πηγών με τον αριθμό των σκιών που δημιουργήθηκαν Παρατήρηση : Το λευκό σεντόνι παραμένει καρφιτσωμένο και πάνω σε αυτό σχηματίζουμε τις σκιές ( εναλλακτικά στον λευκό τοίχο ). Ισχύει και για τις δραστηριότητες 3 και 4.
3 η Δραστηριότητα : Μετακίνηση της φωτεινής πηγής ή του αντικειμένου ( στόχοι : 3, 5) Υλικά / μέσα : Ψιλόλιγνο αδιαφανές βάζο Φακός Σαν συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας με το βάζο, ρωτάμε τώρα τα παιδιά τι πιστεύουν ότι θα συμβεί σε περίπτωση που στρέψουμε το φακό δεξιά ή αριστερά, πάνω ή κάτω. Τα αφήνουμε να πειραματιστούν με τις θέσεις του φακού ( πάνω - κάτω, δεξιά – αριστερά ). Αντίθετα δηλαδή να αφήσουν κάτω στο τραπέζι σταθερό το φακό και να μετακινήσουν το βάζο μακριά από αυτόν και κοντά σε αυτόν. Τι παρατηρείτε ; Πότε « μεγαλώνει » η σκιά και πότε « μικραίνει »;
4 η Δραστηριότητα : Το σχήμα της σκιάς ( στόχος : 7) Υλικά / μέσα : Διάφορα αδιαφανή αντικείμενα Προβολέας Τοποθετούμε πάνω στο τραπέζι διάφορα αδιαφανή αντικείμενα ( κούκλα, κερί κ. τ. λ.). Συσκοτίζουμε μερικώς την τάξη. Ανάβουμε τον προβολέα και ρίχνουμε το φως του πάνω στα αντικείμενα που βρίσκονται παρατεταγμένα το ένα δίπλα στο άλλο πάνω στο τραπέζι. Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν τι παρατηρούν. Ερώτηση : Αν βλέπατε μόνο μία σκιά, θα μπορούσατε να αναγνωρίσετε σε ποιο αντικείμενο ανήκει ;
Γιατί ; Η σκιά που δημιουργεί κάθε αντικείμενο έχει ίδιο ή διαφορετικό σχήμα από αυτό ;
5 η Δραστηριότητα ( αξιολόγησης ): Βρες τη σκιά μου Υλικά / μέσα : Φύλλα εργασίας Μοιράζουμε στα παιδιά φύλλα εργασίας που απεικονίζουν διάφορα αντικείμενα και τις σκιές τους και τους ζητάμε να αντιστοιχίσουν κάθε αντικείμενο με τη σκιά του. mikapanteleon.blogspot.com
6 η Δραστηριότητα ( αξιολόγησης ): Θέατρο σκιών Υλικά / μέσα : Λευκό σεντόνι Προβολέας Κάρτες Κλείνουμε τη θεματική μας επανερχόμενοι στο θέατρο σκιών. Κρατάμε τεντωμένο ένα λευκό σεντόνι και πίσω από αυτό τοποθετούμε έναν προβολέα. Κάθε παιδί σηκώνεται, έρχεται και στέκεται πίσω από το σεντόνι και μπροστά από τον προβολέα και του δίνουμε μία κάρτα η οποία απεικονίζει μία κίνηση που πρέπει να κάνει ( π. χ. ότι τρώει, ότι γράφει, ότι κολυμπάει κ. τ. λ.) σχηματίζοντας σκιά πάνω στο λευκό σεντόνι. Τα υπόλοιπα παιδιά που παρακολουθούν από την άλλη πλευρά προσπαθούν να μαντέψουν τι κάνει.