Χριστούγεννα στην Κάλυμνο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Περιμένοντας τα Χριστούγεννα Ήθη κι έθιμα απ’ όλη την Ελλάδα
Advertisements

Παραμονές των Χριστουγέννων, ενώ όλοι προετοιμαζόμασταν να γιορτάσουμε τη Γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού, του σαρκωμένου Θεού της Αγάπης…
Διαφορές Χριστιανών Καθολικών και Ορθόδοξων.
Η παραβολή του σπλαχνικού πατέρα (παραβολή του «ασώτου υιού»)
Ευχούλα-Ελπίδα-Αγάπη-Αυγούλα
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ.
Ηθικά θέματα.
ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΤΑΧΤΟΠΟΥΤΑ
ΝΗΣΤΕΙΑ.
Χριστούγεννα όπως πραγματικά έγιναν
ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΑΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!!
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
Εθιμα Χριστουγεννων Σχέδιο μαθήματος.
Χριστουγεννιάτικα έθιμα
Ελλάδα vs Γερμανία. Χριστουγεννιάτικα έθιμα. Γερμανία.
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
O γέρος και τα τρία αδέλφια
Χριστούγεννα.
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ
Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ, ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΑΥΡΟΑΝΑΣΤΑΣΙΜΗ ΖΩΗ.
Χριστούγεννα στον Πόντο
Χριστουγεννιατικα εθιμα της Κυπρου και της Ελλαδας
Η Γέννηση του Ιησού Μέσα από τον Ευαγγελιστή Ματθαίο, τη βυζαντινή τέχνη και το Δομήνικο Θεοτοκόπουλο.
Η γέννηση του Ιησού Χριστού: Γενέθλια της νέας ανθρωπότητας
Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ  Διηγηθείτε με συντομία το κείμενο α΄.  Υπογραμμίστε τις λέξεις με τις οποίες ο άγγελος χαιρετά τη Μαρία.  Ποιο μήνυμα της.
Η μαγεία του Άγιου Βασίλη
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!!.
ΜΑΘΗΜΑ 21 ΙΩΑΝΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ Β’2.  Μκ2,1 Ύστερα από μερικές μέρες μπήκε πάλι ο Ιησούς στην Καπερναούμ και διαδόθηκε ότι βρίσκεται σε κάποιο σπίτι  2Αμέσως.
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΕΤΣΑΣ Δ’ ΤΑΞΗ.
Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΑΙΧΝΊΔΙΑ
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2009.
Από την μαθήτρια Υρώ Δάβου του Β1’
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ Δημοπούλου Ιωάννα Β1. Χριστούγεννα στην Ήπειρο Η Ήπειρος είναι το γεωγραφικό διαμέρισμα της Ελλάδας που εκτείνεται στο βορειοδυτικό.
Αναστασία Νάστου Μαρία Καζελίδη.  Περιλαμβάνει φωτεινά κόκκινα Αλεξανδριανά γύρω από το τζάκι, καθώς και κλαδιά « γκι » που κρέμονται από την οροφή που.
ΜΕΛΗ ΟΜΑΔΑΣ: ΑΝΔΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ ΜΥΡΣΙΝΗ ΑΣΚΟΥΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΔΑΦΕΡΕΡΑ ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΡΥΩΤΗ ΒΕΡΑ ΤΜΗΜΑ: Β1 ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ: 21/12/15 ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ.
Έ ΘΙΜΑ Χ ΡΙΣΤΟΥΓΈΝΝΩΝ Από τη μαθήτρια Ξανθοπλά Χριστίνα!
ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΘΕΟΦΑΝΙΩΝ ΑΠΌ ΤΗ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΞΑΝΘΟΠΛΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
ΕΘΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ- ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ-ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ Θεοδώρα Ευθυμίου Δ’1 20/12/2015.
ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ. Τα Θεοφάνεια ή Φώτα ή Επιφάνεια γιορτάζουμε τη βάπτιση του Ιησού Χριστού από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή. Ο πρώτος αγιασμός.
Μαρία Στυλιανού Στ’3 Δημοτικό Σχολείο Άγιου Σπυρίδωνα !!
Το νόημα των Χριστουγέννων.
Bonjour Athenes, Καλημέρα Παρίσι
Έθιμα Δωδεκαήμερου στην Κύπρο Έθιμα Δωδεκαήμερου στην Κύπρο
ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ Τα ήθη και τα έθιμα είναι ένα ξεχωριστό, χαρακτηριστικό κομμάτι της παράδοσης, γέννημα του κάθε τόπου. Μαρτυρούν τις συνθήκες, μέσα στις.
H Γέννηση του Χριστού.
Η ιστορία των Χριστουγέννων
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΛΟ ΧΡΟΝΟ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΤΕ ΚΑΛΑ!!!!!!.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ!!!
Χριστούγεννα σε ολόκληρο τον κόσμο
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
ΚρητικΟΣ ΓAμοΣ Στην Κρήτη υπάρχουν δύο είδη γάμου. Ο γάμος με κλέψιμο και με προξενιό. Στο γάμο με κλέψιμο ο γαμπρός έκλεβε την νύφη αφού οι γονείς του.
Ο Ναζιανζηνός ως ποιητής ΟΙ ΣΘΕΝΑΡΟΊ ΘΕ 2 ΚΕ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΓΕΣΣ ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΠΟΘΟΣ-ΒΟΥΤΕΡΑΚΟΣ Γ2
ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΧΩΡΕΣ ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΧΩΡΩΝ.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ
Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
Καταστροφή της Σμύρνης 1922
Νεοελληνικός Πολιτισμός
ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
Τί γιορτάζουμε ;. Το Σάββατο αυτό είναι αφιερωμένο στην νεκρανάσταση του Λαζάρου, το θαύμα που έκανε ο Ιησούς λίγο πριν αναστηθεί ο ίδιος εκ νεκρών. Σε.
ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Θεοφάνεια σημαίνει Φανέρωση το ῦ Θεο ῦ, ἀ πό τίς λέξεις Θεός + φαίνομαι.
Ο Θεοσ στην εντατικη Ψαλμός 22.
Μαθαίνω ορθογραφία με τη Β΄1
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Χριστούγεννα στην Κάλυμνο Ήθη και Έθιμα Χριστούγεννα στην Κάλυμνο

Παραμονές Χριστουγέννων κι οι γυναίκες της Καλύμνου είχαν μεγάλη φουργιά να πλύνουν, ν’ ασπρίσουν, να καθαρίσουν το σπίτι, να ζυμώσουν τα εφτάζυμα και να κάμουν τα φοινίκια. Τα παιδιά στα χαντιρίμια και τα στενορύμια του μικρού μας νησιού, γυρίζαν από σπίτι σε σπίτι όπως και σήμερα και, λένε τα κάλαντα…

«Αύτη είναι η ημέρα όπου ήρθ’ ο Λυτρωτής από Μαριάμ μητέρα εκ Παρθένου γεννηθείς. Άναρχος αρχήν λαμβάνει και σαρκούται ο Θεός ο αγέννητος γεννάται εις την φάτνην τάπεινός Άγγελοι το νέον λέγουν εις ποιμένας και βοσκούς ο αστήρ, το θαύμα δείχνει εις τους μάγους και σοφούς».

Τα παιδιά όταν τελειώναν τα κάλαντα, μετά την απελευθέρωση πια, που τα πράγματα άρχισαν σιγά – σιγά να παίρνουν φυσιολογικούς ρυθμούς και υπήρχε κάποια σχετική για τα αναγκαία άνεση, έπαιρναν από τις νοικοκυρές σαν φιλοδώρημα είτε μια πεντάρα ή αυγά ή και λίγα φοινίκια όταν πηγαίναν σε βασταχτούμενα σπίτια.

Για τα φοινίκια, τα μελομακάρουνα όπως τα λένε σε άλλα μέρη, υπάρχει μια παράδοση, η οποία αναφέρεται στην ημέρα της γεννήσεως του Χριστού μας: Όταν η Παναγιά είχε τους πόνους της γεννήσεως, ζήτησε ένα χουρμά, φοίνικα όπως τον έλεγαν. Πριν όμως προφτάσει να βγάλει από το στόμα το κουκούτσι του, ένας δυνατότερος πόνος την έκανε να φωνάξει ω! οπότε και αυτή η κραυγή έμεινε χαραγμένη σε κάθε κουκούτσι του φοίνικα – χουρμά. Σε ανάμνηση λοιπόν αυτού του φοίνικα οι παλιές νοικοκυρές έφτιαχναν τα φοινίκια, τα σημερινά μελομακάρονα, ως χριστουγεννιάτικο γλύκισμα.

Τα κάλαντα την παραμονή της Πρωτοχρονιάς: «Εις αυτό το νέο έτος Βασιλείου εορτή ήρθα να σας χαιρετήσω με την πρέπουσα(ν) ευχή. Εύχομαι λοιπόν να ζήτε πολλούς χρόνους κι ευτυχείς το Βασίλειο το Μέγα να ‘χετε συνδρομητή κι όσους έχετε στα ξένα να δεχτείτε με καλό να σας δίνει ευτυχία το Θεό παρακαλώ».

Πολλά ‘παμε τα’ αφέντη μας ας πούμε της κυράς μας: Κυρά ψηλή, κυρά λιγνή κυρά καμαροφρύδα μ’ έχεις τον ήλιο πρόσωπο και το φεγγάρι στήθη και του κοράκου το φτερό τόχεις καμαροφρύδι Πολλά ‘παμε της μάνας μας ας πούμε και της κόρης. Σαν έχεις κόρη(ν) έμορφη γραμματικός τη θέλει Μ’ αν είναι και γραμματικός πολλά προικιά γυρεύει. Γυρεύει αμπέλια ατρύγητα κι αμπέλια τρυγημένα γυρεύει και τη Βενετιά μ’ ούλα της τα Βενέτια. Πολλά ‘παμε της κόρης μας ας πούμε και του γιου μας Μ’ αν έχεις γιο εις το σχολειό και γιο εις το ψαλτήρι να σ’ αξιώσει ο Θεός να βάλει πετραχείλι. «Άγιος Βασίλης έρχεται πάνω από το Μαράσι βαστά γαλούνι και κρασί να ‘ρτει να μας κεράσει Βασίλη πόθεν έρχεσαι και δε μας καταδέχεσαι; Από την Καισαρεία συ ‘σαι αρχόντισσα κυρία κάτσε να φας κάτσε να πιεις κάτσε τον πόνο σου να πεις κάτσε να τραουήσεις και να μας καλοκαρδίσεις. Μ’ εμένα οι καλοί γονιοί τραούτζια εμ με μάθαν μόνο με μάθαν γράμματα και γράμματα σας λέω. Και σαν ηξεύρεις γράμματα πε μας την αρφαβήτα και στο ραβδί του ηκούμπησε α πει την αρφαβήτα. Και το ραβδί του το ξερό Χλωρά βλαστάρζα βγάλλει και κάτω στις ριζούλες του βρύσες εκυμματούσαν Και κατεβαίνουν πέρδικες γαρυφαλιές λεβέντικες κι ηβρέχαν τα φτερά τους κι ηραίναν τον αφέντη μας τον πολυχρονεμένο: Μ’ εσένα αφέντη πρέπει σου καράβζα ν’ αρματώνεις και τ’ άρμπουρα των καραβζών να τα μαλαματώνεις Για σφάξε μας τον πετεινό τον κότσινο τον παρδαλό και δος μας το μπαξίσι. Χρόνια πολλά κι ένα κομμάτι μπακλαβά.

Μεταξύ των Χριστουγέννων και των Φώτων 27 Δεκεμβρίου η ενορία του Αγίου Στεφάνου γιορτάζει τον άγιό της τον πρωτομάρτυρα. Αυτές τις μέρες οι παλιές γυναίκες απέφευγαν να λουστούν ή να κάμουν μπάνιο, διότι θεωρούσαν ασέβεια και αμαρτία να λουστεί κανείς πριν τη βάφτιση του Χριστού. Έπρεπε να προηγηθεί αυτή η αγιασμένη μέρα και μετά να ακολουθήσει η σωματική καθαριότητα. Ψηλά που το Μαράσι τ’ Αγίου Νικολάου, χτυπούν χαρμόσυνα οι καμπάνες στην εκκλησία – νεκροταφείο του Αγίου Βασιλείου την πρώτη μέρα του εμπορικού έτους. Συνέχεια έχει η ημέρα των Φώτων. Η εορτή πήρε το όνομα από τα κεριά που κρατούσαν οι κατηχούμενοι πριν βαπτιστούν και γίνουν Χριστιανοί

Τα κάλαντα που λέγαν τα μικρότερα παιδιά τα Φώτα ήταν: «Σήμερα τα Φώτα και ο Φωτισμός γέννησε η κότα ‘πο πίσω ‘που την πόρτα ήκαμε χρυσό αυγό ή φαάτο ούλο ‘γω, (δ)ε σου φήκα μερδικό». Ενώ τα μεγαλύτερα έλεγαν: «Ο μήνας έχει σήμερον πέντε Γιαννουαρίου Κι όλοι μας εορτάζομε τα φώτα του Κυρίου όλοι οι παπάδες πορπατούν με το Σταυρό στο χέρι και μπαίνουν μεσ’ στα σπίτζα μας και λεν τον Ιορδάνη βοήθεια να έχετε τον μέγα Ιωάννη στο σώμα και εις την ψυσήν έχει χαράν μεγάλην που σχίστηκαν οι ουρανοί και βγήκε πελιστέρι μα πελιστέρι δεν ήτο, μόνο ‘πο τ’ Άγιο Πνέμα και τ’ Άγιο Πνέμα έφυγε να πα να μαρτυρήσει ότι Χριστός γεννήθηκε σ’ Ανατολή και Δύση. Κάτω στα Ιεροσόλυμα και στου Χριστού τον τάφο εκεί δέντρο δεν ήτανε και δέντρον εφυτρώθη το δέντρον ήτον ο Χριστός κι η ρίζα η Παναγία και τα περικλωνάρζα του ήταν η μαρτυρία, που μαρτυρούσαν κι έλεγαν για του Χριστού τα πάθη. Και εις έτη πολλά».

Το νερό από τον αγιασμό των Φώτων όσο διάστημα κι αν διατηρηθεί στο εικονοστάσι δεν αλλοιώνεται, αν και δεν επιτρέπεται να κρατηθεί στο σπίτι γιατί ισοδυναμεί με θεία κοινωνία. Γι’ αυτό κι αν ξεχαστεί πρέπει να ‘ρθει παπάς στο σπίτι να τον διαβάσει και να τον πάρει μαζί του στην εκκλησία. Τα παλιά χρόνια οι γυναίκες έφτιαχναν το προζύμι, οι ναυτικοί μας ράντιζαν τα καΐκια τους, οι γεωργοί τα χωράφια τους και μέχρι σήμερα οι νοικοκυρές ραντίζουν τα τέσσερα καντούνια του σπιτιού τους και τις αυλές τους. Οι ναυτικοί μας δε, πιστεύουν ότι μετά τα Θεοφάνεια η θάλασσα αγιάζεται και γαληνεύει.

Στις 7 Ιανουαρίου γιορτάζει ο Ιωάννης ο Πρόδρομος στην περιοχή του «Γιακχά» κάτω από το κάστρο του χωριού. Στον πανηγυρικό εσπερινό του παλιότερα έστηναν χορό οι σφουγγαράδες μας για να τιμήσουν τον Άγιο.