Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη
Η εργασία μου περιλαμβάνει μία σειρά δραστηριοτήτων που έχουν ως αφετηρία ένα πραγματικό γεγονός μέσα στα πλαίσια του νηπιαγωγείου και καταλήγουν στη λογοτεχνία Το παιδικό λογοτεχνικό βιβλίο με το οποίο επέλεξα να ασχοληθώ είναι το πολύ γνωστό έντεχνο παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ που έχει τίτλο «Ο Εγωιστής Γίγαντας».
( Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι η εργασία που ακολουθεί αναφέρεται σε δραστηριότητες, οι οποίες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σε υποθετικό επίπεδο. Για το λόγο αυτό όλα αναφέρονται σε παρελθοντικό χρόνο.)
Το παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ κάνει λόγο για έναν Γίγαντα που ζούσε μόνος σ’ έναν τεράστιο πύργο και είχε έναν υπέροχο παραμυθένιο κήπο. Τα παιδιά του χωριού λάτρευαν να παίζουν στον κήπο του Γίγαντα, όμως αυτός ήταν τόσο εγωιστής που δεν άφηνε κανέναν να παίζει εκεί. Έτσι μια μέρα, σφράγισε καλά όλες τις πόρτες και δεν επέτρεψε σε κανέναν να ξαναμπεί μέσα στον κήπο. Από τότε, μόνο ο χειμώνας κυριαρχούσε στον κήπο και ο Γίγαντας ήταν πολύ λυπημένος. Ώσπου μια μέρα, τα παιδιά του χωριού κατάφεραν να ξαναμπούν στον κήπο του από μια μικρή τρυπούλα. Από εκείνη τη στιγμή ο κήπος έγινε και πάλι φωτεινός, άνθισαν όλα τα λουλούδια και ο Γίγαντας κατάλαβε πόσο εγωιστής ήταν που δεν άφηνε τα παιδιά να παίζουν στον κήπο του. Αμέσως, γκρέμισε τους φράχτες, άνοιξε τις πόρτες και έκανε τον κήπο του «Κήπο των Παιχνιδιών».
Μια μέρα, ο Νικόλας, ένα ψηλό παιδάκι, έφερε στο σχολείο ένα παιχνίδι που του είχε χαρίσει την προηγούμενη ημέρα η νονά του. Βλέποντας οι συμμαθητές του το εντυπωσιακό παιχνίδι, θέλησαν όλοι να παίξουν μ’ αυτό όμως ο Νικόλας θυμωμένος τους απομάκρυνε όλους λέγοντας τους πως μόνο εκείνος θα παίξει με το παιχνίδι γιατί είναι δικό του. Ουφ! Νικόλα είσαι πολύ εγωιστής! Μοιάζεις με τον Εγωιστή Γίγαντα! Έτσι θα σε λέω Το ίδιο επαναλήφθηκε άλλες 3 φορές με διαφορετικά παιχνίδια, ώσπου την τελευταία φορά, μια συμμαθήτριά του του είπε: « Ουφ! Νικόλα είσαι πολύ εγωιστής! Μοιάζεις με τον Εγωιστή Γίγαντα! Έτσι θα σε λέω !». Ναι κυρία, δίκιο έχει η Σοφία! Ο Νικόλας είναι σαν τον Εγωιστή Γίγαντα! Να του διαβάσετε το παραμύθι μήπως και σταματήσει να είναι τόσο εγωιστής!!! » « Ναι κυρία, δίκιο έχει η Σοφία! Ο Νικόλας είναι σαν τον Εγωιστή Γίγαντα! Να του διαβάσετε το παραμύθι μήπως και σταματήσει να είναι τόσο εγωιστής!!! »
Περιγραφή: Η πρώτη δραστηριότητα λειτούργησε ανιχνευτικά. Συγκεντρωθήκαμε, λοιπόν, στη γωνιά της συζήτησης και μέσα από κατάλληλες ερωτήσεις αλλά και απλή συζήτηση μεταξύ των παιδιών προσπαθήσαμε να αντιληφθούμε τι μπορεί να σημαίνει για τα παιδιά η λέξη «Εγωιστής». Ενδεικτικές ερωτήσεις: «Ποιος από εσάς μπορεί να μας πει τι θα πει εγωιστής;» «Ποιος από εσάς πιστεύει ότι κάποιες φορές είναι εγωιστής ή φέρεται εγωιστικά;» κλπ.
Στόχοι: Οι στόχοι της συγκεκριμένης δραστηριότητας αφορούσαν κυρίως την γνωστική περιοχή «Παιδί και Γλώσσα (προφορική επικοινωνία- ομιλία και ακρόαση)», πιο συγκεκριμένα στόχοι μας ήταν: 1. Να συμμετάσχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιήσουν στοιχειώδη επιχειρηματολογία. 2. Να βελτιώσουν και να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο.
Περιγραφή: Στο σημείο αυτό, και αφού θυμηθήκαμε το περιστατικό που μας οδήγησε στην ανάγνωση του παραμυθιού, τα παιδιά συγκεντρώθηκαν γύρω από τη γωνιά της βιβλιοθήκης και η νηπιαγωγός διάβασε το παραμύθι «Ο Εγωιστής Γίγαντας». Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού τα παιδιά κλήθηκαν να αφηγηθούν με λίγα λόγια την ιστορία του Γίγαντα και να πουν στους συμμαθητές τους τι ήταν αυτό που τους άρεσε περισσότερο από την ιστορία.
Στόχοι: Εδώ, οι στόχοι μας ήταν σχετικοί με τη γνωστική περιοχή «Παιδί και Γλώσσα», ειδικά: Να ακούσουν την ιστορία και αφού την κατανοήσουν να τη διηγηθούν όπως μπορούν. Να εντοπίσουν και να περιγράψουν στους συμμαθητές τους εκείνο το σημείο που τους άρεσε περισσότερο.
Περιγραφή: Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού η νηπιαγωγός πρότεινε στα παιδιά να παίξουν ένα διασκεδαστικό παιχνίδι και να δημιουργήσουν ένα εικονοβιβλίο, δηλαδή το παραμύθι του Γίγαντα μόνο με εικόνες. Τα παιδιά, στο σημείο αυτό, χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και σε μεγάλα χαρτιά ζωγράφισαν όλη την ιστορία του Εγωιστή Γίγαντα από την αρχή. Έτσι, μετά τη ζωγραφική, η νηπιαγωγός συγκέντρωσε όλες τις ζωγραφιές των παιδιών και έφτιαξε μαζί τους ένα μεγάλο εικονοβιβλίο.
Στόχοι: Αναφορικά με την γνωστική περιοχή «Παιδί και ανθρωπογενές Περιβάλλον» οι στόχοι μας ήταν οι εξής: 1. Να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής εργασίας. 2. Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας. 3. Να αναπαραστήσουν τα γεγονότα της ιστορίας σύμφωνα με τη χρονική τους ακολουθία. Ενώ σχετικά με τη γνωστική περιοχή «Παιδί, Δημιουργία και Έκφραση» οι στόχοι μας ήταν: 1. Να πειραματιστούν με διάφορες τεχνικές ή και χρώματα κατά τη διαδικασία της εικονογράφησης. 2. Να συνθέσουν με όποιο τρόπο μπορούν διάφορες μορφές μέσα στα έργα τους.
Περιγραφή: Μετά από τη δημιουργία του δικού τους εικονοβιβλίου, τα παιδιά πρότειναν από μόνα τους να φτιάξουν τα ίδια την ιστορία σε μακέτα, ώστε να μπορούν να παίζουν μ’ αυτή. Η νηπιαγωγός με χαρά βοήθησε τα παιδιά στην κατασκευή της μακέτας δίνοντάς τους διάφορες ιδέες κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Στόχοι: Ο κυριότερος στόχος μας στη δραστηριότητα αυτή προερχόταν από τη γνωστική περιοχή «Παιδί και Περιβάλλον» και ήταν ο εξής: 1. Να οπτικοποιήσουν τους χώρους δράσης της ιστορίας και να μπορέσουν να τους κατασκευάσουν όπως μπορούν.
Κάνοντας έναν μικρό σχολιασμό σχετικά με όλα τα παραπάνω, αυτό που μπορούμε με σιγουριά να πούμε είναι ότι η Λογοτεχνία ως γνωστική περιοχή είναι ένας πλούσιος κόσμος που μπορεί να προσφέρει σε όλους, αλλά ειδικά στα παιδιά ένα ευρύ πεδίο δράσης μέσα στο οποίο μπορούν να μάθουν, να διασκεδάσουν, να δημιουργήσουν και γενικώς να αποκτήσουν εμπειρίες που δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν ποτέ άλλοτε.