Εισαγωγή στην Παιδαγωγική ΤΜΗΜΑ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο 2014-2015 Διδάσκουσα: Μαρία Δασκολιά Επίκουρη καθηγήτρια Τμήμα Φ.Π.Ψ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Advertisements

Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Η παιδαγωγική σχέση.
Από την Παιδαγωγική στις Επιστήμες της Αγωγής
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
1o Γυμνάσιο Συκεών «Οδυσσέας Φωκάς» Comenius day for teachers.
Ενότητα 3_1 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τίτλος μαθήματος: Εκπαιδευτική αξιολόγηση.
EΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Σειρά παραδόσεων Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Ιουλία Σπινθουράκη Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Ώρες.
Παρουσίαση του θεσμού των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Το παράδειγμα του 4 ου Δημοτικού Σχολείου Θέρμης 1.
Σχετικά με τη ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Αντώνιος Γ. Περδικάρης Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ04) Ιονίων Νήσων.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά Ενότητα 9: Μάθηση & Αυτο-οργάνωση - Οι Οργανώσεις ως Εγκέφαλοι - Μέρος Δ’ Ιωάννης Σαλμόν Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
ΑΤΑΞΙΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ. ΤΑΞΗ: κανόνες συμπεριφοράς, Αναλυτικό Πρόγραμμα, δραστηριότητες λειτουργία και συμπεριφορά > πειθαρχία > σχολικό ήθος Η αταξία προσβάλλει.
Ευσταθία Χριστοπούλου Σχολική Σύμβουλος 40 ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής Ευρωπαϊκά Προγράμματα Δια Βίου Μάθησης και Προσχολική Εκπαίδευση.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ, ΑΥΓΟΡΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ COMENIUS 2012 – 2014 ΤΙΤΛΟΣ: CULTURAL DIVERSITY - A BRIDGE BETWEEN EUROPEAN COUNTRIES.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΨΑΛΗΣ & ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΧΙΟΥ.
Η ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα Η αρχική ιδέα του να συμμετάσχουμε σε ένα πρόγραμμα σαν το Comenius γεννήθηκε από την ελπίδα ότι η παραγωγή εκ μέρους.
Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης Ιδεαλισμός Ρεαλισμός Πραγματισμός Υπαρξισμός Εποικοδομητισμός.
Εταιρικές Σχέσεις (Partnerships) Τομεακό Πρόγραμμα Leonardo da Vinci.
Comenius ( μ.Χ.) Πρόδρομος του Διαφωτισμού και θεολόγος; Προσήλωση στις παραδόσεις αλλά και πάθος για την αποκάλυψη της αλήθειας. Στο πρόσωπό.
Τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ); 28 κράτη μέλη Περισσότεροι από 500 εκατομμύρια πολίτες Σημερινές υποψήφιες για ένταξη στην ΕΕ χώρες: Αλβανία, Μαυροβούνιο,
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 10 η : Η Νέα Αγωγή – Διεθνώς και στην Ελλάδα Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.
PESTALOZZI Εργαστήρια μικρής διάρκειας του Συμβουλίου της Ευρώπης Τα εργαστήρια Pestalozzi είναι το Πρόγραμμα φάρος του Συμβουλίου της Ευρώπης σε θέματα.
Ι.Κ.Υ. (ΙΔΡΥΜΑ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΥΠΟΤΡΟΦΙΩΝ) COMENIUS (ΚΟΜΕΝΙΟΥΣ ) ΕΥΡΩΠΑΪΚO ΠΡΟΓΡΑΜΜA.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Επιμελήθηκε από την μαθήτρια Ολίβα Μαρία Comenius Team.
Ιστορική εξέλιξη της Παιδαγωγικής επιστήμης Διεθνής και ελληνική πορεία.
Οι πρώτοι αιώνες του Βυζαντίου ( μ.Χ.). Μία διευκρίνιση… Το μεσαιωνικό τμήμα της εθνικής μας ιστορίας συμπίπτει με την ιστορία της βυζαντινής αυτοκρατορίας.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Διδάσκων στο Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ
Από την Παιδαγωγική στις Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ορισμός και έργο της αγωγής
Μάθημα 4 ΙΣΧΥΣ ΣΤΗΝ Η.Μ.Κ.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΩΣΤΟΥ/ΛΑΘΟΥΣ
Άλλη περιγραφή του Ηλεκτρικού Πεδίου
Ιστορική εξέλιξη Παιδαγωγικής Επιστήμης Διεθνής παιδαγωγική σκέψη και πράξη Πρώτες παιδαγωγικές αντιλήψεις: φιλόσοφοι, θεολόγοι Διαμόρφωση καθαρά παιδαγωγικής.
Μaθηση και μορφες διδασκαλιας
COMENIUS REGIO Δ.Δ.Ε. Β΄ ΑΘΗΝΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Ενότητα 1: Εισαγωγή Μαρία Σφυρόερα Σχολή Επιστημών της Αγωγής
Χριστίνα Γεωργιάδη Δανάη Χατζηαποστόλου
Ενότητα 1: Εισαγωγή Μαρία Σφυρόερα Σχολή Επιστημών της Αγωγής
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Θεωρία πλοίου ΙΙ (Θ) Ενότητα 10: Αλληλεπίδραση γάστρας έλικας
Ανθρώπινα Δικαιώματα Επιμέλεια: Μοσχούτη Αλεξία Νίκη Τμήμα: Β2
Κοκοκύρης Λάμπρος, Κιάκη Κατερίνα, Πεταλά Μαρία1
Πρόγραμμα Comenius «Συναρπαστικός κόσμος των παραμυθιών στην Ευρώπη»
Θέμα Μεταπτυχιακής Εργασίας
COMENIUS-REGIO ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΙΛΩΤΑ
Γενικές Αρχές και Στρατηγικές Διδασκαλίας και Πρακτική Άσκηση Ι
Σκοποί, αντικείμενα διδασκαλίας και μάθησης
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΘΕΝΩΝ ΡΕΥΜΑΤΩΝ
Ο περιοδικός πίνακας των Στοιχείων.
Ιστορική εξέλιξη της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
To Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης ( )
Μεθόδοι και τεχνικές για επιστημονική επιλογή του προσωπικού
Δομή του μαθήματος Εφαρμογές του 1ου θερμοδυναμικού νόμου
ΠΜΣ “Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου” Κατεύθυνση: Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Θεωρητικές προσεγγίσεις του πολυπολιτισμικού φαινομένου.
Άλλη περιγραφή του Ηλεκτρικού Πεδίου
Magna Graecia Ένα μοντέλο ανάπτυξης της Ε.Ε.
Erasmus+ Περιφερειακή Γεωργική, Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Αμμοχώστου/Αυγόρου
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Παιδαγωγική ΤΜΗΜΑ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο Διδάσκουσα: Μαρία Δασκολιά Επίκουρη καθηγήτρια Τμήμα Φ.Π.Ψ.

Θεματική του μαθήματος Έννοια και εξέλιξη της Παιδαγωγικής ως επιστήμης Προεπιστημονική και επιστημονική φάσης της Παιδαγωγικής Επιστημονικοί κλάδοι της Παιδαγωγικής Η επιστημονική υπόσταση της Παιδαγωγικής Βασικές έννοιες της Παιδαγωγικής επιστήμης Αγωγή Εκπαίδευση Μάθηση Διδασκαλία Μόρφωση Κοινωνικοποίηση Παιδεία

Θεματική του μαθήματος Σκοποί και στόχοι της αγωγής / εκπαίδευσης Έννοια και διακρίσεις (ιδεώδη, γενικοί σκοποί, στόχοι,…) Περιεχόμενο αναλυτικών προγραμμάτων Προσανατολισμοί, κριτήρια για την επιλογή, τρόποι οργάνωσης Παράγοντες και μέσα της αγωγής Διαφορετικά μοντέλα/ προσεγγίσεις διδασκαλίας Μεθοδοκεντρική, μαθητοκεντρική, γνωσιοκεντρική, κοινωνιοκεντρική Σχέση θεωρίας και πράξης: οι προσωπικές θεωρίες των εκπαιδευτικών Γνώση, εμπειρία, προσωπική θεωρία

Ενότητα 1: Η έννοια και εξέλιξη της Παιδαγωγικής ως επιστήμη

Περιεχόμενο της έννοιας «παιδαγωγική» Σύνολο από απόψεις, εμπειρίες και δραστηριότητες σχετικά με την αγωγή και του νέου ανθρώπου Η παιδαγωγική ως «πρακτική» (πράξη) Η παιδαγωγική ως «γνωστικός χώρος» (θεωρία) Κεντρική έννοια: το φαινόμενο της αγωγής

Εμφάνιση και εξέλιξη του όρου Παιδαγωγική < Παιδαγωγός: «παις» + «άγω» Παιδαγωγώ: συνοδεύω …. - ανατρέφω, καθοδηγώ, εκπαιδεύω «παιδαγωγική» (τέχνη - επιστήμη) Όρος της καθημερινότητας, προεπιστημονικός και επιστημονικός όρος: ποικιλία σημασιών Εξέλιξη της παιδαγωγικής: από ανθρώπινη ενέργεια σε επιστήμη (200 χρόνων)

Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής 1η φάση: Παιδαγωγική τέχνη ή η Παιδαγωγική ως η «τέχνη» της αγωγής 2η φάση: Η Παιδαγωγική ως σύστημα οδηγιών ή οι «πρακτικές διδασκαλίες» περί την αγωγή 3η φάση: Η Παιδαγωγική ως η «επιστήμη» της αγωγής

Η παιδαγωγική ως «τέχνη της αγωγής» Παλαιότεροι ---- νεώτεροι (καθοδήγηση και μύηση - συλλογική εμπειρία) «Παιδαγωγική» γνώση= προσωπικές εμπειρίες, πεποιθήσεις, προσωπικές αντιλήψεις για τη ζωή και τον άνθρωπο, παραδόσεις σε θέματα αγωγής παιδιών «Παιδαγωγική» τέχνη (όχι επιστήμη): ανοιχτή σε όποιον θέλει να την εξασκήσει, χωρίς αρχές και κριτήρια αξιολόγησης

Η παιδαγωγική ως «διδασκαλία της αγωγής» Οι ασκούντες την αγωγή: γονείς – δάσκαλοι (ειδικοί) Πρώτες προ-επιστημονικές προσπάθειες: ταξινόμησης και συστηματοποίησης του τρόπου μετάδοσης της παιδαγωγικής γνώσης και των προβλημάτων «Διδασκαλίες αγωγής»: οδηγίες προς δασκάλους, πρακτικές συστάσεις Εγκυρότητα βασίζεται στην επίκληση φιλοσοφικών θέσεων ή θεϊκών δυνάμεων ή μιας κρατικής αυθεντίας (χριστιανική αγωγή)

Η παιδαγωγική ως «επιστήμη» 17ος αιώνας: Comenius, πρώτο σύστημα αρχών για διδασκαλία και μάθηση Φάση επιστημονικής θεωρητικής συγκρότησης (φαινόμενα αγωγής: έρευνα – προτάσεις – σύστημα γνώσης) Κινείται παράλληλα με την εξέλιξη της επιστήμης, αλλά και με δικούς της ρυθμούς

Φιλοσοφική Παιδαγωγική Προεπιστημονική φάση της Παιδαγωγικής Χρησιμοποιεί φιλοσοφικές, θεολογικές και πολιτικές παραδοχές για τα εκπαιδευτικά θέματα μέσα από ένα θεωρητικό λόγο – φιλοσοφικός στοχασμός Αριστοτελική φιλοσοφία: Παιδαγωγική = αναζήτηση της γνώσης γύρω από το φαινόμενο της αγωγής (κλάδος της πρακτικής φιλοσοφίας) Σκοποί της αγωγής, αρχές της παιδαγωγικής πράξης, ο ανθρώπινος προορισμός, μορφές οργάνωσης της αγωγής, αντικείμενο της αγωγής Παιδαγωγικές απόψεις ξεκομμένες από οποιοδήποτε πλαίσιο αναφοράς – καθολικότητα παιδαγωγικών φαινομένων Εξέταση της οντολογίας και δεοντολογίας των εκπαιδευτικών πραγμάτων

Η εξέλιξη της παιδαγωγικής ως «επιστήμης» 17 ος αι: αρχίζει να διαμορφώνεται μια καθαρά «παιδαγωγική» σκέψη Ratke (Ρατίχιος) – Νοva Didactica (Nέα Διδακτική) Comenius – Didactica Magna (Μεγάλη Διδακτική: πραγματεία περί της παγκόσμιας τέχνης του διδάσκειν τα πάντα στους πάντες) Διαφωτισμός (18oς αι): τάση για συγκρότηση μιας θεωρίας της αγωγής Rousseau – Αιμίλιος ή περί αγωγής Pestalozzi

Η εξέλιξη της παιδαγωγικής ως «επιστήμης» 19 ος αι: η Παιδαγωγική αρχίζει να αποκτά επιστημονικότητα Herbart: πατέρας της επιστημονικής παιδαγωγικής Δυνατότητες και προϋποθέσεις μόρφωσης του ανθρώπου Καθορισμός των στόχων της εκπαίδευσης Μεθόδευση της διδασκαλίας Η Παιδαγωγική μπαίνει στα Παν-μια Συζητείται κατά πόσο είναι «ανεξάρτητη» επιστήμη Παιδαγωγική: Φιλοσοφία – Ψυχολογία;;

Η εξέλιξη της παιδαγωγικής ως «επιστήμη» Αρχές 20ού αι: σύστημα επιστημονικής σκέψης Συνδέεται με μια σειρά από συνθήκες: φαινόμενα της αγωγής: πιο πολύπλοκα παιδαγωγική πράξη: πιο σύνθετη δεν αρκεί η χαρισματική ικανότητα του παιδαγωγού και η εμπειρία του χρειάζεται επιστημονικό υπόβαθρο να οργανωθούν οι διάφορες διαδικασίες και να μελετηθούν τα φαινόμενα οι πρακτικές φιλοσοφίες δεν έχουν τίποτα το ορθολογικό και το μεθοδικό

Η παιδαγωγική ως «επιστήμη» Αποδεσμεύεται από Θεολογία και Φιλοσοφία (Ηθική) Διαφοροποιούνται οι μέθοδοι και τα αντικείμενα ενασχόλησής της Δέχεται επιδράσεις από τις κοινωνικές επιστήμες (Ψυχολογία, Κοινωνιολογία) Καλείται να καθορίσει το αντικείμενό της σε σχέση με συγγενείς επιστήμες, ως αυτόνομη και εφαρμοσμένη επιστήμη Απομακρύνεται από τις ιδεολογίες και στρέφεται περισσότερο στην έρευνα της παιδαγωγικής πραγματικότητας

Είναι η παιδαγωγική «επιστήμη»; Η έννοια της επιστήμης «επίσταμαι» = γνωρίζω καλά Επιστήμη = διαδικασία αναζήτησης της γνώσης για τον κόσμο Δημιούργημα συναίνεσης ανθρώπων και προϊόν μιας εποχής Δεν καθορίζονται απόλυτα τα χαρακτηριστικά, οι λειτουργίες και οι μέθοδοι Αντιλήψεις για την «επιστήμη» διαφοροποιούνται ανάλογα με την εποχή Κοινωνικο-πολιτισμικές συνθήκες Φιλοσοφικές παραδόσεις

Χαρακτηριστικά ή κριτήρια της «επιστημονικότητας» Αντικειμενικότητα ερευνητή (κριτική απόσταση) Ανοιχτή στον έλεγχο διαδικασία (δεν υπάρχει απόλυτη αλήθεια) Προϊόν διαλόγου μιας επιστημονικής κοινότητας Σκοπός: η εξαγωγή «έγκυρων» θέσεων. Μέθοδος Επικέντρωση σε συγκεκριμένα ερευνητικά προβλήματα (αντικείμενο) Μεθοδική και συστηματική διαδικασία για προσέγγιση και έλεγχο της γνώσης

Είναι η Παιδαγωγική επιστήμη; Παιδαγωγική: ανήκει στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές επιστήμες Θεωρητική και εφαρμοσμένη επιστήμη Αντικείμενο: οι σκοποί, τα κριτήρια, οι προϋποθέσεις και οι διαδικασίες οργάνωσης, λειτουργίας και αξιολόγησης της αγωγής, της εκπαίδευσης και της μάθησης

Η αμφισβήτηση της Παιδαγωγικής ως επιστήμης Παιδαγωγική: σύνολο από θεωρητικές ιδέες και προτάσεις, ιδεολογικά καθορισμένες, που δε σχετίζονται απόλυτα με την εκπαιδευτική πραγματικότητα Δεν υπάρχει επιστημονική βάση στις παιδαγωγικές πρακτικές της εκπαίδευσης Η χρησιμότητα της παιδαγωγικής γνώσης είναι αμφισβητούμενη

Οι θετικά διακείμενες απόψεις Υπάρχει επιστημονική βάση Αντικείμενο: τα φαινόμενα της αγωγής και της εκπαίδευσης Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών Συνδυάζει μια επιστημονική (οντολογική) και μια ιδεολογική (δεοντολογική) υπόσταση Διαφέρουν: Συγκροτεί ήδη ένα συμπαγές και ενιαίο σώμα επιστημονικής γνώσης και πρακτικής Είναι σε πορεία διαμόρφωσης - υπάρχει μια δυναμική – ανάγκη νέου προσδιορισμού

Ποια η έννοια της Παιδαγωγικής ως επιστήμης; Πολυφωνία αντιλήψεων Διαφοροποιήσεις ανάλογα με εποχές Σχετίζονται με αντιλήψεις για την έννοια της «επιστήμης» Ιδιαιτερότητα αντικειμένου της: άνθρωπος Είδος γνώσης Δυνατότητες προσέγγισης και μέτρησής της

Είναι η Παιδαγωγική αυτόνομη επιστήμη; Έχει το δικό της αντικείμενο και μεθόδους έρευνας Βασίζεται και αξιοποιεί πορίσματα άλλων επιστημών Η γνώση του «αντικειμένου» από μόνη της δεν είναι αρκετή για αγωγή και διδασκαλία Μεγάλο φάσμα προβλημάτων αποτελούν το αντικείμενο της Παιδαγωγικής