ΩΡΑ ΓΙΑ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΝΤΙΣΤΡΕΣ ΑΚΙΔΑ - ΛΕΥΚΩΣΙΑ 16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016 Σχεδιασμός - παρουσίαση : Λία Καλλίδου - Έλληνα Επικοινωνιολόγος - Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων
YOGA ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΑΓΧΟΣ Όσο παράδοξο κι ’ αν ακούγεται - Το άγχος αποτελεί καταρχάς ένα προσαρμοστικό και χρήσιμο μηχανισμό για την επιβίωση του ανθρώπου. - Όταν όμως βιώνεται σε υπερβολικό βαθμό μπορεί να μετατραπεί σε μια μεγάλη απειλή για τη σωματική και ψυχική του υγεία ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΓΧΟΥΣ Φυσικά συμπτώματα Αύξηση πίεσης Ταχυκαρδία ή αρρυθμία Εφίδρωση Πονοκέφαλοι Ζαλάδες Επηρεασμός όρασης Πόνοι στο σβέρκο και τους ώμους Ξηρότητα λαιμού και στόματος ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
Συμπτώματα Συμπεριφοράς Ανησυχία και οξυθυμία Αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ Κάπνισμα ( έναρξη ή αύξηση συχνότητας ) Διαταραχές ύπνου Διαταραχές διατροφής Μειωμένη συγκέντρωση / ελέγχου Μειωμένη αντίληψη Αδυναμία διεκπεραίωσης εργασίας ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΓΧΟΥΣ ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
Έμμεσα συμπτώματα Συχνά λάθη Ατυχήματα - μικροτραυματισμοί Εργασιακό κλίμα / σχέσεις Συχνές απουσίες - « Δεν θέλω να πάω σχολείο » Λάθη με καταστροφικές συνέπειες Πχ Αυτοκινητιστικά ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΓΧΟΥΣ ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΔΕΙΝΩΝΟΥΝ ΤΟ ΑΓΧΟΣ Υπέρ ή υπό - απασχόληση Ανεπαρκής χρόνος ολοκλήρωσης της εργασίας με βάση τις δικές μας απαιτήσεις ή απαιτήσεις τρίτων Ασαφές πρόγραμμα εργασίας ( καθήκοντα ) Καμία αναγνώριση ή ανταμοιβή ( ηθική ή άλλη ) για καλή επίδοση Αδυναμία έκφρασης άλλης άποψης ( φίμωμα ) Πολλές ευθύνες με ελάχιστες δυνατότητες για ανάληψη πρωτοβουλίας ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΔΕΙΝΩΝΟΥΝ ΤΟ ΑΓΧΟΣ Μη συνεργάσιμοι συνάδελφοι, προϊστάμενοι ή υφιστάμενοι Επισφαλής θέση εργασίας ( πχ έκτακτοι, αντικαταστάτες ) Ύπαρξη προκαταλήψεων που αφορούν φύλο, ηλικία, φυλή, εθνικότητα ή θρήσκευμα. Εχθρικό περιβάλλον ( βία, απειλές, εκφοβισμός ) Αδυναμία αποτελεσματικής έκφρασης των δυνατοτήτων και ταλέντων του ατόμου Η πιθανότητα ενός μικρού λάθους να έχει καταστροφικές συνέπειες ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΔΕΙΝΩΝΟΥΝ ΤΟ ΑΓΧΟΣ Προγραμματισμός μαθήματος Ευθύνη για την πρόοδο των μαθητών Διοίκηση της τάξης και πειθαρχία. Δουλειά στο σπίτι Δύσκολοι μαθητές / Δύσκολες τάξεις Έλλειψη υποστήριξης από τη διεύθυνση Πίεση από τους γονείς Αξιολόγηση από τους επιθεωρητές Συνεχόμενη / συνεχιζόμενη εκπαίδευση Νέες τεχνολογίες / διαδικασίες / πρόγραμμα ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΔΕΙΝΩΝΟΥΝ ΤΟ ΑΓΧΟΣ Δυσάρεστες ή και επικίνδυνες συνθήκες εργασίας Φυσικοί Παράγοντες Φωτισμός Θόρυβος Θερμοκρασία Εργονομία Προσωπικοί Παράγοντες Αίσθημα απομόνωσης Οικογενειακά / προσωπικά προβλήματα Δυσκολία στη συμφιλίωση προσωπικής και επαγγελματικής ζωής. ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
“ITS NOT STRESS THAT KILLS US, IT IS OUR REACTION TO IT.” HANS SELYE Ανεξέλεγκτες καταστάσεις άγχουςΗρεμία πνεύματος και σώματος ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΘΕΜΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ Αντιμετώπιση σε ατομικό, ομαδικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο Σε εθνικό επίπεδο ( πολιτική κυβέρνησης και υπουργείου Παιδείας ) Παροχή ικανοποιητικών χρονικών περιθωρίων για εκτέλεση εργασίας Ξεκάθαρη περιγραφή απαιτήσεων εργασίας Αμοιβή / επιβράβευση καλής απόδοσης Δυνατότητα στον / στην δάσκαλο / λα να εισακούονται και να λαμβάνονται υπόψη τα παράπονα και οι εισηγήσεις του ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΘΕΜΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ Συλλογικά εργαλεία πρόληψης του εργασιακού άγχους Καθορισμός ξεκάθαρων στόχων του Υπουργείου και της σχολικής μονάδας, οι οποίοι να βρίσκονται σε αρμονία με τους στόχους των εργαζομένων / δασκάλων Δημιουργία περιβάλλοντος εμπιστοσύνης, ισότητας και δικαιοσύνης Άνετος, καθαρός και εργονομικός χώρος εργασίας Απομάκρυνση κινδύνων από το χώρο εργασίας ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ - ΣΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Αναγνώριση του προβλήματος από τη διοίκηση ( Υπουργείο, διευθυντή / τρια ) ( αυτό θα πρέπει να γίνει και σε προσωπικό επίπεδο ) Καθολική συμμετοχή Επιμόρφωση του προσωπικού Συμβουλές από εξωτερικούς συνεργάτες ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ - ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ 1.Βάλτε προτεραιότητες ! Επείγοντα και σημαντικά ! Επείγοντα και μη σημαντικά Μη σημαντικά και επείγοντα ! Μη επείγοντα και μη σημαντικά ! 2. Μάθετε να λέτε ΌΧΙ Μην αναλαμβάνετε περισσότερα από όσα μπορείτε να χειριστείτε ! Μάθετε να λέτε ευγενικά όχι στην υπερβολή ! ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 3. Τελειώνετε μια δουλειά κάθε φορά ! Οι μαζεμένες « ατέλειωτες » δουλειές δημιουργούν άγχος ! Τελειώνοντας μία δουλειά το ηθικό σας αναπτερώνεται και μπορείτε να συνεχίσετε με περισσότερη όρεξη στην επόμενη ! 4. Ασχοληθείτε με ποικιλία εργασιών Για αποφυγή ρουτίνας και για ξεκούραση του μυαλού βάλτε ποικιλία εργασιών στη λίστα σας ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 5. Χαλαρώστε ! Ποτέ μην υποτιμήσετε τη σημασία της χαλάρωσης ! Κάντε παύσεις και απομακρυνθείτε λίγο από το γραφείο ή την τάξη. Επιστρέφοντας, το μυαλό σας θα είναι πιο καθαρό και η υποκίνηση σας μεγαλύτερη. 6. Κάντε σωστή διαχείριση του χρόνου Η ώρα έχει 60 λεπτά ! Μάθετε να τα εκμεταλλεύεστε όλα ! ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 7. Κάντε παύσεις για βαθιές ανάσες και τέντωμα των άκρων ! Όταν το μυαλό συγκεντρώνεται, όλοι οι μύες σφίγγουν και σταδιακά αρχίζουν να πονούν. Τεντωθείτε και πάρτε αργές και βαθιές αναπνοές. 8. Αποκτήστε ένα χόμπι ! Βρείτε το χρόνο να κάνετε κάτι για σας, κάτι που σας ευχαριστεί ! Βοηθάει στη ψυχολογία και την καλή φυσική κατάσταση ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 9. Αποφύγετε το κάπνισμα και το αλκοόλ ! … αλλά και τους πολλούς καφέδες …. Οι κακές συνήθειες σε υπερβολή φέρνουν αντίθετο αποτέλεσμα. 10. Κάντε αυτοκριτική ! Στο τέλος κάθε εργάσιμης μέρας αφιερώστε μερικά λεπτά για να κάνετε την αυτοκριτική σας ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 9. Βάλτε χιούμορ στη ζωή σας Μην τα παίρνετε όλα στα σοβαρά. 10.Θετική σκέψη 11.Επενδύστε στους ανθρώπους ( φίλους, συγγενείς ) 12.Αρωματοθεραπεία 13.Σωματική άσκηση 14.Καλή διατροφή 15. Yoga, Pilates 16.Οτιδήποτε σας κάνει χαρούμενους ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Να βάλετε SMART στόχους ! S Specific ( συγκεκριμένοι ) M Measurable ( μετρήσιμοι ) A Achievable ( εφικτοί ) R Realistic ( ρεαλιστικοί ) T Timed ( χρονικά καθορισμένοι ) ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΜΕ ΑΚΟΥΣΑΤΕ ΛΊΑ ΚΑΛΛΊΔΟΥ - ΈΛΛΗΝΑ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΌΓΟΣ, ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΈΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΎΤΡΙΑ ΕΝΗΛΊΚΩΝ