ΒΑΡΟΣ – ΑΝΤΩΣΗ - ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ
Κάθε σώμα που βυθίζεται σε υγρό χάνει τόσο από το βάρος του, όσο είναι το βάρος του υγρού που εκτοπίζει. Αρχή του Αρχιμήδους V1V1 V1V1
Κάθε σώμα που βυθίζεται σε υγρό δέχεται την ενέργεια κατακόρυφης δύναμης, η οποία είναι συνισταμένη των υδροστατικών πιέσεων του υγρού, που είναι ίση και αντίθετη προς το βάρος του υγρού, που εκτοπίζεται από το σώμα. A Β Β = ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΤΩΣΗΣ Το γεωμετρικό κέντρο του βυθισμένου όγκου Α = ΑΝΤΩΣΗ Το γινόμενο του βυθισμένου όγκου Χ το ειδικό βάρος του υγρού = V Χ ρ
Με τον όρο πλευστότητα περιγράφουμε την συμπεριφορά ενός σώματος μέσα σε ένα υγρό Θετική : όταν το σώμα επιπλέει Μηδενική : όταν το σώμα αιωρείται Αρνητική : όταν το σώμα βυθίζεται ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ
Θετική : όταν το σώμα επιπλέει Βάρος = Άντωση ( τμήματος ) ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ Φυσική : όταν το σώμα επιπλέει λόγω του ειδικού του βάρους Επίκτητη : όταν το σώμα επιπλέει λόγω σχήματος W = Vo X ρ σ Α = V 1 Χ ρ υ V1V1 ρ σ < ρ υ V 1 < Vo V0V0 ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ
Μηδενική : όταν το σώμα αιωρείται Βάρος = Άντωση ( όλου ) ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ W = Vo X ρ σ Α = V 1 Χ ρ υ ρ σ = ρ υ V 1 =Vo ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ V1V1
Αρνητική : όταν το σώμα βυθίζεται Βάρος > Άντωση ( όλου ) ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ W = Vo X ρ σ Α = V 1 Χ ρ υ ρ σ > ρ υ V 1 = Vo ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ V 1= V 0
ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ Εφεδρική άντωση ή πλευστότητα : ο εκτός νερού στεγανός όγκος των υφάλων ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ
ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ Είναι το ΒΑΡΟΣ του νερού που εκτοπίζεται από το πλοίο ΑΝΤΩΣΗ = ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ = V 1 X ρ νερού Για Θάλασσα ρ νερού = 1,025 t / m 3 Για Γλυκά νερά ρ νερού = 1,000 t / m 3 ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ
ΑΦΟΡΤΟ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ ΕΜΦΟΡΤΟ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ Αντιστοιχεί στο μόνιμο βάρος του πλοίου Αντιστοιχεί στο μέγιστο επιτρεπόμενο βύθισμα πλοίου
ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΜΟΝΙΜΟ Η ΙΔΙΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΒΑΡΗ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΟΥΝ ΑΠΌ ΤΑΞΙΔΙ ΣΕ ΤΑΞΙΔΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΒΑΡΗ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΟΥΝ ΑΠΌ ΤΑΞΙΔΙ ΣΕ ΤΑΞΙΔΙ ΒΑΡΟΣ
ΜΟΝΙΜΟ Η ΙΔΙΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΕΤΟΙΜΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ
ΒΑΡΟΣ ΣΚΑΦΟΥΣ ( ΜΕΤΑΛΛΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ) ΠΡΟΩΣΤΗΡΙΟ ΣΚΕΥΟΣ ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΑ ΕΞΑΡΤΙΣΜΟΥΕΝΔΙΑΙΤΗΣΕΩΣ & ΕΠΙΠΛΩΣΕΩΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΣΤΕΡΕΟΥ ΕΡΜΑΤΟΣ ΟΠΛΙΣΜΟΥ (ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΙΚΑ) Το βάρος των μηχανών προώσεως με όλα τα προσαρτημένα σ΄ αυτές καθώς και νερά - λιπαντικά στη στάθμη λειτουργίας. Μηχανήματα πηδαλίων, εργάτης αγκυρών, ψυκτικά και δίκτυα Φορτωτήρες, λέμβοι, αλυσίδες, άγκυρες κλπ ΜΟΝΙΜΟ Η ΙΔΙΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΦΟΡΤΙΟ ΠΛΟΙΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΒΑΡΗ ΠΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΤΟΙΜΟ ΠΛΟΙΟ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΣΥΝΑΝΤΙΕΤΑΙ ΩΣ ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ DEADWEIGTH [ tdw ] ΣΥΝΑΝΤΙΕΤΑΙ ΩΣ ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ DEADWEIGTH [ tdw ]
ΚΑΥΣΙΜΑ & ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ & ΠΟΣΙΜΟ ΝΕΡΟ ΥΛΙΚΑ & ΕΦΟΔΙΑ ΥΓΡΟ ΕΡΜΑ ΠΛΗΡΩΜΑ & ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ ΦΟΡΤΙΟ & ΕΠΙΒΑΤΕΣ DEADWEIGHT CARGO DEADWEIGHT ΩΦΕΛΙΜΟ ΦΟΡΤΙΟ
ΜΟΝΙΜΟ ΒΑΡΟΣ ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ + = ΠΛΗΡΕΣ / ΕΜΦΟΡΤΟ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ DEADWEIHGT / ΠΛΗΡΕΣ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ ΓΙΑ ΦΟΡΤΗΓΑ = 0,75 ΓΙΑ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΟΦΟΡΑ = 0,78 - 0,86 ΓΙΑ ΠΛΟΙΑ ΣΚΟΡΠΙΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ= 0,80 ΓΙΑ ΠΛΟΙΑ ΨΥΓΕΙΑ = 0,58 ΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΙΚΑ = 0,35
ΓΡΑΜΜΗ ΦΟΡΤΩΣΗΣ ΘΕΡΟΥΣ ΧΕΙΜΩΝΑ ΧΕΙΜΩΝΑ Β. ΑΤΛΑΝΤΙΚΟ ΤΡΟΠΙΚΑ ΓΛΥΚΑ ΝΕΡΑ ΤΡΟΠΙΚΑ ΓΛΥΚΑ ΝΕΡΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑ ΜΕ ΞΥΛΙΝΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΧΩΡΙΣ ΞΥΛΙΝΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ
ΚΕΝΤΡΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ G κέντρο βάρους ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΣΥΝΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΒΑΡΩΝ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΛΟΓΩ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΤΟ G ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ. ΤΟ G ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΣΤΑΘΕΡΟ ΜΟΝΟΝ ΕΦΟΣΟΝ ΔΕΝ ΜΕΤΑΒΑΛΕΤΑΙ ΣΕ ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΘΕΣΗ ΚΑΝΕΝΑ ΒΑΡΟΣ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ Κ ΤΟ G ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΒΑΡΩΝ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ ΚGΚG Η ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΚG ΕΧΕΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΣΤΑΘΕΙΑ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ W βάρος πλοίου G
ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΣΥΝΙΣΤΑΜΕΝΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ = 0 ΣΥΝΙΣΤΑΜΕΝΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΡΟΠΩΝ = 0 ΡΟΠΗ ΔΥΝΑΜΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΣΗΜΕΙΟ Ο F 90 o a ΜFXa= ΖΕΥΓΟΣ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΡΟΠΗ ΖΕΥΓΟΥΣM = F X a O
ΕΙΔΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΕΥΣΤΑΘΗΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΑΣΤΑΘΗΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΑΔΙΑΦΟΡΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
ΟΙ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΠΟΥ ΕΝΕΡΓΟΥΝ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΑΡΟΥΣ ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΤΩΣΗΣ ΒΑΡΟΣ ΑΝΤΩΣΗ W G B A A = W και ενεργούν στην ίδια ευθεία
ΤΕΛΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ