Αρμοδιότητα διοικητικών οργάνων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

1 Η νέα Οδηγία για την παροχή πιστώσεων σε καταναλωτές Χριστίνα Κ. Λιβαδά Ειδική Νομική Σύμβουλος ΕΕΤ.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
ΑΘΗΝΑ 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2006 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 7 η Νικόλαος Καρανάσιος Προσλήψεις.
Μορφές πολιτευμάτων Τι θα πει πολίτευμα;
Μάριος Χαϊνταρλής Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Συμβατική δράση της Δημόσιας Διοίκησης
Εφαρμογές δημοσίου δικαίου Κλιμ. Γ’ Παράβολο ασφαλιστικά μέτρα & Κατάργηση ΕΡΤ.
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης. Ελαττωματική διοικητική πράξη Τριπλή διάκριση ελαττωματικών πράξεων Ανυπόστατες (από ιδιώτη, δεν φέρουν εξωτερικά.
Περιφερειακά όργανα του Κράτους – Τοπική αυτοδιοίκηση
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Κανόνες οργάνωσης & λειτουργίας
Έννοια και οργάνωση δημόσιας διοίκησης Γενικό Διοικητικό Δίκαιο Μάθημα 1 Αικατερίνη Ηλιάδου
4. Αρμοδιότητες της ΕΕ. Αρχές ανάθεσης Α. Η αρχή της δοτής αρμοδιότητας (: κάθε αρμοδιότητα που δεν απονέμεται στην ΕΕ ανήκει στα Κράτη μέλη). α) Ο προσωρινός.
ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Διακρίσεις νομικών πράξεων Διοικητικές πράξεις: Μονομερής δήλωση βουλήσεως Μεταβολή έννομης τάξης (εκτελεστότητα)
Σύνθεση Δημοσίου Δικαίου Κλιμάκιο κ. Γλ. Σιούτη – κ. Γ. Γεραπετρίτης Αικ. Ηλιάδου.
Δημόσια Νομικά Πρόσωπα – Καθ’ ύλην αυτοδιοίκηση Μάθημα 4 ο Αικατερίνη Ηλιάδου.
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Έλενα Μαραγκού, ΔΝ Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Μαρία Αλικάκου, ΔΝ Δικηγόρος – Ειδικός.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ - ΠΜΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Επισκόπηση της πρόσφατης νομολογίας της Αρχής σε θέματα επεξεργασίας ευαίσθητων δεδομένων υγείας Χαρίκλεια Ζ. Λάτσιου Δ.Ν. Δικηγόρος Ειδική Επιστήμων ΑΠΔΠΧ.
Συλλογικά όργανα της Διοίκησης Κανόνες συγκρότησης, σύνθεσης & λειτουργίας Μάθημα 5 Αικατερίνη Ηλιάδου
Διοικητική Δικαιοσύνη στην Κύπρο Ηλίας Γεωργίου Ανώτερος Επαρχιακός Δικαστής Αθήνα Απριλίου 2016.
Διοικητική οργάνωση του Κράτους Γενικό Διοικητικό Δίκαιο Μάθημα 2 Αικατερίνη Ηλιάδου
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης Ακρόαση – τύπος - προσφυγές – λήξη ισχύος Αικατερίνη Ηλιάδου.
ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΕΚΤΕΛΕΣΕΩΣ ΣτΕ ΕΑ 141/ Εκτελεστότητα Θεμελιώδες εννοιολογικό στοιχείο της διοικητικής πράξης Διαφοροποιεί τις ΔΠ από άλλες πράξεις.
Εφαρμογές δημοσίου δικαίου Μάθημα 1 : Κανονιστικές διοικητικές πράξεις – επέμβαση νομοθέτη
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
Χαρακτηριστικά διοικητικών πράξεων: Τεκμήριο νομιμότητας Εκτελεστότητα
Δημόσια διοίκηση Διακρίσεις και ταξινομήσεις Αικατερίνη Ν. Ηλιάδου
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ ΣΥΝΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Άρθρο 218 (πρώην άρθρο 300 της ΣΕΚ) Ιωάννα Παπαδοπούλου.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Χρόνος ισχύος διοικητικών πράξεων
ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
6. Δικαστική προστασία στην ΕΕ
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
NΟΜΟΣ– ΠΛΑΙΣΙΟ 3979/ ΓΙΑ ΤΗΝ
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης
Η συνταγματικότητα των διαδοχικών παρατάσεων της παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων Προσέγγιση νομολογίας, θεωρίας, πράξης.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Άρθρο 8 Ν.3886/2010 Νέα διάταξη H ρήτρα διοικητικής σύμβασης που διαλαμβάνει ρύθμιση αποκλίνουσα της κατακυρωτικής απόφασης, είναι ευθέως προσβλητή με.
Κανονιστικές πράξεις της Διοίκησης
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης
Ειδικές κατηγορίες διοικητικών πράξεων
Πηγές του διοικητικού δικαίου -Γενικές αρχές
Ειδικό Διοικητικό Δίκαιο Δημόσιες επιχειρήσεις
Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων
Σύνθετη διοικητική ενέργεια
Διακρίσεις διοικητικών πράξεων
Ενδικοφανής προσφυγή
Υπηρεσιακα συμβουλια - συνελευσεισ
Ο δικαστικός έλεγχος των αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Συλλογικά όργανα της Διοίκησης
Το Δημόσιο αποκτά την κυριότητα και διαχείριση των χώρων αυτών μετά την ολοκλήρωση της απαλλοτριωτικής διαδικασίας. (π.χ. άρθρο 7 του ν. 2971/2001, υλοποίηση.
ΔΩΡΕΑ ΑΠΟ ΙΔΙΩΤΕΣ ΜΟΝΟ ΓΙΑ Δ.Λ.ΤΑΜΕΙΑ
Η ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Διάλογος με τα δικαστήρια
Οι δικονομικές ακυρότητες στην διοικητική δίκη
Προσφυγή κατά παραλείψεως
Παντείου Πανεπιστημίου
Ιωάννης Σταυρόπουλος ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Κινητικότητα  Με βάση τον Υπαλληλικό Κώδικα, η κινητικότητα είναι η δυνατότητα μετακίνησης ενός δημοσίου υπαλλήλου από μία υπηρεσία σε μία άλλη, με σκοπό.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ-ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αρμοδιότητα διοικητικών οργάνων Γενικό Διοικητικό Δίκαιο 04.04.2016

Έννοια αρμοδιότητας Αρμοδιότητα είναι η ικανότητα σύμφωνα με τους κανόνες της έννομης τάξης = Απόρροια της αρχής της νομιμότητας Να θεσπίζει κανόνες δικαίου (ατομικούς ή απρόσωπους) με μονομερείς πράξεις ή συμβάσεις Να συμβάλει στη θέσπιση τέτοιων κανόνων Να προβαίνει σε υλικές ενέργειες Προσοχή: όχι δικαιώματα και υποχρεώσεις της Διοίκησης! Ειδικά σε σχέση με ΔΠ, να εκδίδει ΔΠ ή να συμβάλει στην έκδοση τέτοιων πράξεων Αποφασιστική / γνωμοδοτική

Προσδιορισμός αρμοδιότητας Καθ’ ύλην – καθορισμός του αντικειμένου δραστηριότητας / θεμάτων Κατά κλάδο αρμοδιότητα: ευρύ πλαίσιο ενός τομέα της δράσης του κράτους που ασκείται από μία ευρεία οργανωτική ενότητα (πχ υπουργείο) Στο πλαίσιο της κατά κλάδο αρμοδιότητας προσδιορίζεται ειδικότερα καθ’ ύλην αρμοδιότητα ειδικά για κάθε επιμέρους όργανο Κατά τόπο αρμοδιότητα – καθορισμός εδαφικής περιοχής για την άσκηση της καθ’ ύλην αρμοδιότητας (περιφερειακή οργάνωση)

Χρονικοί περιορισμοί (κατά χρόνο) Ά. 10 παρ. 5 εδ. α’ ΚΔΔ: οι προθεσμίες για τη Διοίκηση έχουν κατά κανόνα ενδεικτικό χαρακτήρα – άρα: εγκύρως εκδίδεται διοικητική πράξη και μετά την παρέλευση προθεσμίας Εύλογος χρόνος – βλ. ά. 2 ΚΔΔ «έντονη υπόδειξη προς τη Διοίκηση για ταχεία διεκπεραίωση υποθέσεων» Ά. 10 παρ. 5 εδ. β’ ΚΔΔ: Αποκλειστικές, όταν πρόκειται για δυσμενείς διοικητικές πράξεις (κατά διακριτική ευχέρεια) Όταν αποκλειστικές ή ανατρεπτικές: αναρμοδιότητα = παράνομη (ακυρώσιμη) πράξη Υπέρβαση προθεσμιών συγχωρείται: Χάριν συμμόρφωσης προς ακυρωτική απόφαση με έκδοση νέας πράξης ίδιου περιεχομένου (η προθεσμία αρχίζει από την επίδοση της δικαστικής απόφασης) Ανωτέρα βία – ά. 10 παρ. 6 ΚΔΔ

Σημασία κανόνων κατανομής αρμοδιότητας Οι κανόνες που ρυθμίζουν την αρμοδιότητα είναι απρόσωποι και ανώτερης τυπικής ισχύος των κανόνων που εκδίδονται από το όργανο που έχει την αρμοδιότητα – αρχή της δεσμευτικότητας και αποκλειστικότητας της κατανομής αρμοδιοτήτων (ά. 9 παρ. 1 ΚΔΔ) Το αρμόδιο όργανο οφείλει / δικαιούται να ασκεί την αρμοδιότητά του – δεν μπορεί να ασκηθεί από άλλο όργανο – όχι προϊστάμενος – θέμα «ιεραρχικής υποκατάστασης» Το θέμα της αρμοδιότητας εξετάζεται αυτεπαγγέλτως από το Δικαστήριο Το αρμόδιο όργανο δεν μπορεί να μεταβάλει την αρμοδιότητά του, εκτός εάν προβλέπεται άλλως στο νόμο – ά. 9 παρ. 2 ΚΔΔ

Μεταβίβαση αρμοδιότητας Μόνο όταν επιτρέπεται από το νόμο Με διοικητική πράξη η οποία είναι Κανονιστική Το όργανο στο οποίο μεταβιβάζεται καθίσταται αποκλειστικώς αρμόδιο, εκτός εάν επιτρέπεται άλλως ρητά (ά. 9 παρ. 2 β’ ΚΔΔ) Οι πράξεις του οργάνου προς το οποίο γίνεται η μεταβίβαση είναι πράξεις αυτού (ιδίω ονόματι)

Εξουσιοδότηση υπογραφής Αφορά μόνον στην υπογραφή «αντ’ αυτού και με την εντολή του» (ά. 9 παρ. 3 ΚΔΔ) Οι πράξεις θεωρούνται πράξεις του οργάνου που έδωσε την εξουσιοδότηση Πρέπει να επιτρέπεται κατά το νόμο Η πράξη παροχής εξουσιοδότησης υπογραφής έχει κανονιστικό χαρακτήρα Δεν αποκλείεται υπογραφή από το όργανο που έχει την αρμοδιότητα, ακόμη κι αν δεν προβλέπεται στο νόμο

Κοινοί κανόνες Ά. 9 παρ. 4 ΚΔΔ: Στο προοίμιο των διοικητικών πράξεων, για την πληροφόρηση των ενδιαφερομένων, αναφέρονται οι διατάξεις που καθορίζουν την αρμοδιότητα για την έκδοση της πράξης, αν συντρέχει δε περίπτωση και η πράξη της μεταβίβασής της στο όργανο που εκδίδει την πράξη ή η πράξη της εξουσιοδότησης προς υπογραφή Πληροφοριακό χαρακτήρα – όχι ελάττωμα της πράξης

Αναπλήρωση Αφορά στον φορέα και όχι στο όργανο Απαιτείται να προβλέπεται στο νόμο Ρυθμίζεται στο ά. 8 ΚΔΔ (αρχαιότερο ή ανώτερο κατά βαθμό όργανο) Οι πράξεις είναι πράξεις του οργάνου που είναι αρμόδιο – αναπληρώνεται μόνο ο φορέας / το φυσικό πρόσωπο Ά. 87 ΥΚ

Είδη αρμοδιότητας Δέσμια αρμοδιότητα: όταν το όργανο που αποφασίζει διαπιστώνει ότι συντρέχουν οι πραγματικές και νομικές προϋποθέσεις για την έκδοση της πράξης, όπως προβλέπονται στο νόμο, υποχρεούται να εκδώσει την πράξη με το περιεχόμενο που καθορίζεται στο νόμο Διακριτική ευχέρεια ή εξουσία: δυνατότητα επιλογής μεταξύ ισοδύναμων νόμιμων λύσεων / ερμηνεία αξιολογικής έννοιας Μπορεί αλλά δεν υποχρεούται να εκδώσει την πράξη Μπορεί να αποφασίζει πότε θα εκδώσει την πράξη Μπορεί να επιλέξει το περιεχόμενο της πράξης, όπως προβλέπεται στο νόμο Πχ να επιμετρήσει πειθαρχική ποινή

Βασικά χαρακτηριστικά διακριτικής ευχέρειας Η διακριτική ευχέρεια διακρίνεται από την ερμηνεία ως προς το είδος αρμοδιότητας που δίδεται στο όργανο Η διακριτική ευχέρεια δεν είναι διαπίστωση προϋποθέσεων νομικών και πραγματικών Τεκμήριο υπέρ διακριτικής ευχέρειας Η αρχή της νομιμότητας διέπει και τη διακριτική ευχέρεια – ο νόμος καθορίζει το περιεχόμενο και την έκτασή της Άκρα όρια: Λογικό περιεχόμενο εννοιών – διδάγματα κοινής πείρας, σκοπός νομοθέτη, δημόσιο συμφέρον, αρχή ισότητας, γενικές αρχές χρηστής διοίκησης, αναλογικότητας, αμεροληψίας, προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καλή πίστη (κακή χρήση / κατάχρηση) Δυνατότητα αυτοδέσμευσης της Διοίκησης Αν θεωρήσει ότι έχει δέσμια αρμοδιότητα ή αρνείται να ασκήσει τη διακριτική ευχέρεια: παράνομη πράξη λόγω παράβασης νόμου

Διακρίσεις αρμοδιότητας ανάλογα με το όργανο που αποφασίζει Αποκλειστική αρμοδιότητα Συλλογική αρμοδιότητα (σύνθετο όργανο) – συναρμοδιότητα ή διαδοχική αρμοδιότητα (έγκριση) Διαζευκτική ή συντρέχουσα ή παράλληλη αρμοδιότητα

Διακρίσεις αρμοδιότητας ανάλογα με το αποτέλεσμα Αποφασιστική : ικανότητα έκδοσης διοικητικής πράξης αυτοτελώς ή σε σύμπραξη με άλλο όργανο Γνωμοδοτική (συμβουλευτική): διατύπωση γνώμης ή πρότασης σχετικά με νομιμότητα ή σκοπιμότητα Αρχή αμεροληψίας

Γνωμοδοτική αρμοδιότητα – διαδικασία Νομική έκφραση μίας άποψης από μονομελές ή συλλογικό διοικητικό όργανο που απευθύνεται προς άλλο όργανο της διοίκησης το οποίο έχει αρμοδιότητα έκδοσης απόφασης επί του θέματος, στο οποίο αφορά η γνώμη Επηρεάζει το περιεχόμενο της διοικητικής πράξης που πρόκειται να εκδοθεί από το όργανο το οποίο έχει αποφασιστική αρμοδιότητα Ο βαθμός επηρεασμού καθορίζεται από το είδος της γνώμης που εκάστοτε προβλέπεται (απλή – σύμφωνη – πρόταση)

Κατηγορίες γνωμοδοτικής διαδικασίας Προβλεπόμενη από τις οικείες διατάξεις Υποχρεωτική: ουσιώδης τύπος – ακυρότητα Προσοχή: κατ’ άλλη προσέγγιση τμήμα ΣΔΕ!!!! (δεσμευτική γνωμοδότηση) Προαιρετική (εκούσια): διακριτική ευχέρεια οργάνου να τη ζητήσει Οικειοθελής γνωμοδοτική διαδικασία (ά. 20 παρ. 3 ΚΔΔ) τη ζητά το αποφασίζον όργανο, εφόσον αυτό δεν απαγορεύεται από αντίθετη διάταξη, για να διαφωτιστεί Μορφή αυτοδέσμευσης της Διοίκησης εάν αποφασίσει γνωμοδοτική διαδικασία οφείλει να την τηρήσει, άλλως ακυρότητα Ακυρότητα οικειοθελούς γνωμοδότησης συνεπάγεται ακυρότητα και της εκτελεστής πράξης

Απλή γνώμη ά. 20 παρ. 2 β’ εδ. ΚΔΔ Υποχρέωση διατύπωσης ερωτήματος Υποχρέωση ειδικής αιτιολογίας σε περίπτωση απόκλισης Δεν είναι εκτελεστή πράξη – δεν προσβάλλεται αυτοτελώς – ενσωματώνεται Οι πλημμέλειες της γνώμης, επηρεάζουν το κύρος της πράξης Το όργανο που γνωμοδοτεί μπορεί να προβεί σε διαφορετική εκτίμηση πριν την πράξη, αρκεί να αιτιολογήσει Εύλογος χρόνος (ά. 20 παρ. 4 ΚΔΔ)

Ειδική περίπτωση απλής γνώμης – επεξεργασία κανονιστικών διαταγμάτων Ά. 95 παρ. 1 δ’ Σ: ουσιώδης τύπος της διαδικασίας Άσκηση διοικητικής αρμοδιότητας ΣτΕ (Ε’ Τμ.,Ολ) Αποστέλλεται σε σχέδιο από αρμόδιο Υπουργό – δυνατότητα να τάξει προθεσμία Εάν δεν τύχει επεξεργασίας: ακυρότητα (ελέγχεται και παρεμπιπτόντως) Εάν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία, εκδίδεται νομίμως (εύλογη) Η έλλειψη επεξεργασίας δεν καλύπτεται από νομοθετική κύρωση – εκτός εάν νομοθετική διάταξη/ όχι αναδρομικά Κάθε διάταξη πρέπει να έχει υποβληθεί, ακόμη και μεταγενέστερες προσθήκες Το ΣτΕ δεν δεσμεύεται από ΠΕ όταν κρίνει ως δικαστήριο Νομιμότητα / συνταγματικότητα – νομοτεχνική αρτιότητα όχι σκοπιμότητα

Σύμφωνη γνώμη Δεσμεύει το όργανο που αποφασίζει, Προβλέπεται ρητά στο νόμο ότι είναι σύμφωνη Να αποδεχθεί και να εκδώσει την πράξη Να μην αποδεχθεί και να μην εκδώσει την πράξη (διακριτική ευχέρεια) + ειδική αιτιολογία (αποχή από κάθε ενέργεια) Διάκριση σε θετική και σε αρνητική

Θετική σύμφωνη γνώμη Το όργανο που αποφασίζει: είτε να ακολουθήσει τη γνώμη είτε να μην εκδώσει πράξη (αποχή από κάθε ενέργεια ) Η μη αποδοχή της θετικής σύμφωνης γνώμης πρέπει να αιτιολογείται ειδικά (ά. 20 παρ. 2 β’ ΚΔΔ) Η ευχέρεια μη έκδοσης πράξης δεν είναι απόλυτη: Διακριτική ευχέρεια: υπέρβαση άκρων ορίων Δέσμια αρμοδιότητα: παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας η θετική σύμφωνη γνώμη δεν είναι εκτελεστή πράξη Το όργανο που γνωμοδοτεί μπορεί να προβεί σε διαφορετική εκτίμηση πριν την πράξη, αρκεί να αιτιολογήσει

Αρνητική σύμφωνη γνώμη Εμποδίζει την έκδοση θετικής από το αποφασίζον όργανο ή το υποχρεώνει σε έκδοση αρνητικής πράξης Όταν δεν ενσωματώνεται σε αρνητική εκτελεστή πράξη είναι η ίδια εκτελεστή και αυτοτελώς προσβλητή με αίτηση ακυρώσεως και με διοικητικές προσφυγές Ανακαλείται κατά τους κανόνες για την ανάκληση

Πρόταση Υποβάλλεται με πρωτοβουλία του γνωμοδοτικού οργάνου (ά. 20 παρ. 1 ΚΔΔ) Όταν προβλέπεται μόνον αυτή μπορεί να κινήσει τη διαδικασία έκδοσης της εκτελεστής πράξης Ουσιώδης τύπος της διαδικασίας που επισύρει ακυρότητα εφόσον δεν τηρηθεί Ως προς τη δεσμευτικότητα ομοιάζει με τη σύμφωνη γνώμη Θετική & αρνητική

Χαρακτηριστικά γνώμης Έγγραφη, αιτιολογημένη και επίκαιρη – βλ. ά. 19 παρ. 1 β’ ΚΔΔ Κατά τη νομολογία απαιτείται να είναι πλήρης, ορισμένη, επαρκής Ανεπαρκής: δεν απαντά σε ισχυρισμό διοικουμένου, είναι γενική και αόριστη, αναφέρεται συλλήβδην σε λόγους χωρίς να εξειδικεύει, απορρίπτει αίτημα χωρίς εξέταση περιστατικών που επικαλείται ο διοικούμενος Η αιτιολογία της γνώμης συνδέεται με την αιτιολογία της εκτελεστής πράξης Η αιτιολογία της εκτελεστής πράξης δεν καλύπτει την πλημμέλεια της σύμφωνης γνώμης ή πρότασης Ειδική αιτιολογία όταν το γνωμοδοτικό όργανο αλλάζει την γνώμη του πριν από την έκδοση της εκτελεστής πράξης

Επίκαιρο γνώμης Πριν από την έκδοση της πράξης Οφείλει να αναμένει τη διατύπωση για εύλογο διάστημα ή για χρόνο που ορίζεται στο νόμο Η γνώμη δεν πρέπει να απέχει από την έκδοση της εκτελεστής πράξης πάνω από χρόνο εύλογο – χρονικός δεσμός για να διασφαλίζεται ότι ισχύουν τα ίδια νομικά και πραγματικά δεδομένα