ΝΑΥΠΗΓΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Γ. Γκοτζαμάνης
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΣΑΛΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ (ΠΑΡΙΣΑΛΟΙ) ΔΙΑΜΗΚΗ ΕΠΙΠΕΔΑ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΣΑΛΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ (ΠΑΡΙΣΑΛΟΙ) ΔΙΑΜΗΚΗ ΕΠΙΠΕΔΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΙΑΜΗΚΕΣ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ ΕΓΚΑΡΣΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΜΕΣΗ ΤΟΜΗ (ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΙ ΝΟΜΕΙΣ) Γ. Γκοτζαμάνης
Γ. Γκοτζαμάνης
Γ. Γκοτζαμάνης
Γ. Γκοτζαμάνης
ΣΧΕΔΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ Γ. Γκοτζαμάνης
ΒΑΡΟΣ – ΑΝΤΩΣΗ - ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ
Κάθε σώμα που βυθίζεται σε υγρό χάνει τόσο από το βάρος του, όσο είναι το βάρος του υγρού που εκτοπίζει. Αρχή του Αρχιμήδους V1 V1
Κάθε σώμα που βυθίζεται σε υγρό δέχεται την ενέργεια κατακόρυφης δύναμης, η οποία είναι συνισταμένη των υδροστατικών πιέσεων του υγρού, που είναι ίση και αντίθετη προς το βάρος του υγρού, που εκτοπίζεται από το σώμα. Β = ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΤΩΣΗΣ Το γεωμετρικό κέντρο του βυθισμένου όγκου Β Α = ΑΝΤΩΣΗ Το γινόμενο του βυθισμένου όγκου Χ το ειδικό βάρος του υγρού A = V Χ ρ
ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ Με τον όρο πλευστότητα περιγράφουμε την συμπεριφορά ενός σώματος μέσα σε ένα υγρό Θετική : όταν το σώμα επιπλέει Μηδενική : όταν το σώμα αιωρείται Αρνητική : όταν το σώμα βυθίζεται
ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ρσ < ρυ ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ W = Vo X ρσ Α = V1 Χ ρυ Θετική : όταν το σώμα επιπλέει Φυσική : όταν το σώμα επιπλέει λόγω του ειδικού του βάρους Βάρος = Άντωση (τμήματος) V0 Επίκτητη : όταν το σώμα επιπλέει λόγω σχήματος V1 ρσ < ρυ V1 < Vo
ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ρσ = ρυ ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ W = Vo X ρσ Α = V1 Χ ρυ V1 =Vo Μηδενική : όταν το σώμα αιωρείται Βάρος = Άντωση (όλου) ρσ = ρυ V1 =Vo V1
ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ρσ > ρυ ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ W = Vo X ρσ Α = V1 Χ ρυ V1 = Vo Αρνητική : όταν το σώμα βυθίζεται Βάρος > Άντωση (όλου) ρσ > ρυ V1 = Vo V1=V0
ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑ Εφεδρική άντωση ή πλευστότητα : ο εκτός νερού στεγανός όγκος των υφάλων
ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ ΑΝΤΩΣΗ = ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ = V1 X ρ νερού Είναι το ΒΑΡΟΣ του νερού που εκτοπίζεται από το πλοίο ΑΝΤΩΣΗ = ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ = V1 X ρ νερού Για Θάλασσα ρ νερού = 1,025 t / m3 Για Γλυκά νερά ρ νερού = 1,000 t / m3
ΑΦΟΡΤΟ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ Αντιστοιχεί στο μόνιμο βάρος του πλοίου ΕΜΦΟΡΤΟ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ Αντιστοιχεί στο μέγιστο επιτρεπόμενο βύθισμα πλοίου
ΜΟΝΙΜΟ Η ΙΔΙΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΒΑΡΗ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΟΥΝ ΑΠΌ ΤΑΞΙΔΙ ΣΕ ΤΑΞΙΔΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΒΑΡΗ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΟΥΝ ΑΠΌ ΤΑΞΙΔΙ ΣΕ ΤΑΞΙΔΙ
ΜΟΝΙΜΟ Η ΙΔΙΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΕΤΟΙΜΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ
ΜΟΝΙΜΟ Η ΙΔΙΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ Το βάρος των μηχανών προώσεως με όλα τα προσαρτημένα σ΄ αυτές καθώς και νερά - λιπαντικά στη στάθμη λειτουργίας . Μηχανήματα πηδαλίων, εργάτης αγκυρών, ψυκτικά και δίκτυα Φορτωτήρες, λέμβοι, αλυσίδες, άγκυρες κλπ ΜΟΝΙΜΟ Η ΙΔΙΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΟΠΛΙΣΜΟΥ (ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΙΚΑ) ΜΟΝΙΜΟΥ ΣΤΕΡΕΟΥ ΕΡΜΑΤΟΣ ΕΞΑΡΤΙΣΜΟΥ ΕΝΔΙΑΙΤΗΣΕΩΣ & ΕΠΙΠΛΩΣΕΩΣ ΠΡΟΩΣΤΗΡΙΟ ΣΚΕΥΟΣ ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΑ ΒΑΡΟΣ ΣΚΑΦΟΥΣ ( ΜΕΤΑΛΛΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ )
ΣΥΝΑΝΤΙΕΤΑΙ ΩΣ ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ DEADWEIGTH [ tdw ] ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΦΟΡΤΙΟ ΠΛΟΙΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΒΑΡΗ ΠΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΤΟΙΜΟ ΠΛΟΙΟ ΣΥΝΑΝΤΙΕΤΑΙ ΩΣ ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ DEADWEIGTH [ tdw ] ΣΥΝΑΝΤΙΕΤΑΙ ΩΣ ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ DEADWEIGTH [ tdw ] ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ
ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ & ΠΟΣΙΜΟ ΝΕΡΟ DEADWEIGHT ΠΛΗΡΩΜΑ & ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ ΦΟΡΤΙΟ & ΕΠΙΒΑΤΕΣ CARGO DEADWEIGHT ΥΛΙΚΑ & ΕΦΟΔΙΑ ΩΦΕΛΙΜΟ ΦΟΡΤΙΟ ΥΓΡΟ ΕΡΜΑ ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ & ΠΟΣΙΜΟ ΝΕΡΟ ΚΑΥΣΙΜΑ & ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ
ΠΛΗΡΕΣ / ΕΜΦΟΡΤΟ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ ΜΟΝΙΜΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΗΡΕΣ / ΕΜΦΟΡΤΟ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ = + ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ DEADWEIHGT / ΠΛΗΡΕΣ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ ΓΙΑ ΦΟΡΤΗΓΑ = 0,75 ΓΙΑ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΟΦΟΡΑ = 0,78 - 0,86 ΓΙΑ ΠΛΟΙΑ ΣΚΟΡΠΙΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ = 0,80 ΓΙΑ ΠΛΟΙΑ ΨΥΓΕΙΑ = 0,58 ΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΙΚΑ = 0,35
G G κέντρο βάρους W βάρος πλοίου ΚG Κ ΚΕΝΤΡΟ ΒΑΡΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΣΥΝΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΒΑΡΩΝ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΤΟ G ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΒΑΡΩΝ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ ΤΟ G ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΣΤΑΘΕΡΟ ΜΟΝΟΝ ΕΦΟΣΟΝ ΔΕΝ ΜΕΤΑΒΑΛΕΤΑΙ ΣΕ ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΘΕΣΗ ΚΑΝΕΝΑ ΒΑΡΟΣ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ ΛΟΓΩ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΤΟ G ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ. Η ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΚG ΕΧΕΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΣΤΑΘΕΙΑ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ G κέντρο βάρους W βάρος πλοίου ΚG Κ
ΤΕΛΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ