ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 5 η Θεματική ενότητα Διγλωσσία, πολυγλωσσία, επαφή γλωσσών Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Άσκηση ανάπτυξης § Παραδείγματα τρόπων ανάπτυξης.
Advertisements

Αλφαβητισμός, εκπαίδευση και αγωγή στα μέσα επικοινωνίας: Ορισμοί και διευκρινίσεις Μπετίνα Ντάβου Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Παραδοσιακοί Χοροί της Μακεδονίας
European Citizenship Learning to get-Learning to give.
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
ΠΕΡΙΛΗΨΗ 1ο ΒΗΜΑ  Διαβάζουμε ανάγνωση όλο το κείμενο, για να καταλάβουμε την άποψη του συγγραφέα.
Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Παιδαγωγική
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ.
Διδάσκων : Κουντούρης Νικόλας. Δρ. Πολιτειολόγος
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ICTELA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΕΙΤΝΙΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΑ-ΑΛΒΑΝΙΑ
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ Βασικές έννοιες: μητρική γλώσσα Μητρική γλώσσα Η γλωσσική μορφή με την οποία έρχεται σε επαφή το παιδί.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
Βίκυ Σμπαρούνη Accounting & Taxation Manager ΕΒΕΑ - 14/04/2010
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΗΝΗ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Αγγλική γλώσσα- κοινά στοιχεία με άλλες γλώσσες
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 3 η Θεματική ενότητα Γλωσσική ποικιλότητα Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 4. Κριτικός Γραμματισμός Υπεύθυνος Καθηγητής: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 7 η Θεματική ενότητα Κοινωνιογλωσσολογία και σχολείο Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 6 η Θεματική ενότητα Γλωσσική πολιτική, γλωσσικός σχεδιασμός Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Οι Εργασιακές Σχέσεις Οι εργασιακές σχέσεις αναφέρονται κυρίως στις σχέσεις εργασίας ανάμεσα στους μισθωτούς και τους εργοδότες. Οι μισθωτοί είναι οι εργαζόμενοι.
Υποτιτλισμός παράθυρο σε μα ξένη κουλτούρα Υποερώτημα Η ελληνική πραγματικότητα στο χώρο του υποτιτλισμού. Όνομα ομάδας: Άντε γειά Μέλη ομάδας : Αθανασοπούλου.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 8 η Θεματική ενότητα Το γλωσσικό μάθημα με βάση την κοινωνιογλωσσολογία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Πρόταση για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών Βασίλης Συμεωνίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Ο μύθος της ομοιογένειας
Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής Από την Παρασκευή Καραγιώργη - Μάγου.
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ. ΓΕΩΓΡΑΦΟΣ ● Πρωτεύουσα: Λισαβόνα ● Βρίσκεται στη νοτιοδυτική Ευρώπη ● Συνορεύει με την Ισπανία ● Βρέχεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό.
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 20 ου ΑΙΩΝΑ. Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ « ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ » ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ. Φωτεινή Τσιμπιρίδου …  Καθηγήτρια.
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δ’ εξάμηνο Δήμητρα Κατή Ώρες υποδοχής φοιτητών-τριών Δευτέρα 12:30-2:30 Ιστοσελίδα μαθήματος
ΤΡΙΤΟ ΜΑΘΗΜΑ Πότε θεωρείτε ένα άτομο δίγλωσσο; Ποια κριτήρια λαμβάνονται υπόψη όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε τον ορισμό της διγλωσσίας; ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Ποια.
Στρατηγική Επιχειρήσεων Τμ. Διοίκησης Επιχειρήσεων (Πάτρα) ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας Δρ. Απόστολος Ραφαηλίδης.
Διδάσκοντας κι εξερευνώντας την Τοπική Ιστορία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
Γλωσσική ανάπτυξη. Θεωρίες Γλωσσικής Ανάπτυξης  Οι υπέρμαχοι της θεωρίας της μάθησης- με πρωταγωνιστή τον Skinner- πιστεύουν ότι η ανάπτυξη της.
Γλωσσικές Οικογένειες Γλωσσικές « συγγένειες » σε πλανητικό επίπεδο.
2 η Εργασία «ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ» Πάνος Πλαγάκης Έφη Φλώρου.
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΧΩΡΟ
Αγροτική Κοινωνιολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Οι Ελληνεσ Δημιουργουν Αποικιεσ
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ( 1922 )
Η έντονη αθλητική δραστηριότητα που ανέπτυξαν οι πρόσφυγες στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, δεν ήταν απλώς και μόνο η αγάπη τους προς τον.
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
Τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά των Ευρωπαίων
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Γλώσσα και Κοινωνία.
Ψηφιακοί, γλωσσικοί περίπατοι στην πόλη μου
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εκπαίδευση και μειονότητες
-MENU- Χώρες Μεσογείου Μάλτα Ισπανία Γαλλία Ελλάδα Ιταλία.
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 5 η Θεματική ενότητα Διγλωσσία, πολυγλωσσία, επαφή γλωσσών Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1

ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ (ενδογλωσσική) ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ( διαγλωσσική) ζητήματα επαφής γλωσσών (βγαίνοντας η μία από τα πλαίσια της άλλης), γλωσσικής πολιτικής ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ 2

Διγλωσσία ατομική συλλογική 3

Διγλωσσία Σε ένα μέρος υπάρχουν περισσότερες από μία γλώσσες: διγλωσσία ή πολυγλωσσία. Η γλωσσική πραγματικότητα οπουδήποτε είναι πολύγλωσση: επαφή, άνοιγμα των γλωσσικών κοινοτήτων 4

Διγλωσσία - Πολυγλωσσία Επιστημονική βιβλιογραφία: - οι όροι ταυτίζονται ως προς τις θεωρητικές προσεγγίσεις - ο όρος διγλωσσία πιο παλιός και συχνότερος αλλά η πραγματικότητα «κάνει λόγο» για επαφή πολλών γλωσσών, άρα πολυγλωσσία 5

Ο όρος πολυγλωσσία αναφέρεται κυρίως στη διατύπωση στόχων, σε μια διάθεση του δικαιώματος, στις θετικές συνέπειες που θα έχει μία τέτοια κατάσταση επαφής γλωσσών. Plurilingualism: επιδράσεις ανάμεσα στις γλώσσες Multilingualism:όρος για την πολυγλωσσία Διγλωσσία - Πολυγλωσσία 6

Αίτια διγλωσσίας 1. Μετακινήσεις πληθυσμών (  επαφή με άλλες γλώσσες ) μαζικές, σε μεγαλύτερη ή μικρότερη γεωγραφική έκταση 2. Εθνικισμός και τάση για ομοσπονδιοποίηση - Ομοσπονδιοποίηση: ανάγκη για συγκρότηση κρατών με πολλές επίσημες γλώσσες - κοινότητες διαφορετικών γλωσσών. - Εθνικισμός: Η αντίθετη τάση από την ομοσπονδιοποίηση. Η γενεσιουργός αιτία αποσχίσεων και τάσεων, με αποτέλεσμα:  τη δημιουργία αυτόνομων κοινοτήτων που έχουν μία γλώσσα  την τάση για «καθαρότητα», έλλειψη προσμίξεων 7

3. Εκπαίδευση και πολιτισμός, θρησκεία Εκπαίδευση: άτομα και ολόκληρες κοινότητες έρχονται σε επαφή με άλλες γλώσσες (π.χ. αγγλικά)  υπεροχή αγγλικής γλώσσας  αγγλόφωνη τάση  ανάγκη για μεταφορά του πολιτισμού σε περισσότερες περιοχές  δημιουργία δίγλωσσων Θρησκευτική επιρροή: (π.χ. ισλαμισμός)  κείμενο της θρησκείας στα αραβικά (μόνο σε μία γλώσσα - απαγορεύεται η μετάφραση του κορανίου σε άλλες γλώσσες.)  θρησκευτική επέκταση για λόγους πολιτισμού. Αίτια διγλωσσίας 8

4. Βιομηχανοποίηση και αστικοποίηση (υποπερίπτωση του αιτίου: «Μετακινήσεις πληθυσμών» ) Μεγάλες πόλεις έλκουν πληθυσμούς με άλλες γλώσσες (π.χ. Ελλάδα, Αθήνα, συσσώρευση πληθυσμού, αρβανίτικα: εσωτερική ποικιλία αλβανικών) 9

Αίτια διγλωσσίας 5. Γειτνίαση γλωσσικών κοινοτήτων  Γειτνίαση γεωγραφική κοινότητες που συνορεύουν= επαφές, ανταλλαγές, πολιτισμικές δραστηριότητες, εμπόριο 10

Αίτια διγλωσσίας  Εγγύτητα και δομική στη γλώσσα - γλώσσες εντάσσονται σε οικογένειες και πιο κάτω σε ομάδες π.χ. ινδοευρωπαϊκή οικογένεια, ανήκουν οι σλαβικές γλώσσες (κ.ά) (ομάδα γλωσσών) Άλλες ομάδες: λατινογενείς γλώσσες: πορτογαλικά, ισπανικά, γαλλικά, ιταλικά. ελληνικά -> όχι σε ομάδα, κατευθείαν σε ινδοευρωπαϊκή οικογένεια + αλβανικά - διευκολύνει τη διγλωσσία 11

Αίτια διγλωσσίας  Γεωγραφική και Δομική προκαλεί περιπτώσεις διγλωσσίας όπου περιπτώσεις κοινοτήτων με δυσδιάκριτα όρια γλωσσικών κοινοτήτων. Σύνορα γεωγραφικά, όχι απαραίτητα και γλωσσικά. μπορεί πιο κοντά διάλεκτος μιας χώρας με διάλεκτο άλλης που συνορεύουν, παρά με τη δική της που είναι πιο μακριά. Δημιουργούνται συνεχή κοντινά διαγλωσσικά continua. συνδυάζουν διγλωσσία και εσωτερική ποικιλότητα 12